عیب یابی لوازم یدکی

روشن شدن چراغ روغن ترمز و دلایل آن

روشن شدن چراغ روغن ترمز

خودرو مجموعه از قطعات مکانیکی و الکترونیکی است که باید در کنار هم به بهترین شکل کار کنند تا عملکرد خودرو مناسب باشد. در این پروسه خرابی‌های متعددی ممکن است ایجاد شود که از شما به‌عنوان یک راننده انتظار می‌رود به‌خوبی در موردشان بدانید. یکی از این مشکلات، روشن شدن چراغ روغن ترمز است.

چراغ ترمز عموماً بخشی از صفحه کیلومتر خودرو و در کنار دیگر چراغ‌های هشداردهنده است. روشن شدن چراغ روغن ترمز می‌تواند نشان از مشکلات کوچک یا بزرگ مانند خرابی لنت ترمز باشد، اما به هر ترتیب روشن شدن این چراغ نشانه‌ای از خرابی است و وجود مشکل در سیستم ترمز ممکن است بسیار خطرساز باشد. به همین منظور در این مقاله تمام عواملی که باعث روشن شدن چراغ ترمز می‌شوند را بررسی و تحلیل خواهیم کرد.

حالت‌های مختلف برای روشن شدن چراغ ترمز

عملکرد صحیح خودرو موضوعی است همواره باید آن را زیر نظر داشته باشید. بااین‌وجود که ترمزهای امروزی از تکنولوژی‌های بسیار به روزی استفاده می‌کنند، اما بروز مشکل و خطا در آن‌ها کاملاً معمولی است. این مشکلات عموماً در مراحل ابتدایی از طریق روشن شدن چراغ روغن ترمز به راننده اطلاع داده می‌شوند و لازم است این موضوع را بسیار جدی بگیرید.

بالا بودن ترمز دستی

اولین عاملی که می‌تواند سبب روشن شدن این چراغ شود، بالا بودن ترمز دستی ماشین است. ممکن است خودرو را روشن و شروع به حرکت کنید، بدون آنکه متوجه باشید هنوز ترمز دستی بالا است. ادامه مسیر به این می‌تواند آسیب زیادی به سیستم ترمز وارد کند و در چنین شرایطی عموماً چراغ ترمز روشن می‌شود که راننده را آگاه کند. اگر همچنان با پایین آوردن ترمز دستی باز هم چراغ ترمز روشن باشد، لازم است دلایل دیگر را مورد بررسی قرار دهید.

کم بودن روغن ترمز؛ دلیل روشن شدن چراغ روغن ترمز

کم بودن روغن ترمز

وجود روغن ترمز برای عملکرد صحیح سیستم ترمز بسیار ضروری است و در واقع این روغن حکم مایع حیاتی در این سیستم دارد. اگر سطح روغن از حد مجاز کم‌تر شود، چراغ ترمز روشن خواهد شد. گاهی نیز شاهد روشن و خاموش شدن این چراغ هستید که عموماً سر پیچ‌های این اتفاق می‌افتد. در واقع با پایین آمدن سطح روغن و ورود به پیچ، روغن موجود در سیستم جابه‌جا شده و باعث روشن یا خاموش شدن چراغ ترمز خواهد شد.

خرابی سنسور سطح روغن ترمز

خودروهای امروز درون مخزن روغن ترمز خود یک سنسور دارند که تنها وظیفه آن بررسی سطح روغن موجود است. گاهی ممکن است روغن ترمز به‌اندازه کافی در سیستم جریان داشته باشد، اما خرابی این سنسور می‌تواند باعث روشن شدن چراغ روغن ترمز شود. برای حل این مشکل باید سنسور تعیین سطح روغن را تعویض کنید؛ چرا که این قطعه قابل تعمیر نیست.

تنظیم نبودن فشار روغن

فشار روغن در واقع همان چیزی است که لنت‌ها و روتورها را درگیر کرده و باعث توقف خودرو می‌شود. اگر این فشار تنظیم نباشد یکی از ترمزها با شدت بیش‌تری کار می‌کند و خودرو به یک سمت کشیده می‌شود. در چنین شرایطی هم با روشن شدن چراغ ترمز مواجه خواهید شد. تنظیم نبود فشار روغن ترمز می‌تواند سر پیچ‌ها یا در سرعت‌های بالا خطرساز باشد و لازم است هر چه سریع‌تر برای رفع این مشکل به مکانیکی مراجعه کنید.

وجود نقص در سیستم ترمز

اگر همه عوامل عنوان شده را بررسی کردید و هیچ‌کدام دلیل روشن شدن چراغ روغن ترمز نبود، باید دیگر قطعات ترمز را بررسی کنید. سیستم ترمز اهمیت زیادی دارد و سیستم هشدار دهنده‌ای که برای آن نصب شده کوچک‌ترین مشکلی را تشخیص و گزارش می‌دهد. ممکن است ایراد از لنت‌ها، روتور، کالیپر، شلنگ‌های انتقال روغن یا وجود نشتی در سیستم باشد. پس به‌هیچ‌عنوان روشن شدن چراغ روغن ترمز را دست‌کم نگیرید و در اولین فرصت به دنبال رفع ایراد آن باشید.

اشکال در چراغ‌های ترمز؛ دلیل روشن شدن چراغ روغن ترمز

اشکال در چراغ‌های ترمز

پروسه ترمز گرفتن با فشار دادن پدال شروع می‌شود و این عمل از طریق چراغ‌های هشدار ترمزی که در عقب خودرو قرار دارند، به رانندگان دیگر اطلاع داده می‌شود. بعضی از خودروها سیستم پیشرفته‌ای دارند که حتی خرابی این چراغ‌ها را هم گزارش می‌دهد. در واقع اگر لامپ یکی از این چراغ‌ها سوخته باشد، سیستم نقص را تشخیص داده و از طریق روشن شدن چراغ روغن ترمز به راننده اطلاع می‌دهد.

چطور از روشن شدن چراغ ترمز پیشگیری کنیم؟

تا اینجا در مورد انواع دلایلی که می‌توانند باعث روشن شدن چراغ روغن ترمز شوند، صحبت کردیم؛ اما باید در نظر داشته باشید که این مشکل برای هر خودرویی حتی بنز و بی ام و هم ایجاد می‌شود. نگرانی مالکان این خودروها عموماً تهیه قطعات یدکی باکیفیت و دارای ضمانت اصالت کالا است؛ اما خوشبختانه با کمک فروشگاه اینترنتی رادیس کار و مجموعه کاملی که از تجهیزات ترمز این خودروها دارد، می‌توانید هر مشکلی را برطرف کنید. خرید لوازم‌ یدکی اصل از جمله لوازم سیستم ترمز از رادیس کار نیاز به مراجعه حضوری ندارد و می‌توانید محصولاتی از برندهای شناخته شده مانند  لنت و دیسک تکستار تهیه کنید.

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “روشن شدن چراغ روغن ترمز و دلایل آن

  1. حسین صادقی گفت:

    سلام من وقتی ترمز کامل یا نیمه میگیرم چراغ روغن موتور روشن و خاموش میشه ،چه علتی داره ؟ از کیلومتر روغن تعویض شده ام ۳هزار تا مونده،میه راهنمایی کنید؟ ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *