راهنمای خرید لوازم یدکی

راهنمای تشخیص لنت سرامیکی از معمولی

لنت ترمز

برای تشخیص لنت ترمز سرامیکیاز معمولی، لازم است اطلاعات کلی درباره انواع لنت داشته باشید. ما در این مطلب، لنت سرامیکی، لنت ترمز ارگانیک و لنت ترمز نیمه فلزی را برایتان وصف کرده ایم تا با شناخت این لنت ترمز ها، بتوانید لنت ترمز سرامیکی از فلزی را تشخیص دهید. تا انتهای این راهنمای تشخیص لنت ترمز سرامیکی از معمولی با فروشگاه آنلاین لوازم یدکی خوردو رادیس کار همراه باشید تا بهترین نوع لنت برای ماشین شما را معرفی کنیم.

همچنین می توانید انواع لنت ترمز بنز و لنت ترمز بی ام و را از رادیس کار با بهترین قیمت و ضمانت اصالت کالا خریداری کنید. انواع لنت ترمز باکیفیت از برند تکستار در سایت رادیس کار موجود است.

چند نوع لنت ترمز وجود دارد؟

امروزه سه نوع لنت ترمز معمول وجود دارد که هرکدام از خودروها با توجه به فناوری ساخت و کلاس بدنه از آن‌ها استفاده می‌کنند. این سه نوع لنت ترمز شامل پد ترمز سرامیکی، پد ترمز نیمه فلزی و پد ترمز ارگانیک هستند.

نخستین لنت‌های ترمز در قرن 19 میلادی و توسط برتا بنز، همسر کارل بنز معروف بنیان‌گذار مرسدس بنز اختراع شدند. این پدهای ترمز از چرم ساخته شده بودند و در سال 1888 به نام برتا بنز ثبت شد.

پس از آن، مواد مورد استفاده برای ساخت پدهای ترمز با پیشرفت تکنولوژی تکامل یافت. تا اواخر قرن 20 ترمز دیسکی مدرن به طور فزاینده ای با ترمزهای کاسه‌ای جایگزین شدند و تولید کنندگان شروع به تولید پدهای ترمز سرامیکی، فلزی و ارگانیک امروزی کردند. در ادامه نگاهی به انواع لنت ترمز و راه‌های تشخیص لنت سرامیکی از معمولی خواهیم داشت.

انواع لنت ترمز

 

لنت ترمز سرامیکی

برای تشخیص لنت سرامیکی از معمولی لازم است تا این نوع لنت‌ها و مزایا و معایب آن‌ها را به خوبی بشناسید. پدهای ترمز سرامیکی از مواد بسیار شبیه به سرامیک مورد استفاده در ساخت سفال و بشقاب، ساخته شده‌اند. با این حال، مواد پد ترمز سرامیکی، متراکم‌تر و به طور قابل ملاحظه ای با دوام‌تر است. علاوه بر این، لنت‌های ترمز سرامیکی دارای الیاف مسی ظریفی هستند که به افزایش اصطکاک و هدایت گرما کمک می‌کند.

از آن جا که این پدها در اواسط دهه 1980 توسعه یافته‌اند، به دلایل متعددی محبوبیت کاربران را جلب کرده‌اند. همچنین به دلیل نوع مواد تشکیل دهنده، تشخیص لنت سرامیکی از معمولی به راحتی و با بررسی ظاهری امکان‌پذیر است.

مزایا و معایب ترمز سرامیکی

لنت‌های ترمز سرامیکی بسیار آرام هستند و هنگام ترمز بی صدا هستند یا صدای بسیار کمی تولید می‌کنند. همچنین پدهای سرامیکی در مقایسه با پد ترمز ارگانیک، در هنگام فرسودگی گرد و غبار و ذرات کم‌تری تولید می‌کنند. علاوه بر مزایای قبلی، پدهای ترمز سرامیکی در مقایسه با پدهای ترمز ارگانیک، می‌توانند در طیف بالاتری از درجه حرارت و شرایط رانندگی قابل اعتماد باشند.

مزایا و معایب ترمز سرامیکی

با این حال لنت‌های ترمز سرامیکی محدودیت‌هایی دارند. در درجه اول، هزینه آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است. لنت ترمز سرامیکی به دلیل هزینه تولید بالاتر، گران‌ترین لنت ترمز موجود در بازار هستند. همچنین، از آن جایی که سرامیک و مس نمی‌توانند به اندازه دیگر مواد فلزی گرما را جذب کنند، گرمای تولید شده توسط ترمز، از پدهای ترمز عبور می‌کند و به بقیه سیستم می‌رسد. این امر می‌تواند باعث ساییدگی و پارگی بیشتر دیگر اجزای ترمز شود. بنابراین، پدهای ترمز سرامیکی بهترین انتخاب برای رانندگی در شرایط سخت نیستند.

لنت ترمز ارگانیک

پدهای ترمز در دیسک ترمز در ابتدا از آزبست ساخته می‌شدند، ماده‌ای که گرما را جذب می‌کند و در برابر سایش و پارگی لنت ترمز مقاوم است. با این حال، کشف شد که آزبست یک ماده سرطان‌زای بسیار قوی است و ماده‌ای ایمن برای استفاده در سیستم ترمز نیست. در نتیجه، به جای آن پدهای ترمز ارگانیک یا پد ترمز عاری از آزبست (NAO) ساخته شد.

پدهای ترمز ارگانیک از مخلوطی از الیاف و موادی مانند لاستیک، ترکیبات کربنی، شیشه یا فایبرگلاس و کلوار (KevlarⓇ) در ترکیب با رزین ساخته شده است. این نوع پدها نسبت به دیگر انواع پد مانند پدهای فلزی، گرد و غبار کمتری تولید می‌کنند و قیمت پایین‌تری دارند.

با این حال، پدهای ترمز ارگانیک می‌توانند به دلیل ماهیت کامپوزیتی خود، با سرعت بیشتری خراب و در نتیجه تعویض شوند. همچنین در دماهای پایین عملکرد بهتری دارند. البته این پدها به اندازه پدهای ترمز نیمه فلزی، در آب و هوای شدید و یا فشار و دمای بالا مقاوم نیستند. همچنین پدهای ترمز ارگانیک دارای سطح فشردگی بالاتری هستند، به این معنی که راننده باید بر روی پدال ترمز نیروی بیشتری را اعمال کند.

لنت ترمز

لنت ترمز نیمه فلزی

آخرین مدل پد، لنت ترمز نیمه فلزی است. پد ترمز نیمه فلزی با پد ترمز کاملاً فلزی متفاوت است زیرا به جای استفاده صد در صدی از فلز، از یک سری فیلر استفاده می‌شود. پدهای ترمز تمام فلزی معمولاً برای ترمزهای شدید در نظر گرفته می‌شوند. پدهای ترمز نیمه فلزی متشکل از 30 تا 70 درصد فلز، از جمله مس، آهن، فولاد و سایر آلیاژهای کامپوزیت هستند. فلزات مختلف با روان کننده گرافیتی و دیگر فیلرها ترکیب می‌شوند.

انتخاب بین پد ترمز سرامیکی و پد ترمز نیمه فلزی و تشخیص لنت سرامیکی از معمولی برای بسیاری از رانندگان آسان است. رانندگان خودروهای سوپراسپرت و اسپرت تمایل بیشتری به استفاده از پد ترمز فلزی دارند، زیرا عملکرد ترمز در طیف وسیع‌تری از درجه حرارت و دیگر شرایط مدنظر است.

از آن جا که فلزات رسانای خوبی از گرما هستند، پدهای ترمز فلزی علاوه بر جذب سریع گرما، به طور همزمان به خنک سازی سریع سیستم ترمز کمک می‌کنند. همچنین این پدها به اندازه ترمزهای ارگانیک فشرده نیستند و برای توقف، باید فشار کمتری به پدال ترمز اعمال شود.

با این حال، وقتی صحبت از لنت ترمز فلزی در مقابل سرامیکی و ارگانیک می‌شود، معایبی وجود دارد. پدهای ترمز فلزی و نیمه فلزی نسبت به نمونه‌های سرامیکی یا ارگانیک، اندکی سر و صدای بیشتری تولید می‌کنند و تولید گرد و غبار آن‌ها نیز نسبت به دو نوع دیگر کمی بالاتر است.

لنت ترمز تکستار

در این مطلب نگاهی به راه‌های تشخیص لنت سرامیکی از معمولی و تفاوت‌های موجود بین سه نوع لنت ترمز معمول داشتیم. انتخاب اینکه کدام نمونه از این سه مدل پد برای شما مناسب‌تر است، بستگی به توصیه‌های تولیدکننده خودرو، انتظار شما از عملکرد خودرو و سبک رانندگی شما دارد.

اگر شما صاحب یک ماشین اسپرت های پرفورمنس مثل بنز و بی ام و هستید، پیشنهاد رادیس کار به شما خرید لنت ترمز بنز و لنت ترمز بی ام و نیمه فلزی با برند تکستار است. از سوی دیگر، اگر رفت و آمد شما در معابر درون‌شهری بیشتر باشد، پد ترمز سرامیکی جامد بهترین گزینه است. اگر معمولا مسافت کمی را طی می‌کنید، پد ترمز ارگانیک می‌تواند بهترین گزینه قیمت پایین برای شما باشد. به خاطر داشته باشید که بهترین ترمزهای سرامیکی یا فلزی قابل خریداری از رادیس کار هستند.

صرف نظر از این که کدام یک را انتخاب می‌کنید، مرتب ترمزهای خود را بررسی و پدهای ترمز را تعویض کنید. شما باید به محض شنیدن صداهای غیر عادی هنگام برخورد پد با روتور به فکر تعویض آن باشید. این صداها نشانه‌ای از فرسودگی هستند. اگر این صدا را شنیدید برای تعویض پدها درنگ نکنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *