عیب یابی لوازم یدکی

زمان تعویض لنت ترمز | علت تمام شدن لنت ترمز

تعویض لنت ترمز

اگر می‌خواهید رانندگی ایمن و بی‌خطری را تجربه کنید، باید توجه کافی به قطعات خودروی خود داشته باشید. موضوعی که این مطلب به آن می‌پردازد، تعویض لنت ترمز و نکات مهم در مورد این کار است. همه ما از اهمیت و کارایی سیستم ترمز آگاه هستیم. لنت ترمز هم یکی از بخش‌های اصلی همین سیستم است. برای تشخیص زمان تعویض لنت ترمز، باید اطلاعات کافی در مورد علائمی که حاکی از خرابی این قطعه هستند، داشته باشید. در ابتدا به همین موضوع می‌پردازیم و در نهایت هم در مورد کارهایی که باعث خرابی زودتر از موعد این قطعه می‌شوند و همچنین روش تعویض آن صحبت خواهیم کرد.

اگر نیاز به لنت ترمز جدید دارید، می توانید از همین سایت برای خرید لنت ترمز بی ام و و لنت ترمز بنز اقدام کنید و انواع لنت ترمز تکستار را با ضمانت اصالت کالا خریداری کنید. 

علائم نشان‌دهنده زمان تعویض لنت ترمز

نگران نباشید، برای این کار نیازی به باز کردن چرخ‌ها و بررسی این قطعه نخواهد بود. تنها لازم است به علائم زمان تعویض لنت ترمز دقت کافی را داشته باشید.

  • کاهش قدرت ترمزگیری
  • نیاز به فشار دادن پدال تا حد زیاد برای توقف کردن
  • عدم توقف خودرو پس از فشار دادن پدال
  • کشیده‌شدن خودرو به یک سمت
  • روشن شدن چراغ ترمز
  • روغنی شدن تایرها
  • شنیدن صدای جیرجیر هنگام فشار دادن پدال (مقاله «صدای لنت ترمز» را بخوانید)

نکات مهم هنگام شناسایی بهترین زمان تعویض لنت

برای این که بتوانید بهترین زمان تعویض این قطعه را تشخیص دهید، چند نکته مهم و کلیدی وجود دارند:

  • دقت کنید که میزان استفاده شما از ترمز، در طول عمر مفید لنت ترمز این قطعه به طور مستقیم اثرگذار است.
  • لنت یک قطعه دائمی نیست و هر از چند گاهی باید تعویض شود.
  • اگر مدت زیادی در ترافیک رانندگی کرده‌اید، در بازه زمانی کوتاه‌تری باید اقدام به تعویض این قطعه کنید.
  • در تمام شدن لنت ترمز، کیفیت و برند آن بسیار اثرگذار هستند.

چه‌کارهایی باعث تمام شدن لنت ترمز می‌شوند؟

چه‌کارهایی باعث تمام شدن لنت ترمز می‌شوند؟

تمام شدن لنت ترمز یک اتفاق عادی است، اما برخی کارهای می‌توانند این پروسه را تشدید کنند و باعث تمام شدن زودتر از موعد آن شوند.

رانندگی ناایمن

انجام حرکات نمایشی و لایی کشیدن بین خودروها علاوه بر این که جان شما را به خطر می‌اندازد، استهلاک قطعات خودرو مانند لنت‌ها را نیز تا چندین برابر بالا خواهد برد.

زیاد بودن بار خودرو

هر چه بار بیش‌تری با خود همراه داشته باشید، خودرو باید زحمت بیش‌تری برای توقف بکشد. بالا بودن وزن ماشین به طور مستقیم در هنگام ترمز گرفتن روی لنت‌ها فشار وارد می‌کند و سبب فرسودگی‌شان خواهد شد.

ترمزهای ناگهانی

تفاوتی نمی‌کند که در شهر رانندگی می‌کنید یا اتوبان، باید از ترمزهای ناگهانی اجتناب کنید. این کار فشار مضاعفی به سیستم ترمز وارد کرده و باعث تمام شدن این قطعه می‌شود.

ترمز گرفتن در سرعت‌های بالا

این موضوع بیش‌تر هنگامی که به ترافیک می‌رسید، اتفاق می‌افتد. بهتر است پیش از رسیدن به ترافیک سرعت خود را با استفاده از نیم کلاچ یا ترمزهای کوچک و متوالی کم کنید تا به لنت‌ها فشاری وارد نشود.

ابزار موردنیاز برای تعویض لنت

برای این که تعویض لنت‌ها به شکل اصولی انجام شود باید تجهیزاتی را فراهم کنید که در این پروسه نیاز خواهند بود. این کار را می‌توانید به افراد متخصص هم بسپارید، اما اگر قصد دارید خودتان آن را انجام دهید، به این وسایل نیاز خواهید داشت:

  • لنت‌های نو و جایگزین
  • روتورهای جایگزین
  • گریس مخصوص
  • آچار بکس
  • آچارچرخ
  • جک بالابرنده خودرو
  • پایه جک

مقاله پیشنهادی: درگیر بودن لنت با دیسک


مراحل تعویض لنت ترمز

اگر بخواهید کار تعویض لنت‌ها را به افراد متخصص بسپارید، تنها با صرف کمی هزینه و زمان این کار انجام خواهد شد. اما هنگامی که خودتان قصد انجام آن را دارید، باید تجهیزات موردنیاز را تهیه کرده و با کمی حوصله و دقت 5 مرحله را پشت سر بگذارید.

این قطعه مهم‌ترین بخش در این سیستم ترمز است که بدون آن، عملاً توقف خودرو یک رؤیا خواهد بود. به همین منظور باید از اصالت کالا و کیفیت آن باخبر باشید، چرا که جان شما در گرو این‌چنین قطعه‌هایی است. قطعه مناسب باید دارای بسته‌بندی مناسب، دفترچه راهنما یا بخشی برای معرفی مشخصات و همچنین نشان‌های استاندارد باشد.

قبل از شروع مراحل تعویض لازم است لنت هایی باکیفیت و مناسب با خودرو خود تهیه کنید. در صورتی که نیاز به راهنمای خرید لنت ترمز دارید به این صفحه سر بزنید. ما در مطلب دیگری بهترین برند لنت ترمز را معرفی کرده ایم.

مرحله اول: بالابردن خودرو

احتمالاً اگر تا‌به‌حال تعویض لاستیک انجام داده باشید، با این مرحله آشنا هستید. برای شروع ابتدا ترمز دستی را بالا بکشید و از تکان نخوردن خودرو مطمئن شوید. سپس با استفاده آچار، پیچ‌های چرخ‌ها را شل کنید. این بخش باید هنگامی که چرخ‌ها روی زمین هستند، انجام شود. پیشنهاد می‌کنیم این کار را به‌صورت ردیفی انجام دهید، یعنی ابتدا پیچ چرخ‌های جلو را شل کرده و در نهایت همین کار را برای چرخ‌های عقب هم تکرار کنید.

زمان بالابردن خودرو است! با استفاده از دفترچه راهنمای خودرو، مکانی که برای قراردادن جک مناسب است را شناسایی کنید. دقت کنید که جک را در محل مناسب قرار دهید، چرا که اگر در جای اشتباهی باشد، خودرو آسیب می‌بیند. خودرو را با استفاده از جک آرام‌آرام بالا ببرید تاحدی‌که چرخ‌های در هوا آزاد باشند. در نهایت هم برای ثابت نگه‌داشتن خودرو، پایه جک را زیر قسمت محکم بدنه قرار دهید.

جداکردن لنت قدیمی

مرحله دوم: جداکردن لنت قدیمی

باز کردن چرخ‌های به شما اجازه دسترسی به مجموعه روتور و کالیپر را می‌دهد. با استفاده از آچار بکس، پیچ‌های مجموعه کالیپر را بازکرده و به‌آرامی آن را از روی روتور بلند کنید. کالیپر هنوز به سیستم ترمز متصل است و باید آن را روی روتور قرار دهید تا آویزان نشود. حال نوبت به درآوردن لنت ترمز تمام شده می‌رسد. در حین انجام این کار به نحوه بیرون آمدن لنت دقت کنید تا جاانداختن لنت زمان کم‌تری از شما بگیرد.

مرحله سوم: نصب لنت جدید

زمان تعویض لنت در این مرحله است. لنت‌های نو را از بسته بیرون بیاورید و پست آن‌ها گریس مخصوص را بمالید. دقت کنید که به بخش جلویی گریس نزنید، چرا که این کار قرآنید ترمز گرفتن را با مشکل مواجه خواهد کرد. حال بادقت زیاد، همان گونه که لنت قدیمی را از جایش خارج کردید، لنت نو را در مجموعه کالیپر نصب کنید.


مقاله پیشنهادی: علت بوی لنت ماشین


مرحله چهارم: تنظیم ترمز

مجموعه کالیپر پس از تعویض لنت ترمز دیگر در جای خود قرار نخواهد گرفت. با استفاده از قراردادن لنت قدیمی در مقابل پیستون بزرگ گرد کالیپر و استفاده از قطعه پلاستیکی پهن ترمز می‌توانید دوباره آن را تنظیم کنید. این کار باعث می‌شود تا پیستون کالیپر کاملاً آزاد شده و بتوانید دوباره آن را روی روتور نصب کنید.

مرحله پنجم: نصب تایرها

کار تعویض این قطعه تقریباً به اتمام رسیده است. قبل از نصب تایرها، از محکم بودن تمام پیچ‌ها مطمئن شوید. چرخ‌ها را در جای خود قرار دهید و پیچ‌هایشان را با دست سفت کنید. حالا جک را زیر قسمت مربوطه قرار دهید و خودرو را کمی بالا ببرید تا پایه جک خارج شود. با خارج‌کردن پایه جک، کار تمام است و می‌توانید جک اصلی را هم پایین بیاورید تا خودرو روی چرخ‌هایش باشد. در نهایت هم با استفاده از آچارچرخ تمام پیچ‌ها را کاملاً محکم کنید.

اهمیت لنت ترمز و توجه به زمان تعویض آن

اهمیت لنت ترمز و توجه به زمان تعویض آن

منظور از رانندگی ایمن، فقط این نیست که سر پیچ‌ها از راهنما استفاده کنیم یا به با سرعت مجاز برانیم. در واقع رانندگی ایمن مجموعه از کارهاست که سلامت سرنشینان را تضمین می‌کند. توجه به علائم یا رعایت نکات مهم برای حرکت در جاده تنها بخشی از آن است. هر مالک خودرو باید علاوه بر این موارد به تجهیزات مهم که برای رانندگی ایمن نیاز هستند هم توجه داشته باشد.

دراین‌رابطه هیچ بخشی بیش‌تر از ترمزها نمی‌توانند حساس و مهم باشند. اگر با سرعت 20 کیلومتر در ساعت یا 150 کیلومتر در ساعت برانید، در نهایت برای توقف به ترمز نیاز خواهید داشت.

تا اینجا در مورد اهمیت کارکرد صحیح این سیستم صحبت کردیم، اما باید بدانیم که ترمزها از چه قطعاتی تشکیل شده‌اند. این سیستم بیش از 40 قطعه دارد که هر یک به نحوی مهم هستند. اما لنت ترمز را می‌توان یکی از اثرگذارترین آن‌ها دانست.

در ادامه می‌خواهیم در مورد اهمیت توجه به زمان تعویض این قطعه صحبت کنیم. این قطعه هم عمر دارد و پس از مدتی نیاز به توجه شما خواهد داشت.  این پاراگراف هم اطلاعاتی بدی ندارد.

خرید لنت ترمز جدید از رادیس کار

تا اینجا در مورد اهمیت سیستم ترمز و قطعات آن مطالبی عنوان شد و با هم مراحل تعویض لنت ترمز را مرور کردیم. اما باید دقت کنید که خرید لنت جدید هم اهمیت زیادی دارد. اگر خودروی شما از برندهای بنز یا بی ام و است، بهترین مکان برای تهیه آن، فروشگاه آنلاین رادیس کار خواهد بود. رادیس کار می‌تواند این قطعه را با مناسب‌ترین قیمت و البته ضمانت اصالت کالا در اختیار شما بگذارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *