معرفی قطعات خودرو

لنت ترمز چیست؟ انواع لنت ترمز و نحوه عملکرد آن

لنت ترمز چیست؟

هر خودرو از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که بعضی از آن‌ها مانند پیشرانه طراحی شده‌اند تا خودرو را به حرکت درآورند و برخی دیگر مانند سیستم ترمز، برای متوقف کردن آن ساخته می‌شوند. اگر می‌خواهید در مورد خودرو خود اطلاعاتی داشته باشید، باید این پروسه را با سؤالاتی مانند لنت ترمز چیست، شروع کنید. در واقع باید قطعات هر بخش را به تفکیک بشناسید یا حداقل با آن‌ها آشنایی داشته باشید.

عملکرد سیستم ترمز و قطعات آن مانند لنت ترمز، به طور مستقیم با جان و سلامت سرنشینان سروکار دارد. طراحی و مهندسی این ترمز یکی از دشوارترین بخش‌های طراحی خودروهای امروزی است، آن هم درحالی‌که این خودروها می‌توانند به سرعت‌های بسیار بالایی دست پیدا کنند. سؤالاتی که پیرامون شناخت ترمز ایجاد می‌شوند، بسیار گسترده خواهند بود و ما در این مقاله می‌خواهیم به چند مورد از آن‌ها پاسخ دهیم.

لنت ترمز چیست؟

لنت ترمز در واقع بخشی از سیستم ترمز است که وظیفه ایجاد اصطکاک را بر عهده دارد. در واقع نتیجه عملکرد همه قطعات ترمز، به اینجا ختم می‌شود که لنت و دیسک با هم تماس داشته باشند. ازآنجایی‌که لنت‌ها و دیسک‌ها از مواد خاصی ساخته می‌شوند، اصطکاک در این تماس به‌شدت بالا خواهد بود و همین عملکرد است که باعث توقف خودرو خواهد شد.

جالب است بدانید که لنت ترمز صرفاً مخصوص خودروهای سواری نیست و حتی در موتورهای سبک‌وسنگین و خودروهای باربری هم شاهد استفاده از این تکنولوژی هستیم. به‌طورکلی هر وسیله نقلیه‌ای با شتاب گرفتن و در سرعت‌های بالا برای توقف نیاز به ایجاد اصطکاک دارد و این در واقع همان کاری است که سیستم ترمز و به‌صورت دقیق‌تر لنت‌ها و دیسک‌ها انجام می‌دهند. از این روی کیفیت این قطعه اهمیت زیادی دارد و نباید هیچ‌گاه به سراغ محصولاتی بروید که در آینده جان و سلامت شما و دیگر سرنشینان را به خطر بیندازند.

لنت ماشین کجاست؟

لنت ماشین کجاست؟

در این قسمت می‌خواهیم بررسی کنیم که لنت ماشین کجاست و هر چرخ چند لنت ترمز دارد؟

دقت کنید که چرخ‌های هر خودرو به‌صورت جداگانه در حال حرکت هستند، اما به‌واسطه سیستم‌هایی که در خودرو وجود دارند، حرکت آن‌ها کنترل شده و به‌صورت کاملاً هماهنگ خواهد بود. سیستم ترمز هم چنین عملکردی دارد و مکانیزم آن برای هر چرخ به‌صورت جداگانه فعال خواهد بود؛ اما به نحوی عمل می‌کند که همه چهارچرخ با هم واکنش نشان دهند.

باتوجه‌به این موضوع می‌توان انتظار داشت که برای هر چرخ یک لنت ترمز مجزا نصب شود و هرکدام از آن‌ها در هماهنگی با دیگر لنت‌ها، اصطکاک ایجاد کرده و خودرو را متوقف کنند. اگر می‌خواهید محل دقیق قرارگیری لنت ترمز را مشاهده کنید، باید در کنار تایر ماشین خود بنشینید و به داخل رینگ نگاه کنید. در وهله اول دیسک ترمز نظر شما جلب خواهد کرد، اما در بخشی از آن قطعه‌ای را خواهید دید که شبیه به یک پوشش است. این قطعه در واقع همان کالیپر ترمز است که در آن لنت ترمز قرار می‌گیرد.

به‌این‌ترتیب برای این که بتوانید مستقیماً لنت ترمز را مشاهده کنید، باید کالیپر را باز کنید؛ چرا که با مشاهده از بیرون این امکان وجود نخواهد داشت.


مقاله پیشنهادی: بهترین لنت ترمز را از چه برندی باید تهیه کنیم؟


لنت ترمز از چه ساخته می‌شود؟

یکی از مراحل آشنایی و شناخت لنت ترمز این است که بدانید این قطعه از چه مواد ساخته می‌شود. پرسش لنت ترمز از چه ساخته می‌شود، تنها یک شروع است و در مورد این موضوع می‌توان صحبت‌های زیادی کرد. ترکیبات و موادی که سال‌های پیش برای ساخت لنت استفاده می‌شدند، بسیار با مواد اولیه امروزی متفاوت هستند. برای ادامه می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که آزبست در لنت ترمز چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، مواد اولیه مورداستفاده برای ساخت لنت از سال‌های پیش تا به امروز تفاوت زیادی داشته‌اند. آزبست در واقع همان موادی هستند که لنت‌های قدیمی از آن ساخته شده‌اند. هنگامی که تولید لنت به سطح تجاری و جهانی رسیده بود، آزبست یکی از انتخاب‌های مناسب برای استفاده در لنت بود که اصطکاک بالایی ایجاد می‌کرد و قیمت پایینی هم داشت.

به‌مرورزمان و با تحقیقاتی که انجام شد، مهندسان متوجه شدند که این ماده به‌شدت سرطان‌زا است و استفاده از آن در لنت ترمز، باعث بروز بیماری در انسان‌ها می‌شود. در واقع آزبست در لنت تحت‌فشار قرار می‌گرفت و در اثر گرمای زیاد، گازهای خطرناکی از خود منتشر می‌کرد که عامل ایجاد سرطان بودند.

به همین منظور از سال‌ها پیش تا به امروز دیگر آزبست برای تولید لنت ترمز استفاده نشده است و مواد اولیه جایگزینی برای آن در نظر می‌گیرند که کارایی بسیار بهتری دارند.

انواع لنت ترمز

انواع لنت ترمز

زمانی که سازندگان لنت ترمز متوجه شدند که دیگر نمی‌توان از آزبست برای تولید این قطعه استفاده کرد، به سراغ مواد جایگزینی رفتند. این پروسه به‌خودی‌خود باعث پیشرفت و بالارفتن بازدهی لنت‌های ترمز شد و امروزه شاهد هستیم که انواع لنت ترمز توسط برندهای مختلفی تولید می‌شوند. به‌طورکلی همه لنت‌های ترمزی که امروزه در بازار عرضه می‌شوند را می‌توان در 4 دسته قرارداد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

  • لنت ترمز ارگانیک

برای ساخت این نوع لنت ترمز از مواد اولیه‌ای مانند کربن، الیاف آرمید، کولار و فایبرگلاس استفاده می‌شود. این لنت‌ها آلودگی‌های محیط زیستی ندارد و مواد به‌کاررفته برای تولیدشان حتی در دماهای بالا هم گازهای سمی تولید نخواهند کرد. این لنت دوام چندانی ندارد و طبیعتاً طول عمر زیادی را نمی‌توان از آن انتظار داشت؛ اما از نظر هزینه بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

  • لنت ترمز سرامیکی

اگر به دنبال لنت ترمز با صدای کم و عملکرد خوب هستید، لنت ترمز سرامیکی از بهترین انتخاب‌های پیشروی شما خواهد بود. مواد سازنده این نوع شامل ترکیبی از مواد ارگانیک و مواد سرامیکی است که باعث بهبود عملکرد آن شده‌اند. اگر می‌خواهید در سلامت کامل رانندگی کنید و از بابت ترمزهای خودروی خود نگرانی‌ نداشته باشید، لنت ترمز سرامیکی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. تنها نکته منفی در مورد این لنت، هزینه خرید نسبتاً بالای آن است.


مقاله پیشنهادی: علت بوی لنت ماشین چیست؟


  • لنت ترمز با فلز کم

این نوع یکی از محبوب‌ترین انواع پدهای ترمز در بازار هستند که حدود 20 درصدشان از فلزاتی مانند آهن یا مس ساخته شده است. 80 درصد باقی‌مانده این پدها با استفاده از همان مواد که در لنت‌های ارگانیک استفاده شده‌اند، تکمیل می‌شود. از نظر میزان تولید آلودگی این نوع می‌تواند نمره خوبی بگیرد، اما باید توجه کنید که هنگام ترمز کردن صدای زیادی تولید خواهد کرد.

دوام و طول عمر این نوع از لنت‌های ارگانیک بیش‌تر است و قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد. از طرفی به دلیل ترکیب مواد دوستدار محیط‌زیست با فلزات، این پدهای ترمز عملکرد بسیار خوبی در متوقف کردن خودرو خواهند داشت.

لنت ترمز نیمه فلزی

  • لنت ترمز نیمه فلزی

در میان همه انواع، لنت ترمز نیمه فلزی بیش‌ترین فروش را دارد و در بیش‌تر خودروهای داخلی و خارجی از آن استفاده می‌شود. همان‌طور که از نامش پیدا است، نیمی از مواد سازنده آن از جنس آهن و ذرات فولاد هستند که باعث انتقال حرارت بهتر در این پد خواهند شد. جالب است بدانید که همین انتقال حرارت بهتر، باعث شده تا این لنت دوام و طول عمر بیش‌تری داشته باشد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید با طرح سؤالاتی مانند لنت ترمز چیست، سؤالات دیگری هم در پی آن ایجاد خواهند شد که در جهت شناخته بیش‌تر قطعات خودرو هستند. از شما به‌عنوان راننده یک خودرو انتظار می‌رود حتی در سطح ابتدایی با قطعات مهمی مانند انواع لنت ترمز و عملکردشان آشنا باشید. علاوه بر این که این اطلاعات در شرایط خاص به کار می‌آیند، بلکه می‌توانید در زمان خرید هم از همین اطلاعات برای پیداکردن لنت ترمز باکیفیت استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *