عیب یابی لوازم یدکی

درگیر بودن لنت با دیسک

درگیر بودن لنت ترمز با دیسک ترمز

همه ما حتی کسانی که تابه‌حال رانندگی هم نکرده‌اند در مورد نحوه کار و نقش سیستم ترمز در خودرو می‌دانیم. موتور مسئولیت ایجاد قدرت و به حرکت‌دادن خودرو را انجام می‌دهد و در نقطه مقابل آن ترمز‌ها وظیفه متوقف کردن ماشین را بر عهده دارند. باتوجه‌ به این که تمام قطعات این سیستم در شرایط سخت به کار گرفته می‌شود، باید منتظر خرابی‌هایی باشید که کاملاً عادی هستند. یکی از آن‌ها درگیر بودن دائمی لنت ترمز با دیسک ترمز است که در نوع خود می‌تواند مشکلات بسیار جدی برای ماشین ایجاد کند.

تا انتهای این مطلب با رادیس کار همر اه باشید. این فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی علاوه بر فروش انواع دیسک ترمز بنز و دیسک ترمز بی ام و اطلاعات خوبی درباره مشکلات قطعات مختلف از جمله درگیر بودن دائمی دیسک ترمز با لنت ترمز و راه حل رفع آن در اختیار شما قرار می دهد.

دلیل درگیر بودن دائمی لنت ترمز با دیسک ترمز

احتمالاً برای بعضی از افراد سؤال باشد که وظیفه لنت و دیسک در واقع همین در تماس بودن است، پس مشکل چیست؟
برای پاسخ به این سؤال باید در مورد نحوه کار ترمز بدانید. هنگامی که شما پدال را فشار می‌دهید در طی فرایند روغن ترمز به سمت پیستون‌های ترمز فشرده می‌شوند تا در نهایت لنت‌ها را به جایی برسانند که با سطح دیسک در تماس باشد. مشکل درگیر بودن دائمی لنت ترمز و دیسک ترمز در واقع مربوط به دائمی بودن این موضوع است. در حالت عادی لنت فقط تا زمانی روی دیسک خواهد بود که شما پدال را فشار دهید؛ اما در حالت خرابی، لنت‌ها حتی در حال حرکت ماشین هم روی دیسک هستند.

اولین دلیل این مشکل، خرابی کالیپر خودرو است. اگر دقت کنید در چرخ‌های جلو ماشین‌هایی که از ترمز دیسکی استفاده می‌کنند روی روتورها یک قطعه فلزی قرار دارد که شبیه به گیره روی روتور نصب شده‌اند. داخل کالیپر لنت‌ها و پیستون ترمز قرار دارند. هنگامی مشکل درگیر بودن دائمی لنت ترمز با دیسک ترمز ایجاد می‌شود که پیستون ترمز وظیفه خود را به‌خوبی انجام ندهد.
اگر نقص فنی باعث شود که پیستون همیشه در حال فشرده کردن لنت باشد، شاهد خواهیم بود که حتی در حین حرکت هم ترمزها درگیر هستند.
دلیل دیگری هم برای این نقص فنی وجود دارد که باز هم مرتبط با پیستون‌های قرار گرفته در کالیپر خواهد بود. پیستون‌ها روی پین‌های گیره ترمز و نگهدارنده‌ های داخل کالیپر نصب می‌شوند. خرابی یا اشکال در عملکرد این پین‌ها می‌تواند سبب درگیرشدن لنت و دیسک به شکل دائمی شود.

علائم درگیر بودن دائمی لنت ترمز با دیسک ترمز

اگر شما هم راننده یک خودرو باشید احتمالاً تابه‌حال متوجه این موضوع شده‌اید که حتی کوچک‌ترین مشکلات هم می‌توانند باعث خرابی آن شوند. مزیت و برتری ماشین‌ها به این است که همه قطعات آن‌ها به‌درستی در کنار هم کار می‌کنند؛ اما اگر یکی از آن‌ها با مشکلی مواجه شود، همه عملکرد ماشین دچار مشکل خواهد شد. به همین دلیل هم باید در مورد انواع خرابی‌ها و مشکلات خودرو اطلاعاتی داشته باشید.
در ادامه می‌خواهیم علائم درگیر بودن دائمی لنت ترمز با دیسک ترمز را بررسی کنیم و توجه کنید که این اتفاق ممکن است هر زمانی رخ بدهد، حتی هنگامی که در حال حرکت با سرعت‌های بالا یا پایین هستید.

1- گرم‌شدن لنت‌ها

بی‌شک درگیر بودن دود قطعه مکانیکی آن هم در حین حرکت می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد. کم‌ترین مشکلی که ممکن است در این شرایط ایجاد شود گرم‌شدن بیش از حد لنت‌ها خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید گرم‌شدن لنت‌ها یکی از دلایل ایجاد بوهای گس و تند در کابین است. در نتیجه این اتفاق بوهای عجیب و شبیه به سوختگی به مشامتان خواهد رسید. درباره دلایل داغ کردن لنت ترمز و بوی لنت ترمز بیشتر بخوانید.

2- فرسوده شدن لنت و دیسک ترمز

در شرایطی که بدون اطلاع و با این شرایط مسیر طولانی را حرکت کنید، بی‌شک به نحوی با مشکل فرسوده شدن سریع لنت‌ها و دیسک‌های ترمز مواجه خواهید شد. این موضوع تقریباً قطعی است؛ چرا که در حین حرکت همواره سطح لنت و دیسک با هم در تماس بوده و گرم و گرم‌تر می‌شوند تا جایی که کار به ساییده ‌شدن یا تاب برداشتن دیسک و لنت برسد. برای اطلاعات بیشتر مقاله «عوارض تاب داشتن دیسک ترمز» را مطالعه کنید.

3- عملکرد نامناسب فرمان

ترمز‌ها به طور مستقیم با عملکرد چرخ‌ها در ارتباط هستند و به‌نوعی وظیفه متوقف کردن آن‌ها را دارند. ر شرایطی که لنت ترمز با دیسک دائماً در تماس باشد حتی راننده هم به‌سختی می‌تواند فرمان را بچرخاند و با سفت‌شدن عجیب و یکباره غربیلک فرمان مواجه می‌شود. این مشکل در سرعت‌های بالا ممکن است بسیار خطرناک باشد؛ چرا که ماشین فرمان‌پذیری خوبی ندارد و در نتیجه راننده کنترل کاملی روی آن نخواهد داشت.

4- بالارفتن دمای موتور

شاید ارتباط ترمزها با موتور در اینجا برای شما عجیب باشد، اما دقت کنید که خودرو با کارکرد موتور به حرکت در خواهد آمد. در شرایطی که لنت‌ها و دیسک‌ها دائماً در تماس هستند، موتور در حال کارکردن برای بالابردن سرعت خواهد بود، اما سیستم ترمز مانع از این کار می‌شود. دراین‌بین تداخلی صورت می‌گیرد که موتور در حال تلاش برای چرخاندن تایرهاست و ترمزها می‌خواهند آن‌ها را متوقف کنند. به‌این‌ترتیب شاهد خواهید بود که در طی مسافت کوتاهی آمپر دمای موتور بالا می‌رود.

5- بالارفتن مصرف سوخت

همان‌طور که گفتیم، بالارفتن دمای موتور یکی از علائم مشکل درگیر بودن دائمی لنت ترمز و دیسک ترمز است و باید توجه کنید که در پی آن مصرف سوخت هم بالا خواهد رفت. از دو جهت این اتفاق رخ می‌دهد که اولی مربوط به تبخیر شدن بنزین در اثر بالارفتن دمای موتور است.
مورد دوم مربوط به زمانی است که شما متوجه عملکرد نادرست خودرو می‌شوید و بدون اطلاع از مشکل سعی می‌کنید که پدال گاز را بیش‌تر فشار دهید که خودرو سرعت بگیرد، اما این کار باعث فرسودگی بیش‌تر لنت‌ها و دیسک‌ها و البته بالارفتن مصرف سوخت خواهد شد.

6- عملکرد نامناسب سیستم ترمز

بهترین علامت هشدار برای این اتفاق را می‌توان عملکرد ضعیف ترمزها دانست. درگیر بودن دائمی لنت و دیسک به‌مرور با خورده شدن آن‌ها شده و عملکردشان را کاهش می‌دهد در نتیجه بااین‌وجود که لنت و دیسک با هم در تماس هستند؛ اما به‌خوبی موفق به متوقف کردن خودرو نخواهند شد.

راهکار درگیر بودن دائمی لنت ترمز با دیسک ترمز

همان‌طور که در بخش دلایل این مشکل به آن اشاره کردیم، همه دلایل خرابی و درگیر بودن دائمی لنت و دیسک به پیستون و پین‌های نگهدارنده آن برمی‌گردد. ازآنجایی‌که عموماً این قطعات قابل تعمیر نیستند، بهتر است آ‌ن‌ها را با لوازم نو جایگزین کنید.
دقت کنید که اگر این مشکل در حین حرکت برای شما ایجاد شد، بهتر است در نزدیک‌ترین مکان کنار بزنید و از ادامه حرکت خودداری کنید. ادامه مسیر به همین صورت علاوه بر این که آسیب‌های زیادی به سیستم ترمز و خودرو وارد می‌کند، برای سلامت سرنشینان هم خطرآفرین خواهد بود و می تواند باعث خرابی دیسک ترمز و خرابی لنت ترمز شود. برای مطالعه بیشتر مقاله «علائم خرابی دیسک ترمز» را مشاهده کنید.

لنت و دیسک ترمز باکیفیت و اصل را از کجا تهیه کنیم؟

تفاوتی ندارد که سوار بر خودروهای ایرانی هستید یا خودروهایی از برندهای بنز و بی ام و؛ چرا که این مشکل در کمین هر وسیله نقلیه‌ای که از ترمز دیسکی استفاده می‌کند، خواهد بود. شرایط اما برای مالکان بنز و بی ام و متفاوت است، چرا که خرید لوازم‌یدکی برای این خودروها خود به‌تنهایی یک چالش بزرگ خواهد بود.
خوشبختانه با وجود فروشگاه اینترنتی رادیس کار دیگر درگیر بودن دائمی لنت ترمز با دیسک ترمز یا هر مشکل دیگری برای شما دردسرساز نخواهند بود. رادیس کار به شکل تخصصی می‌تواند لنت و دیسک مناسب برای انواع خودروهای بنز و بی ام و را بدون نیاز به مراجعه حضوری و با ضمانت اصالت کالا در اختیار شما قرار دهد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *