عیب یابی لوازم یدکی

علت ساییدگی لاستیک ها چیست؟ چطور برطرف می شود؟

ساییدگی لاستیک

رانندگان خودرو مخصوصا دارندگان خودروهای قدیمی با مشکلات متنوعی مثل ساییدگی لاستیک روبرو شوند. یکی از این مشکلات عمده ساییدگی لاستیک های جلو و عقب خودرو می توان نام برد. لاستیک های ماشین بر اثر تماس با سطح جاده و رانندگی های پی در پی داغ می شوند و بعد از مدتی آج های روی لاستیک ساییده و از بین می رود و اگر لاستیک های ساییده تعویض نشوند ممکن است موجب بروز حادثه در حین رانندگی گردد. اگر دنبال مطلب بیشتر در خصوص مراقبت از لاستیک ها  و تشخیص لاستیک سایی هستید خواندن این مقاله را از دست ندهید:

عمر لاستیک ها با ساییدگی به مرور کم می شود و در صورت بی توجهی راننده با ترکیدن بی هنگام موجب خاموش شدن خودرو می گردد.

علت لاستیک سایی

ساییدگی لاستیک ماشین ها دلایل زیادی دارد؛ مهم ترین آنها در زیر آمده است:

  • ایراد در بالانس چرخ ها
  • تنظیم نبودن بادهای لاستیک
  • خرابی پلوس ها

تشخیص ساییدگی لاستیک خودرو

دانستن نشانه های ساییدگی لاستیک به راننده کمک می کند از طریق بررسی منظم چرخ های جلو و عقبی خودرو متوجه وضعیت غیرعادی چرخ های ماشین شود و در صورت لزوم با تعویض به موقع لاستیک ها از خطر ترکیدگی آنها در امان بماند. علائم ساییدگی لاستیک ها را در ادامه ذکر می شود:

اگر در طول رانندگی چنانچه با رها کردن فرمان ماشین احساس می کنید خودرو به یک سمت کشیده می شود لازم است تایرهای خودرو را بررسی کنید. البته باید گفت انحراف خودرو دلایل دیگری نیز دارد.

  • همراستایی

همراستایی چرخ ها برای حرکت صحیح خودرو اهمیت دارد؛ در واقع توجه به هم راستا بودن چرخ ها به جلوگیری از لاستیک ها و حرکت ماشین کمک زیادی می کند و مانع ساییدگی تایرها و هم چنین کاهش مصرف میزان سوخت خودرو و فشار وارده بر روی سیستم فنربندی می شود.

  • فنر بندی خودرو را چک کنید

لازم است فنرها، بازوهای کنترل فنر، میله تعادل، بوش وحتی جهت چرخ ها بررسی گردد و از سلامت آنها مطمئن شوید.

  • بالانس نبودن چرخ های خودرو

بالانس بودن چرخ های خودرو، سبب طولانی تر شدن عمر لاستیک ها می شود.

برای اینکه متوجه شویم کدام چرخ های خودرو بالانس ندارند، به طریقه حرکت خودرو در طول رانندگی باید تمرکز کرد، اگر در طول حرکت فرمان خودرو لرزش داشت نشانه آنست که چرخ های جلویی و اگر بدنه خودرو در حال لرزش بود نشانه بالانس نبودن چرخ های عقبی خودرو است.

  • جلوبندی

سیستم جلوبندی خودروها از اجزایی مانند فنرها، کمک فنرها، بوش و طبق ها تشکیل شدند. خرابی در هریک از اجزا باعث ساییده شدن لاستیک ها می شود.

  • تنظیم مقدار داخل یا بیرون بودن (کمبر و کستر و تو) زاویه چرخ ها

قبل اینکه در این مورد توضیح دهیم بهتر است ابتدا اصطلاح کمبر و کستر و تو را برای آشنایی بیشتر شرح دهیم، چنانچه قبل تر اشاره شد یکی از موارد مهم در ساییدگی لاستیک خودرو توجه به تنظیم بودن چرخ های خودرو است؛ در نظر گرفتن زوایای داخل یا بیرون بودن چرخ ها از گزینه های موثر در تنظیم لاستیک های خودرو هستند و در توزیع یکنواخت بار خودرو بر روی  سطح خیابان ها نقش دارند.

انواع ساییدگی لاستیک ها

ساییده شدن لاستیک ها در قسمت های مختلفی اتفاق می افتد و بسته به ناحیه درگیر، دلایل خاصی دارد.

  • لاستیک سایی در وسط

اگر در وسط لاستیک خودرها ساییدگی دیده شود، بدین معناست که قسمت مرکزی لاستیک تحت تاثیر پرباد بودن لاستیک به آن فشار مضاعفی وارد شده است و دچار ساییدگی شده است.

  • ساییده شدن کنار لاستیک ها

چنانچه کناره های لاستیک ساییده شوند باید علت آن را در کم باد بودن لاستیک ها دانست. ساییدگی جانبی لاستیک ها بر اثر منحرف شدن خودرو در حال حرکت به یک سمت، اتفاق می افتد.

  • ساییدگی لبه های بیرونی لاستیک خودرو

دلیل ساییده شدن لاستیک جلو از بیرون و لاستیک های عقب از بیرون، را باید به تنظیم نبودن زوایای کمبر و کستر نسبت داد.

  • ساییدگی لبه های داخلی لاستیک خودرو

در صورتی که ساییدگی در لاستیک های جلو اقسمت های داخلی تایرها رخ دهد، به عبارت دیگر علت ساییدگی لاستیک جلو از داخل و لاستیک عقب از داخل به تنظیم نبودن زاویه منفی کمبر و زاویه تو مرتبط دانست.

چگونه از بروز ساییدگی لاستیک ها جلوگیری کنیم؟

لاستیک ها از قسمت های مهم خودرو است و در صورت بی توجهی به آن موجب وارد شدن خسارات زیادی می شود. با رعایت موارد زیر می توان بر عمر و دوام لاستیک ها افزود. در ادامه نکات مهم برای حفظ سلامت لاستیک ها و جلوگیری از لاستیک سایی یکطرفه آوردیم:

  • با تنظیم منظم باد لاستیک ها سلامت لاستیک های خودرو را تضمین کنید.
  • لاستیک های خودرو را از نظر بالانس بودن به صورت دوره ای و مستمر بازرسی کنید و در صورت مشاهده هر گونه نشانه غیرعادی آنرا جدی بگیرید.
  • از آنجاییکه چرخ های جلوی ماشین در مقایسه با چرخ های عقبی زودتر ساییده می شوند بهتر است هر بار پس از طی کردن 20 هزار کیلومتر به صورت ضربدری با یکدیگر جابجا کنید.
  • لاستیک های زاپاس خود را در مکانی تمیز و به دور از نور آفتاب و حرارت به صورت عمودی نگهداری کنید.
  • اشیا و سنگ های ریزی که در بین اج و شیارهای لاستیک ماشین گیرکردند را خارج کنید.
  • در طول رانندگی سرعت متعادل را رعایت کنید. با این کار مقدار اصطحکاک لاستیک با سطح جاده ها را کمتر شده و مقدار ساییدگی لاستیک ها کاهش می یابد.

خرید لاستیک خودرو

مجموعه فروشگاه اینترنتی رادیس کار به عنوان مرجع خرید و فروش لوازم یدکی خودروهای لوکس توانسته است با داشتن سابقه خوش خدمتی و مشتریان راضی خرید مطمئن و لذت بخش را برای کاربران سایت رقم بزند. برای خرید لاستیک های خودروهای گران قیمت چنانچه به صرف زمان کمتر و تجربه بهتر خرید اهمیت می دهید به سایت رادیس کار مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *