عیب یابی لوازم یدکی

همه چیز درباره ترک خوردن لنت ترمز که لازم است بدانید!

ترک خوردن لنت ترمز

ترک خوردن لنت ترمز یکی از عمده‌ترین مشکلات لنت ترمز است که رانندگان خودروهای مختلف ممکن است با آن مواجه شوند. البته که دلایل مهم  خود را دارد که در ادامه بیشتر در خصوص آن صحبت خواهیم کرد.

ترمزها وظیفه بزرگی را در حفظ ایمنی خودروی شما بر عهده دارند اگر لنت‌های ترمز ترک‌خورده یا فرسوده شوند، فرایند توقف کامل خودرو کمی دشوارتر خواهد شد و حتی بر توانایی‌های فردی شما در رانندگی نیز تأثیر می‌گذارد. حتی ممکن است روتورها و بخش‌های دیگر سیستم ترمز و تعلیق خودرو نیز آسیب ببیند. بازرسی ترمز هر 4000 تا 8000 کیلومتر می‌تواند به شما کمک کند تا از وضعیت ترمزهای خود مطلع شوید.

یکی از عوامل بازدارنده از بروز اختلال در عملکرد ترمز، بررسی دوره‌ای و کنترل مواردی نظیر ترک خوردن لنت ترمز است. لنت ترمز از چند جهت فرسوده می‌شود. هنگامی که یک متخصص لنت‌های ترمز شما را بررسی می‌کند، آن‌ها را برداشته و باید به دنبال، نشانه‌های سایش، ترک‌ها و یا آسیب‌های غیرمعمول باشد. هنگامی که لنت‌های ترمز از نقطه خاصی ساییده می‌شوند، می‌توانند به روتورها آسیب وارد کنند که نیاز به ماشین‌کاری و یا تعویض آن خواهد داشت.

بعد از خواندن علائم ترک خوردن لنت ترمز و خرابی لنت ترمز ، اگر تشخیص دادید که نیاز به لنت ترمزهای جدید دارید، می توانید به صفحه لنت ترمز بنز و لنت ترمز بی ام و رادیس کار سر بزنید و برای خودرو خود، بهترین لنت ترمز را از این نمایندگی تکستار تهیه کنید.

علائم فرسودگی یا ترک خوردن لنت ترمز را بشناسید

لنت ترمز با یک صفحه پشتی فولادی ساخته می‌شود، بخش پشتی آن نیز مدام با روتور در ارتباط است. هنگامی که به پدال ترمز فشار وارد می‌شود، لنت ترمز به روتور می‌چسبد و خودرو را کند یا متوقف می‌کند. در ادامه در خصوص شایع‌ترین علائم فرسوده شدن یا ترک خوردن لنت ترمز می‌خوانیم.


مقاله پیشنهادی: بوی لنت ترمز نشانه چه چیزی است؟


ساییدگی بیرونی لنت – عاملی مختل‌کننده

این مشکل ناشی از تکیه لنت ترمز به روتورها پس از رها شدن پدال است. این نوع سایش اغلب به دلیل عملکرد نادرست اجزای ترمز، مانند بوش‌ها، پین‌ها و یا لغزنده‌ها ایجاد می‌گردد. در صورت بروز این نوع سایش، تعویض کالیپر و لنت ترمز توصیه می‌شود. حتی در اثر ایجاد اصطکاک مداوم، احتمالاً لنت شما دچار ترک‌خوردگی هم خواهد شد. این ترک‌ها در ابتدا ریز و سپس گسترده‌تر و حتی در برخی شرایط سبب ازبین‌رفتن کامل سیستم ترمز می‌شوند. در نتیجه اگر مسافت‌های طولانی را طی می‌کنید حتماً نسبت به این موضوع حساس باشید. قرارگرفتن در شیب‌ها، سربالایی و سرپایینی عملکرد ترمز و تعلیق خودروی شما را دچار مشکل خواهد کرد.

ترک خوردن لبه‌های بالابر لنت ترمز

ترک خوردن لبه‌های بالابر لنت

ترک لعاب و لبه‌های بالابر نیز اغلب مربوط به استفاده بیش از حد از لنت و یا معیوب بودن آن است. این نوع مشکل ترمز نشان می‌دهد که لنت باید تعویض شود و ترمز دستی نیز احتمالاً نیاز به تنظیم خواهد داشت. البته در نهایت، نظر اصلی دراین‌خصوص را باید یک متخصص و تعمیرکار حرفه‌ای بدهد اما به‌هرحال معمولاً ترک خوردن لبه‌های بالابر لنت مرتبط با سیستم ترمز دستی خودروی شما خواهد بود. حتی این ممکن است در حرکت بالا و پایین اهرم کنترل کاملاً مشهود باشد. ترک خوردن لنت ترمز در این حالت، معمولاً به‌سرعت رخ می‌دهد. (حتی اگرچند هفته است که لنت ترمز را تعویض کرده‌اید)

سایش و ترک‌های مخروطی شکل لنت ترمز

سایش مخروطی یک الگوی ناهموار سایش در اصطلاح مکانیک خودرو است که در آن پد ازیک‌طرف شیب بیشتری روی لنت ایجاد کرده است، درصورتی‌که احتمالاً نیمه دیگر لنت مشکلی ندارد. این نوع سایش نشان می‌دهد که لنت‌ها یا به‌درستی نصب نشده‌اند یا کولیس در یک طرف لنت گیرکرده و یا حتی پین‌های راهنما ساییده شده‌اند. تعویض لنت ترمز و کالیپر  مجدداً این مشکل را حل می‌کند. پیشنهاد میکنیم مقاله «زمان تعویض لنت ترمز» را مطالعه کنید.

ساییدگی یا ترک بخش‌های داخلی لنت

سایش و در نهایت ترک خوردن قسمت داخلی لنت ترمز نشان می‌دهد که لنت پس از رها شدن کولیس به روتور ساییده می‌شود. این نوع سایش اغلب در نتیجه خوردگی، ساییده شدن یک بخش به لنت و یا کولیس معیوب خواهد بود.

زمان ایده آل و مناسب برای تعویض لنت ترمز

زمان ایده آل و مناسب برای تعویض لنت ترمز

می‌توان انتظار داشت که لنت‌های ترمز بعد از 80 هزار کیلومتر کارکرد دچار فرسودگی کامل شوند. البته این اعداد به‌هیچ‌عنوان ثابت نخواهد بود. ما آن را بر اساس یک استاندارد کلی، یک خودروی ایده‌آل با شرایط کارکرد نرمال در نظر گرفتیم. اگرچه این جدول زمانی می‌تواند بر اساس عادات رانندگی شما، کیفیت لنت ترمز و جنس آن متفاوت باشد. لنت‌های ترمز باید در داخل و خارج و همین‌طور روی هر چرخ به طور یکنواخت سایش داشته باشند. بااین‌حال همیشه این‌طور نیست. تعویض نکردن لنت برای مدت‌زمان طولانی می‌تواند خطرساز باشد. باگذشت زمان و کاهش مداوم سرعت و توقف خودرو، لنت ترمز به طور طبیعی فرسوده می‌شود.


مطالعه بیشتر: تشخیص لنت اصل از تقلبی


لنت‌های ترمزی که به‌شدت آسیب‌دیده یا ترک‌خورده‌اند بلافاصله باید تعویض گردند. روی لنت‌های اورجینال که تحت لیبل‌های معتبر طراحی و تولید شده‌اند، یک نشانگر سایش وجود دارد که به شما کمک می‌کند چه زمانی باید لنت را تعویض کنید. این نشانگر یک قطعه فلز کوچک است که به لنت ترمز وصل شده و پس از ساییدگی لنت تا حد معینی با روتور تماس برقرار می‌کند، هنگامی که این اتفاق می‌افتد اغلب هنگام ترمز زدن، صدای جیرجیر می‌شنوید. لنت ترمزهای که در شرایط خوبی هستند، معمولاً ضخامتی 8 تا 12 میلیمتری داشته و وقتی که لنت به 4 تا 6 میلیمتر می‌رسد، وقت تعویض آن است. در موارد اضطراری حرکت با خودرویی که لنت آن از 3 میلیمتر نازک‌تر است، قطعاً خطرساز خواهد بود.

برای حفظ جان خود لنت ترمز را در زمان مناسب تعویض کنید

برای حفظ جان خود لنت ترمز را در زمان مناسب تعویض کنید

طولانی کردن دوره تعویض لنت می‌تواند با ایجاد شیارها و ترک‌های عمیق به روتورها آسیب بزند. هنگامی که روتورها به این نقطه رسیدند، ممکن است برای شما دردسر ایجاد کنند. ایمنی و عملکرد صحیح ترمز در تمامی خودروها اهمیت زیادی دارد. از طرفی این که شما بتوانید لنت ترمز خودرو را از یک مرکز معتبر تهیه کنید، اهمیت زیادی خواهد داشت. به‌هرحال برندهای زیادی ممکن است با قیمت اندک‌تر، لنت‌هایی با ساختار نرمال و ظاهر معقول عرضه کنند که در نهایت اصلی‌ترین مسئله احتمال بروز آسیب‌های جدی به خودروی شما و یا در نهایت از کارافتادن ناگهانی ترمز و ترک خوردن لنت ترمز است.

فروشگاه اینترنتی لوازم‌یدکی و لنت ترمز رادیس کار، در حال حاضر ارائه‌دهنده خدمات ویژه عرضه مستقیم قطعات و متریال‌های سیستم ایمنی و ترمز برای برندهای مختلف خودروسازی است. امکان جستجو بر اساس مدل خودرو، مشخصات و همین‌طور برند را خواهید داشت.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *