معرفی قطعات خودرو

لنت ترمز سرامیکی چیست؟ مزایا و معایب و راه های تشخیص آن

لنت ترمز سرامیکی

بعد از تولید لنت‌ ترمز های فلزی، لنت ترمز سرامیکی به بازار آمده که درصد بالایی از مواد تشکیل دهنده آن سرامیک است و بدون آزبست تولید می‌شوند، آزبست یکی از خطرناک‌ترین موادی بود که تا همین حالا هم در تولید لنت ترمز فلزی و… استفاده می‌شود و محیط زیست را آلوده کرده و هوا را مسموم می‌کند. لنت ترمز سرامیکی تا اینجا بهترین نوع لنت ترمز است.
تولید لنت ترمزهای بهتر، مفیدتر و مستحکم‌تر یکی از این پیشرفت‌های چشمگیری بوده که طی سالها صنعت خودرو سازی ارائه داده.

اگر لنت ترمز فلزی نباشد پس سرامیکی‌است؟

پس دستیابی به تکنولوژی تولید لنت ترمز سرامیکی، کمپانی‌های سازنده با تغییر در خلوص مواد، درصد و ترکیبات به مدل‌های جدیدی از لنت ترمز رسیدند مثل ارگانیک و NAO که به نسبت لنت ترمز سرامیکی کیفیت پائین‌تری دارند. با این توصیفات لازم است موقع خرید مراقب عنوان لنت ترمزی که می‌خرید باشید.


همچنین بخوانید: آب بندی لنت ترمز چیست؟


تفاوت لنت ترمز فلزی و لنت ترمز سرامیکی

متریالی که در ساخت این دو مدل استفاده شده تا حد خیلی زیادی با هم متفاوت است و همین باعث محاسن و معایب متفاوتی در هرکدام می‌شود.
تنها مزیتی که لنت ترمز متالیک به لنت ترمز سرامیکی دارد توان انتقال گرمای بیشتر است که نه تنها باعث می‎شود لنت ترمز گرمای بیشتری تحمل کند بلکه زودتر هم خنک خواهد شد. اما معایب لنت ترمز فلزی به محاسن آن می‌چربد. به خاطر فشار زیادی که به روتورها می‌آورد، هنگام ترمز گرد و خاک زیادی تولید می‌کند و همینطور صدای زیادی از آن بلند می‌شود. سرعت فرسوده شدن لنت ترمز فلزی هم از سرامیکی بیشتر است. به عبارت دیگر عمر مفید لنت ترمز سرامیکی از فلزی بیشتر است.

مزایای لنت ترمز سرامیکی چیست؟

مقاومت لنت ترمز سرامیکی در برابر اصطکاک نسبت به باقی لنت‌ها بیشتر بوده و به همین خاطر دیرتر فرسوده می‌شوند. این نوع لنت ترمز در طیف وسیعی از شرایط آب و هوایی به خوبی عمل می‌کند. از دیگر مزایای لنت ترمز سرامیکی داشتن الیاف مس در بافت لنت ترمز سرامیکی است که مانع انتقال حرارت به چرخ می‌شود.

معایب لنت ترمز سرامیکی

قیمت لنت‌های سرامیکی‌ست که کمی گران‌تر از لنت‌های فلزی و… است. اما طول عمر آن‌ها باعث خواهد شد که شما دیر به دیر لنت خودرو خود را تعویض کنید و در طولانی مدت هزینه کمتری بابت لنت ترمز بپردازید. و معایب لنت ترمز سرامیکی را می‌شود به محاسن آن بخشید. درباره زمان تعویض لنت ترمز بیشتر بخوانید.

بهترین لنت ترمز سرامیکی کدام است؟

برندهای زیادی هستند که لنت ترمز سرامیکی تولید می‌کنند که می‌توانید در  مقاله بهترین لنت ترمز راجع به آنها بخوانید. اما بهترین برند معمولا همان برندی‌ست که بیشترین سهم را در بازار جهانی دارد. که در این زمینه برند TEXTAR پیشتاز است و با تولید بهترین لنت ترمز‌های سرامیکی سهم بالایی را در بازار جهانی به خود اختصاص داده.
گرچه نوع لنت ترمزی که برای خودرو شما مناسب باشد به مصرفی که از خودرو دارید وابسته است، اما برای مصارف روزمره، سفرهای جاده‌ای و ترافیک‌های درون شهری و برون شهری بهترین انتخاب لنت سرامیکی است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *