اخبار خودرو

آماده‌کردن ماشین برای تابستان | راهکارهایی ضروری که لازم است بدانید!

آماده‌کردن ماشین برای تابستان

آماده‌کردن ماشین برای تابستان سبب می‌شود که خودروی شما در طول مدت فعالیت در گرمای شدید و قرارگرفتن در معرض حرارت مستقیم، کم‌تر دچار مشکل، نقص فنی و یا ایرادات جدی (منجر به از کار افتادن) شود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید، معمولی‌ترین خودروی ساخته شده روی زمین، بیش از 16 هزار قطعه دارد. هرکدام از این قطعات بنا به تعاریفی که در مورد سیستم‌های مکانیکی وجود دارد، ارتباطی هرچند غیرمستقیم با هم دارند.

آماده‌کردن ماشین برای تابستان قدمی است که شما باید پیش از شروع فصل گرما و در بهار بردارید. چک‌لیست آماده‌کردن ماشین برای تابستان از کولر و سیستم سرمایش شروع می‌شود. تعویض تسمه کولر، فیلتر خشک‌کن، شارژ گاز از جمله مهم‌ترین اقدامات در این زمینه است، به جهت خرید لوازم یدکی خودرو نیز می‌توانید از خدمات مجموعه رادیس کار که یک فروشگاه آنلاین لوازم یدکی خودروهای لوکس و خارجی است، استفاده کنید.

بررسی کامل برای آماده‌کردن ماشین برای تابستان

کنترل سیستم خنک‌کننده خودرو – اولین قدم آماده‌کردن ماشین برای تابستان

تصور این که خودروی شما در یک روز تابستانی و گرم در کنار اتوبان خراب شود هم عذاب‌آور است. با شروع فصل گرما و تابستان، استفاده از کولر در خودروها افزایش می‌یابد. البته که لازم است پیش از اولین استفاده، یک سری موارد را بررسی نمایید. از جمله آن‌ها می‌توان به: کنترل شارژ گاز کولر، تعویض تسمه کولر، عوض‌کردن فیلتر، بررسی دریچه‌ها و مسیرهای ورودی و اطمینان از کارکرد صحیح آن‌ها اشاره نمود.

روشن‌کردن کولر شما سبب افزایش مصرف بنزین شده و معمولاً روشن‌کردن کولر روی راندمان کارکرد خودرو در شیب‌ها، سرازیری‌ها و سربالایی‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. ضعیف شدن ناگهانی توان موتور، از جمله مهم‌ترین نشانه‌های نقص فنی در عملکرد سیستم خنک‌کننده ماشین شما خواهد بود. برای این که از بروز چنین اختلالاتی جلوگیری کنید حتماً از ضد یخ استفاده کنید.

البته پیش از آن، پیشنهاد می‌کنیم برای آماده ‌کردن ماشین برای تابستان قسمت‌هایی مثل: ترموستات، شلنگ‌ها، واترپمپ و رادیاتور خودرو را بررسی نمایید. علاوه بر موارد ذکر شده، تمام‌مسیرهای ضد یخ را به‌خوبی شستشو دهید تا دچار گرفتگی نشود. برای این کار می‌توانید از محلول آب و صابون استفاده کنید. ضروری است که میان‌پرده‌های رادیاتور به‌خوبی تمیز شود تا هوا جریان داشته باشد.

بررسی روغن موتور برای آماده‌کردن ماشین برای تابستان

اوضاع روغن‌موتور خودرو را مدام بررسی کنید

البته که یکی از ارکان آماده‌کردن ماشین برای تابستان کنترل روغن‌موتور، مثل تمامی فصول است. اما باتوجه‌به افزایش دما، ضروری است که این کار را بادقت بیشتری انجام داد و دوره‌های کنترل و چک کردن رنگ روغن را پشت‌هم و کوتاه‌تر کنید.

سیستم خنک‌کننده ماشین شما دمای موتور را در هوای گرم تابستان کاهش می‌دهد. در صورتی که روغن‌موتور کهنه یا بی‌کیفیت باشد، این پروسه معمولاً به‌خوبی انجام نخواهد شد. مثل این است که از یک نابینا بخواهید با شما شطرنج‌بازی کند! شاید بتواند از نظر تئوری خوب پیش برود اما در نهایت حرکات شما را نمی‌بیند و متوجه تقلب کردن شما نیست!

همواره سعی کنید که از روغن‌موتورهای باکیفیت استفاده کرده و به‌خاطر کم‌کردن هزینه، به سراغ محصولات برندهای نامعتبر نروید، یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی که ما همیشه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، حضور برندهای ناشناخته و اصطلاحاً No Name در زمینه تولید و توزیع انواع روغن‌موتورهای بی‌کیفیت و درجه چند بازار چین است اگر نمی‌خواهید خودروی خود را برای یک مدت نسبتاً طولانی به دست تعمیرکار محترم محله‌تان بسپارید، پس این گوشزد را جدی بگیرد. بخصوص اگر به فصل تابستان نزدیک می‌شوید.

بررسی وضعیت تایرها برای آماده‌کردن ماشین برای تابستان

تایرها قلب دوم خودروی شما (مخصوصاً) در تابستان هستند

زمانی که فصل تابستان فرا می‌رسد، هوای داخل تایرها گرم‌تر می‌شود. در این شرایط لاستیک منبسط شده و در نتیجه احتمال ترکیدن آن‌ها وجود دارد. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم که حتماً قبل از شروع روزهای خیلی گرم، باد تایرها را تنظیم کنید. مطلب تنظیم باد لاستیک می تواند در این زمینه اطلاعات خوبی در اختیارتان قراردهد. از یک‌روی دیگر، دقت کنید که در بهترین شرایط هم عدم بالانس لاستیک‌ها، موجب افزایش وزن حرکتی خودرو شده و در نتیجه آن مصرف بنزین بالاتر می‌رود.

پس احتمالاً متوجه این موضوع شدید که چرا در مبحث آماده‌کردن ماشین برای تابستان، به کنترل لاستیک‌ها اشاره کردیم. البته که هیچ‌گاه باد لاستیک‌ها را خیلی زیاد و یا کم نکنید. توازن در این شرایط عموماً می‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد.

بخصوص اگر در شهرهای شرجی و مرطوب زندگی می‌کنید احتمالاً درک بهتری از این موضوع خواهید داشت که چرا زیاد یا کم‌ بودن باد لاستیک و عدم ثبات در باد لاستیک‌ها، می‌تواند موجب بروز اختلال در کارکرد خودرو و حتی مصرف بیشتر بنزین شود.

بررسی دمای خودرو و موتور از دیگر کارهای آماده کردن ماشین برای تابستان

امروزه در خودروهای مدرن که توسط برندهای لوکس ساخته می‌شوند، بخشی تحت عنوان آمپر به طور کامل حذف شده است. اما اگر در ایران زندگی می‌کنید، خوشحال باشید که هنوز این سطح از پیشرفت وارد کشورمان و خودروهایی که استفاده می‌کنیم نشده است. اگر خودروی شما هنوز هم سیستم آمپر دارد، حتماً در فصل تابستان به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

اگر در شهرهای گرم و خشک زندگی می‌کنید حواستان به آمپر باشد. البته که بالا و پایین شدن آن برای مدت‌زمان کوتاه نمی‌تواند خطرساز باشد اما اگر مداوم و برای چند ساعت آمپر بالاست، حتماً خودرو را متوقف کنید.

خبر بد این است که نمی‌توانید حرکت کنید. البته که این عدم حرکت‌دادن و استفاده از سیستم موتور خودرو می‌تواند موجب کاهش دمای آن شود. اما اگر بار دیگر این مشکل تکرار شد، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از یک سرویس‌کار و تعمیرکار معتبر کمک بگیرید. آماده‌کردن ماشین برای تابستان به همین موارد ختم نمی‌شود.

پر کردن مخزن شیشه‌شود برای آماده‌کردن ماشین برای تابستان

پر کردن مخزن شیشه‌شوی از دیگر کارهای آماده کردن خودرو برای تابستان

مخزن شیشه‌شوی خودروی شما در فصل تابستان آسیب‌پذیرتر می‌شود. خالی بودن آن سبب می‌شود که گرمای موتور موجب ترکیدن، خشکی و شکنندگی این مخزن شود. در نتیجه هزینه اضافه روی دست شما می‌گذارد. در تابستان احتمالاً مدام از این مخزن استفاده خواهید کرد. در نتیجه ممکن است گاهی متوجه تخلیه آن نشوید. پس اگر بتوانید هر روز آن را کنترل کنید به نفع خودروی‌تان خواهد بود.

ضمن این که آماده‌کردن ماشین برای تابستان تا حد زیادی وابسته به نظارت مداوم و کنترل روزانه شما خواهد بود. اگرچه گاهی سرویس‌های دوره‌ای برای شما هزینه زیادی خواهند داشت. اما می‌تواند از صرف دستمزدهای سنگین برای رفع مشکلاتی که در آینده ممکن است به وجود بیایند جلوگیری کند.

در نتیجه جلوی ضرر را هرکجا که بگیرید منفعت است! این در مورد آماده‌کردن ماشین برای تابستان و شرایط آن در تابستان کاملاً صدق می‌کند.

ضد یخ و ضد جوش و نکاتی که در مورد آن‌ها نمی‌دانید

پیش‌ازاین که از سالم بودن تمامی بخش‌های خودروی خود مطلع شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم که از ضد یخ و جوش استفاده کنید. بدنه بیرونی رادیاتور، مسیر گردش ضد یخ و ضد جوش را به‌خوبی شستشو دهید. معمولاً کارشناسان و متخصصین حوزه مکانیک پیشنهاد می‌کنند که از ترکیب 50 درصدی ضد یخ و ضد جوش استفاده کنید یعنی حدوداً 50 درصد از حجم را ضد یخ و ضد جوش و مابقی را آب تشکیل دهد. البته باید حتماً کمی از فضای سیستم خنک‌کننده را خالی نگه دارید چون این مواد در تابستان دچار انبساط و تغییر شیمیایی می‌شوند.

به همین دلیل است که گاهی رادیاتور دچار اختلال شده و بلافاصله خودروی شما جوش می‌آورد.

بررسی وضعیت شمع‌ها برای آماده‌کردن ماشین برای تابستان

وقت تعویض شمع و بررسی سلامت وایر فرارسیده

شمع جریان‌ساز و تولیدکننده انرژی الکتریسیته برای روشن شدن یا اصطلاح استارت خوردن خودروی شماست. در قدم بعدی از آماده‌کردن ماشین برای تابستان، پیشنهاد می‌کنیم که شمع‌ها را کنترل و در صورت لزوم برای تعویض شمع موتور کنید. به مطلب علائم خرابی شمع موتور سر بزنید، تا از این راه از سلامت شمع موتور خودتان مطمئن شوید.

معمولاً به‌ازای هر 25 هزار کیلومتر کارکرد، لازم است که شمع‌های نو را جایگزین کنید. وایرها یا همان سیم‌های اتصال به این شمع‌ها نیز آسیب‌پذیر هستند.

به همین منوال از تعمیرکار بخواهید که سلامت و کارکرد وایرها را نیز بررسی نموده و دقت داشته باشید که بسیاری از مدل‌های وایری که در بازار ایران موجود هستند، صرفاً نام کالای اصل را یدک می‌کشند و با یک بسته‌بندی ظاهراً اورجینال و تحت لیبلی ناشناخته عرضه می‌شوند. متأسفانه این موضوع در طول چند سال اخیر به‌وفور مشاهده شده است. می‌تواند برای خودروی شما خطرساز باشد. در نتیجه پیشنهاد ما این است که حتماً قطعات و لوازم جانبی خودروی خود را از یک مرکز معتبر تهیه کنید.

آماده‌کردن ماشین برای تابستان با کنترل تمامی قطعات کاپوت

یک بررسی کوتاه و حدوداً 15 دقیقه‌ای از کاپوت خودرو می‌تواند شروع خوبی جهت آماده‌کردن ماشین برای تابستان باشد. این موضوع می‌تواند تا 70 درصد از بروز اختلال در عملکرد خودرو را کاهش دهد. بخصوص اگر مدام در مسیر بزرگ‌راه‌ها و اتوبان‌ها هستید احتمالاً درک می‌کنید که چرا ما روی این موضوع حساس هستیم؛ ضمن این که چک کردن قطعات خودرو در تابستان سبب جلوگیری از صرف هزینه‌های اضافه شده و متخصصان پیشنهاد می‌کنند که برای تسلط بیشتر به این موضوع، نگاهی به قطعات و کارکرد آن‌ها در اینترنت و مجلات بیندازید.

در واقع آشنایی با مسائل فنی خودرو یک لازمه است که بسیاری آن را کتمان می‌کنند. درست مانند خواندن و نوشتن، این موضوع مهم است که شما با راندمان کاری و قطعات خودروی خود آشنایی نسبی داشته باشید. اگر نمی‌خواهید مدام درگیر تعمیر خودرو شده و یا این که یک‌پایتان در مراکز سرویس ماشین باشد احتمالاً از این پیشنهاد ما با روی خوش‌استقبال می‌کنید.

کنترل و بررسی فیلتر هوا برای آماده‌کردن ماشین برای تابستان

تعویض فیلتر هوا و کنترل آن از دیگر کارهای آماده کردن ماشین برای تابستان

بعد از گذشتن فصل زمستان و بهار و باتوجه ‌به استفاده مکرر و مداوم از سیستم تهویه، فیلتر هوا پر از گردوخاک، نمک، ذرات ریز و کلوخ می‌شود. در نتیجه عملکرد این قطعه تحت‌تأثیر قرار گرفته و مصرف سوخت خودروی شما نیز بیشتر خواهد شد. معمولاً تعمیرکاران و متخصصین خودرو پیشنهاد می‌کنند که فیلتر هوا را پس از طی مسافتی نزدیک به 200 هزار کیلومتر تعویض کنید.

البته این در مورد مدل خودروی شما، سال تولید آن و سلامت فنی موتور و… متفاوت است اما ما هم به پیروی از مجلات خودرو این عدد را پیشنهاد می‌کنیم. اگر در منطقه‌ای گرم و خشک زندگی می‌کنید که جاده‌های خاکی، گلی و صعب‌العبور دارد، منطقاً باید دوره تعویض را کوتاه‌تر کنید.

آماده‌کردن ماشین برای تابستان با تعویض فیلتر موجب کنترل بهتر سیستم خودرو روی گردش هوا و در نتیجه خنک شدن موتور می‌گردد. (همواره از فیلترهای باکیفیت تحت برندهای معتبر روی خودروی خود استفاده کنید.)

نقش کلیدی ترموستات در راندمان کاری خودروها

ترموستات بر اساس تعریف عمومی یک قطعه مهم برای کنترل دمای خودرو است. در تمامی لوازم برودتی و تولید انرژی نیز به‌هرحال دیده می‌شود. در واقع ترموستات خودروی شما، دمای آن را در یک محدوده مشخص نگه می‌دهد و از افزایش بی‌رویه آن جلوگیری می‌کند.

آماده‌کردن ماشین برای تابستان با کنترل ترموستات و بررسی صحت عملکرد آن می‌تواند یک اصل اساسی و مهم باشد. البته برخی از تعمیرکاران معتقدند که این قطعه باید در فصل تابستان از کار بیفتد اما بر اساس تحقیقاتی که ما در این زمینه داشتیم و نظرات متخصصین این حوزه را جویا شدیم، این نظر کاملاً اشتباه است.

در واقع ترموستات باعث می‌شود که موتور خودروی شما در ساعات اولیه روز، راندمان کاری درستی داشته باشد و ترموستات کمک می‌کند تا موتور به دمای متعادل برسد. چون ممکن است شما در منطقه‌ای کوهستانی زندگی کنید و ساعات اولیه روز، خودروی شما در معرض هوای سرد قرار بگیرد. به همین منوال در اصول آماده‌کردن ماشین برای تابستان، ما به کنترل عملکرد ترموستات نیز اشاره داشتیم و از نظر ما لازم است که آن را به‌صورت دوره‌ای، برای مثال هر یک ماه، چک کنید.

آماده‌کردن ماشین برای تابستان

سرویس کلی خودروی شما در آماده کردن ماشین برای تابستان – پله آخر!

در صورت بروز اختلال در هرکدام از قطعات، احتمال این که خودروی شما از کار بیفتد را بالا می‌برد. در مقایسه با خراب‌شدن ماشین در فصول دیگر، اختلال در کارکرد خودرو در تابستان وحشتناک، سخت و طاقت‌فرسا است.

در نهایت اگر فکر می‌کنید اوضاع فنی خودروی شما وخیم است، حتماً وقت بگذارید و پیش‌ازاین که با مشکلات و اختلالات کارکرد مواجه شوید، سری به یک تعمیرکار متخصص و حرفه‌ای بزنید. از او بخواهید که کل سیستم خودروی شما را به‌صورت جز به جز بررسی کند. در صورت لزوم قطعات فرسوده و یا حتی در موارد حساس نیمه فرسوده را تعویض نماید.

خرید لوازم جانبی و یدکی خودرو از یک فروشگاه معتبر همیشه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دارندگان مدل‌های مختلف خودرو است. فروشگاه لوازم یدکی اینترنتی رادیس کار در حال حاضر با ارائه طیف وسیعی از خدمات مبتنی بر سرویس و نگه‌داری خودروهای خارجی از برندهای محبوب و شناخته شده، به شما امکان تهیه انواع قطعات موتوری خودرو، جلوبندی، سیستم برقی و خنک‌کننده را می‌دهد. به‌هرحال با ورود به فصل تابستان خودروی شما نیاز به یک سرویس اساسی خواهد داشت.

بخش‌های زیادی از قطعات خودروها نیز مصرفی هستند یعنی پس از یک دوره مشخص باید تعویض شوند. متأسفانه امروزه بازار ایران مملو از لوازم‌یدکی بی‌کیفیت حتی گاهی دربسته بندی اورجینال است، اگر می‌خواهید از این ضررها جلوگیری کنید، در انتخاب فروشنده این لوازم هوشمند باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *