معرفی قطعات خودرو

فیلتر بنزین چیست؟

برای جلوگیری از رسیدن آلاینده ها به موتور، سیستم سوخت خودرو معمولاً با فیلتر سوخت تعبیه می شود.

موتورهای احتراق داخلی برای کار کردن به سوخت نیاز دارند. این سوخت باید تمیز باشد. اما همیشه اینطور نیست. به ناچار، سوخت خودرو حاوی مواد و ذرات، اعم از آلی و معدنی خواهد بود. این ناخالصی ها باید حذف شوند، در غیر این صورت عملکرد و سلامت موتور تحت تأثیر قرار می گیرد.

از آنجایی که یک فیلتر بنزین چنین عملکرد مهمی را انجام می دهد، درک نحوه عملکرد آن، زمان تشخیص معیوب بودن آن و نحوه تهیه فیلتر مناسب برای وسیله نقلیه شما ضروری است. به همین دلیل است که ما به این راهنمای فیلتر سوخت رسیدیم. خواندن آن به شما کمک می کند تا از عملکرد بهینه موتور و همچنین جلوگیری از آسیب دیدن قطعات آن اطمینان حاصل کنید.
در راهنما، شما در مورد

فیلتر بنزین چیست

محل فیلتر سوخت

مزایای فیلتر سوخت و عملکرد

چگونه بفهمیم فیلتر بنزین خراب شده است؟

نحوه تعویض فیلتر بنزین و

نحوه خرید فیلتر سوخت مناسب و با کیفیت

فصل به فصل را بخوانید و در مورد این بخش مهم سیستم سوخت خودرو بیشتر بدانید. این راهنما بر روی نوع فیلتر سوخت مورد استفاده در وسایل نقلیه جاده ای تمرکز دارد که از جهاتی با سایر سیستم های سوخت متفاوت است.
فیلتر سوخت چیست؟
فیلتر سوخت دستگاه ساده ای است که در سیستم سوخت نصب می شود تا آلاینده ها را از بین ببرد. معمولاً یک قوطی فلزی یا پلاستیکی است که حاوی یک عنصر فیلتر است. سوخت از مخزن گاز وارد فیلتر شده و تمیز و آماده برای استفاده در موتور خارج می شود.

فیلترهای سوخت در طول تاریخ موتورهای احتراق داخلی وجود داشته است. فیلترهای اولیه قوطی پلاستیکی کوچک بودند. این طرح برای موتورهای آن زمان مناسب بود. با عبور سوخت از فیلتر تحت فشار کم، نیازی به دستگاه پیچیده یا با استحکام بالا نبود.

امروزه طراحی فیلتر بنزین کمی متفاوت است. با معرفی موتورهای تزریق مستقیم، نیاز به فیلتری وجود داشت که بتواند سطوح فشار بالای سیستم سوخت را تحمل کند. بنابراین فیلتر مدرن از بسیاری جهات قوی تر است.
پوسته بیرونی از مواد بهتر ساخته شده است، محیط فیلتر قوی تر و محافظت شده تر است، و کل مجموعه فیلتر در برابر فشار بیش از حد توسط دریچه های تسکین دهنده خاص محافظت می شود.

این ویژگی ها بیشتر در مورد فیلتر بنزینی اعمال می شود که در خارج از مخزن سوخت در محل موتور یا خط سوخت نصب شده است. که معمولاً به عنوان فیلترهای سوخت درون خطی شناخته می شوند، باید در شرایط مختلف، چه در داخل و چه در خارج، مقاومت کنند. فیلترهایی که در مخزن سوخت نصب می شوند عمدتاً باید ترکیبات مختلف سوخت را تحمل کنند. بنابراین، آنها طوری طراحی شده اند که با محیط خاص سازگار شوند.

فیلتر سوخت برای ماشین من چقدر مهم است؟
این دستگاه کوچک به موتور ماشین شما کمک می کند تا در بهترین حالت خود کار کند و همچنین برای مدت طولانی دوام بیاورد. با غربال کردن آلاینده ها، فیلتر سوخت به عنوان محافظ موتور عمل می کند.
فیلتر سوخت در کجای موتور خودرو قرار دارد؟
از آنجایی که آنها سوختی را که به سمت موتور می رود غربال می کنند، فیلترهای سوخت در هر نقطه ای بین پمپ بنزین و موتور نصب می شوند. اکثر خودروهای مدرن دارای فیلتر در مخزن سوخت هستند، هرچند، برخی از مجموعه های پمپ بنزین فیلتر بنزین را در داخل خود یکپارچه می کنند.

در خودروهای قدیمی فیلتر بنزین را می توان در زیر بدنه و متصل به خط سوخت یافت. برخی فیلتر را در محفظه موتور دارند، جایی که آلاینده ها را درست قبل از رسیدن سوخت به اجزای موتور از بین می برد.

بنابراین مکان فیلتر بنزین به عوامل مختلفی بستگی دارد. اینها ساخت خودرو، مدل، سال ساخت و نوع سیستم سوخت رسانی هستند. تعیین محل فیلتر سوخت آسان است. پیگیری خط سوخت در نهایت شما را به قطعه می رساند. اگر اینطور نباشد، احتمالاً خودرو مدل جدیدتری است که فیلتر در باک بنزین دارد.
عملکرد فیلتر سوخت چیست؟
فیلتر سوخت برای محافظت از موتور، ناخالصی های سوخت را حذف می کند. آلاینده ها می توانند به طرق مختلف وارد سوخت شوند. بیشتر، در هنگام حمل و نقل، ذخیره سازی، یا هنگام پر کردن مخزن سوخت است. خود مخزن سوخت ممکن است ذراتی مانند زنگ زدگی و تراشه رنگ تولید کند. اینها از دیوارها می افتند و سوخت را آلوده می کنند.

سایر ناخالصی ها از دوده، خاک، ماسه تا ذرات معدنی متغیر است. برخی از آنها حتی طبیعت ارگانیک دارند، مانند رشد میکروبی. تراکم در مخزن سوخت نیز می تواند باعث ایجاد آب در سوخت شود که ناخواسته است، به خصوص زمانی که خودروی شما با سوخت دیزل کار می کند.

ذرات معلق موجود در سوخت به دلیل ماهیت ساینده، باعث سایش قطعات مختلف موتور می شوند. در موتورهای مدرن تزریق مستقیم، ناخالصی ها می توانند منجر به آسیب یا گرفتگی شوند. این به دلیل فاصله بسیار تنگ نازل های انژکتور است.

در موتورهای دیزلی، آب باعث افزایش اصطکاک می شود. دیزل به عنوان روان کننده برای قطعات موتور عمل می کند. اگر حاوی آب باشد، روانکاری کاهش می یابد و ممکن است موتور بیش از حد گرم شود. آب موجود در سوخت خودرو نیز می تواند عامل خوردگی باشد و باعث فرسودگی زودرس اجزای مختلف موتور شود.

سوخت آلوده به غیر از ایجاد سایش یا گرفتگی، بر عملکرد موتور تأثیر می گذارد. سوخت به طور موثر نمی سوزد و در نتیجه قدرت کمتری دارد. هنگامی که سوخت به طور کامل نمی سوزد، انتشار گازهای گلخانه ای نیز افزایش می یابد.

هنگامی که قبل از پمپ بنزین نصب می شود، فیلتر سوخت نیز برای محافظت از پمپ در برابر ذرات ساینده عمل می کند. اگرچه اکثر پمپ ها از یک صافی ساده استفاده می کنند. در چنین مواقعی فیلتر بنزین معمولا بعد از پمپ نصب می شود.

به طور خلاصه، فیلتر بنزین در خودرو از موارد زیر جلوگیری می کند.

سایش موتور که در اثر ذرات ساینده ایجاد می شود – اگر نازل های انژکتور با دقت بالا فرسوده شوند، منجر به تحویل سوخت بیش از حد می شود.

مسدود شدن نازل های انژکتور سوخت و سیستم کاربراتور – ذرات و رشدهای آلی می توانند این قطعات موتور را مسدود کنند و باعث گرسنگی سوخت در سیلندرها شوند.

کاهش عملکرد موتور – ناشی از احتراق ناکارآمد سوخت و ناشی از ناخالصی ها

دود بیش از حد از اگزوز خارج می شود – این امر به دلیل سوختن ناقص سوخت در موتور رخ می دهد. انتشار بالا به محیط زیست آسیب می رساند. در اکثر کشورها، این امر به شدت تنظیم شده است

خوردگی – ناشی از آب موجود در سوخت. موتور را فرسوده می کند و باعث آسیب می شود که هزینه زیادی برای صاحب وسیله نقلیه دارد

گرمای بیش از حد – آب در گازوئیل باعث می شود که سوخت خاصیت روغن کاری خود را از دست بدهد و در نتیجه اصطکاک در قسمت های متحرک موتور افزایش یابد.

تبلور موم این مشکلی است که در سوخت دیزل رایج است. دیزل حاوی مقادیری موم است که ممکن است در دماهای پایین متبلور شود. برخی از فیلترهای سوخت، سوخت عبوری از خود را گرم می‌کنند و باعث می‌شوند که آن را قابل استفاده‌تر کرده و از مشکلات استارت یا عملکرد موتور جلوگیری کنند.

فیلتر سوخت چگونه کار می کند؟
یک فیلتر سوخت معمولی از یک فیلتر داخلی و یک ورودی و خروجی برای ورود و خروج سوخت تشکیل شده است. یک پمپ سوخت، سوخت را با فشار بالا در امتداد خطوط سوخت هل می دهد. این باعث می شود سوخت به شدت از طریق فیلتر عبور کند. محیط فیلتر متخلخل است. بسته به اندازه منافذ، سوخت جریان می یابد، در حالی که ذرات پشت سر باقی می مانند.

برخی از انواع فیلترهای سوخت، به ویژه آنهایی که در موتورهای دیزلی هستند، دارای مکانیزمی برای حذف آب از سوخت هستند. در اصل، این فیلترها حاوی یک کاسه در پایین هستند که در آن آبی که از سوخت جدا می شود جمع می شود.

دریچه تخلیه امکان تخلیه کاسه آب را فراهم می کند. این فیلترها همچنین مجهز به سنسور آب هستند تا در صورت نیاز به تخلیه آب از کاسه، هشدار داشبورد را ارسال کنند.
تفاوت بین فیلتر سوخت و فیلتر روغن چیست؟
علاوه بر غربالگری مایعات نامرتبط، این دو فیلتر از چند جهت دیگر متفاوت هستند. فیلترهای روغن معمولاً یک طرح چرخشی هستند، در حالی که فیلترهای سوخت با استفاده از چندین وسیله نصب می شوند. مواردی وجود دارند که روی ریل قاب یا در امتداد خط سوخت که توسط یک براکت نگه داشته می شوند نصب می شوند. برخی دیگر به صورت جداگانه یا به عنوان بخشی از پمپ بنزین در باک سوخت نصب می شوند.

فیلترهای روغن نیز در مقایسه با اکثر فیلترهای سوخت، اندازه بزرگتری دارند. طراحی آنها معمولاً در برندهای مختلف فیلتر روغن و وسایل نقلیه مختلف یکسان می ماند – عمدتاً یک قوطی با یک فیلتر داخل آن. رسانه های فیلتراسیون می توانند انواع مختلفی داشته باشند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

اکثر فیلترهای سوخت، به خصوص فیلترهای بنزین، اندازه کوچکتری نسبت به فیلترهای روغن دارند. طرح ها نیز طیف گسترده ای دارند. برخلاف فیلترهای روغن که در محفظه موتور نصب می شوند، فیلترهای سوخت را می توان در مکان های مختلفی بین باک بنزین و موتور قرار داد. در نتیجه، فیلترهای سوخت در اشکال، اندازه‌ها و سایر تفاوت‌های ساختمانی مختلف وجود دارند.

برای درک بهتر نحوه عملکرد فیلتر سوخت، داشتن ایده ای از انواع مختلف این فیلترها ضروری است. این چیزی است که موضوع بعدی مستلزم آن است.
انواع فیلترهای سوخت
فیلتر سوخت می تواند اولیه یا ثانویه، قوطی یا کارتریج، و چرخشی، درون باک یا درون خطی باشد. همانطور که دیدیم، طراحی و سبک نصب به عوامل مختلفی بستگی دارد. اینها شامل نوع خودرو، مدل و سال ساخت می شود. نوع سیستم سوخت رسانی نیز.

خودروهای جدیدتر دارای فیلترهای سوخت هستند که هم از نظر طراحی و هم از نظر موقعیت در خودرو با فیلترهای روزهای قبل متفاوت است. در حالی که خودروهای کاربراتوری قدیمی دارای فیلتر در هر نقطه از خط سوخت هستند، اکثر خودروهای مدرن فیلتر را در داخل مخزن سوخت دارند.

موتورهای دیزلی همچنین دارای فیلترهای سوخت هستند که ظاهر و عملکرد متفاوتی نسبت به خودروهایی که با بنزین کار می کنند متفاوت است. فیلترهای دیزل بزرگتر و عمدتاً کاسه ای شکل هستند بسته به سیستم سوخت مورد استفاده، خودرو ممکن است از فیلتر اولیه یا فیلترهای بنزین اولیه و ثانویه استفاده کند.

انواع مختلف فیلتر سوخت چیست؟
فیلتر سوخت اولیه
این نوع فیلتر سوخت معمولا در سیستم های سوخت دیزل استفاده می شود. عملکرد آن فیلتر کردن بیشتر آلاینده ها – ذرات بزرگ و به ویژه آب و موم است. فیلتر اولیه که در سمت خلاء پمپ بنزین قرار دارد، از پمپ در برابر ذرات که باعث آسیب یا سایش آن می شود محافظت می کند.

فیلترهای اولیه معمولاً محدودیت کمتری دارند. این به این دلیل است که آنها اغلب قبل از فیلترهای ثانویه در سیستم سوخت قرار می گیرند و نیازی به جذب ناخالصی های ریز ندارند. این فیلترها بیشتر ذرات بزرگتر از 10 میکرون را حذف می کنند.
فیلتر ثانویه
همچنین فیلترهای سوخت ثانویه در فیلتر کردن سوخت دیزل استفاده می شود تا ذرات ریزتر را مسدود کند. بنابراین، یک فیلتر ثانویه با یک رسانه محکم تر یا فیلتری با درجه میکرون بالا نصب می شود. از نظر موقعیت، این فیلترها در سمت فشار پمپ بنزین قرار می گیرند که معمولاً به موتور نزدیکتر است.

فیلترهای ثانویه آب را از سوخت حذف نمی کنند، فقط ذرات کوچکتر که کمتر از 10 میکرون هستند.

فیلترهای سوخت دستگاه پیچیده ای نیستند. آنها فقط چند قسمت دارند که آنها را تشکیل می دهند. فیلترهای بنزین را می توان گفت ابتدایی ترین آنهاست. آنها معمولاً مکانیزمی برای استخراج آب از سوخت ندارند، که به معنای ساختار کمتر پیچیده است.

برخی از سیستم های سوخت از هر دو فیلتر اولیه و ثانویه برای تمیز کردن سوختی که به موتور می رود استفاده می کنند. برخی دیگر فقط از یک فیلتر سوخت استفاده می کنند، فیلتر اولیه که ذرات، رسوبات، موم و آب را از سوخت حذف می کند. با این حال، برخی از سیستم ها از یک فیلتر معمولی و گزینه ای برای جداکننده آب اضافی استفاده می کنند.

سیستم های بنزینی معمولاً به یک فیلتر تکی بستگی دارند. بنزین سوخت تمیزتری نسبت به گازوئیل است و دلیل آن عدم نیاز به فیلتراسیون مضاعف است. از سوی دیگر، گازوئیل به طور طبیعی حاوی ناخالصی های بیشتری، به ویژه آب و موم اضافی است.

برای استفاده بیشتر از دیزل، سازندگان اغلب یک فیلتر اولیه برای حذف ذرات، آب و موم و یک فیلتر ثانویه برای جذب آلاینده های باقی مانده نصب می کنند. همچنین می تواند یک فیلتر منفرد باشد که دارای مکانیزمی برای حذف آب و رسوب آن در یک کاسه در محفظه فیلتر باشد.
فیلتر سوخت قوطی
این یک نوع فیلتر است که دارای یک قوطی مانند پوسته با عنصر فیلتر در داخل است. اکثر فیلترها از این نوع هستند. محفظه بسته به عوامل مختلفی می تواند پلاستیکی یا فلزی باشد. گفته می شود که فیلترهای بنزین قوطی کمتر دوستدار محیط زیست هستند. وقتی عمر آنها تمام شد، باید کل دستگاه را برداشته و دور انداخت.
فیلتر سوخت کارتریج
این فرم از فیلتر سوخت دارای یک کارتریج متشکل از رسانه های فیلتراسیون، اجزای ساختاری و سایر قطعات ضروری فیلتر سوخت است. تنها چیزی که این فیلترها فاقد آن هستند پوسته بیرونی آن است. به جای اینکه محفظه فلزی یا پلاستیکی قسمتی از فیلتر باشد، یک جزء جداگانه است که روی سطح جفت خودرو سوار می شود. می توان بارها و بارها از آن استفاده کرد و فقط کارتریج آن قسمت یکبار مصرف است.

فیلترهای سوخت کارتریج گزینه ای سازگار با محیط زیست هستند. با وجود قطعات فلزی یا پلاستیکی کمتر برای دور ریختن، تغییر این نوع فیلترها تاثیر کمتری بر محیط اطراف دارد. این در حالی است که در مقایسه با نوع فیلتر قوطی، برای جایگزینی فیلتر بد باید قطعاتی ساخته و دور ریخته شوند.
فیلتر سوخت چرخشی
همانطور که از نام آن پیداست، این نوع فیلتری است که از نخ ها برای نصب روی خودرو استفاده می کند. فیلترهای سوخت چرخشی معمولاً در محفظه موتور نصب می شوند. مزیت اصلی آنها این است که به راحتی قابل تعویض هستند. این فرآیند فقط شامل بازکردن فیلتر آسیب دیده و بستن فیلتر جدید در جای خود است. علاوه بر این که این روش فقط مدت کوتاهی طول می کشد، تقریباً هر صاحب وسیله نقلیه می تواند آن را انجام دهد.
فیلتر سوخت درون خطی
اینها در امتداد خط سوخت، بین مخزن بنزین و موتور نصب می شوند. به دلیل موقعیت خطوط سوخت، این نوع فیلترهای سوخت معمولاً در زیر خودرو یافت می شوند. فیلترها دارای یک ورودی در سمت پمپ بنزین و یک خروجی در سمت دیگر هستند. دو دهانه به شیلنگ ها یا لوله هایی که خط سوخت را می سازند متصل می شوند و دستگاه توسط یک براکت فلزی و گیره های ایمنی پلاستیکی در جای خود ثابت می شود.

فیلتر سوخت داخل باک
اینها در مخزن گاز و دور از دید نصب می شوند. اکثر خودروهای مدرن از فیلترهای بنزین درون باک استفاده می کنند. فیلتر را می توان جدا یا در پمپ بنزین داخل باک ادغام کرد. یکی از معایب این نوع فیلترها غیرقابل دسترس بودن آنهاست که سرویس دهی به آنها را سخت می کند. هنگامی که بخشی از مجموعه پمپ بنزین است، فیلترهای بنزین داخل باک را نمی توان به طور جداگانه تعویض کرد. این به معنای جایگزینی پرهزینه‌تری است که باید فیلتر مسدود یا آسیب دیده را عوض کنید.

با نگاهی به انواع فیلترهای سوخت، اکنون می توانیم به داخل فیلتر برویم و ببینیم این اجزا از چه چیزی تشکیل شده اند. فصل بعدی به بخش‌های فیلتر بنزین می‌پردازد و هر کدام را توضیح می‌دهد.
آناتومی فیلتر سوخت
فیلترهای سوخت در طرح ها، شکل ها، اندازه ها و ساختار داخلی متفاوت هستند. نوع استفاده شده در یک وسیله نقلیه به ساخت آن، چه مدل مدرن یا قدیمی، و نوع سیستم سوخت بستگی دارد. تفاوت ها در نوع و اندازه آلاینده های فیلتر شده، سوخت فیلتر شده، محل فیلتر روی خودرو، نحوه نصب و غیره رخ می دهد. در این بخش از راهنمای فیلتر سوخت، به بررسی قطعات فیلتر بنزین در یک فیلتر معمولی بنزین و گازوئیل خواهیم پرداخت.

نمودار فیلتر سوخت
فیلتر بنزین با فیلتری که گازوئیل را تمیز می کند، هم در قطعات و هم در کارکرد متفاوت است. فیلترهای سوخت دیزل و طراحی شده برای حذف آب. فیلترهای بنزین این کار را نمی کنند. از آنجایی که دیزل حاوی ناخالصی‌های بیشتری نسبت به بنزین است، سیستم‌های سوخت دیزل عمدتاً از دو فیلتر استفاده می‌کنند، یکی برای به دام انداختن زباله‌های بزرگتر و آب و دیگری ذرات ریزتر.
قسمت های فیلتر سوخت چیست؟
یک فیلتر سوخت چرخشی معمولی دارای این اجزا خواهد بود.

صفحه پایه – قسمتی در انتهای محفظه فیلتر که در آن دستگاه با مجموعه نصب جفت می شود. صفحه پایه رابط نصب را فراهم می کند، از نشت سوخت جلوگیری می کند و فشار داخل فیلتر را نگه می دارد. صفحه پایه همچنین دارای رزوه هایی برای نصب فیلتر است.

درپوش انتهایی – ساختار پشتیبانی کننده ای که رسانه فیلتر را در جای خود نگه می دارد. درپوش انتهایی که با استفاده از چسب به محیط فیلتر متصل می شود از نشتی نیز جلوگیری می کند.

لوله مرکزی – لوله مرکزی از فیلتراسیون پشتیبانی می کند و از فرو ریختن آن به داخل جلوگیری می کند. به غیر از اینکه یک جزء ساختاری است، لوله به عنوان خروجی برای سوخت فیلتر شده عمل می کند. برای مقاومت در برابر فشارهای دیفرانسیل ایجاد شده در فیلتر، سازندگان این قطعه را از مواد محکم، معمولاً فولاد، می‌سازند.

Media Filter- همانطور که از نام آن مشخص است، این قسمت غشایی است که ذرات یا آب و سایر ذرات یا رسوبات را به دام می اندازد. این می تواند سلولز یا یک ماده مصنوعی باشد. یک محیط فیلتر معمولاً برای افزایش سطحی که فیلتر روی آن انجام می‌شود چین‌دار می‌شود.
فنر تراکمی – نیروی فشاری را فراهم می کند که اجزای داخلی را تحت فشارهای متفاوت ثابت نگه می دارد.

سوپاپ تخلیه: هنگامی که در فیلتر سوخت وجود دارد، شیر تخلیه وسیله ای را برای سوخت برای دور زدن محیط فیلتر فراهم می کند. این اجازه می دهد تا سوخت از باک و مستقیماً به موتور بدون فیلتر برسد. این زمانی اتفاق می‌افتد که محیط فیلتر آنقدر مسدود شده باشد که اجازه عبور سوخت را نمی‌دهد.

سنسور آب: معمولاً در فیلترهایی که سوخت آب را حذف می کنند، یک سنسور آب فیلتر سوخت تعبیه می شود. هنگامی که آب سوخت به حد بحرانی رسید، سنسور سیگنالی را ارسال می کند که سیگنال داشبورد را روشن می کند. این به راننده امکان می‌دهد بفهمد که چه زمانی آب Ned باید تخلیه شود.

قوطی – این محفظه ای است که از اجزای داخلی فیلتر سوخت محافظت می کند. این قوطی که از فولاد ساخته شده است، فشار داخل فیلتر را دارد و از ترکیدن آن جلوگیری می کند.
انواع مختلف فیلتر سوخت چیست؟
فیلترهای سوخت از مواد مختلفی برای محیط فیلتر استفاده می کنند. آنها می توانند طبیعی یا مصنوعی باشند. هر کدام جنبه های مثبت و منفی خود را دارند. مواد طبیعی شامل کاغذهایی است که از سلولز، یک ماده گیاهی ساخته شده است.

محیط های سلولزی را می توان تحت درمان قرار داد تا قابلیت فیلتراسیون آب به آن بدهد. این اجازه می دهد تا فیلترهای ساخته شده از سلولز به عنوان فیلتر سوخت اولیه استفاده شوند. مواد مصنوعی شامل الیاف شیشه، برنز متخلخل، سرامیک و نایلون است. در اینجا، ما به پرکاربردترین رسانه ها در فیلترهای سوخت امروزی نگاه خواهیم کرد.
سلولز

محیط سلولزی از نوع خاصی از کاغذ ساخته شده است که از الیاف گیاهی متصل به رزین تشکیل شده است. با منافذ نسبتاً بزرگ، اگر قرار باشد ذرات بسیار ریز به دام بیفتند، این نوع رسانه فیلتراسیون نامناسب است. فیلترهای سوخت سلولزی بیشتر در سیستم های سوخت بنزین و گازوئیل استفاده می شوند.

سلولز محدودیت کمتری دارد و حتی زمانی که فیلتر تا حد مشخصی مسدود شده باشد، مقدار کافی سوخت را از خود عبور می دهد. به دلیل این خاصیت، این فیلترها عمر طولانی تری دارند. هنگامی که سلولز با ماده خاصی آغشته می شود، می توان از سلولز به عنوان فیلتر اولیه در سیستم های سوخت دیزل برای حذف آب و ناخالصی های درشت تر استفاده کرد.

میکرو گلس

میکروگلس، نوعی فیلتر مصنوعی، فیلتراسیون بهتری را برای ناخالصی های ریزتر ارائه می دهد. هاگ‌ها کوچک‌تر و یکنواخت‌تر هستند، که رسانه‌ها را محدودتر می‌کند. این همچنین به این معنی است که طول عمر فیلتر سوخت میکروگلاس کوتاه تر از محیط های سلولزی خواهد بود.

فیلترهای سوخت میکروگلاس برای فیلتر کردن سوخت های زیستی، گازوئیل کم گوگرد و بنزین ترکیبی اتانول مناسب هستند. این فیلترها محافظت بهتری از موتور دارند اما نسبت به فیلترهای سلولزی قیمتی دارند. هنگامی که مسدود می شوند، می توانند به پمپ بنزین فشار وارد کنند و باعث فرسودگی سریع آن شوند.

رتبه بندی میکرون در فیلترهای سوخت چیست؟
هنگامی که برای فیلتر سوخت استفاده می شود، رتبه بندی میکرون نشان دهنده توانایی فیلتر در جذب آلاینده های یک اندازه خاص است. درجه بندی میکرون 10 میکرون به این معنی است که فیلتر ذرات 10 میکرون و بالاتر را حذف می کند، در حالی که رتبه بندی 5 میکرون فیلتری را نشان می دهد که قادر به به دام انداختن ناخالصی های اندازه 5 میکرون یا بزرگتر است. درجه میکرون فیلتر اساساً به اندازه منافذ در محیط فیلتر اشاره دارد. هرچه دهانه ها بزرگتر باشند، مقدار درجه بندی میکرون بالاتر است.

رتبه بندی میکرون می تواند اسمی یا مطلق باشد.

رتبه اسمی میکرون نشان دهنده درصد اندازه ذرات خاص است که فیلتر می تواند حذف کند. به خودی خود مفید نیست زیرا توضیح نمی دهد که یک فیلتر چقدر کارآمد این کار را انجام می دهد.

رتبه بندی میکرون مطلق – نشان می دهد که چگونه یک فیلتر ذرات با اندازه خاص را حذف می کند. معمولاً از آزمون‌ها گرفته می‌شود که می‌تواند یک آزمون تک قبولی یا چند قبولی باشد. امتیاز میکرون مطلق هنگام توصیف فیلتر سوخت مفیدتر از رتبه اسمی است.

چگونه کارایی فیلتر سوخت را اندازه گیری کنیم؟
این به سطح نگهداری ذرات فیلتر اشاره دارد. این معیاری است از ذرات جذب شده در مقابل. ذرات موجود در سوخت مقدار کارایی معمولاً همراه با مقدار رتبه بندی میکرون استفاده می شود. فیلتری که راندمان آن 98 درصد و درجه میکرون آن 5 میکرون است، 98 درصد از ذرات 5 میکرون و بزرگتر را حذف می کند.

راندمان فیلتر سوخت معمولاً به عنوان نسبت یا درصد بتا توصیف می شود. در اینجا نمودار رتبه بندی میکرون فیلتر سوخت وجود دارد که مقادیر نسبت بتا و سطوح راندمان را نشان می دهد.
فیلتر سوخت مدرن دارای طیف وسیعی از ویژگی ها و مشخصات برای بهبود خدمات خود است. با این حال، آنها نمی توانند در طول عمر وسیله نقلیه دوام بیاورند. در نهایت، رسانه فیلتر با کثیفی مسدود می شود و شروع به نشان دادن علائم آسیب می کند. فصل بعدی این علائم را توضیح می دهد.
علائم فیلتر بد سوخت
چگونه متوجه می شوید که به فیلتر سوخت جدید نیاز دارید؟
پس از اینکه یک فیلتر بنزین زباله ها را برای چندین هزار مایل به دام انداخت، ممکن است شروع به خرابی کند. این اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که ذرات بیشتر منافذ محیط فیلتر را مسدود می‌کنند که منجر به جریان محدود سوخت می‌شود. سپس بازده فیلتر کاهش می یابد و اثرات آن در موتور و سایر قسمت های سیستم سوخت ظاهر می شود. اگر در سمت مکش پمپ بنزین نصب شود، فیلتر سوخت بد ممکن است حتی پمپ را تحت تأثیر قرار دهد.

خرابی فیلتر بنزین تنها به دلیل گرفتگی نیست. این می تواند به رسانه فیلتر آسیب برساند که باعث می شود سوخت بیش از حد از آن عبور کند (و ناخالصی های بیش از حد). هر دو سناریو در سیستم سوخت خودرو مطلوب نیستند. آلاینده ها باعث سایش یا گرفتگی برخی از قطعات موتور می شوند، در حالی که سوخت بسیار کم ممکن است منجر به از دست دادن نیرو، سوختن پیستون و مشکلات گرم شدن بیش از حد شود.

خوشبختانه، یک فیلتر معیوب معمولاً علائمی ایجاد می کند. اگرچه خیلی واضح نیست، اما هشدارهای بد فیلتر سوخت می تواند به شما در بازیابی عملکرد موتور کمک کند. در اینجا به برخی از علائمی که نشان دهنده مشکلات فیلتر بنزین هستند نگاهی می اندازیم.
چگونه فیلتر سوخت را بررسی می کنید؟
علائم فیلتر سوخت معیوب ممکن است نشان دهنده مشکلی مانند گرفتگی یا آسیب عنصر فیلتر باشد. با این حال، آنها کلمه پایانی نیستند و ممکن است لازم باشد خود فیلتر را بررسی کنید. چگونه فیلتر بنزین را برای آسیب یا گرفتگی بررسی می کنید؟ برخی از انواع فیلترهای سوخت دارای محفظه پلاستیکی شفاف هستند. سایرین پنجره ای خواهند داشت که به شما امکان می دهد اجزای داخلی را مشاهده کنید.

با مشاهده رسانه ها می توانید متوجه شوید که منافذ چقدر به شدت مسدود شده اند. اگر مدیا تغییر رنگ داده و توسط زباله های قابل مشاهده پوشیده شده است، فیلتر بنزین را تعویض کنید. برای برخی از فیلترها، این کار می تواند به سادگی تعویض کارتریج باشد. برای دیگران، این به معنای تعویض کل دستگاه است.

راه دیگر برای تشخیص فیلتر سوخت بد (و فیلتری که مکانیک شما از آن استفاده می کند)، شامل اندازه گیری فشار سوخت است. این کار با استفاده از فشار سنج انجام می شود. اگر فیلتر به شدت گرفتگی داشته باشد، گیج فشار افت فشار قابل توجهی را ثبت می کند.

یک روش کمتر متعارف اما همچنان مفید، مستلزم مشاهده جریان سوخت در هنگام کارکرد موتور است. برای انجام این آزمایش، خط سوختی را که به سمت فیلتر می رود، اما فقط در سمت موتور جدا می کنید. سپس یک نفر موتور را روشن و روشن می کند، در حالی که شما جریان سوخت را از فیلتر مشاهده می کنید.

این تست فیلتر بنزین می تواند به شما ایده ای درباره محدودیت محیط فیلتراسیون بدهد. اگر جریان سوخت کافی وجود نداشته باشد، به این معنی است که فیلتر مسدود شده است. اکنون می دانید مشکل چیست که باعث علائمی مانند کاهش قدرت، شروع ضعیف و غیره می شود.

چه زمانی باید فیلتر سوخت را تعویض کرد؟
فیلتر سوخت بد نیاز به تعویض دارد. در حالی که برخی از افراد ممکن است سعی کنند با تمیز کردن فیلتر آسیب دیده آن را تعمیر کنند، ممکن است ایده خوبی نباشد. علاوه بر این، بیشتر فیلترهای سوخت دستگاه های گران قیمتی نیستند. آنها همچنین عمر طولانی دارند و نصب یک دستگاه جدید نمی تواند شما را متحمل هزینه های ناسالم کند. چگونه فیلتر سوخت بد را تعویض کنیم؟ پاسخ به این سوال در فصل بعدی است.

علائم خرابی فیلتر سوخت چیست؟
1. بررسی کنید که آیا چراغ موتور روشن می شود
برخی از خودروها دارای چراغ نشانگر داشبورد هستند که با تغییر فشار سوخت، سوخت بدون چربی، احتراق ناقص موتور و چندین مشکل دیگر فعال می شود. گرفتگی فیلتر بنزین باعث کاهش فشار سوخت در سیستم می شود. این مشکلی است که توسط سنسورها برای نشان دادن مشکل موتور انتخاب می شود.

از آنجایی که بررسی چراغ موتور می تواند با طیف وسیعی از مسائل روشن شود، توصیه می شود کامپیوتر را برای کدهای مشکل اسکن کنید. این به شما کمک می کند تا مشکل دقیق فعال کردن چراغ چک موتور را تعیین کنید.

2. کاهش قدرت زمانی که موتور تحت فشار است
یکی از علائم اصلی گرفتگی فیلتر بنزین است. هنگامی که فیلتر مسدود می شود، حداقل سوخت را عبور می دهد. این منجر به گرسنگی سوخت، به ویژه در مواقعی که موتور بیش از حد نیاز دارد، می شود. این می تواند هنگام بالا رفتن از سربالایی، بارگیری یا هنگام شتاب گیری باشد. نیاز فزاینده به سوخت بیشتر برآورده نمی شود، که منجر به کاهش قدرت راننده می شود.

اگر خودروی شما زمانی که موتور تحت فشار است احساس کندی می کند، ممکن است بخواهید فیلتر بنزین را بررسی کنید. در حالی که کاهش قدرت موتور می تواند نشانه مشکلات دیگری مانند خرابی پمپ بنزین باشد، گرفتگی فیلتر باید یکی از اجزای مشکوک باشد.

آیا مسدود شدن فیلتر سوخت می تواند باعث عدم استارت شود؟
اگر فیلتری که از قبل مسدود شده روی خودرو باقی بماند، به نقطه ای می رسد که جریان سوخت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است در راه اندازی خودرو با مشکل مواجه شوید. موتور برای روشن شدن به مقداری سوخت نیاز دارد. وقتی آن مقدار در دسترس نباشد، فرآیند نمی تواند شروع شود.

خوب است توجه داشته باشید که گرفتگی فیلتر تنها دلیل مشکلات راه اندازی خودرو نیست. چندین مؤلفه دیگر می تواند منجر به مشکل شود. اینها عبارتند از باتری مرده، موتور استارت بد، رله یا شیر برقی استارت و چند مورد دیگر. بنابراین، توصیه می شود از عملکرد صحیح سایر قسمت های سیستم راه اندازی اطمینان حاصل کنید.

چه اتفاقی می‌افتد وقتی فیلتر به طور قابل توجهی مسدود شود، اما نه خیلی شدید؟

هنگام رانندگی با سرعت بالا، پمپ بنزین سوخت را با قدرت بیشتری از فیلتر عبور می دهد. سپس فشار افزایش یافته برای غلبه بر محدودیت رسانه فیلتر کافی است. در نتیجه، ممکن است کاهش قابل توجهی در قدرت موتور وجود نداشته باشد.

هنگام رانندگی آهسته، برعکس این اتفاق می افتد. پمپ بنزین به اندازه رانندگی سریع سوخت را از طریق فیلتر پمپ نمی کند. این باعث می شود که محدودیت رسانه فیلتر برای جریان احساس شود. این یکی از رایج ترین علائم گرفتگی فیلتر بنزین در هنگام رانندگی عادی است.

وقتی فیلتر بنزین به شدت گرفتگی می کند چه اتفاقی می افتد؟

این بیشتر زمانی اتفاق می افتد که فیلتر به شدت مسدود شده باشد. سوخت موجود پس از آن برای روشن کردن موتور کافی است اما برای ادامه حرکت خودرو کافی نیست. به محض افزایش سرعت خودرو و نیاز به سوخت بیشتر، فیلتر با شکست مواجه می شود و موتور از کار می افتد.

در چنین شرایطی، ممکن است متوجه شوید که هنوز هم می توانید موتور را با لنگ روشن کنید. این اتفاق می افتد زیرا همیشه مقداری سوخت باقیمانده در خطوط سوخت وجود دارد، به علاوه مقدار کمی که از فیلترها جریان می یابد. با این حال، هنگامی که موتور شروع به چرخیدن کرد، دیگر نمی توان تقاضا را برآورده کرد و منجر به توقف می شود. با تعویض فیلتر بنزین مشکل حل می شود.

آیا گرفتگی فیلتر بنزین می تواند باعث خاموشی خشن شود؟

موتور در هنگام دور آرام لکنت دارد. سرعت سنج همچنین ممکن است سوزن آن به طور نامنظم بالا و پایین حرکت کند. این علائم نشان دهنده خرابی فیلتر بنزین است، به خصوص فیلتری که مسدود شده و اجازه نمی دهد سوخت کافی به سمت موتور جریان یابد. تامین ناهماهنگ سوخت چیزی است که باعث لرزش موتور در هنگام دور آرام می شود.
آیا فیلتر سوخت می تواند باعث احتراق ناقص شود؟
بله، اگر رسانه فیلتر توسط ذرات مسدود شده باشد، ممکن است متوجه شوید که موتور گهگاهی کار نمی کند. این ممکن است در زمانی که موتور در حالت دور آرام است اتفاق نیفتد مگر اینکه مشکل گرفتگی شدید باشد. بیشتر هنگام بالا رفتن از سربالایی یا شتاب گیری رخ می دهد و تقاضا برای سوخت زیاد است.

در صورت افزایش نیاز به گاز، اگر چند بار متوجه تکان خوردن خودرو شدید، بهتر است بررسی کنید که آیا فیلتر بنزین نیاز به تعویض دارد یا خیر. این می تواند در صورتی باشد که چند ده هزار مایل از زمان نصب آن گذشته باشد. همچنین، اگر با یک باک بنزین تقریباً خالی در حال رانندگی بوده اید.

3. خرابی پمپ سوخت
فیلتر مسدود جریان سوخت را محدود می کند. این باعث می شود پمپ بنزین سخت تر کار کند. هنگامی که پمپ در هر زمان رانندگی مجبور است سوخت را از طریق این نوع فیلتر عبور دهد، این احتمال وجود دارد که خیلی زود خراب شود. افزایش کرنش بخش های مختلف پمپ را فرسوده می کند.

اگر پمپ بنزین آسیب دیده باشد، دلیلی وجود دارد که مشکوک به گرفتگی فیلتر باشد. این به خصوص اگر زودتر از عمر مورد انتظارش خراب شود. در چنین مواردی، تغییر فیلتر ممکن است کمک چندانی نکند. تنها تعویض فیلتر بنزین می تواند راه حلی پایدار ارائه دهد.

4. شروع سخت
اگر وسیله نقلیه شما به راحتی روشن نمی شود، ممکن است زباله ها روی محیط فیلتر فیلتر بنزین جمع شوند. یک فیلتر تا حدی مسدود می شود که باعث ایجاد محدودیت جزئی در جریان سوخت می شود. این منجر به تامین نامناسب سوخت برای موتور و دلیل استارت سخت می شود.

گرفتگی فیلتر بنزین تنها مشکلی نیست که راه اندازی را با مشکل مواجه می کند. با این حال، فیلتر مکان آسان و محتمل‌تری برای شروع تشخیص است. اکثر دارندگان خودرو زمانی این را تجربه می کنند که فیلتر بنزین به پایان عمر خود نزدیک شده باشد.
تعویض فیلتر سوخت

فیلترهای سوخت در انواع و طرح های مختلف وجود دارند. آنها همچنین در مکان های مختلف یک وسیله نقلیه یافت می شوند، بدون اینکه به سبک های نصب نامرتبط اشاره کنیم. همه این تغییرات باعث می شود که روش جایگزینی مناسب برای انواع فیلترها غیرممکن باشد. برخی از آنها حتی در مخزن بنزین و داخل پمپ بنزین پنهان شده اند.

در مقایسه با فیلترهایی که گازوئیل را تمیز می کنند، تعویض فیلترهای بنزین راحت تر است. فیلترهای بنزین نیز معمولا کوچکتر و اغلب تک فیلتر در سیستم سوخت هستند. از طرف دیگر، فیلترهای سوخت دیزل بزرگتر هستند و عمدتاً دو فیلتر در یک سیستم سوخت هستند.

به این دلایل، فرآیند تعویض فیلتر سوخت ما بر روی سیستم سوخت بنزین و فیلتر سوخت درون خط تمرکز خواهد کرد. یکی از رایج ترین فیلترهای سوخت در خودروهای امروزی است. فیلتر همچنین یکی از ساده ترین فیلترها برای تعویض است. اجازه دهید شروع کنیم

چگونه فیلتر سوخت را عوض کنیم؟
چیزهایی که نیاز خواهید داشت:

فیلتر سوخت جدید، پیچ گوشتی‌ها، آچارهای باز، پارچه پارچه‌ای، کاسه‌ای برای گرفتن سوختی که ممکن است بیرون بریزد، تکه‌ای پارچه و وسایل محافظ مانند عینک و دستکش. شما همچنین به یک جک و پایه جک نیاز خواهید داشت.

احتیاط: بنزین بسیار قابل اشتعال است. در مکانی با تهویه مناسب کار کنید و وسایلی که ممکن است جرقه یا شعله ایجاد کنند را دور نگه دارید.

کاهش فشار و دفع سوخت

مرحله 1.

جعبه فیوز را پیدا کنید و فیوز را بردارید. با این کار منبع تغذیه پمپ بنزین قطع شده و فشار در خطوط سوخت کاهش می یابد. برای پیدا کردن جعبه فیوز، از دفترچه راهنمای خودرو خود استفاده کنید یا وب سایت سازنده را جستجو کنید.

گام 2.

وسیله نقلیه را با اطمینان از اینکه در دنده نیست ایمن کنید. برای کسانی که از گیربکس اتوماتیک استفاده می کنند، باید در پارک باشد. اگر یک وسیله نقلیه دنده دستی است، به این معنی است که مطمئن شوید خودرو در حالت خنثی و با ترمز دستی درگیر است.

مرحله 3.

موتور را روشن کنید و چند دقیقه روشن کنید. انجام این کار باعث خروج هر گونه سوخت باقیمانده و همچنین کاهش فشار از خطوط سوخت می شود. از آنجایی که پمپ بنزین فعال نیست، این اتفاق باید در عرض یکی دو دقیقه رخ دهد.

مرحله 4.

موتور را خاموش کنید. فیوز را دوباره وارد کنید. موتور را خاموش و خودرو را محکم بگذارید.

چگونه فیلتر سوخت را حذف کنیم؟

مرحله 5.

ترمینال منفی باتری را پیدا کرده و جدا کنید. این یک اقدام احتیاطی ایمنی برای جلوگیری از روشن شدن موتور هنگام کار در زیر خودرو است. با خیال راحت آن را ببندید.

مرحله 6.

اکنون، موقعیت فیلتر بنزین را در خودروی خود پیدا کنید. در مورد ما، باید در امتداد خط سوخت زیر وسیله نقلیه قرار گیرد. برای دسترسی آسان، جک خودرو را بالا ببرید و به دلایل ایمنی مراقب استفاده از پایه جک باشید.

مرحله 7.

یک ظرف زیر فیلتر بنزین قرار دهید تا هر گونه سوختی که ممکن است از خطوط سوخت یا فیلتر خارج شود را بگیرد. سپس دو گیره پلاستیکی را که فیلتر بنزین را محکم می کنند بردارید. برای این کار از پیچ گوشتی استفاده کنید. کلیپ ها باید بدون مشکل بیرون بیایند.

مرحله 8.

خطوط سوخت را در دو طرف بلغزانید تا از فیلتر بنزین جدا شوند. برای سهولت در این کار می توانید از یک ابزار قطع کننده خط سوخت استفاده کنید. حتماً خطوط سوخت را به سمت ظرف هدایت کنید تا بنزین ریخته شده در آنجا جمع شود.

مرحله 9.

با خارج شدن خطوط سوخت، اکنون می توانید فیلتر بنزین را بردارید. آن را از براکت نگهدارنده بیرون بیاورید. بررسی کنید که آیا پیچ یا پیچی برای جدا کردن وجود دارد یا خیر.

نحوه نصب فیلتر سوخت جدید
مرحله 10.

فیلتر جدید را بررسی کنید تا مطمئن شوید که برای وسیله نقلیه شما مناسب است. بررسی کنید که فیلتر از نظر قطر ورودی/خروجی، اندازه و سایر ویژگی های طراحی مشابه فیلتر قبلی است.

مرحله 11.

فیلتر جدید را در براکت قرار دهید و خطوط سوخت را تعویض کنید. گیره های پلاستیکی که فیلتر را در جای خود نگه می دارند، تعویض کنید. این گیره ها به راحتی می شکنند. اگر این اتفاق افتاد، ممکن است لازم باشد آنها را جایگزین کنید.

مرحله 12.

خودرو را پایین بیاورید و ترمینال منفی باتری را دوباره وصل کنید. موتور را روشن و روشن کنید و بیش از چند دقیقه آن را روشن نکنید. بررسی کنید که فیلتر تازه نصب شده نشتی نداشته باشد.

سوالات و پاسخ های تعویض فیلتر سوخت
این مجموعه ای از سوالات متداولی است که صاحبان خودرو هنگام جستجوی تعویض فیلتر بنزین می پرسند.

فیلتر سوخت چقدر دوام می آورد؟
فیلترهای سوخت می توانند بین 30000 تا 50000 مایل دوام بیاورند. یعنی حدود دو تا سه سال. هر چند وقت یکبار تعویض فیلتر بنزین به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند تمیزی سوخت، نوع سوخت و فیلتر اولیه یا ثانویه بودن آن.

این به عادات رانندگی شما نیز بستگی دارد. اگر به رانندگی با باک خالی علاقه دارید، فیلتر بنزین نمی تواند عمر خود را حفظ کند. رسوبات معمولاً در کف مخزن جمع می شوند. استفاده از آخرین سوخت در آنجا به این معنی است که آن ناخالصی ها به فیلتر بنزین شما رسیده و مسدود می شوند.

هزینه فیلتر سوخت چقدر است؟
هزینه تعویض فیلتر سوخت متفاوت است، اما نه بسیار. تعویض اکثر فیلترها هزینه زیادی ندارد. خود فیلتر به طور متوسط ​​بین 15 تا 150 دلار قیمت دارد. هزینه های نیروی کار کمی بالاتر از این است و بین 50 تا 200 دلار هزینه دارد.

فیلتر بنزین هر چند وقت یک بار باید عوض شود؟
اگر فیلتر بنزین بیش از دو سال کار کرده باشد، ممکن است زمان تعویض آن فرا رسیده باشد. همچنین، اگر علائم خرابی فیلتر بنزین را مشاهده کردید که در این راهنما توضیح داده شده است.

آیا فیلتر سوخت بد رانندگی چه اثراتی دارد؟
فیلتر سوخت آسیب دیده یا گرفتگی باعث گرسنگی سوخت موتور می شود. همچنین ممکن است سوخت آلوده را تحویل دهد. این چندین اثر دارد. به غیر از اتلاف نیرو، می تواند به قطعات موتور آسیب وارد کند. در نهایت به نقطه‌ای می‌رسد که موتور روشن نمی‌شود یا در وسط سفر متوقف می‌شود.

آیا می توانید فیلتر سوخت را تمیز کنید؟
اگر توری فلزی باشد، قابل تمیز کردن و استفاده مجدد است. اگر از کاغذ یا نایلون ساخته شده باشد، بهترین گزینه تعویض آن است.

داشتن وسیله نقلیه برای بیش از دو سال و استفاده مداوم از آن به این معنی است که فیلتر بنزینی برای تعویض خواهید داشت. صرف نظر از اینکه خودتان فیلتر را عوض کنید یا خودرو را نزد مکانیک ببرید، نصب فیلتر مناسب ضروری است.

دقت در مورد فیلتر سوختی که می‌خرید می‌تواند استرس ناشی از تعویض زود هنگام آن یا عملکرد ضعیف موتور را از بین ببرد. فصل بعدی در مورد چگونگی خرید فیلتر سوخت با کیفیت صحبت می کند.

نحوه انتخاب فیلتر سوخت

با انواع فیلترهای سوخت موجود، انتخاب نوع فیلتر مناسب خودروی شما می تواند دلهره آور باشد. معمولاً، برند، نوع و سال ساخت وسیله نقلیه شما می تواند شما را به سمت انتخاب فیلتر سوخت منطبق راهنمایی کند. اما این همیشه کافی نیست. ملاحظات دیگری نیز وجود دارد که می تواند به معنای تفاوت بین بهترین فیلتر سوخت و فیلتر پایین تر باشد.

فروشنده در فروشگاه خودرو می تواند به شما در خرید فیلتر برای وسیله نقلیه خود کمک کند. با این حال، آنها ممکن است با هر ویژگی مطابقت نداشته باشند. وب‌سایت‌ها نیز ممکن است ابزاری برای محدود کردن انتخاب‌های شما ارائه دهند، اما نوع فیلتر سوختی که به آن رضایت می‌دهید به ترجیحات و نیازهای خاص شما بستگی دارد.

برای کمک به تصمیم گیری در مورد فیلتر سوخت برای خرید، ما لیستی از عواملی را که باید در نظر بگیرید جمع آوری کردیم.

هنگام خرید فیلتر سوخت چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت؟
نوع سوخت
در حالی که بیشتر فیلترهای سوخت با طیف گسترده ای از سوخت ها سازگار هستند، دانستن اینکه چه چیزی بهتر کار می کند می تواند به شما در انتخاب درست کمک کند. فیلترهای سوخت دیزل عمدتاً با فیلترهای بنزینی متفاوت هستند. گازوئیل به فیلتری نیاز دارد که بتواند آب را حذف کند، در حالی که بنزین این کار را نمی کند. همچنین ممکن است فیلتر بنزینی بخواهید که در صورت استفاده موتور از سوخت دیزل بتواند فشارهای بالا را تحمل کند.

نرخ جریان سوخت
تعیین میزان جریان سیستم سوخت مورد استفاده توسط خودروی شما بسیار مهم است. سپس، می توانید نوع فیلتر مناسب را انتخاب کنید. برخی از رسانه های فیلتر بسیار محدود کننده هستند و مقادیر کافی سوخت را از خود عبور نمی دهند، به خصوص زمانی که شروع به مسدود شدن می کنند. از سوی دیگر، یک فیلتر با محدودیت کمتر، با سیستم سوخت با دبی بالا مقابله می کند.

رتبه بندی میکرون و کارایی
فیلترهای سوخت دارای درجه بندی میکرون متفاوتی هستند. امتیاز پایین به این معنی است که فیلتر آلاینده های ریزتر را به طور موثرتری جذب می کند و از موتور محافظت بهتری می کند. با این حال، چنین فیلترهایی طول عمر کمتری دارند. پس از چندین هزار مایل، فیلتر کم میکرون ممکن است بیش از حد محدود شود و پمپ بنزین را تحت فشار قرار دهد.

نوع فیلتر
فیلترهای سوخت خطی، فیلترهای داخل باک، فیلترهای اولیه و ثانویه، کارتریج یا چرخش وجود دارد. قبل از اینکه برای خرید بیرون بروید، نوع خرید را درک کنید. شما باید نمونه قبلی را با نوع مشابه جایگزین کنید، در غیر این صورت با مشکل نصب مواجه خواهید شد. برای فیلتر بنزین داخل باک، ممکن است لازم باشد آن را همراه با پمپ بنزین به صورت یکپارچه خریداری کنید.

ابعاد
فیلترهای سوخت در اندازه ها، شکل ها و غیره متفاوت هستند. نوع خریداری شده باید با نوع مورد استفاده در وسیله نقلیه شما مطابقت داشته باشد. در غیر این صورت، ممکن است در مواردی که فیلتر جدید با محل نصب آن مناسب نیست، با مشکلات سازگاری مواجه شوید. برای فیلترهای چرخشی، رشته ها باید مطابقت داشته باشند. به طور مشابه، قطر ورودی و خروجی فیلترهای درون خطی باید با خط سوخت مطابقت داشته باشد.
نوع رسانه فیلتر
رسانه های فیلتر سوخت معمولاً در دو نوع اصلی وجود دارند. طبیعی و مصنوعی سلولز در دسته طبیعی قرار می گیرد که از الیاف گیاهی ساخته شده است. سلولز بیشتر به دلیل حداقل محدودیت آن در جریان سوخت ترجیح داده می شود. پمپ بنزین را تحت فشار قرار نمی دهد و این به معنای طول عمر بیشتر پمپ است. فیلتر بنزین هم چون به راحتی مسدود نمیشه.

فیلتر سوخت مصنوعی عمدتاً الیاف شیشه است. این نوع رسانه ذرات ریزتر را از بین می برد و از موتور بهتر محافظت می کند. اما پس از آن، این نیز به معنای فیلتری است که برای مدت طولانی دوام نخواهد آورد. همچنین فیلتری که به مرور زمان به پمپ بنزین فشار وارد می کند و باعث آسیب می شود. سایر مواد فیلتر سوخت مصنوعی، سایر مواد شامل برنز متخلخل، مش نایلون و مواد سرامیکی است.

نام تجاری
پس از همه ملاحظات دیگر، ضروری است که برندهای فیلتر سوخت را با دقت انتخاب کنید. شما فیلتری می خواهید که سوخت تمیز و به مقدار مناسب را به موتور برساند. فیلتری که عمر مفیدی را نیز ارائه می دهد.

برای اطمینان از همه این موارد، یک سازنده قابل اعتماد، شرکتی که فیلترهای سوخت با کیفیت را عرضه می کند، انتخاب کنید. شما می توانید از ویژگی های فیلترهای سوخت آنها، شهرت آنلاین و آفلاینی که شرکت به دست آورده است و غیره آن را بسنجید. با بهترین مارک فیلتر سوخت، کیفیت تضمین می شود.

قیمت فیلتر سوخت
اکثر فیلترهای سوخت قطعات خودرو گران قیمت نیستند. هنگام خرید آنها، قیمت ممکن است عامل مهمی برای در نظر گرفتن نباشد. با این حال، به دنبال فیلتری باشید که خیلی ارزان نباشد. چنین فیلتری به احتمال زیاد فاقد ویژگی هایی برای اطمینان از کارایی یا عمر طولانی است. همانطور که در مورد سایر قطعات خودرو وجود دارد، قیمت منصفانه چیزی است که باید به دنبال آن باشید.

هنگام خرید فیلتر سوخت برای وسیله نقلیه خود، ضروری است که همه موارد را در نظر بگیرید. این قطعات از سیستم سوخت رسانی بیش از یک سال روی ماشین شما دوام می آورد. بنابراین، شما می خواهید بار اول آن را درست انجام دهید. این بدان معناست که با دقت انتخاب کنید تا از بهترین فیلتر سوخت برای نوع خودرو، سیستم سوخت و سایر جنبه‌ها مطمئن شوید.

نتیجه
فیلتر سوخت خودرو یکی از مهمترین اجزای سیستم سوخت رسانی است. با جذب آلاینده ها، فیلتر به اطمینان از عملکرد بهینه موتور کمک می کند. همچنین موتور را از اشکال مختلف سایش و آسیب محافظت می کند. برای اطمینان از اینکه فیلتر سوخت این عملکردها را انجام می دهد، نیاز به دانش گسترده ای در مورد نحوه عملکرد آن دارد. همچنین، در مورد چگونگی تشخیص زمانی که شروع به شکست می کند.

این دانشی است که این فیلتر بنزین شما را به آن مجهز می کند. پس از خواندن هر فصل، اکنون می توانید اطمینان حاصل کنید که موتور خودروی خود همیشه از ناخالصی ها محافظت می شود. شما می توانید بگویید که فیلتر بنزین چه زمانی نیاز به تعویض دارد و چگونه این کار را خودتان بدون کمک حرفه ای انجام دهید. و هنگامی که مجبور به خرید فیلتر سوخت هستید، چگونه فیلتر مناسب را برای وسیله نقلیه خود انتخاب کنید.

فیلتر بنزین خودرو یک جزء ساده است. با این حال، این از اهمیت آن کم نمی کند. این نیاز به تعمیر و نگهداری مناسب دارد، که به معنی جایگزینی به موقع، در میان سایر اقدامات است. اگر به خوبی از آن مراقبت کنید، فیلتر بنزین می تواند به شما کمک کند تا تجربه خوبی با ماشین، SUV، کامیون یا حتی دوچرخه خود داشته باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *