راهنمای خرید لوازم یدکی

نحوه خواندن عددهای روی لاستیک + معنای عددهای روی لاستیک

عددهای روی لاستیک

اگر بخواهید لاستیک های خود را در چند کلمه توصیف کنید چه می گویید؟ ممکن است چیزی شبیه این بگویید: “آن ها سیاه، شیاردار، لاستیکی و گرد هستند.” در حالی که مطمئناً حق با شماست، برخی از اطلاعات کلیدی را از دست داده اید که دقیقاً روی لاستیک چاپ شده است! معنی عددهای روی لاستیک خود را بیابید تا بتوانید بهترین و آگاهانه ترین تصمیمات را در مورد مراقبت از لاستیک و ماشین خود بگیرید. فرض کنید به لاستیکی نگاه می کنید که R15  215/65 روی دیواره آن چاپ شده است. عددهای روی لاستیک به چه معنا هستند؟

نحوه خواندن عددهای روی لاستیک

عرض لاستیک

“215” در این دنباله به عرض لاستیک بر حسب میلی متر اشاره دارد. به عبارت دیگر عرض این لاستیک 215 میلی متر از دیواره کناری دیگر است.

نسبت ابعاد تایر

“65” در این دنباله نسبت ابعاد تایر است. نسبت تصویر یک درصد است و نسبت ارتفاع تایر به عرض آن را به شما می گوید. در این مثال، نسبت ابعاد “65” به این معنی است که ارتفاع تایر 65 درصد از عرض آن است.

ساختار تایر

R  در این دنباله به ساخت این تایر اشاره دارد. به طور خاص، “R” به این معنی است که لایه ها به صورت شعاعی در سراسر تایر قرار می گیرند. امروزه اکثر لاستیک‌های موجود در جاده‌ها، لاستیک ‌های رادیال هستند که در آن‌ها لایه‌های داخلی عمود بر محور چرخش و جهت حرکت هستند.

حرف دیگری که ممکن است در اینجا ببینید یک “D” است که نشان دهنده لاستیک است که ساختاری مورب دارد. این لاستیک ها دارای لایه هایی هستند که به صورت مورب یا متقاطع قرار گرفته اند.

قطر یا سایز لاستیک

آخرین عدد در عدد های روی لاستیک، “15”، قطر لاستیک است. این عدد مهمی است. این عددی است که در صورت نیاز به دانستن سایز لاستیک خود به آن اشاره خواهید کرد! “15” نشان می دهد که این لاستیک خاص برای یک رینگ با قطر 15 اینچ مناسب است.

اکنون که می‌دانید چگونه اعداد روی لاستیک‌ها را بخوانید، می‌توانید لاستیک‌های خود را با دانش و دقت بسیار بیشتر از «مشکی، شیاردار، لاستیکی و گرد» توصیف کنید.

معنای عددهای روی لاستیک

معنای عددهای روی لاستیک

اندازه لاستیک می تواند گیج کننده باشد. برخی از عددهای روی لاستیک بر روی دیواره جانبی بر حسب میلی متر درج شده اند در حالی که برخی دیگر اینچ هستند. به علاوه، اندازه مناسب برای ماشین، کامیون یا تریلر شما می تواند بسته به مکان و نحوه رانندگی شما متفاوت باشد.

شما می توانید اندازه لاستیک تجهیزات اصلی خود را در دفترچه راهنمای مالک یا روی پلاکاردی که عموماً روی گیره درب سمت راننده قرار دارد، مشاهده کنید. این اندازه ای است که سازنده خودرو توصیه می کند.

اگر علاقه مند به تعویض لاستیک های خود برای ظاهر یا عملکرد متفاوت هستید، یک مکان خوب برای شروع اعداد و سایر نشانگرهای روی دیواره کناری لاستیک های موجود است. در مرحله بعد، از یک متخصص لاستیک کمک بگیرید تا محدوده اندازه لاستیک را تعیین کنید که متناسب با خودرو و نیازهای رانندگی شما باشد.

تعاریف اندازه تایر

P در لاستیک ها به چه معناست؟

P  در لاستیک مخفف مسافر است و به این معنی است که تایر برای استفاده در انواع خودروهای سواری طراحی شده است.

LT روی لاستیک به چه معناست؟

LT  روی لاستیک مخفف کامیون سبک است و به این معنی است که تایر برای استفاده در کامیون های سبک و سنگین طراحی شده است.

ST روی لاستیک به چه معناست؟

ST  روی لاستیک مخفف تایر مخصوص است و به این معنی است که لاستیک ها برای یدک کشی تریلرهایی با محورهای بدون نیرو طراحی شده اند.

R17 روی لاستیک به چه معناست؟

R17 روی لاستیک به این معنی است که اندازه رینگ مورد نیاز 17 خواهد بود. “R” در واقع مخفف شعاع است، نه رینگ و نوعی فناوری است که تایر استفاده می کند.

Z در سایز لاستیک به چه معناست؟

Z  به این معنی است که لاستیک بیش از 186 مایل در ساعت تست شده است

R در اندازه لاستیک به چه معناست؟

R  روی تایر مخفف شعاعی است و به نوع فناوری استفاده شده در تایر اشاره دارد.

معانی اندازه تایر

در ادامه به توضیح این اعداد و نشانگرهای موجود در دیواره جانبی  و عددهای روی لاستیک می پردازیم که چگونه متوجه معنی آن ها شوید و درک کنید:

1) نوع لاستیک

حرف اول کد به شما می گوید که چه کلاسی از لاستیک است.

P : مخفف تایر خودروی سواری است. لاستیک های کلاس P شامل خودروها، خودروهای شاسی بلند، کراس اوورها، مینی ون ها و وانت های کوچکتر است.

LT: به معنای لاستیک کامیون سبک است و برای وسایل نقلیه ای طراحی شده است که قادر به حمل بارهای سنگین، یدک کشی تریلر بوده و یا برای کسانی که به دنبال گزینه های سنگین هستند. این لاستیک ها اغلب بر روی کامیون های سه چهارم یا یک تنی و شاسی بلندها مجهز می شوند.

ST : مخفف Special Trailer است. این سایز تایرها برای تریلرها، از جمله چرخ پنجم و سایر تریلرهای مسافرتی و همچنین تریلرهای قایق و تجهیزات در نظر گرفته شده است.

اگر هیچ حرفی قبل از عدد اول وجود ندارد، شما یک تایر متریک دارید که بیشتر به آن سایز اروپایی می گویند. همچنین بر حسب میلی متر اندازه گیری می شود اما ممکن است ظرفیت بار متفاوتی نسبت به تایرهای P یا LT داشته باشد.

2) عرض لاستیک

عدد سه رقمی بعد از حرف، عرض لاستیک بر حسب میلی متر است و ممکن است به این بخش، عرض نیز گفته شود.

3) نسبت تصویر

اسلش رو به جلو، عدد عرض لاستیک را از نسبت ابعاد دو رقمی جدا می کند. هر چه نسبت تصویر بزرگتر باشد، دیواره جانبی لاستیک بالاتر یا بلندتر که گاهی اوقات به آن «پروفایل» می گویند.

نسبت تصویر بر روی دیواره جانبی لاستیک به صورت درصد نشان داده شده است. این ارتفاع دیواره جانبی است که از لبه چرخ تا بالای آج اندازه‌گیری می‌شود و به صورت درصدی از عرض لاستیک بیان می‌شود.

در این مثال، نسبت تصویر 65 است، به این معنی که دیواره جانبی 65 درصد به اندازه پهن بودن لاستیک است. برای به دست آوردن ارتفاع دیواره جانبی، عرض لاستیک 215 میلی متر را بگیرید و آن را به اینچ (8.46) تبدیل کنید. سپس این را در 65% ضرب کنید. به شما پاسخ 5.5 می دهد که ارتفاع دیواره جانبی بر حسب اینچ است.

4) نوع ساخت

این حرف واحد به شما در مورد ساختار داخلی تایر می گوید.

R: استاندارد صنعتی برای اکثر تایرهای امروزی تایرهای رادیال است. آن ها چسبندگی جاده بهتری دارند، مقاومت غلتشی کمتری برای بهتر پیمودن با بنزین، راحتی سواری و دوام بالاتری نسبت به نسل های قبلی تایرها دارند. در یک تایر رادیال، لایه‌هایی از طناب‌های محکم ساخته شده از ترکیبی از پلی استر، فولاد، پارچه و روکش‌شده با لاستیک و عمود بر جهت حرکت قرار می‌گیرند.

: D برای لاستیک ‌هایی است که با لایه‌ های مورب (متقاطع) ساخته می‌شوند که به آن ها تایرهای بایاس می‌گویند. همچنین به آن ها تایرهای معمولی، x-ply یا cross-ply نیز می گویند. برخی از تایرهای موتورسیکلت و تریلر هنوز از این ساختار داخلی استفاده می کنند.

برخی از تایرهای run-flat با یک F و سپس نوع ساختار داخلی مشخص می شوند.

5) قطر چرخ

این عدد دو رقمی قطر چرخ را بر حسب اینچ مشخص می کند. این فاصله بین دو قسمت صندلی مهره ای است (جایی که لاستیک محکم روی چرخ مهر و موم می شود).

6) شاخص بار لاستیک

عدد دو رقمی یا سه رقمی که در ادامه می آید، شاخص بار تایر را مشخص می کند. بر اساس نمودار استاندارد، نماد شاخص بار نشان می دهد که یک تایر چقدر وزن را می تواند تحمل کند. در مثال ما، شاخص بار 89 است، که نشان می دهد تایر دارای ظرفیت بار 1279 پوندی است، زمانی که تایر با حداکثر میزان فشار هوا، باد می شود.

7) رتبه بندی سرعت

حرف آخر، رتبه سرعت تایر است و نشان‌دهنده حداکثر سرعتی است که برای مدت زمان طولانی سفر با آن ایمن است. لاستیک با درجه سرعت بالاتر می تواند گرما را بهتر تحمل کند و کنترل بیشتری در سرعت های بالا ارائه دهد. رتبه سرعت نه همیشه اما معمولا یک حرف است.

اگر قصد نصب لاستیک متفاوتی را روی خودروی خود دارید، با یک متخصص لاستیک مشورت کنید و دقت کنید که آیا لاستیک‌ها و چرخ‌هایی که به آن ها توجه می‌کنید برای سیستم تعلیق، دنده و بدنه خودرو شما مناسب هستند یا خیر.  بپرسید که تفاوت در دور در هر مایل، سرعت لاستیک، شاخص بار و رتبه بندی سرعت چگونه بر کیفیت سواری و عملکرد وسیله نقلیه شما تأثیر می گذارد.

از کجا می توان اندازه لاستیک را پیدا کرد؟

عددهای روی لاستیک دارای 3 عدد است که به معنی یک اندازه خاص است:

عدد اول عرض را اندازه می گیرد و چیزی شبیه به این است: R15  215/65 روی لاستیک به این معنی است که 215 میلی متر عرض دارد.

عدد دوم 65، نسبت تصویر است، به این معنی که ارتفاع لاستیک برای این مثال، 65 درصد عرض لاستیک است. هر چه نسبت تصویر بزرگتر باشد، دیواره جانبی لاستیک بزرگتر است.

آخرین عدد یعنی 15، قطر رینگ چرخی است که لاستیک در آن قرار می گیرد.

معنی حرف تایر به ساختار لاستیک اشاره دارد: R برای شعاعی، D برای مورب و RF برای run-flat.

نحوه پیدا کردن شاخص بار لاستیک

در کنار سایز لاستیک خود یک عدد و حروف ترکیبی مانند 94H خواهید دید. عدد “94” شاخص بار است. در عددهای روی لاستیک این عدد نسبت به ظرفیت وزن تایر است. هرچه این عدد بیشتر باشد، قابلیت حمل بار تایر بیشتر است. شاخص بار از 0 تا 150 متغیر است.

اگر لاستیک‌های خود را تعویض می‌کنید، باید شاخص بار یکسان یا بالاتر باشند، هرگز پایین‌تر نباشند. به عنوان مثال، اگر شاخص بار فعلی شما 103 باشد، یک لاستیک با همان اندازه با شاخص بار 112 برای شما کار می کند، اما نه یک لاستیک با همان اندازه با شاخص بار 94. اگر لاستیک های خود را تعویض کنید و لاستیک های جدید شاخص بار کمتری دارند، احتمال حباب زدن و در نهایت باد کردن تایر زیاد است.

چگونه رتبه سرعت لاستیک خود را پیدا کنیم؟

در کنار شاخص بار یک حرف وجود دارد. در مثال ذکر شده در بالا، “H” رتبه سرعت است. این حداکثر سرعت پایدار برای تایر است. هر حرف دارای رتبه بندی سرعت مربوطه است که توسط DOT (دپارتمان حمل و نقل) و سازنده لاستیک تایید شده است.

بر اساس حروف الفبا، با پیشروی حروف A-Z، امتیاز سرعت افزایش می‌یابد، به جز حرف H. متداول ترین درجه بندی سرعت از L 75 مایل در ساعت تا W 168 مایل در ساعت متغیر است. تایرهای مسابقه ای با عملکرد بالا با سرعت 168 مایل در ساعت یا بالاتر با علامت ZR مشخص می شوند.

در اصل، سرعت تایرها فقط S، H، یا V بود (S کندترین، H وسط و V سریعترین). در طول سال‌ها با تغییر سرعت تایرها، به هر دلیلی، H همیشه ثابت مانده است: 130 مایل در ساعت.

نحوه پیدا کردن هفته و سال تولید

لاستیک های شما دارای یک عدد هستند که نشان می دهد لاستیک چه زمانی ساخته شده است. از عددهای روی لاستیک این شناسایی را می توان تا حدودی به عنوان یک شناسنامه برای لاستیک شما در نظر گرفت. شروع با DOT ترکیبی از حروف و اعداد وجود دارد که به یک کد عددی 4 رقمی ختم می شود.

به عنوان مثال، اگر لاستیک شما به عنوان [DOT CPEX 3ET 0311] خوانده شود، تایر در هفته سوم سال 2011 ساخته شده است. در مثال بالا، لاستیک در آخرین هفته (52) سال 2010 ساخته شده است.   DOT نشان می دهد که سازنده با استاندارد های ایمنی تایر وزارت حمل و نقل مطابقت دارد.

معنی نماد های تایر

علاوه بر این، حروف و نمادهایی را خواهید یافت که اطلاعات بیشتری در مورد لاستیک ها به شما می دهند، اگرچه همه لاستیک ها حروف و نمادهای زیر را ندارند.

  • دانه برف کوه سه قله (3PMSF)

اگر نماد دانه های برف کوه سه قله را در دیواره جانبی لاستیک خود مشاهده کردید، این نشان می دهد که آن ها برای برف و یخ شدید رتبه بندی شده اند. این نماد با یک دانه برف که توسط یک کوه زیگزاگ 3 قله احاطه شده است، مشخص می شود. اگر تایر شما دارای نماد 3PMSF باشد، الزامات عملکرد کشش برف را برآورده می کند و دارای تاییدیه برای شرایط سخت زمستانی است.

  • معنی علامت الکترونیکی

علامت E موجود در دیواره جانبی تایر نشان می دهد که لاستیک حداقل استانداردهای اتحادیه اروپا و بین المللی مربوط به اندازه، شاخص بار و رتبه بندی سرعت تایر را برآورده می کند. این علامت گذاری تایید می کند که آزمایش مقررات عملکرد مناسب را رعایت کرده است. همه لاستیک های فروخته شده در ایالات متحده دارای علامت E نیستند.

  • معنی علامت S

علامت S که در دیواره جانبی نیز یافت می‌شود، به این معنی است که تایر «تایید صوتی» مربوط به صدای جاده تولید شده توسط لاستیک‌ها را دریافت کرده است. تمامی تایرهای جدید تولید شده از سال 2011 باید دارای رتبه بندی S-Mark باشند تا بتوانند توسط خرده فروشان مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا به فروش برسند. همه لاستیک های فروخته شده در ایالات متحده دارای علامت S نیستند.

در این مقاله از رادیس کار به عددهای روی لاستیک خودرو و معنای هریک از این اعداد پرداخته ایم و اینکه زمان خرید لاستیک کدام عدد ها مورد توجه هستند تا با توجه به معنی شماره لاستیک خود را بیابید تا بتوانید بهترین و آگاهانه ترین تصمیمات را در مورد مراقبت از لاستیک و ماشین خود بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *