عیب یابی لوازم یدکی

دلیل کشیده شدن فرمان به یک سمت

کشیده شدن فرمان به یک سمت

این روزها تعداد خودروها روزبه‌روز در حال افزایش است و این موضوع باعث شده تا همه افراد تنها به ماشین‌ها به‌عنوان یک وسیله نگاه کنند که باید در تمام مدت بدون مشکل به حرکت ادامه دهد. این باور در واقع بسیار مشکل‌ساز خواهد بود؛ چرا که یک خودرو ممکن است به مشکلاتی مانند کشیده شدن فرمان به یک سمت و حتی مشکلات بسیار جدی‌تر دچار شود و این مسئولیت راننده آن خودرو است که در زمان درست خرابی را تشخیص و برای رفع آن اقدام کند.

باید این‌طور بگوییم که هرکسی که قصد خرید خودرویی را دارد، ابتدا باید برای شناخت اجزای آن تحقیقات انجام دهد و با مشکلاتی که ممکن است برای آن ایجاد شود، آشنا باشد. این موضوع مهمی است که این روزها توجه کمی به آن می‌شود. به همین منظور در این مقاله سعی داریم تا کشیده شدن فرمان به یک سمت، کشیده شدن فرمان به سمت چپ، کشیده شدن ماشین به راست، کشیده شدن عقب ماشین، کشیدن ماشین در سرعت بالا و کشیده شدن ماشین هنگام ترمزگیری را بررسی کنیم. پس تا  انتهای مطلب با فروشگاه لوازم یدکی رادیس کار همراه باشید.

حالت‌های مختلف کشش ماشین به یک سمت

حالت‌های مختلف کشش ماشین به یک سمت

ساختار کلی خودروهای امروزی یکسان است و مشکلاتی مانند کشش فرمان به یک سمت در میان همه آن‌ها رایج است. ازاین‌رو می‌توان دلیل کشیده شدن فرمان به یک سمت را برای بیش‌تر خودروها یکسان دانست. البته که این ایراد در مواقع مختلف ممکن است در حالت‌های متفاوتی خود را بروز دهد و شما به‌عنوان یک راننده باید برای همه آن‌ها آمادگی داشته باشید.

خودرویی که هیچ یک از حالت‌های کشیده‌شدن فرمان را نداشته باشد، می‌توانید در مسیر مستقیم بدون نگه‌داشتن فرمان هدایت کنید. البته که این کار چندان ایمن نیست و صرفاً از آن می‌توانید برای بررسی سالم بودن فرمان ماشین خود استفاده کنید، آن هم در مسیرهای خلوت و بسیار کوتاهی که خطرساز نباشند.

علت کشیده شدن فرمان به سمت چپ یا راست

همان‌طور که اشاره کردیم، حالت‌های مختلفی برای کشیده شدن فرمان وجود دارند و در این قسمت می‌خواهیم علت کشیده شدن فرمان به سمت راست یا چپ را بررسی کنیم که در بیش‌تر موارد و برای خودروهای مختلفی اتفاق می‌افتند.

گاهی در حال حرکت با سرعت‌های پایین ممکن است برای لحظاتی دست خود را از روی فرمان بردارید و در این زمان متوجه انحراف خودرو به سمت راست یا چپ شوید. دقت کنید که این موضوع می‌تواند بسیار خطرساز باش، مخصوصاً در سرعت‌های بالا و جاده‌هایی که ترافیک زیادی دارند، ازاین‌رو به‌سرعت برای تعمیر آن اقدام کنید.

اما بیایید بررسی کنیم که چه چیزی باعث ایجاد چنین مشکلاتی برای خودرو شما شده است؟

  • کم یا زیاد بودن فشار باد لاستیک‌های جلو می‌تواند باعث کشیده شدن فرمان به سمت چپ یا راست شود، پس در مرحله اول از تنظیم فشار باد لاستیک‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • اگر بالانس چرخ‌ها در حالت خوبی نباشد، خودرو در سرعت‌های پایین یا بالا از مسیر مستقیم منحرف خواهد شد.
  • در شرایطی که تنظیم فرمان به‌هم‌خورده باشد، خودرو به سمت راست یا چپ کشیده خواهد شد. از طرفی تنظیم نبودن فرمان می‌تواند باعث سایش لاستیک‌ها هم شود.
  • در نهایت اگر مشکل در هیچ یک از بخش‌های عنوان شده نبود، باید برای عیب‌یابی جلوبندی ماشین به تعمیرگاه مراجعه کنید.

دقت کنید که برخی از این مشکلات در شرایط معمولی قابل تشخیص هستند، اما برای برخی دیگر باید به مکانیکی مراجعه کنید. برای مثال مشکلات مربوط به جلوبندی پیچیده‌تر از آن هستند که بخواهید به‌تنهایی آن‌ها را شناسایی و رفع کنید.

علت کشیده شدن عقب ماشین

علت کشیده شدن عقب ماشین

علت کشیده شدن عقب ماشین می‌تواند کمی پیچیده‌تر از کشیده شدن آن به سمت راست یا چپ باشد. عقب خودرو نقش مهمی در کنترل تعادل آن در حین حرکت دارد و مشکلاتی مانند کشیده شدن آن در سرعت‌های بالا ممکن است خطرات زیادی به همراه داشته باشد.

عموماً زمان‌هایی که با این مشکل مواجه شدید، خودرو شما در بخش اکس دچار مشکل شده است. علت کشیده شدن عقب ماشین می‌تواند خرابی پلوس یا سیبک CV باشد و برای رفع آن باید این قطعات را کاملاً تعویض کنید. دقت کنید که در صورت عدم رسیدگی ممکن است اتصالات سیبک هم دچار مشکل شوند و به‌این‌ترتیب میزان انحراف عقب ماشین بیش‌تر هم خواهد شد.

در نهایت هم به‌عنوان علت کشیده شدن عقب ماشین می‌توانیم به وجود ایراد در فنرها یا لاستیک‌های عقب اشاره کنیم. فنرهایی که فرسوده شده باشند، توان کنترل ضربات را نخواهند داشت و در حین حرکت فشار بیش‌تر را تحمل می‌کنند که باعث انحراف و گیج زدن عقب خودرو خواهد شد. از طرفی لاستیک‌های فرسوده که در جهت خاصی سابیده شده‌اند یا به‌درستی تنظیم نیستند هم به‌عنوان دلیل کشیدن عقب ماشین شناخته می‌شوند.

علت کشیدن ماشین در سرعت بالا

علت کشیدن ماشین در سرعت بالا می‌تواند عوامل مختلفی باشد که باید هر چه سریع‌تر برای رفع آن‌ها اقدام کنید. مهم‌ترین این عوامل را می‌توان موارد زیر دانست.

  • ایراد در جلوبندی و خرابی قطعات آن مهم‌ترین دلیل کشیدن ماشین در سرعت بالا خواهد بود که برای شناسایی مشکل باید به تعمیرگاه مراجعه کنید.
  • عموماً در حین حرکت با سرعت بالا اگر در سیک سمت خودرو بار بیش از اندازه‌ای وجود داشته باشد، خود به سمت آن کشیده می‌شود و دلیل آن به‌هم‌خوردن تعادل ماشین است.
  • اگر تایرها ماشین شما در حین حرکت در یک خط مستقیم نباشند، در واقع از بالانس خارج شده‌اند و این موضوع می‌تواند باعث کشش خودرو به یک سمت شود.
  • استفاده از لاستیک‌های معیوب یا فرسوده می‌تواند باعث بروز این مشکل شود.
  • ممکن است هنگام نصب، جهت چرخش لاستیک‌ها را به‌درستی مشخص نکرده باشید. برای رفع این مشکل باید لاستیک را بازکرده و آن‌ها در جهتی که مشخص شده، نصب کنید.
  • تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها در همه شرایط می‌تواند برای شما و دیگر سرنشینان خطرساز باشد و یکی از دلایل کشیدن ماشین در سرعت بالا خواهد بود.

کشیده شدن ماشین به یک طرف هنگام ترمزگیری

کشیده شدن ماشین به یک طرف هنگام ترمزگیری

گاهی ممکن است در شرایط معمولی و حتی در سرعت‌های بالا هم خودرو دچار انحراف فرمان نشود، اما به‌محض این که ترمز می‌گیرید، دیگر توان کنترل خودرو را نخواهید داشت. در این بخش مشکل اصلی از سیستم ترمز است که باعث کشیده شدن خودرو به یک سمت می‌شود. خرابی سیستم ترمز ممکن است مربوط به بخش‌های مختلف باشد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

  • اگر پمپ روغن اصلی ترمز به‌درستی کار نکند، هنگام ترمز گرفتن، یک سمت خودرو با شدت بیش‌تر متوقف می‌شود و باعث انحراف فرمان خواهد شد.
  • در شرایطی که دیسک یک سمت خودرو چرب شده باشد، هنگام ترمزگیری، لنت‌ها لیز می‌خورند و باعث کشیده شدن فرمان به یک سمت خواهند شد.
  • اگر لنت یک سمت خودرو تمام شده باشند، شاهد مشکل کشیده شدن ماشین به یک طرف هنگام ترمزگیری خواهید بود؛ چرا که لنت معیوب با فشار بیش‌تری با دیسک تماس خواهد داشت.

البته باید اشاره کنیم که این نوع انحراف خودرو می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد که از جمله آن‌ها خرابی قطعات جعبه فرمان است.

زمانی که تشخیص دادید مشکل از کدام قسمت ترمز است، برای رفع آن باید به طور کامل قطعه را تعویض کنید؛ چرا که در بیش‌تر موارد تعمیر آن‌ها برای مدت طولانی پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود. برای تشخیص مشکل جعبه فرمان اما باید به تعمیرگاه‌های تخصصی مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *