عیب یابی لوازم یدکی

 0 تا 100 هرآنچه باید درباه پنچر شدن لاستیک بدانید!

پنچر شدن لاستیک

پنچر شدن لاستیک یکی از رایج ترین مشکلات لاستیک است که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد و پیش بیاید. اگر درباره دلایل پنچر شدن لاستیک خودرو نمی دانید، تا انتهای این مطلب با رادیس کار همراه باشید تا علت پنچر شدن لاستیک ماشین را با هم بررسی کنیم. علاوه بر آن توضیح داده ایم که در صورت پنچر شدن تایرها چه اقداماتی باید انجام دهید و اینکه عمر لاستیک پنچر چقدر است.

اگر به لاستیک هایی ن. نیاز دارید، کافی است به صفحه محصولات فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو رادیس کار سر بزنید و برای خرید انواع لاستیک بنز و لاستیک بی ام و اقدام کنید.

پنچر شدن لاستیک

لاستیک پنچر شده یا flat tire یک لاستیک بادی است که می‌تواند باعث شود رینگ چرخ بر روی آج لاستیک یا زمین قرار بگیرد و به طور بالقوه منجر به از دست دادن کنترل وسیله نقلیه یا آسیب جبران‌ناپذیری به لاستیک شود.

علل پنچر شدن لاستیک

علل پنچر شدن لاستیک

1) پنچر شدن لاستیم با اشیاء تیز

یکی از رایج‌ترین دلایل پنچر شدن لاستیک‌ها نیز واضح‌ترین آن است – سوراخ شدن لاستیک می تواند توسط یک جسم تیز در جاده، مانند میخ، تکه شیشه، پیچ، یک منگنه صنعتی یا سایر زباله‌های تیز باشد.

چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

اگر در حال رانندگی در پارکینگ هستید، مراقب زباله ها روی زمین مانند بطری های شیشه ای شکسته و … باشید. با احتیاط در در جاده های بد نگهداری رانندگی کنید.

2) شرایط بد جاده

هیچ راننده‌ای چاله‌ها، جاده‌های ناهموار یا زباله‌ها را دوست ندارد. نه تنها آزاردهنده هستند، بلکه می‌توانند به محورها، زیرشاخه‌ها و چرخ‌های وسیله نقلیه شما آسیب جدی برسانند.

چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

مانند همیشه، رانندگی ایمن اولین اقدام پیشگیرانه ای است که می توانید انجام دهید تا از آسیب دیدن لاستیک های خود در شرایط بد جاده جلوگیری کنید. اگر مجبور به رانندگی در جاده‌ای هستید که در شرایط مطلوبی نیست، باید مطمئن شوید که سرعت رانندگی خود را کاهش داده‌اید و فضای اضافی بین خودروی خود و خودروی مقابلتان باقی می‌ماند. به این ترتیب، می‌توانید زمان بیشتری برای مشاهده چاله‌ها، دست اندازها و زباله‌ها داشته باشید.

فرسودگی؛ علت پنچر شدن لاستیک

3) فرسودگی 

همیشه یک دلیل قطعی و اصلی برای پنچر شدن لاستیک وجود ندارد. گاهی اوقات، ساییدگی لاستیک به اندازه ای است که باعث پنچر شدن آن ها می شود. با گذشت زمان در رانندگی، آج لاستیک‌ها فرسوده می‌شود و آنها را در معرض خطرات روزمره رانندگی قرار داده و شانس صاف شدن آنها را افزایش می‌دهد.

چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

ساییدگی و پاره شدن لاستیک های شما به مرور زمان کاملاً طبیعی است. با این حال، چند کار وجود دارد که می‌توانید برای به حداقل رساندن آن انجام دهید: اجتناب از استارت‌ها و توقف‌های سریع، تنظیم منظم چرخ‌ها، حفظ فشار توصیه‌شده لاستیک‌ها و چرخاندن منظم لاستیک‌ها می‌تواند به افزایش عمر آنها کمک کند.

4) نشت ساقه سوپاپ

اگر لاستیک شما هیچ نشانه آشکاری از پنچری ندارد، ساقه سوپاپ را بررسی کنید تا از نشتی آن مطمئن شوید. میل سوپاپ نشتی و آسیب دیده می تواند باعث پنچر شدن لاستیک های خودرو شما شود.

چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

هنگام مراجعه به یک تعمیرگاه خودرو، می توانید از آنها بخواهید که وضعیت میل سوپاپ را بررسی کنند. اگر خیلی قدیمی یا کثیف شده باشد، به احتمال زیاد نیاز به تعویض دارد، این کاری است که آنها می توانند برای شما انجام دهند.

5) فشار باد نامناسب

برای یک سواری ایمن، مهم است که وسیله نقلیه شما دارای سطح فشار باد لاستیک صحیح باشد. اگر لاستیک های وسیله نقلیه شما به درستی باد نشده باشند، می توانند باعث آسیب داخلی تایر شوند که به طور بالقوه می تواند باعث آسیب جدی در جاده شود.

چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

 در حالت ایده آل، فشار باد لاستیک ها باید حداقل یک بار در ماه بررسی شود. می‌توانید با استفاده از فشارسنج لاستیک این کار را انجام دهید.

6) گرما

گاهی اوقات، مقصر پنچر شدن لاستیک، یک جسم تیز، سوراخ یا حتی فرسودگی معمولی نیست. آیا می دانستید که لاستیک های شما در تابستان به احتمال زیاد پنچر می شوند؟ به این دلیل که گرما در واقع می تواند باعث پنچر شدن لاستیک شود.

هنگامی که جیوه بالا می رود، باعث می شود هوای لاستیک های شما منبسط شود و این باعث افزایش فشار داخلی در لاستیک های شما می شود که به نوبه خود خطر نشت یا انفجار را افزایش می دهد.

چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

قبل از اینکه در جاده بیرون بیایید، فشار باد لاستیک خود را بررسی کنید. در تابستان، بسیار مهم است که مطمئن شوید فشار باد لاستیک ها را به خوبی حفظ می شود و از رانندگی با لاستیک های بیش از حد باد شده خودداری کنید.

دستگاه تشخیص و هشدار پنچری لاستیک

یک دستگاه تشخیص و هشدار دهنده جلوگیری از پنچری لاستیک، فلزیاب‌هایی است که روی گلگیر خودرو مرتب شده‌اند و با آج‌های تایرهای مربوطه مطابقت دارد. عرض تشخیص هر فلزیاب کمتر از عرض آج لاستیک مربوطه نیست، انتهای سیگنال خروجی فلزیاب ها با یک کنترل کننده مرکزی و انتهای سیگنال خروجی کنترل کننده مرکزی با زنگ هشدار متصل می شود. هنگامی که یک خودرو در یک فرآیند رانندگی است، اگر یک جسم فلزی، آج لاستیک را سوراخ کند، فلزیاب مربوطه می تواند جسم فلزی را به موقع تشخیص دهد و یک سیگنال تشخیص را به کنترل کننده مرکزی ارسال کند، کنترل کننده مرکزی سیگنال را به دستگاه هشدار مربوطه ارسال می کند و به این ترتیب زنگ هشدار راه اندازی می شود.

چگونه تشخیص دهیم لاستیک پنچر شده است؟

چگونه تشخیص دهیم لاستیک پنچر شده است؟

لاستیک های پنچر شده و لاستیک های کم باد از یک جنبه اصلی متفاوت هستند. در حالی که لاستیک های کم باد شده را می توان با افزایش فشار لاستیک تعمیر کرد، لاستیک‌های پنچر در صورتی که آسیب خیلی شدید دیده باشند نیاز به تعمیر یا تعویض حرفه ای دارند. بیشتر لاستیک‌ها به دلیل شرایط ناهموار جاده یا اجسام خارجی در جاده، سوراخ شده و یا دچار بریدگی می‌شوند. برخی از نشانه های پنچر شدن لاستیک می تواند صداها و لرزش های تند باشد.

هنگام مواجه شدن با این وضعیت در حین رانندگی، چند کار وجود دارد که باید برای حفظ ایمنی انجام دهید. ابتدا کنترل و کنترل چرخ را حفظ کنید. اگر لاستیک پنچر یکی از لاستیک های جلو باشد، کنترل فرمان ممکن است دشوارتر باشد، اما مهم این است که آرامش خود را حفظ کنید. به یاد داشته باشید که روی ترمز نزنید زیرا ممکن است منجر به خرابی سایر قطعات شوید. در عوض، سرعت خودرو را به تدریج کاهش داده و به سمت شانه جاده بروید.

در مرحله بعد، موقعیت را ارزیابی کنید تا در مورد بهترین اقدام تصمیم بگیرید. ممکن است به لاستیک زاپاس دسترسی داشته باشید، اما تجربه ای در مورد نحوه تعویض آن نداشته باشید. در این صورت، بهترین گزینه این است که با خدمات امداد جاده ای یا یک شرکت یدک کش محلی اطراف خود تماس بگیرید.

عمر لاستیک پنچر شده چقدر است؟

معمولا می توانید 3 روز یا 160 مایل با یک لاستیک با یک پنچر رانندگی کنید.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که تعمیر پنچر یک راه حل دائمی برای باد کردن لاستیک نیست زیرا لاستیک را به درستی باد نمی کند.

چگونه می توانیم یک لاستیک پنچر شده را تعمیر کنیم؟

1) لاستیک پنچر شده را وصله کنید.

  • لاستیکی که هوا را از دست می دهد را پیدا کنید. ابتدا درپوش سوپاپ خود را بردارید. می‌توانید سوراخ را با جستجوی میخ یا جسم تیز پیدا کنید یا می‌توانید لاستیک را در یک وان آب قرار دهید و در چرخش رانندگی آن را بچرخانید. در جایی که سوراخ است باید حباب های هوا وجود داشته باشد.
  • لاستیک را از روی رینگ بردارید. این امکان دسترسی آسان به محل سوراخ شده را فراهم می کند.
  • اگر سوراخ را پیدا کرده اید، برای خارج کردن آن جسم تیز از انبردست استفاده کنید. برای دسترسی آسان، سوراخ را با گچ لاستیک علامت بزنید.
  • پس از شفاف شدن سوراخ، مقداری محلول بافر را روی محل آن بریزید. این کار باعث می‌شود تا بافر به طور موثر کار کند و سطح صافی را برای شما به ارمغان می آورد.
  • از وصله شعاعی لاستیک استفاده کنید. می‌توانید ابتدا پدهای چسبنده قسمت داخلی را بردارید.
  • با استفاده از برس انتهای کلاهک، مواد مایع را در اطراف وصله همانطور که در تصویر نشان داده شده است پخش کنید.
  • بقیه قسمت وصله را از داخل تایر بکشید. باید تا انتها بکشید تا وصله کاملاً در قسمت داخلی لاستیک بنشیند و قطعه آلومینیومی از لاستیک خارج شود.
  • با استفاده از انبردست خود، مابقی وصله را ببرید.

2) تعمیر موقت لاستیک پنچر شده

این تعمیر موقتی است تا بتوانید یک راه حل اساسی برای آن پیدا کنید.

  • ابتدا لاستیکی که هوا را بیرون می‌زند پیدا کنید.
  • لاستیک را روی رینگ نگه دارید و سوراخ را باز کنید. با استفاده از Pistol Grip Rasp Tool، می توانید آن را از طریق محل سوراخ شده وارد کنید. در صورت نیاز، سوراخ را گسترش می‌دهد تا دوباره پرکننده‌های تعمیر لاستیک را در آن بریزید.
  • روان کننده سیلیکونی سنگین را روی ناحیه سوراخ شده اسپری کرده و آن را پر کنید.
  • با استفاده از انبردست برش یا حتی قیچی، قطعه‌ای را که از لاستیک بیرون زده است جدا کنید. (اگر فندک دارید، حتی می توانید تکه اضافی را دوباره پر کرده و آتش بزنید.)

چه زمانی تعمیر لاستیک شما بی خطر است؟

چه زمانی تعمیر لاستیک شما بی خطر است؟

تعدادی از عوامل وجود دارد که ممکن است تعیین کند که آیا لاستیک شما برای تعمیر ایمن است یا خیر. این عوامل به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

محل آسیب دیدگی

برای لاستیک های سواری، تعمیر پنچری باید در ناحیه تاج لاستیک باشد. آسیب به شانه یا دیواره جانبی قابل ترمیم نیست.

اندازه سوراخ

برای لاستیک های سواری و کامیون ها، حداکثر اندازه آسیب قابل تعمیر ¼ اینچ (6 میلی متر) است. برای کامیون های سبک با تسمه فولادی، تایرهای کامیون های متوسط ​​و سنگین، حداکثر اندازه آسیب 3/8 اینچ (10 میلی متر) است.

وضعیت کلی لاستیک

وضعیت لاستیک شما ممکن است تعیین کند که آیا تعمیر آن ایمن است یا خیر. سایش بیش از حد، جدا شدن بدنه، آسیب ضربه و سایر شرایط ممکن است تعمیر صحیح لاستیک شما را ناامن کند.

پنچر شدن لاستیک بخشی اجتناب ناپذیر از رانندگی است. اما، استفاده از میانبرها برای تعمیر آن می تواند برای شما و مسافرانتان خطرناک باشد. بهتر است تعمیرات اصولی و دقیق انجام دهید یا یک تعمیرگاه معتبر لاستیک را پیدا کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *