اخبار خودرو

آب بندی لنت ترمز چیست؟

آب بندی لنت ترمز

آب بندی لنت ترمز چیست؟ به چه دلیل انجام می شود؟ مهر و موم ترمز اجزای مهمی هستند که در کالیپر های ترمز، سیلندر اصلی و تقویت کننده خلاء ترمز یافت می شوند و طراحی شده با استفاده از مواد خاصی که قادر به مقاومت در برابر مایعات ترمز DOT 3، DOT 4، DOT 5 و DOT 5.1 هستند. آب بندی لنت ترمز و آب بندی سیستم های ترمز باعث حفظ فشار روی مایعات در سیستم می شود و از ورود احتمالی آلاینده ها جلوگیری می کند.

اکثر کالیپر های ترمز دیسکی تنها دارای چهار قسمت اصلی هستند: محفظه کالیپر، پیستون کالیپر، مهر و موم پیستون، صندوق عقب پیستون و سخت افزار نصب. کالیپر های ترمز دیسکی یا شناور یا ثابت هستند. بیشتر کولیس های شناور واحد های تک پیستونی هستند که برای کاربرد های سبک طراحی شده اند.

مزایای آب بندی لنت ترمز چیست؟

مزایای آب بندی لنت ترمز چیست؟

مواد پیشرفته با کیفیت بالا برای طیف وسیعی از دماها (-40 درجه سانتیگراد / + 150 درجه سانتیگراد) با سازگاری شیمیایی عالی – EPDM – ECO – VMQ – TPE-V آب بندی ها برای کاهش اصطکاک و در عین حال حفظ سیالات در سیستم طراحی شده اند و حذف موثر آلودگی های خارجی با استفاده از دم محافظ انجام می شود.

سوراخ های پنهان در صندوق عقب پیستون شایع ترین علت خرابی کولیس است. هنگامی که بوت پیستون از کار می افتد، خاک و آب در اطراف پیستون و آب بند پیستون جمع می شود که به پیستون اجازه می دهد در برابر سوراخ کالیپر خورده شود. این خوردگی باعث چسبیدن پیستون در سوراخ می شود که منجر به علائمی می شود که معمولاً خود را به صورت کشش در فرمان یا احساس کشش هنگام اولین بار زدن ترمز نشان می دهد.

هنگامی که در بازرسی معمول ترمز لنت های ترمز که به نظر می رسد از پهلو به پهلو به طور ناهموار فرسوده شده اند، نشان داده می شود که کالیپر چسبنده نشان داده می شود. هنگامی که لنت ترمز جدید نصب می شود، پیستون در سوراخ کالیپر فشرده می شود.


مقاله پیشنهادی: علت سوت کشیدن لنت ترمز


اگر پیستون خورده شده باشد، کاسه نمد پیستون علامت گذاری می شود و شروع به نشت مایع می کند. در هر صورت، دلایل فوق به این دلیل است که بسیاری از نصابان حرفه ای ترمز اصرار دارند که زمان تعویض لنت ترمز، کالیپرها را به صورت جفت تعویض کنند.

اگرچه ضمانت ‌های کالیپر ترمز دیسکی نادر است اما اتفاق می‌افتد. اگر کاسه نمد پیستون نشتی داشته باشد، بوت کالیپر کشیده می شود و تراوش سیال را نشان می دهد. اگر شکایت یک کولیس چسبنده است، کولیس را از نظر سوراخ‌ هایی که ممکن است به آب باعث خوردگی سوراخ کولیس شود، بررسی کنید. سایر علل چسبندگی کالیپر ممکن است شامل خوردگی سطوح نصب لنت ترمز در بند فرمان، نصب نادرست گیره های ضد جغجغه لنت ترمز یا عدم روانکاری روی پیچ های لنگر کالیپر باشد.

نصب نادرست نیز در صدر فهرست شکایات گارانتی قرار دارد. در بسیاری از موارد، تکنسین مکان ‌های محور چپ و راست کالیپر ها را تغییر می‌دهد که باعث می‌شود پیچ‌ های ترمز در پایین کالیپرها قرار بگیرند. این خطا از تخلیه هوا از سوراخ های کولیس جلوگیری می کند. یکی دیگر از خطاهای رایج استفاده مجدد از واشرهای مسی قدیمی است که شیلنگ ترمز را به کالیپر می‌بندند. در برخی موارد واشر مایع ترمز را نشت می کند و در موارد دیگر اجازه می دهد هوا وارد شیلنگ ترمز و کالیپر شود.

افزایش زمان تعویض لنت ترمز

همیشه سعی کنید در زمان رانندگی برای افزایش طول عمر لنت ترمز خود از گرفتن ترمز های ناگهانی بپرهیزید وپیش از آن که با مانع رو به رو شوید، سرعت ماشین را به مرور کم کرده و به آرامی وارد مرحله‌ ترمز گرفتن شوید. ترمز های ناگهانی یک ضرر اساسی برای سلامت لنت ترمز به شمار می‌رود چرا که باعث فشار آوردن بیش از اندازه به این قطعه‌ پر اصطکاک می‌شود.

همچنین تلاش کنید تا از ترمز اتومبیل خود  بیش از اندازه استفاده نکنید چرا که استفاده‌ متوالی از گاز و ترمز در زمان رانندگی باعث افزایش استهلاک لنت ترمز می‌شود. اغلب اوقات افرادی که به شکل تهاجمی و مسابقه‌ مانند رانندگی می‌کنند، زودتر از دیگر رانندگان با از بین رفتن لنت ترمز خودروی خود مواجه می‌شوند.

هر قدر وزن یک ماشین سواری بیشتر باشد، لنت ‌های ترمز آن نیز فشار بیشتری را برای متوقف کردن و ایستاندن اتومبیل تحمل می‌کنند. در نتیجه میزان استهلاک بالا رفته و زودتر از حالت عادی فرسوده شده و از بین می روند. در نتیجه بهتر است که بار اضافی خودروی خود را با جلوگیری از حمل بار های غیر ضروری کم کنید.


همچنین بخوانید: بهترین لنت ترمز را چگونه انتخاب کنیم؟


هنگامی که نمونه‌ای جدید را با لنت ترمز قدیمی ماشین خود جایگزین می‌کنید کمی زمان می برد تا لنت های ترمز جدید به طور 100% با دیسک ‌های آن هماهنگ شود و به اصطلاح جا بیافتد. حداقل باید حدود 500 کیلومتر مسافت با لنت ‌های جدید پیموده شود تا آن ها بتوانند کاملا با دیسک‌ های ترمز هماهنگ شده و کارایی واقعی خود را نشان دهند و آب بندی لنت ترمز انجام شود.

زمانی که لنت ترمز خود را تعویض می‌کنید نباید فشار بیش از اندازه را در ابتدای کار بر روی آن وارد کنید و در سرعت‌ های بالا اقدام به گرفتن ترمز های ناگهانی کنید. بنابراین بهتر است بعد از تعویض لنت ترمز خودرو، برای مدت زمان معینی آرام و با احتیاط رانندگی کنید تا آب بندی لنت ترمز به طور کامل انجام شود.

دیسک‌ های ترمز شرایطی کم و بیش مشابه با لنت‌ های ترمز دارند و این یعنی تمام موارد احتیاطی که در مورد لنت ‌های ترمز رعایت می‌شود باید به طور کامل در رابطه با دیسک‌ های ترمز نیز رعایت شود. با این حال دیسک‌ های ترمز اغلب عمر بیشتری نسبت به لنت‌ های ترمز دارند.

دیسک ‌های ترمز قسمت جلویی خودرو به علت درگیر بودن با اصطکاک زیاد زودتر دچار استهلاک می‌شوند و این استهلاک به طور عمده خود را در نازک شدن دیسک ترمز نشان می دهد. در صورت مواجه شدن با اصطکاک هنگامی که دیسک ترمز نازک می‌شود زودتر از حالت عادی داغ می شود. اگر دیسک ترمز از میزان مشخصی نازک‌تر شود، فرآیند ترمز گرفتن در خودرو با اختلال مواجه شده و سیستم ترمز ضعیف شود. به همین خاطر همواره باید دیسک‌ های ترمز خودرو را در کنار لنت ترمز مورد بررسی قرار داده و از سالم بودن آن ها مطمئن شوید.

افزایش زمان تعویض لنت ترمز

برای سیستم های ترمز و آب بندی لنت ترمز، می توانید به مراکزی که خدمات زیر را ارائه می دهند مراجعه کنید:

  1. حلقه های مربعی برای آب بندی پیستون های کالیپر
  2. دم برای پیستون های کالیپر ترمز
  3. دم و کش برای راهنماهای کالیپر ترمز
  4. مهر و موم های پویا یا U-Cup برای سیلندرهای اصلی
  5. دم محافظ سیلندر اصلی
  6. مهر و موم مخزن
  7. مهر و موم ورودی برای سیستم های پشتیبانی خلاء

در سیستم ترمز ماشین های صفر مانند لنت ترمز و دیسک ها (مقاله «درگیر بودن لنت با دیسک» را بخوانید) معمولا آب بندی لازم نیست چرا که لایه نازکی برای محافظت بر روی سطح آن ها قرار داده شده است که در زمان پیمودن چند کیلومتر اولیه از بین رفته و ترمزها حالت طبیعی به خود می گیرند. اما باید دقت کنید که با ترمز های ناگهانی و شدید تا 1000 کیلومتر اول در سرعت های بالا، به سیستم ترمز آسیب نرسانید و به آن فشار وارد نکنید.

در این مقاله از رادیس کار به بررسی پرسش آب بندی لنت ترمز چیست و به چه دلیل انجام می شود، پرداختیم و هر چه درباره آب بندی لنت ترمز لازم است را بررسی کردیم. رادیس کار به عنوان فروشگاه لوازم یدکی خودرو های لوکس امکان تهیه انواع قطعات مورد نیاز را برای خریداران خود فراهم کرده است. کافی است به سایت رادیس کار مراجعه کرده و پس از مشاوره با کارشناسان مجموعه اقدام به خرید نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *