عیب یابی لوازم یدکی

لبه دار شدن لنت ترمز چیست و چرا اتفاق می افتد؟

لبه دار شدن لنت ترمز

لبه دار شدن لنت ترمز چیست و چرا اتفاق می افتد؟ یکی از علائم خرابی لنت ترمز، لبه دار شدن لنت ترمز است. در این مطلب قصد داریم به دلایل لبه دار شدن لنت ترمز بپردازیم. با فروشگاه لوازم یدکی خودرو رادیس کار همراه باشید.

کالیپر قطعه‌ای است که به دیسک ترمز ماشین متصل است و لنت ترمز درون آن وجود دارد.هر بار که ترمزگیری انجام می گیرد، باعث متصل شدن لنت ترمز به دیسک شده و موجب ایجاد نیروی اصطکاکی می شود که نتیجه آن کاهش سرعت دیسک است. در نتیجه ممکن است دیسک ترمز و لنت ترمز خراب شود و مشکلاتی جدی را برای راننده و اتومبیل به وجود بیاورد.

لبه دار شدن لنت ترمز چگونه است؟

هنگامی که دیسک های ترمز فرسوده می شوند، لبه و سطوح ناهمواری را در داخل و خارج سطح دیسک ترمز ایجاد کرده و باعث لبه دار شدن لنت ترمز می گردد. اغلب زمانی که مقداری نیرو به ترمز ماشین وارد می‌کنید، این لبه ‌ها و سطوح می‌توانند هنگام رانندگی عادی صدایی بلند ایجاد کنند و باعث لبه دار شدن لنت ترمز می شوند. مقاله «لنت چیست» را مطالعه کنید.

نشانه ‌های لبه دار شدن لنت ترمز

صدای آزاردهنده و جیغ مانند هنگام گرفتن ترمز یکی از بارز ترین علائم خرابی دیسک ترمز و لبه دار شدن لنت ترمز است. البته امکان دارد که این صدا به علت تمام شدن‌ لنت ترمز نیز خودروی شما باشد. اگر بعد از تعویض لنت ترمز همچنان صدای ذکر شده ادامه داشت، احتمال دارد مشکل از دیسک ترمز خودرو باشد.

لرزش فرمان در زمان گرفتن ترمز و یا کاهش پیدا کردن مسافت توقف، ممکن است به علت آسیب رسیدن به دیسک ترمز و لبه دار شدن لنت ترمز باشد. خراب شدن دیسک ترمز موجب آسیب رساندن به لنت ترمزها شده و مصرف لنت ترمز بیشتر می شود و یا لنت ترمز چرخ‌ های خودرو به صورت نامتقارن ساییده می‌شوند و موجب لبه دار شدن لنت ترمز می گردد. اگر دمای لنت ترمز بیش از اندازه شود موجب شیشه‌ شدن لنت ترمز می‌شود و در نتیجه علاوه بر دیسک ترمز، باید لنت ترمز نیز عوض شود.

نشانه ‌های لبه دار شدن لنت ترمز

1. صدای جیغ مانند از ترمز

اگر صدای لنت ترمز مانند صدای جیغ بلندی را در هر بار که پدال ترمز را لمس می کنید، می شنوید قطعا وقت آن رسیده است که دیسک های ترمز خود را برای هر گونه آسیب یا لبه دار شدن لنت ترمز بررسی کنید.

2. زمان بردن و طولانی شدن توقف خودرو

دیسک های ترمز هنگامی که فرسوده می شوند، باعث ایجاد سطوح ناهموار زیادی می شوند و باعث می شود که لنت ترمز سطح کمتری از ترمز را بر روی دیسک ترمز بگیرد. در نتیجه باعث کاهش چشمگیری در راندمان ترمز خودروی شما می شود.

3. لرزیدن فرمان در زمان ترمزگیری

اغلب اوقات می توانید در زمان ترمزگیری خرابی دیسک های ترمز جلو را در فرمان احساس کنید. علت آن می تواند به خاطر زنگ زدگی دیسک ترمز یا عدم تعادل آن ها به دلیل گرمای بیش از حد و لبه دار شدن لنت ترمز باشد. اگر لرزش فرمان هنگام ترمز گیری را حس می‌کنید که فرمان ماشین شما در هنگام گرفتن ترمز می‌لرزد، زمان آن رسیده است که به دیسک ترمز جلوی خودرو نگاهی بیاندازید.

4. لرزیدن پدال

لرزیدن پدال ترمز یکی از نشانه های لبه دار شدن لنت ترمز است. اگر در زمان فشار دادن پدال ترمز احساس کردید که پدال ترمز در حال لرزیدن است، ممکن است به علت زنگ زدگی دیسک ترمز یا سطوح ناهموار و لبه دار شدن لنت ترمز باشد.

در هنگام گرفتن ترمز زمانی که احساس می کنید پدال ترمز به صورت ضربان کار می کند، ممکن است به وسیله دیسک ترمز جلو و عقب ایجاد شده باشد. با این حال، اگر مشکل از دیسک های ترمز جلو و لبه دار شدن لنت ترمز باشد، احتمالاً در فرمان نیز آن را احساس خواهید کرد.

5. ضربه های شدید در هنگام گرفتن ترمز

همچنین هنگام گرفتن ترمز اگر دیسک های ترمز شما خراب شده و یا لبه دار شدن لنت ترمز اتفاق افتاده باشد، صدای ضربه های شدید را تجربه کنید. اگر دیسک ترمز خودروی شما ترک دارد، می بایست سریعا نسبت به  تعویض آن اقدام کنید، چرا که امکان دارد کل عملکرد ترمز را از دست بدهید و در نتیجه موجب تصادف شود.

6. ایجاد خراش بر روی دیسک ترمز

پشت رینگ خودرو را چک کنید تا با دیدن دیسک ترمز متوجه شوید که دیسک ترمز و لنت ترمز آثار زیادی از خراش بر روی خود دارد، ممکن است زمان تعویض و تغییر دیسک ترمز فرا رسیده باشد.

اغلب دیسک های ترمز خیلی سریع بعد از تعویض آثاری از خراش را بر روی خود ایجاد می کنند، اما اگر این خراش ها عمیق باشند، به احتمال زیاد زمان تعویض دیسک های ترمز رسیده است.

خراش های عمیق اغلب به دلیل سنگ هایی است که بین لنت ترمز و دیسک ترمز گیر کرده اند. اگر قبلاً در زمان ترمزگیری صدای بدی به گوشتان خورده است به احتمالا زیاد ناشی از وجود سنگی در آن قسمت بوده است.

7. لبه در بخش بیرونی دیسک ترمز

برای بررسی این مورد که آیا دیسک ترمز ترمز نیاز به تعویض دارد یا خیر، بهترین راه بررسی لبه کوچک روی قسمت بیرونی یا داخلی دیسک و لبه دار شدن لنت ترمز است.

با مشاهده این لبه نسبت به اول که تازه و جدید بود، می توانید آگاه شوید که چه مقدار از دیسک ترمز از بین رفته است. لبه های به وجود آمده می توانند صدا های بلندی به وجود بیاورند، به همین خاطر توصیه می شود در صورتی که دیسک ترمز خیلی فرسوده و از بین رفته نشده و نیاز به تعویض دارد، نسبت به برداشتن آن ها اقدام کنید.

استفاده از لنت ترمز های بی‌کیفیت، اصلی ترین دلیل لبه ‌دار شدن لنت ترمز است. با استفاده از لنت ترمز با کیفیت پایین ممکن است مواد از پشت پدها جدا شده و خطرات زیادی از جمله لبه دار شدن دیسک ترمز، لبه ‌دار شدن لنت ترمز و کم شدن قدرت ترمزگیری به دنبال داشته ‌باشد.

اگر لنت ترمز لبه دار شد چه باید کرد؟

به همین خاطر باید لنت ترمز با کیفیت بالا و مرغوب خریداری کنید تا علاوه بر ترمزگیری به موقع، به دیگر قطعات قرار گرفته در سیستم ترمز نیز آسیب نرسد. در بازار داخلی کشور ایران سه نوع لنت ترمز وجود دارد که عبارتند از:

  1. لنت ترمز اصلی
  2. لنت ترمز نیمه ‌فلزی
  3. لنت ترمز سرامیکی

لنت ترمز اصلی یا OEM سفارشی است که توسط شرکت خودروسازی داده شده، بر روی خودرو نصب می‌شود و به خریدار تحویل داده می شود.

بعد از لنت ترمز اصلی، بهترین و البته گران ترین نوع لنت، لنت ترمز سرامیکی است. لنت ترمز سرامیکی از بی‌ سر و صدا ترین نوع لنت های موجود در بازار لوازم یدکی خودرو است.

در این بین لنت ترمز نیمه ‌فلزی قیمت مناسب تری نسبت به سایر آن ها دارد. به همین خاطر است که ترجیح اکثر افراد این است که لنت ترمز خود را از نوع نیمه ‌فلزی انتخاب کنند. گرچه انتخاب و خرید لنت ترمز نیمه‌ فلزی از هر برندی کار درستی نیست و باید حتما لنت ترمز نیمه ‌فلزی را از مارک های معتبر و مطمئن کره‌ای مانند: های‌کیو، های‌تک، ام‌بی‌کوریا و برند ایرانی پارس خریداری کنید. چرا که خرید لنت ترمز نیمه‌ فلزی از هر برندی به دلیل قیمت پایین تر موجب آسیب رساندن به دیسک ترمز و لبه ‌دار شدن لنت ترمز می شود.


همچنین بخوانید: لنت ترمز سرامیکی چیست؟


اگر لنت ترمز لبه دار شد چه باید کرد؟

اگر آسیب جدی به دیسک ترمز وارد شده باشد باید در اسرع وقت آن را تعویض کرد. البته یکی دیگر از راهکارهای موجود، تراشیدن دیسک ترمز است. تراشیدن دیسک ترمز موجب می شود تا لبه ها و لبه دار شدن لنت ترمز صاف و یکدست ‌شوند. این نکته را در نظر داشته باشید که نباید دیسک های ترمز باریک و یا چند بار تراش خورده را مجدد تراشید و حتما می بایست دیسک ترمز جدیدی خریداری کرد. برای بررسی دیسک ترمز و لبه دار شدن لنت ترمز، حتما به تعمیرگاهی مطمئن مراجعه کرده و بر اساس نظر تعمیرکار و متخصص ماهر برای تراش دادن دیسک یا تعویض آن و بررسی لبه دار شدن لنت ترمز اقدام نمایید.

در این مقاله از رادیس کار به لبه دار شدن لنت ترمز چیست و چرا اتفاق می افتد و راه حل و پیشگیری آن پرداختیم. رادیس کار به عنوان فروشگاه لوازم یدکی خودرو های لوکس امکان تهیه انواع قطعات با کیفیت و اصل را برای خریداران خود فراهم کرده است. کافی است به سایت رادیس کار مراجعه کرده و پس از مشاوره با کارشناسان مجموعه اقدام به خرید قطعه مورد نظر خود نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *