عیب یابی لوازم یدکی

دلایل سفت شدن پدال ترمز چیست؟

سفت شدن پدال ترمز

سفت شدن پدال ترمز چیست؟ در اینجا یک سناریوی ترسناک وجود دارد که همه ما به عنوان راننده از آن می ترسیم. فرض کنید شما در حال عبور از بزرگراه هستید، جلوتر ترافیک شروع به کند شدن می کند و شما به آرامی روی ترمز می زنید اما در کمال وحشت، هیچ اتفاقی نمی افتد!

پدال مانند یک تخته چوب سفت شده است. بنابراین برای کاهش سرعت خودرو باید عملاً روی ترمز بایستید، اما در نهایت این کار را انجام می دهد. با رادیس کار همراه باشید تا نگاهی دقیق تر به تشخیص شایع ترین دلایل سفت شدن پدال ترمز + راه حل برطرف کردن مشکل بیندازیم.

دلایل سفت شدن پدال ترمز

یکی از دلایل سفت شدن پدال ترمز و چوب شدن پدال ترمز عبارت است از:

1) فشار خلاء

خلاء یا کمبود فشار خلاء شایع‌ترین علت سفت شدن پدال ترمز است،  بنابراین اولین چیزی است که باید در هنگام وجود پدال سخت به آن توجه کرد. هر تقویت کننده ترمز برای کار کردن نیاز به منبع خلاء دارد. در خودروهای بنزینی، موتور یک خلاء جزئی مناسب برای تقویت کننده قدرت ترمز ایجاد می کند.

تقویت کننده قدرت برای کارکرد با راندمان بالا و کامل به 18 اینچ خلاء نیاز دارد. بدون سطح خلاء و فضای خالی مناسب یک تقویت کننده ترمز، به تدریج یک پدال سخت تر می شود و در نهایت به نقطه ای می رسد که احساس می کنید به دیوار فشار می دهید.

بوستر یا همان تقویت کننده سیستم ترمز شما توسط یک سری دیافراگم در داخل بوستر و هوا در دو طرف دیافراگم کار می کند. مقدار نامناسب خلاء سناریویی را ایجاد می کند که در آن دیافراگم ها نمی توانند میله فشار را به داخل سیلندر اصلی حرکت دهند. وقتی این اتفاق می افتد، باعث سفت شدن پدال ترمز می شود.

اگر خلاء کافی در بوستر تامین نمی‌شود، ممکن است مجبور باشید یک پمپ خلاء الکتریکی بسته به اینکه فشار خلاء چقدر کمتر از 18 اینچ است، نصب کنید. پمپ خلاء خارجی اساساً یک موتور الکتریکی است که برای ایجاد خلاء به بوستری ساخته شده است که موتور شما قادر به تامین آن نیست. با استفاده از شیلنگ خلاء که مستقیماً از بوستر به پمپ می رود، به سیستم ترمز می رود.

این کار موتور را به طور کامل از معادله حذف می کند و سطح خلاء مناسب را برای سیستم فراهم می کند. با این حال، قبل از اینکه مستقیم به پمپ خلاء بروید، چند چیز سریع و ساده وجود دارد که باید بررسی شوند. شما باید به مواردی مانند شیلنگی که بوستر را از موتور تامین می کند نگاه کنید.

رایج ترین مشکلی که می بینیم این است که یک فرد از شیلنگ سوخت 3/8 اینچی استفاده می کند. شیلنگ سوخت برای مقاومت در برابر انبساط طراحی شده است اما در برابر مکش بسته مانند شیلنگ خلاء مقاومت نمی کند. شیلنگ مناسبی که باید درخواست کنید شلنگ خلاء 11/32 اینچی است. اگر از شیلنگ سوخت استفاده می کنید، هنگامی که موتور در حال کار است و بوستر را با خلاء می کشد، احتمال زیادی وجود دارد که شلنگ در حال مکیدن باشد.

اگر در حال مکش بسته شود، هیچ احتمالی برای خلاء روی دستگاه وجود ندارد. انسداد در شیلنگ نیز می‌تواند خلاء را محدود کند و به مشکل ترمز کمک کند، بنابراین حتماً این قسمت را به طور کامل بررسی کنید.

بررسی سریع دیگر، محل منبع خلاء در داخل موتور و اتصالات مورد استفاده برای نصب شیلنگ خلاء است. به نظر می رسد موارد زیادی وجود دارد که در آن افراد از پورت بسیار کوچکی استفاده می کنند که به موتور اجازه نمی دهد خلاء مناسب را از طریق اتصالات بکشد. اطمینان حاصل کنید که از یک پورت در منیفولد ورودی استفاده می کنید که کوچکتر از یک NPT 3/8 اینچی نباشد. اگر همه این موارد در سیستم بررسی شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد اندازه واقعی تقویت کننده خلاء است. کمک کافی در تقویت کننده قطعا می تواند مشکل ایجاد کند. یک تقویت کننده ترمز باید به اندازه خودرویی باشد که روی آن نصب شده است. اگر تقویت کننده اندازه مناسبی نداشته باشد، کمک مناسب نمی تواند ارائه شود و به دلیل این واقعیت که سیستم به بیرون ضربه می زند، پدال سخت می شود.

در این مرحله، پدال سخت می‌شود زیرا تقویت‌کننده تمام تلاش خود را انجام داده است اما خودرو همچنان به موارد بیشتری نیاز دارد. این می تواند ترسناک ترین سناریو در هنگام رانندگی با وسیله نقلیه باشد. خلاء موجود در تقویت کننده اولین و واضح ترین مشکلی است که باید در نظر گرفت.

بوسترهای ترمز برای عملکرد بهینه به حداقل خلاء 18 اینچی نیاز دارند. هر چه بیشتر به زیر آن فرو بروید، پدال ترمز سخت تر می شود. پیروی از توصیه های ما در بالا باید شما را در مسیر درست قرار دهد اما مانند همیشه رادیس کار اینجاست تا در صورت نیاز تجهیزات مناسب را برای شما تهیه کنیم.

دلایل سفت شدن پدال ترمز

2) مشکلات سوپاپ

یکی دیگر از مقصران سفت شدن پدال ترمز و چوب شدن پدال ترمز می تواند شیر ترکیبی و به ویژه شیر اختلاف فشار در آن باشد. این دریچه به دلایل ایمنی وجود دارد اما اگر کارها به درستی کار نکنند می تواند باعث سردرد شود.

شیر دیفرانسیل فشار طوری طراحی شده است که در صورت افت فشار در سمت جلوی شیر در مقابل سمت عقب و بالعکس حرکت کند. وقتی این اتفاق می افتد، سیالی که از سیلندر اصلی می آید اساساً به دیوار برخورد می کند. از آنجایی که روغن ترمز نمی تواند فشرده شود، پدال سخت می شود.

شما هنوز هم می توانید فشار متوسطی را در سمت خوب سوپاپ ایجاد کنید، بنابراین به ماشین اجازه می دهید در یک سناریوی خانگی ضعیف رانده شود. این وضعیت همان چیزی است که معمولاً به عنوان شیر قطع شده شناخته می شود. اگر شیر دیفرانسیل فشار شما قطع شده است، باید با یکسان کردن فشار در هر دو طرف شیر، دوباره در مرکز قرار گیرد.

این کار با حرکت دادن شیر در جهت مناسب و در نتیجه قرار دادن شیر در مرکز انجام می شود. البته مشکلی که باعث سقوط سوپاپ شده نیز در این زمان باید اصلاح شود. اگر وسیله نقلیه شما دارای ترمزهای دیسکی OEM باشد، به احتمال زیاد از نوعی سوپاپ در سیستم ترمز نیز استفاده می کند.

در این مورد، همان شیری که چراغ هشدار را روی داشبورد شما کار می‌کند یعنی سوئیچ دیفرانسیل فشار می‌تواند مشکل ایجاد پدال ترمز سخت باشد. روشی که ما در بالا ارائه دادیم را دنبال کنید تا در مسیر درست قرار بگیرید اما مثل همیشه محتاط باشید و اگر مطمئن نیستید از یک متخصص و مکنیک ماهر کمک بگیرید. عملکرد صحیح ترمزها برای ایمنی ضروری است. ما همیشه اینجا هستیم تا تجهیزات مناسب یا کمک اضافی را در صورت نیاز به شما ارائه دهیم.

3) نسبت پدال

پیش از این در این سری، به ترمز سخت ناشی از یک سوپاپ دیفرانسیل فشار و همچنین فشار خلاء ناکافی که باعث ایجاد پدال ترمز خیلی سخت می‌شود، پرداختیم. در اینجا نسبت پدال را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اساساً رابطه بین طول پدال ترمز شما و محل چرخش آن موضوعی است که زمانی که رانندگان یک ترمز سخت را تجربه می‌کنند، به‌طور منظم آشکار می‌شود.

نسبت پدال توسط اکثر مردم به عنوان یک علت اصلی بالقوه سفت شدن پدال نادیده گرفته می شود. این مشکل در ماشین‌های تقویت شده بعدی کمتر است و بیشتر در میله‌ های قبلی که تقویت کننده زیر خودرو نصب می‌شود، مشکل‌ساز است.

با این حال، نسبت پدال می تواند در هر دو مورد مشکل بزرگی باشد، بنابراین باید به عنوان یک علت بالقوه برای پدال ترمز سخت در نظر گرفته شود. نسبت پدال به رابطه بین نقاط محوری پدال و طول پدال ترمز اشاره دارد. پدال به عنوان یک اهرم برای اعمال حرکت به تقویت کننده (یا مستقیماً به سیلندر اصلی اگر ماشین شما تقویت کننده قدرت ندارد) بر اساس طول پدال استفاده می شود.

اگر نسبت پدال به اندازه 1/4″ نادرست باشد، این می تواند به میله فشار بسیار کمی اجازه دهد تا به سمت تقویت کننده حرکت کند. این مورد به نوبه خود از حرکت بوستر پیستون به داخل سیلندر اصلی جلوگیری می کند. پدال سختی که احساس می‌کنید در واقع پایین آمدن پدال و حرکت آن است اما در سیلندر اصلی و در نتیجه فشار ترمز روی چرخ‌ها باقی می‌ماند.

اگر به معنای حرکت دادن محور پدال باشد، اصلاح نسبت پدال می تواند گاهی اوقات دشوار باشد. هر چند گاهی اوقات اقدام اصلاحی می تواند به سادگی جابجایی نقطه اتصال میله فشار بین پدال و تقویت کننده باشد. برای مرجع، یک سیستم قدرت باید نسبت پدال 4:1 داشته باشد در حالی که یک سیستم ترمز دستی باید 6:1 باشد.

نسبت پدال یکی از دلایل واضح تر سفت شدن پدال ترمز نیست. این امر به ویژه در صورتی صادق است که براکت ها و پدال ها همه در کارخانه نصب شده باشند. با این حال، در مواردی که اصلاحاتی انجام شده است، قطعاً ممکن است این حوزه ارزش بررسی را داشته باشد. متأسفانه در برخی از فرآیندهای اصلاح ترمز، نسبت پدال در نظر گرفته نمی شود. پس از نصب اجزای ترمز جدید، باید نسبت پدال را دوباره پیکربندی کنید تا از عملکرد ترمز بهینه اطمینان حاصل کنید. از نکات بالا استفاده کنید یا با یک مکانیک حرفه ای مشورت کنید.

چوب شدن پدال ترمز

چوب شدن پدال ترمز

اگر سفت شدن پدال ترمز و چوب شدن پدال ترمز  به 3 دلیل اصلی سفت شدن پدال ترمز مربوط نمی شود، چندین نقطه مشکل احتمالی اضافی برای بررسی و عیب یابی شما وجود دارد. یک بازرسی کامل از کل سیستم باید به شما در شناسایی هر گونه مشکل اساسی کمک کند.

سیلندر چرخ شما در ترمز عقب در یک ماشین، یک منطقه نگران کننده احتمالی می تواند باشد. سیلندرهای چرخ نیز می توانند مشکل اختلاف فشار ایجاد کنند. اگر سیلندر چرخ حرکت نکند یا یخ زده باشد، روغن ترمز هیدرولیک به همان دیواره می رسد. هنگامی که این اتفاق می افتد، پدال دیگر حرکت نمی کند زیرا قادر به فشرده سازی مایع نیست.

اگر اینطور باشد این می تواند یک تعمیر ساده باشد. همچنین مهم است که میزان روغن ترمز در سیستم را بررسی کنید و مطمئن شوید که بیش از حد پر نشده است. اگر سیال نمی تواند به طور کامل به سیلندر اصلی بازگردد، می توانید سناریویی داشته باشید که در آن سیستم به صورت هیدرولیکی قفل شده است.

مانند اکثر سیستم‌های پیچیده، در سیستم ترمز یک وسیله نقلیه مجهز به تقویت‌کننده قدرت، مواردی وجود دارد که ممکن است اشتباه کند. ابتدا با تحلیل محتمل ترین سناریوها و نقاط مشکل شروع کنید. اغلب اوقات، یک پدال ترمز با فشار سخت مستقیماً با تقویت کننده قدرت، نسبت سیلندر اصلی یا نقطه محوری پدال ترمز شما مرتبط است. از طریق فرآیند حذف، احتمالاً می‌توانید علت سختی پدال ترمز را تشخیص دهید و سپس اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهید.

در این مقاله از رادیس کار به دلایل سفت شدن پدال ترمز، چوب شدن پدال ترمز و راه حل برطرف کردن مشکل پرداخته ایم. اما در هر صورت اگر از اقدام صحیح مطمئن نیستید، با یک مکانیک حرفه ای و ماهر تماس گرفته و به تعمیرگاهی مطمئن مراجعه کنید.

رادیس کار به عنوان فروشگاه لوازم یدکی خودرو های لوکس امکان خرید و تهیه انواع قطعات اصل و با کیفیت را برای خریداران خود فراهم کرده است. کافی است به سایت رادیس کار مرجعه کرده و پس از مشاوره با کارشناسان مجموعه اقدام به خرید قطعه مورد نیاز خود نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *