عیب یابی لوازم یدکی

علائم خرابی دیسک ترمز که باید جدی بگیرید!

انواع خرابی دیسک ترمز

همه ما به نحوی با سازوکار سیستم ترمز و قطعات آن آشنایی داریم. این موضوع در مورد کسانی که مالک یک خودرو هستند، بیش‌تر صدق می‌کند. به‌طورکلی سلامت همه قطعات موجود در سیستم ترمز یکی از ضرورت‌هایی است که باید برای هر خودرو بررسی شوند. مشکلاتی مانند خرابی دیسک ترمز در روند استفاده از ماشین کاملاً عادی و رایج است، اما نکته مهم در اینجا میزان آشنایی شما با این مشکل و راه‌های رفع آن خواهد بود.

ماشین‌های امروزی دیگر از خودروهای کاسه‌ای با فناوری‌های قدیمی استفاده نمی‌کنند و ترمزهای دیسکی جایگزین آن‌ها شده‌اند. در این ترمزها اجزای مختلفی مانند کالیپر، لنت یا دیسک‌ها هستند که اهمیت بسیار بالایی دارند. همین موضوع باعث شده تا این مطلب را در مورد تشخیص خرابی دیسک ترمز و علائم آن بنویسیم. خرابی دیسک را جدی بگیرید چون می تواند باعث خرابی لنت ترمز ها هم بشود. برای این منظور میتوانید مقاله «علائم خرابی لنت ترمز» را مطالعه کنید.

پس اگر شما هم به دنبال اطلاعات بیش‌تری دراین‌ رابطه هستید، توصیه می‌کنیم در ادامه با رادیس کار همراه باشید. این فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی علاوه بر فروش انواع دیسک ترمز بنز و دیسک ترمز بی ام و اطلاعات خوبی درباره انواع خرابی دیسک ترمز راه حل رفع آن در اختیار شما قرار می دهد.

علائم خرابی دیسک ترمز

تشخیص مشکلاتی که برای خودرو شما اتفاق می‌افتند، گام اول برای رفع آن‌هاست، پس باید به‌خوبی در مورد نشانه‌ها و علائم هر مشکل اطلاع داشته باشید یا برای این کار به تعمیرگاه‌ها و افراد مجرب مراجعه کنید. علائم خرابی دیسک ترمز هم یکی از همین موارد است با این تفاوت که حتی اگر اطلاعاتی در این زمینه نداشته باشید هم می‌توانید آن‌ها را تشخیص دهید.
• سوت کشیدن ترمزها با فشار دادن پدال
• لرزش پدال ترمز
• سفت شدن پدال ترمز
• به ته رسیدن پدال
• لرزش و عدم کنترل روی فرمان هنگام ترمزگیری
• متمایل شدن خودرو به یک سمت
• روشن شدن چراغ چک ترمز
• عملکرد زودتر از موعد ترمز

انواع خرابی دیسک ترمز

همان‌طور که می‌بینید، علائم خرابی دیسک ترمز بسیار متنوع هستند. در مرحله اول با مشاهده هر یک از این علائم باید زنگ خطر را جدی بگیرید و به دنبال مشکل اصلی باشید. همه این علائم در واقع مربوط به یک سری خرابی‌های خاص هستند. به‌این‌ترتیب اگر اطلاعات بیش‌تر در مورد این خرابی‌ها داشته باشید در مدت‌زمان کوتاه‌تری می‌توانید مشکل اصلی را پیدا و رفع کنید.

لبه‌دار شدن دیسک ترمز

همان‌طور که می‌دانید در سیستم ترمز هر ماشین، لنت‌‌ها در طی پروسه‌ای بر روی دیسک فشار داده می‌شوند تا در نهایت ماشین را از حرکت نگه‌دارند. این پروسه هم لنت‌ها و هم دیسک ترمز را تحت‌فشار زیادی قرار می‌دهد و نتیجه نهایی، فرسوده شدن آن‌هاست. یکی از مشکلاتی که در این پروسه ممکن است شاهدش باشید، لبه‌دار شدن دیسک ترمز است.

دلیل اصلی وقوع این مشکل را می‌توان استفاده از دیسک‌ها بی‌کیفیت دانست. دیسک‌های غیراستاندارد که پروسه تولید مناسبی ندارد در فرایند ترمزگیری به‌درستی عمل نمی‌کنند. در واقع میزان سایش آن‌ها با لنت در همه قسمت‌های یکسان نیست و عموماً لبه بیرونی دیسک سالم‌تر بقیه‌ قسمت‌ها باقی می‌ماند. اصطلاحاً به این خرابی، لبه‌دار شدن دیسک گفته می‌شود و باید دقت داشته باشید که این دیسک‌های غیراستاندارد روی فرسودگی لنت‌های خودروی شما هم اثرات بسیار منفی دارند.

متأسفانه یا خوشبختانه راهکار خاصی برای رفع این مشکل وجود ندارد و بهترین کار تعویض دیسک خواهد بود. اما برای دیسک جایگزین سعی کنید از جنس اصل و باکیفیتی استفاده کنید که چنین دردسرهایی را به دنبال نداشته باشد.

لاغر شدن دیسک ترمز

باز هم استفاده از دیسک‌های غیراستاندارد، ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت دلیل اصلی ایجاد این مشکل است. شاید تصور کنید که با خرید دیسک ترمز غیراستاندارد در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده‌اید، اما دقت کنید که مشکلاتی که این قطعه برای شما به دنبال خواهد داشت، بسیار بیش‌تر از هزینه‌ای است که باید برای یک دیسک خوب می‌پرداختید.

دیسک‌های بی‌کیفیت از مواد مناسبی تولید نمی‌شوند و در طی پروسه ترمزگیری به‌ سرعت تا دماهای بالا داغ می‌شوند. این مشکل در مدت کوتاهی سبب ازبین‌رفتن لایه‌های بالایی دیسک می‌شود. به‌این‌ترتیب پس از مدت کوتاهی و استفاده معمولی از خودرو، شاهد خواهید بود که لنت‌ها به‌ اصطلاح لاغر شد‌ه‌اند. ازبین‌ رفتن ضخامت دیسک‌ها و نازک شدن دیسک ترمز می‌تواند خطر کاهش قدرت ترمز را به همراه داشته باشد و بهتر است هر چه سریع‌تر برای تعویض آن اقدام کنید.

تاب برداشتن دیسک ترمز

اگر هنگام ترمزگرفتن شاهد تکان‌های عجیب فرمان و لرزش پدال ترمز هستید، شک نکنید که خرابی دیسک ترمز دلیل اصلی است. این علائم عمدتاً مربوط به زمانی است که دیسک تاب برمی‌دارد. ممکن است دیسک هیچ‌گونه ساییدگی نداشته باشد و حتی لبه‌دار هم نشده باشد، اما تاب برداشتن دیسک ترمز به‌ کلی دیسک ترمز را ناکارآمد می‌کند. برای مطالعه بیشتر میتوانید مقاله «عوارض تاب داشتن دیسک ترمز» را مطالعه کنید.

دلیل اصلی وقوع این مشکل گرم‌شدن بیش از حد دیسک‌ها و سپس سرد شدن سریع آن‌هاست. برخی افراد به‌اشتباه برای این که ترمز خود را خنک کنند، روی آن آب می‌ریزند؛ این کار حکم مرگ دیسک و لنت را دارد و باید از انجام آن خودداری کنید. ازآنجایی‌که دیسک ترمز تاب برداشته، قابل تعمیر نخواهد بود؛ بهترین کار این است که آن را تعویض کنید. دقت داشته باشید که این مشکل به شکل بسیار مؤثری باعث عملکرد ضعیف ترمز خواهد شد، پس از ادامه مسیر با این شرایط جداً خودداری کنید.

ایجاد خط و خراشیدگی روی دیسک ترمز

این مشکل در میان کسانی رایج است که برای تعویض لنت‌های ماشین خود در زمان مناسب دست‌به‌کار نمی‌شوند. لنت ترمز عمر مفید دارد و پس از فرسوده شدن می‌تواند آسیب‌های جدی به دیسک وارد کند. اگر لنت تمام شده باشد، با ترمزگیری روی دیسک ترمز خط و خراش‌هایی ایجاد می‌کند گه در ادامه و با تعویض لنت هم باعث افت عملکرد سیستم ترمز خواهند شد.
خوشبختانه اگر همچنان دیسک ترمز ماشین شما ضخامت کافی را داشته باشد، می‌توانید با مراجعه به تراشکار، شیارها و خراش‌هایی که عمق زیادی ندارد، بتراشید و سطح دیسک را یکدست کنید.

خطرات و مشکلاتی که خرابی دیسک ترمز به وجود می‌آورد!

خرابی دیسک ترمز اولین و مهم‌تری پیامدی که دارد، پیامد جانی است. سالم بودن این قطعه برای توقف ماشین بسیار اهمیت دارد و بدون آن عملاً سیستم ترمز ناکارآمد خواهد بود. به‌علاوه که مشکلاتی مانند تاب برداشت دیسک، می‌توانند سبب خرابی سریع‌تر لنت‌ها و آسیب به قطعات دیگر ترمز شوند.

خرید آنلاین دیسک ترمز باکیفیت

تا اینجا اطلاعاتی در مورد خرابی دیسک ترمز را بررسی کردیم و گفتیم که رایج‌ترین خرابی‌ها برای این قطعه شامل تاب برداشتن، لبه‌دار شدن، کم‌شدن ضخامت یا خراشیده شدن خواهند بود. بیش‌تر این خرابی‌ها به‌واسطه بی‌کیفیت بودن دیسک‌ اتفاق می‌افتند و همین موضوع سبب شده تا خرید دیسک ترمز باکیفیت یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراقبت از خودرو باشد.
وقوع این مشکل حتی برای خودروهای بنز و بی ام و هم عادی است. اما نکته‌ای که در مورد این خودروهای وجود دارد، نحوه تهیه لوازم جایگزین و باکیفیت خواهد بود. خوشبختانه با کمک رادیس کار می‌توانید به‌راحتی دیسک ترمز باکیفیت و دیگری قطعات مربوط به ترمز بنز و بی ام و را خریداری کنید. به‌این‌ترتیب خرابی دیسک ترمز دیگر یک نگرانی بدون راه‌حل نخواهد بود.


همچنین بخوانید: صدای تق تق چرخ جلو هنگام ترمز


سوالات متداول خرابی دیسک ترمز خودرو

در اینجا برخی از سوالات متداول صدای دیسک ترمز خودرو و پاسخ آن ها آورده شده است:

علائم اصلی خرابی  دیسک ترمزها چیست؟

علاوه بر صدای دیسک ترمز، در اینجا سایر علائم هشداردهنده ترمز خراب هستند:

الف. روشن شدن چراغ ترمز و افزایش فاصله توقف

اگر چراغ هشدار ترمز روشن است و توقف خودروی شما بیش از حد طول می کشد، ممکن است وسیله نقلیه شما برای سرویس ترمز باشد.

ب. نشتی مایع ترمز

اگر خودروی شما روغن ترمز نشت کند، ممکن است قدرت کافی برای چسباندن لنت ترمز جلو و عقب به هر دیسک ترمز را نداشته باشد. و اگر روغن ترمز همچنان نشت کند، ممکن است در نهایت دچار خرابی ترمز شوید.

ج. پدال ترمز سخت یا نرم

اگر پدال ترمز خیلی نرم یا سخت است، وسیله نقلیه خود را برای سرویس ترمز فوری بیاورید. ممکن است هوا در ترمزها وجود داشته باشد یا تقویت کننده ترمز شما معیوب باشد.

د. کشیدن ماشین به یک طرف هنگام ترمز

این می تواند یک مشکل کالیپر ترمز باشد که در آن یک کالیپر ترمز فشار زیادی را در هنگام ترمز وارد می کند و باعث توقف نامتعادل می شود.

ح. بوی سوختن در هنگام رانندگی

اگر ترمزهای خودروی شما شروع به گرم شدن بیش از حد کرد، می توانید با زدن پدال ترمز متوجه علائمی از صدای جیر جیر شوید. این معمولاً با بوی سوزش در هنگام رانندگی همراه است.

هنگامی که متوجه هر یک از این مشکلات یا سایر مشکلات عملکرد ترمز شدید، خودروی خود را برای سرویس ترمز ببرید و فوراً ترمز را بررسی کنید.

چگونه یک دیسک ترمز را تعمیر می کنند؟

در اینجا سه راه حل متداول برای تعمیر ترمز جیر جیر شما وجود دارد:

الف. استفاده از گریس ترمز روی لنت ترمز

یک راه حل سریع برای تعمیر دیسک ترمز شامل استفاده از گریس ترمز در پشت لنت ترمز و نقاط تماس کالیپر ترمز است.

این باید به شدت توسط یک متخصص انجام شود. به این دلیل که استفاده نادرست گریس ترمز روی قطعاتی مانند سطح روتور و سطح اصطکاک لنت ترمز می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم ترمز شود.

ب. نصب لنت ترمز جدید

نصب لنت های ترمز جدید می تواند یک راه حل ایده آل برای ترمزهای جیر جیر باشد. لنت‌های ترمز دارای یک لایه لاستیکی کوچک هستند که هر لرزشی را که باعث ایجاد صدای جیر می‌شود جذب می‌کند.

ج. تعویض لنت ترمز، مواد اصطکاک و روتورها

اگر مواد اصطکاک لنت ترمز فرسوده شود، ممکن است صدای جیغ ترمز از تماس فلز به فلز بین لنت و روتور ترمز را تجربه کنید. در این مورد، ممکن است لازم باشد مواد اصطکاک، مواد لنت ترمز فرسوده، روتور ترمز و سایر اجزای ترمز آسیب دیده را تعویض کنید.

علاوه بر این، اگر روتورهای تاب دار داشته باشید، لنت های ترمز در هنگام ترمزگیری با سطح روتور تماس ناهمواری خواهند داشت. برای این کار می‌توانید روتورهای ترمز و لنت‌های ترمز جلو و عقب را تعویض کنید.

ساده ترین راه برای تعمیر دیسک ترمز چیست؟

دیسک ترمزهای خودرو، بر خلاف ترمزهای رینگ دوچرخه، برای تعمیر به تنهایی بسیار پیچیده هستند و نیاز به تخصص یک تکنسین مجرب دارند.

هنگامی که به دنبال مکانیکی برای تعمیر دیسک ترمزهای پر سر و صدا خودرو خود می گردید، همیشه اطمینان حاصل کنید که آن ها:

  • دارای گواهینامه معتبر هستند.
  • تعمیرات را با گارانتی خدمات ارائه دهید.
  • از قطعات و تجهیزات جایگزین با کیفیت بالا استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *