عیب یابی لوازم یدکی

علائم خرابی لنت ترمز

بررسی دقیق انواع خرابی لنت ترمز و علائم آن‌ها

یکی از مهم‌ترین قطعات سیستم ترمز خودرو که نقشی حیاتی در فرآیند ترمزگیری خودرو ایفا می‌کند، لنت ترمز است. به‌همین خاطر شناخت کافی در مورد خرابی لنت ترمز و تعویض به‌موقع آن برای هر شخصی که از خودرو استفاده می‌کند، واجب است.

سیستم ترمز خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های ایمنی اتومبیل در پیش‌گیری از بروز تصادفات محسوب می‌شود. عملکرد صحیح این سیستم مستلزم سرویس و رسیدگی به‌موقع آن است.  لنت‌ها اصطکاک لازم برای کاهش سرعت و یا توقف کامل خودرو را ایجاد می‌کنند و به نوعی یک قطعه‌ مصرفی محسوب می‌گردند. چراکه به‌ مرور زمان و بر حسب میزان ترمزگیری، از ضخامت‌شان کاسته شده و میزان تأثیرگذاری‌شان نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

طی این مقاله سعی کردیم نکات کاملی جهت شناخت انواع خرابی لنت ترمز و همچنین علائم شناخت این خرابی‌ها را بیان کنیم. چنان‌چه نیاز به خرید لنت ترمز داشتید، می‌توانید به سهولت با مراجعه به سایت رادیس کار، به‌صورت آنلاین برای خریدانواع لنت‌ ترمز بنز و لنت ترمز بی ام و با بهترین قیمت موجود، اقدام کنید.

راه‌های تشخیص انواع خرابی لنت ترمز و علائم آن‌ها

راه‌های تشخیص انواع خرابی لنت ترمز و علائم آن‌ها

همان‌طور که شرح دادیم، لنت‌های ترمز جزو تجهیزات مصرفی خودرو محسوب می‌شوند که به مرور زمان، ساییده شده و ضخامت‌شان را از دست می‌دهند و به این ترتیب از عملکرد مفید آن‌ها کاسته می‌شود. بنابراین در زمان صحیح باید اقدام به تعویض و جایگزینی این قطعات نمود. خرابی لنت‌ ترمز علائمی دارد مانند ترک خوردن لنت ترمز ، لبه دار شدن لنت ترمز و نشانه های دیگر که با دانستن و تشخیص‌شان قادر خواهید بود تا در کوتاه‌ترین زمان به مشکل آن‌ها پی برده و از وقوع حوادث بکاهید. در این بخش مهم‌ترین نشانه‌های خرابی لنت ترمز خودرو را بیان می‌کنیم.

کم شدن قدرت ترمزگیری یکی از علائم خرابی لنت ترمز

  • کم شدن قدرت ترمزگیری

چنان‌چه زمان ترمزگیری و شدت آن برای توقف خودرو زیادتر از حد عادی شود، طبیعتا نشان‌دهنده‌ی وجود مشکل در سیستم ترمز است که یکی از علل آن می‌تواند خرابی لنت ترمز و تمام شدن گوشته‌ی آن باشد. ترمز گیری ناگهانی یکی از عادت های اشتباه رانندگی است که باید از آن بپرهیزید. البته گاهی کاهش قدرت ترمز گیری بنا به داغ شدن لنت و شرایط محیطی و آب و هوایی خواهد بود. اگر مدت زمان طولانی است که مسیر سربالایی را می پیمایید، پیشنهاد می کنیم که حتما مدتی را در جاده متوقف شده و اجازه دهید لنت خودروی شما و بعلاوه دیگر بخش های آن به خوبی خنک شوند.

  • سوت کشیدن لنت‌ها

هنگامی‌که پدال ترمز توسط راننده فشرده شود در صورت خرابی لنت ترمز خودرو صدای سوت کشیدن لنت ترمز از اتصال لنت به دیسک، منتشر خواهد شد. در واقع با ساییده شدن لنت و از بین رفته رویه‌ی آن، سطح آن از اصطکاک کافی برخوردار نبوده و بیش از اندازه صیقلی شده و این موضوع دلیل سوت کشیدن آن است. برای اطلاعات بیشتر مقاله «علت صدای لنت ترمز» را مطالعه کنید.

در برخی از لنت‌ها به‌خاطر جنس بی‌کیفیت، از ابتدا کم و بیش این صدا وجود دارد اما اگر این صدای سوت به مدت طولانی و مداوم ادامه پیدا کرد حتما بایستی‌که لنت ترمز را تعویض کنید. همچنین جهت اطمینان از اینکه آیا لنت‌ها از کار افتاده‌اند یا خیر، چرخ‌ها را باز کنید، چنان‌چه فاصله‌ میان لنت و روتور از 6 میلیمتر بایستی‌که باشد، به این معناست که لنت‌ تزمز فرسوده شده و نیاز به تعویض دارد. گاهی نیز استفاده از لنت‌های تقلبی و بی‌کیفیت می‌تواند موجب این مشکل شود. در نهایت نمی‌توان گفت که همه چیز به معنای خراب‌شدن و پایان عمر لنت است. بخصوص در خودروهایی که توسط برندهای غیرایرانی ساخته شده اند، این موضوع بیشتر ملموس است.

  • انحراف خودرو به هنگام ترمز

کشیده شدن ماشین به یک طرف هنگام ترمزگیری می‌تواند از نشانه‌های خرابی لنت ترمز باشد. البته علت این موضوع تنها خرابی لنت ترمز نیست و دلایل دیگری نیز می‌تواند موجب انحراف خودرو شود که از این موارد می‌توان ایراد در جلوبندی خودرو، تنظیم نبودن باد تایرها و همچنین پایان عمر مفید و ساییدگی لاستیک‌ها را نام برد.

  • صدای خرخر مانند

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی لنت ترمز و به پایان رسیدن عمر آن، ایجاد صدای خرخر در هنگام ترمزگیری است. ایجاد این صدا به این علت است که با ساییده شدن قسمت رویه‌ی لنت، قطعه‌ی فلزی بالای لنت، با دیسک ترمز تماس پیدا می‌کند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که در چنین مواقعی، در صورت عدم تعویض به‌موقع لنت، روتور نیز دچار آسیب شده و هزینه‌های تعمیر زیادی را در پی خواهد داشت.

در ضمن اصطکاک ایجاد شده میان روتور و فلز روی لنت، باعث بالا رفتن دما و دود کردن در حین ترمز نیز خواهد شد که می‌تواند مخاطره آمیز باشد. به این ترتیب، همواره به صداهای عجیب ناشی از ترمزگیری دقت کنید تا ضمن حفظ ایمنی، جلوی هر گونه هزینه‌های اضافی ناشی از فرسودگی لنت‌های ترمز را بگیرید.


همچنین بخوانید: درگیر بودن لنت با دیسک


  • روشن شدن چراغ روغن ترمز

روشن شدن چراغ روغن ترمز نشان‌دهنده‌ی کاهش سطح روغن ترمز است البته کاهش ضخامت لنت ترمز و کاهش حجم آن نیز ممکن است موجب روشن شدن چراغ ترمز شود؛ بنابراین این چراغ می‌تواند نشانگر بروز خرابی لنت‌ ترمز نیز باشد. دقت کنید که شما باید چراغ ترمز را در کنار کاهش قدرت توقف خودرو به عنوان یک عامل بدانید. یعنی صرفا روشن شدن چراغ در تمامی شرایط نمی تواند نشان دهنده نقص در عملکرد ایمنی خودروی شما باشد.

  • احساس تغییر دامنه‌ی حرکت پدال ترمز

چنان‌چه احساس می‌کنید جدیدا باید پدال ترمز را به سمت کف ماشین بیشتر پایین ببرید تا ترمز بگیرد یا چنان‌چه که حس می‌کنید پدال در حالت عادی پایین‌تر از موقعیت معمول خود قرار گرفته است؛ به احتمال زیاد لنت‌ها فرسوده شده‌اند.

البته دو عامل دیگر نیز ممکن است موجب این موضوع شوند. اول اینکه ممکن است هوا در لوله‌های ترمز موجود باشد و مورد دوم اینکه، روغن ترمز نشت کرده است.

  • لرزش غیر عادی پدال ترمز

در مورد خرابی لنت ترمز و علائم تشخیص آن خوب است بدانید چنان‌چه خودروی شما مجهز به سیستم ترمز  ABS باشد، در ترمزهای آنی و شدید، شاهد لرزش قابل توجه پدال ترمز خواهید بود. این امر به‌خاطر فرآیند سیستم ترمزهای ABS بوده و امری طبیعی است زیرا نحوه‌ی عملکرد این سیستم با اتصال و جداسازی پی‌درپی لنت، مانع لیز خوردن و قفل شدن چرخ‌ها می‌گردد اما در صورتی که در هنگام ترمز آرام و عادی نیز این لرزش پدال را مشاهده کردید، مشکل از سیستم ترمز شما است و باید به تعمیرگاه معتبر مراجعه کرد.

این مشکل عمدتا به‌خاطر خمیدگی یا تاب‌برداشتن روتورهای ترمز ایجاد می‌گردد. روتور همان قطعه‌ی فلزی است که لنت‌های ترمز با تماس و چسبیدن به آن، موجب کاهش سرعت خودرو و ادامه توقف آن می‌شوند. اما زمانی‌که روتور تاب دارد و سطح آن تا حدودی خمیدگی دارد، لنت‌ها قادر نیستند که با آن چفت شوند در نتیجه موجب احساس لرزش در پدال ترمز می‌گردد.

  • قفل کردن ناگهانی ترمز

یکی دیگر از مشکلاتی که در مبحث خرابی لنت ترمز با آن مواجه خواهید شد، قفل کردن ترمز در سرعت های بالا است. این مشکل البته عوامل دیگری نیز دارد، اما به طور کلی و به سبب خرابی لنت ترمز، معمولا بیشتر پدید می آید. البته چراغ ترمز نیز معمولا روشن می شود که در این صورت شما را از عملکرد به همراه نقص ترمز مطلع می سازد. از طرفی قفل کردن ترمز گاهی در شرایطی پیش می آید که شما به تازگی لنت را تعویض نموده اید.

لنت های ترمز تحت لیبل های مختلفی در بازار موجود هستند که بسیاری از آن ها کیفیت مورد نیاز را نداشته و حتی ممکن است پس از یک یا چند روز استفاده سبب قفل شدن ترمز شوند که بسیار هم خطرناک است. بخصوص اگر مدام در ترافیک حرکت می کنید، این قفل کردن ها می تواند موجب بروز خطرات بسیاری بخصوص در برخورد با پشت خودروهای دیگر شود.

  • افزایش حرارت دیسک صفحه

بخصوص در خودروهایی که از ترمزهای دیسکی و رینگ اسپرت استفاده می کنند، این عامل بیشتر دیده می شود. برای رفع این مشکل، باز هم پیشنهاد می کنیم که بلافاصله خودرو را متوقف نموده و بدنه لنت را بررسی کنید. بهتر است بودن این که ریسک کنید، خودرو را خیلی سریع به تعمیرگاه ارجاع داده و نسبت به رفع مشکل خرابی لنت ترمز اقدام کنید. از طرفی همان طور که اشاره کردیم، صرفا پایان دوره استفاده از ترمز خودروی شما، نمی تواند مزید بر علت شود. برندهای نامعتبر هیچ تضمینی به شما نمی دهند که آیا محصولشان به درستی (حتی برای یک هفته) کار می کند یا خیر.

ترمزهای ارگانیک می توانند بهترین انتخاب برای شما باشند. بخصوص این که عملکرد فوق العاده ای در شرایط مختلف آب و هوایی دارند.

  • نیاز به فشار زیاد به پدال

منطقاً انتظار می‌رود که با کمی فشار دادن پدال ترمز، خودروی شما متوقف شود. اگر صندلی شما در حالت قبلی است، اما برای توقف کامل خودرو لازم است که بیشتر پای خود را روی ترمز فشار دهید، این موضوع می‌تواند نشانه خرابی لنت ترمز باشد.

در نتیجه بهتر است که نسبت به میزان فشاری که همیشه به ترمز وارد می‌کردید حساس باشید. بخصوص در خودروهایی که سیستم ABS دارند این موضوع اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت. چون انتظار می‌رود طبق عملکرد ترمز abs، ترمز عملکرد خیلی بی‌نقص داشته باشد و بتواند در کسری از ثانیه ماشین را با هر وزن و باری متوقف کند. در صورتی که در چنین مواردی، خودروی شما دچار مشکل بود قطعاً ترمز ABS نه‌تنها با فشار کم پدال عملکرد درستی ندارد، بلکه موجب گیرکردن و قفل‌کردن ترمز نیز می‌شود.

اگر شاهد سفت شدن پدال ترمز هستید، می توانید دلایل سفت شدن پدال ترمز را بخوانید.

چه مواردی در خرابی لنت ترمز تأثیر گذارند؟

پس از فهمیدن علائم خرابی لنت ترمز، بهتر است بدانیم که دلایل خرابی لنت‌ها چه مواردی هستند؟ و آیا می‌توان روند فرسودگی آن‌ها را کندتر کرد یا خیر؟

در حالت کلی، لنت‌های جلو زودتر از لنت‌های عقب دچار فرسودگی می‌شوند، به این خاطر که بار ترمز معمولاً بر محور جلو متمرکز است.

  • مسیرهای رانندگی

همان‌طور که گفتیم، لنت‌های ترمز قطعاتی مصرفی محسوب می‌شوند که هر چقدر میزان ترمزگیری و به‌کارگیری از آن‌ها بیشتر باشد، مطمئنا دوام کمتری هم خواهند داشت. بر همین اساس در محیط‌های شهری و با ترافیک زیاد، لنت‌ها عمر کوتاه‌تری خواهند داشت.

  • نحوه و عادات رانندگی 

نحوه‌ی رانندگی نیز تأثیر زیادی در استهلاک قطعات مختلف خودرو من‌جمله لنت‌های ترمز دارد. هر چه‌قدر هم لنت ترمز کیفیت بالایی داشته باشد، مادامی‌ که از الگوهای استاندارد و صحیح رانندگی پیروی نکنید، زودتر از موعد، فرسوده خواهند شد. تعداد ترمز بیش ‌از حد در مسیر‌های کوتاه و ترمزگرفتن‌های خیلی شدید، از عمر مفید لنت‌های ترمز می‌کاهد.

داغ‌شدن بیش ‌از حد لنت های ترمز یکی از علائم خرابی لنت ترمز

  • داغ‌شدن بیش ‌از حد لنت های ترمز

دمای لنت‌های ترمز ممکن است در صورت استفاده‌ مداوم و زیاد، بیش از حد بالا رود و در نتیجه بشکنند یا اینکه سفت شوند. این سفت شدن، خاصیت اصطکاکی لنت‌ها را کاهش داده و توانایی آن‌ها در گرفتن روتور چرخ تا حد زیادی کم خواهد شد. به این ترتیب زمانی‌ که ترمز می‌گیرید، به زمان بیشتری برای توقف خودرو نیاز است. درباره داغ شدن لنت ترمز و بوی لنت ترمز بیشتر بخوانید.

آسیب‌دیدگی دیسک روتور یکی از علائم خرابی لنت ترمز

  • آسیب‌دیدگی دیسک روتور

در صورت تاب داشتن (عوارض تاب داشتن دیسک ترمز) یا خرابی دیسک ترمز ، عملکرد لنت‌ها در گرفتن و چسبیدن به آن‌ها ضعیف می‌شود و به این ترتیب نیاز است تا پدال ترمز بیشتر فشرده شود و دیسک‌ها زمان بیش‌تری کار کنند. در این‌صورت عمر لنت‌ها نیز کاهش خواهد یافت، بنابراین برای اطمینان از سالم بودن دیسک‌ها، گاهی اوقات آن‌ها را مورد بازبینی قرار دهید.

  • وزن بیش از حد سرنشینان خودرو

سنگین بودن خودرو موجب می‌شود در هنگام ترمزگیری فشار بیش‌تری به لنت‌ها وارد گردد، که طبیعتا از عمر آن خواهد کاست و خرابی لنت ترمز را باعث خواهد شد.

  • نشت مایع هیدرولیک ترمز

چنانچه روغن یا سایر مایعات هیدرولیک به داخل سیستم ترمز خودرو وارد شوند، عملکرد سیستم ترمز با مشکل مواجه خواهد شد. به‌هرحال پس از اطلاع از خرابی لنت ترمز، دغدغه بعدی ما خرید گزینه‌ای جدید خواهد بود.


مقاله پیشنهادی: بهترین لنت ترمز


چطور از خراب شدن زودتر از موعد لنت ها جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از این مشکل به سراغ برندهای معتبر تولیدکننده لنت ترمز بروید.

اگر فردی غیرمتخصص هستید، منطقاً تشخیص کیفیت لنت ترمز برای شمار کار فوق‌العاده سختی خواهد بود. در این شرایط اعتماد به فروشندگان نیز می‌تواند برای شما مزایا و معایب خاص خودش را داشته باشد. معمولاً پیشنهاد می‌شود به سراغ فروشندگانی بروید که هم تجربه لازم در عرضه محصولات را دارند و هم به ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش و تضمین کیفیت، به شما امکان انتخاب از طیف وسیع محصولات باکیفیت و استاندارد را می‌دهند. عوامل زیادی می‌تواند موجب خرابی لنت ترمز شود.

پایان عمر لنت به‌عنوان یک بخش مصرفی از خودرو، وزن بیش از حد متحمل، لنت‌های بی‌کیفیت تحت لیبل‌های ناشناخته و همین‌طور عادات و مسیرهای رانندگی نیز از جمله اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین عواملی هستند که موجب بروز اختلال و خرابی لنت ترمز می‌شوند. در صورتی که درگیر خرید یک لنت نو برای خودروی خود هستید، رادیس کار به شما امکان انتخاب از طیف وسیعی محصولات باکیفیت بالا و راندمان کاری استاندارد را می‌دهد. تمامی این محصولات تحت لیبل‌های معتبر و شناخته شده جهانی تولید شده‌اند و بهترین عملکرد را در شرایط مختلف آب‌وهوایی، جغرافیایی و نحوه رانندگی خواهند داشت.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *