عیب یابی لوازم یدکی

علت صدای لنت ترمز چیست؟ چطور آن را برطرف کنیم؟

صدای لنت ترمز

لنت ترمز یکی از اصلی‌ترین قطعات سیستم ترمز است که در توقف خودرو نقش به‌شدت مهمی دارد. این قطعه علاوه به شکل مستقیم با سلامت و جان سرنشینان ارتباط دارد. یکی از مشکلاتی که برای هر راننده‌ای ممکن است اتفاق بیفتد، صدای لنت ترمز خواهد بود. این صداها در واقع زنگ هشداری برای راننده ماشین هستند و به هر دلیلی اگر این صداها به گوشتان رسید، درنگ نکنید و برای رفع مشکل به دنبال راه‌حل باشید.

گام اول برای این بتوانید مشکل صدای لنت ترمز را برطرف کنید، شناسایی علت آن است. این صدا ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود و از شما به‌عنوان یک راننده انتظار می‌رود به‌خوبی در مورد همه آن‌ها اطلاعات داشته باشید.

صدای لنت ترمز به دلایل مختلف اتفاق می افتد که یکی از راه های پیشگیری از آن خرید لنت ترمز باکیفیت است. اگر لنت ترمز بی ام و و لنت ترمز بنز که خریداری می کنید از اجناس مرغوب باشد، کمتر با این مشکل مواجه خواهید شد.

انواع صدای لنت ترمز

همان‌طور که اشاره کردیم، لنت ترمز در شرایط مختلف و به دلایل متفاوتی ممکن است صدا بدهد. اما جای نگرانی نیست؛ چرا که با استفاده از تشخیص نوع صدا می‌توانید تا حد زیادی به پاسخ نهایی یا همان مشکل لنت پی ببرید. البته باید توجه داشته باشید که همه صداهایی که از لنت ترمز به گوش می‌رسند دلیل برای خرابی یا مشکل در این قطعه نیستند. به‌طورکلی این صداها را می‌توان در دودسته قرارداد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

صدای نویز لنت

گاهی ترمزهای آرام باعث ایجاد این صدا می‌شوند و عموماً هم از سمت جلو خودرو شنیده خواهند شد. صدای نویز کوتاه هنگام ترمز گرفتن به دلیل جابه‌جایی اندک لنت‌ها در جهت حرکت دیسک‌ها خواهد بود و اگر کمی پدال را محکم‌تر فشار دهید، احتمالاً مشکل برطرف خواهد شد.
اما دلیل ایجاد این صدا مربوط به نصب نادرست و شل بودن لنت است که باید دوباره مورد بررسی قرار گیرند.


مقاله پیشنهادی: تشخیص لنت اصلی از تقلبی


صدای جیغ لنت

صدای جیغ را می‌توان به دودسته بلند یا کوتاه تقسیم کرد. اگر صدای جیغ کوتاه به گوش رسید، مشکل خاصی وجود ندارد و یک پدیده طبیعی است که عموماً صبح‌ها اتفاق می‌افتد. اما اگر صدای جیغ ممتد و بلند بودن لازم است دراسرع‌وقت لنت‌ها را بررسی کنید؛ چرا که این صدا در شرایطی ایجاد می‌شود که لنت‌ها تمام شده باشند.

چرا لنت ترمز صدا می دهد؟

هنگام توقف، خودروهایی که دیفرانسیل جلو هستند بیش‌تر از توان ترمزهای جلو استفاده می‌کنند. ترمزهای عقب در این شرایط نقش کمکی را دارند و بخش عمده کار بر عهده ترمز جلو خواهد بود. اما چه اتفاقی می‌افتد که گاهی صدای جیغ بلند یا کوتاه از لنت ترمز شنیده می‌شود؟

  • وجود جسم خارجی بین لنت و دیسک ترمز

این مورد یکی از شایع‌ترین دلایلی است که می‌توان برای صدای لنت ترمز عنوان کرد. ممکن است هنگام نصب یا حتی در حین حرکت ذره‌ای شن یا سنگ‌ریزه وارد فضای بین لنت و دیسک شود. در این شرایط با ترمز کردن لنت‌ها با دیسک تماس پیدا خواهند کرد، اما به دلیل وجود این ذرات خارجی صدای جیغ مانندی به گوش می‌رسد. همین ذرات کوچک می‌توانند لنت و دیسک ترمز شما را با آسیب بسیار جدی مواجه کنند.

  • زنگ‌زدگی دیسک‌ها

دیسک ترمز در شرایط معمولی باید سطحی صاف، بدون خط‌وخش و صیقلی داشته باشد تا لنت‌ها نهایت تماس و اصطکاک را ایجاد کنند. گاهی مشکل زنگ‌زدگی برای دیسک‌های قدیمی ایجاد می‌شوند که این پروسه را با مشکل مواجه می‌کند. زنگ‌زده بودن سطح دیسک باعث تماس ناقص لنت‌ها می‌شود و صدای بسیار بلندی ایجاد خواهد کرد.

  • داغ شدن بیش از اندازه

گاهی با شنیدن صدای لنت ترمز نیازی به نگرانی نیست. مشکل داغ شدن لنت‌ها عموماً هنگامی اتفاق می‌افتد که برای مدت طولانی در ترافیک رانندگی کرده باشید. ترمزهای پی‌درپی باعث بالارفتن دمای لنت شده و در نهایت صدای جیغ مانندی ایجاد می‌کنند. این مشکل با سرد شدن لنت‌ها و قطعات ترمز برطرف خواهد شد.


همچنین بخوانید: درگیر بودن لنت با دیسک


  • لبه‌دار بودن دیسک ترمز

بعضی از دیسک‌هایی که کیفیت مناسبی ندارد پس از مدتی لبه‌دار می‌شوند. این لبه در واقع دلیلی برای سوت کشیدن و صدای لنت‌ها خواهد بود. مشکل هنگامی که لنت‌ها نو باشند بیش‌تر هم می‌شود و بهتر است در صورت قابل تعمیر بودن دیسک، مشکل را هر چه سریع‌تر رفع کنید.

  • استفاده از لنت نامرغوب

متأسفانه افراد سودجو و متقلب زیادی در تولید قطعات یدکی خودروها فعالیت دارند و باید پیش از خرید حتماً از اصل بودن کالا مطمئن شوید. لنت‌هایی که کیفیت مناسبی ندارد عموماً شامل ذرات فلزی و مواد ناخالصی هستند که در فرانید ترمز به دیسک‌ها کشیده می‌شوند. این موضوع علاوه بر ایجادکردن صدا برای امنیت سرنشینان هم خطرناک خواهد بود.

چرا لنت ترمز نو صدا می‌دهد

گاهی ممکن است با وجود استفاده از لنت نو و باکیفیت، باز هم صداهایی به گوش برسد. این صدا برای لنت‌های نو نشان‌دهنده مشل خاصی نیست و پس از چند روز استفاده از آن‌ها به‌احتمال زیاد صداها قطع می‌شوند. اما اگر پس از یک هفته همچنان در حین ترمز گرفتن صدای سوت یا جیغ به گوش می‌رسید لازم است دوباره لنت را بررسی کنید. گاهی نصب نادرست لنت می‌تواند موجب بروز مشکلاتی شوند.


مقاله پیشنهادی: بوی لنت ترمز به چه دلیل است؟


برای رفع صدای لنت ترمز چه کارهایی انجام دهیم؟

مشکلات زیادی ممکن است برای خودرو ایجاد شوند که بعضی از آن‌ها اهمیت بیش‌تری دارند. صدای لنت ترمز یکی از همین موارد است که شاید نشانه‌ای از مشکلات جدی برای خودرو باشد و سلامت سرنشینان را به خطر بیندازد. تا اینجا با علت صدا دادن لنت ترمز آشنا شدیم، اما در مرحله بعد و هنگام رفع این صدا باید چه کارهایی انجام دهیم؟

1- استفاده از ورقه‌های پشت لنت

هنگام ترمز گرفتن لنت‌ها باقدرت زیادی روی دیسک فشرده می‌شوند و اصطکاک حاصل از این فرایند باعث توقف خودرو می‌شود. نکته مهم در این باره ارتعاشات و صدایی است که به طور معمول در این پروسه ایجاد می‌شود. برای کنترل و جذب این صداها ورقه‌هایی پشت لنت قرار می‌گیرند که وظیفه جذب ارتعاشات و صداها را دارند. گاهی فرسودگی این قطعه می‌تواند دلیل ایجاد صدای لنت ترمز باشد و با تعویض آن مشکل حل می‌شود.

2- سمباده زدن لنت

گاهی سطح لنت از حالت معمول خود خارج می‌شود و به‌اصطلاح شیشه‌ای می‌شود. براق شدن سطح لنت باعث تماس ناقص با دیسک و در نتیجه ایجاد صدا خواهد شد. بهترین کار در این شرایط خارج‌کردن لنت‌ها و سمباده زدن آن‌ها خواهد بود. بهتر است برای این کار از سمباده زبر استفاده کنید.

3- خرید لنت ترمز باکیفیت

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم بسیاری از لوازم‌ یدکی موجود در بازار تقلبی و بی‌کیفیت هستند. اگر قصد تعویض لنت خودرو را دارید حتماً ضمانت اصالت کالا را در نظر بگیرید و از کیفیت آن اطمینان حاصل کنید. گاهی لنت‌های باکیفیت قیمت بالاتری دارند که کاملاً طبیعی است و حتی از نظر اقتصادی هم مقرون‌به‌صرفه خواهد بود؛ چرا که برای مدت طولانی‌تری نیاز به تعویض لنت ندارید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص مقاله «بهترین مارک لنت ترمز» را مطالعه کنید.

دغدغه خرید لوازم‌ یدکی مناسب و باکیفیت برای هر راننده‌ای وجود دارد. این موضوع برای کسانی که سوار بر خودروهای بنز یا بی ام و هستند، جدی‌تر هم خواهد بود. اما جای نگرانی نیست؛ چرا که در فروشگاه اینترنتی رادیس کار به‌راحتی می‌توانید قطعات یدکی مناسب برای خودروهای بنز یا بی ام و را تهیه کنید. مزیت‌ خرید از رادیس کار این است که نیازی به مراجعه حضوری نیست و از ارائه جنس اصل هم اطمینان دارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *