عیب یابی لوازم یدکی

علت بوی بد ماشین چیست؟

علت بوی بد ماشین چیست؟

علت بوی بد ماشین چیست؟ به غیر از چراغ های هشدار داشبورد، بوها یکی از بارزترین علامت هایی است که نشان می دهد ممکن است مشکلی در ماشین شما وجود داشته باشد. ماشین‌ها در صورت وجود عیب، طیف گسترده‌ای از بوهای بد را تولید می‌کنند، بنابراین باید همیشه به بوی بدی که در اولین روشن کردن اشتعال و زمانی که در جاده هستید توجه کنید. در این مقاله  از رادیس کار قصد داریم به دلایل و علت بوی بد ماشین و ترفندها و راهکارهایی برای از بین بردن بوی بد ماشین بپردازیم.

علت بوی نامطبوع داخل ماشین

درست مانند بررسی هایی که با چشم انجام می گیرید، شناسایی بوهای مختلف و مشکلات مرتبط با آن ها نیز می توانند تشخیص ایرادات خودرو را آسان تر کنند. تشخیص زودهنگام این علائم هشداردهنده می تواند از خرابی های عمده جلوگیری کند و به طور بالقوه باعث صرفه جویی در هزینه های شما برای تعمیر های گران قیمت و هزینه بر می شود.

چه بوهایی می تواند نشان دهد که مشکلی در ماشین شما وجود دارد؟ در ادامه نگاهی به 10 بویی می اندازیم که هرگز نباید نادیده بگیرید.

علت بوی نامطبوع داخل ماشین

1. بوی سوختگی

اگرچه موتورهای خودرو برای کارکردن در دمای بالا طراحی شده اند، اما هرگز نباید بوی سوختگی از خود متصاعد کنند. اگر موتور شما بوی سوختن یا دود می دهد، دو دلیل ممکن است برای آن وجود داشته باشد:

1)    گرم شدن بیش از حد

2)    مشکل در روغن

به طور کلی اگر بیش از حد گرم شود، یک چراغ هشدار باید روی داشبورد ظاهر می شود و شما آگاه می شوید. اگر مشکوک به گرمای بیش از حد هستید، فوراً به آن رسیدگی کنید چرا که در غیر این صورت ممکن است به موتور آسیب جدی وارد کنید.

اگر فشار روغن کم باشد یا نشتی روغن وجود داشته باشد، ممکن است بوی قوی و دود ایجاد شود. همانند گرمای بیش از حد، در صورت وجود ایراد در سیستم روغن، باید چراغ هشدار داشبورد را مشاهده کنید، اما توجه به بوی سوختگی می تواند به شما کمک کند، مشکل را تشخیص داده و قبل از بدتر شدن آن اقدام کنید.

2. بوی کاغذ سوخته

سوزاندن کاغذ بوی مشخصی دارد، بنابراین باید به راحتی آن را به خاطر بسپارید. اگر در حین رانندگی ناگهان بوی آتش سوزی کاغذ در کابین خودروی شما می آید، به احتمال زیاد از کلاچ بیرون می آید.

بوی کلاچ بسیار رایج است و همیشه به این معنی نیست که یک عیب جدی وجود دارد که نیاز به تعمیر دارد. اغلب آن ها زمانی ایجاد می شوند که یک راننده کلاچ “سواری” می کند، که به معنای فشار دادن نیمی از پدال است. این باعث می شود کلاچ بلغزد و سطح آن بیش از حد گرم شود و بوی سوختگی کاغذ ایجاد شود.

در حین رانندگی، سعی کنید زیاد از پدال کلاچ استفاده نکنید و عادت کنید پای تعویض دنده خود را از آن دور کنید. این به جلوگیری از سواری کمک می کند. اگر بوی سوختن کاغذ از بین نرفت، ممکن است لازم باشد روکش های کلاچ را تعویض کرده و سیستم دنده را بررسی کنید.

3. بوی سوختن لاستیک

بوی سوختن لاستیک ممکن است بیشتر با لاستیک ها مرتبط باشد، مگر اینکه مانند یک بدلکار رانندگی کنید وگرنه به ندرت پیش می آید که لاستیک ها چنین بویی ایجاد کنند. درعوض، برای رانندگان عادی، بو به احتمال زیاد از محفظه موتور به خصوص از تسمه ها و شیلنگ ها می آید.

موتورها برای رانندگی روزمره به مجموعه ای از تسمه ها و شیلنگ های لاستیکی متکی هستند. هنگامی که یکی از این ها از کار می افتد یا خیلی سفت می شود، می تواند بوی لاستیک سوزان را ایجاد کند یعنی بوی قابل تشخیصی که هرگز نباید نادیده بگیرید. بنابراین زمانی که بوی سوختن لاستیک از موتور می‌آید باید آن را در اولین فرصت بررسی کنید.

4. بوی تخم مرغ فاسد

به یاد داشته باشید که بوی تخم مرغ گندیده می تواند از ماشین شما، به طور خاص از مبدل کاتالیزوری ناشی شود. این سیستم ها که در اگزوز برخی خودروها قرار دارند، برای تبدیل سولفید هیدروژن به دی اکسید گوگرد طراحی شده اند. هنگامی که آن ها از کار می افتند، گوگرد می تواند فرار کند و این همان چیزی است که بوی قوی تخم مرغ های فاسد را تولید می کند.

البته هنوز بسیاری از خودروهای مدرن دارای مبدل کاتالیزوری نیستند، بنابراین بعید است که بوی نامطبوع در هنگام خرابی چنین قطعه ای را تجربه کنید.

چه بوهایی می تواند نشان دهد که مشکلی در ماشین شما وجود دارد؟

5. بوی شیرین و شربتی

این بوی غیرعادی یکی از مواردی است که باید در زمان پارک خودرو یا هنگامی که جرقه را روشن کرده اید، مراقب آن باشید. اگر متوجه بوی شیرین و شربتی شدید، احتمال نشتی سیستم خنک کننده وجود دارد و مایع خنک کننده یا ضد یخ از سیستم مهر و موم خارج شده است.

خنک کننده یا ضد یخ حاوی اتیلن گلیکول است، یک ترکیب شیمیایی که به خاطر بوی شیرینش شناخته شده است. هنگامی که سیستم خنک کننده نشتی ایجاد می کند، مایع می تواند از زیر خودرو تخلیه شود و به زمین چکه کند و بوی شیرینی ایجاد کند که می تواند به طرز شگفت انگیزی قدرتمند باشد و از دست دادن آن دشوار است.

در صورت نشتی، نه تنها تعمیر سیستم خنک کننده برای جلوگیری از گرمای بیش از حد مهم است، بلکه برای محافظت از حیوانات خانگی و حیات وحش در برابر خطر مصرف مایع خنک کننده سمی نیز مهم است. حیوانات توسط بوی شیرین مایع جذب می شوند، بنابراین مطمئن شوید که هر گونه نشتی که ممکن است در زیر ماشین شما جمع شده باشد را تمیز کنید.

6. بوی بد یا بوی کپک

با گذشت زمان، سیستم های تهویه مطبوع می توانند با گرد و غبار، خاک و زباله مسدود شوند که می تواند منجر به ایجاد بوی بد در کابین شود. نه تنها این، بلکه رطوبت در سیستم می تواند باعث ایجاد کپک شود  و این خبر بدی برای کیفیت هوای ماشین شما است.

اما راه حل آن چیست؟ با ضد عفونی کننده خودرو به سراغ ماشین خود بروید، چرا که بوی بد و باکتری ها را از بین می برد. اگر به نظر می رسد هنوز مشکلی در تهویه هوا وجود دارد، ماشین خود را برای شارژ مجدد تهویه مطبوع آماده کنید. به عنوان بخشی از این سرویس مقرون به صرفه، یک مکانیک سیستم تهویه مطبوع را پاکسازی و شارژ می کند و مطمئن می شود که در بهترین حالت خود کار می کند.

7. بوی دود / اگزوز

اگر در حین رانندگی متوجه بوی دود شدید، به خصوص زمانی که در حال حرکت هستید یا به آرامی رانندگی می کنید، فوراً خود را کنار بکشید و از خودرو خارج شوید. بوی دود می تواند نشان دهنده نشتی در اگزوز باشد، به این معنی که سطوح خطرناک مونوکسید کربن ممکن است وارد کابین شود.

نشت اگزوز اغلب در اثر خوردگی ایجاد می شود، زنگ زدگی لوله های در معرض دید را از بین می برد و در نهایت باعث ایجاد سوراخ ها یا ترک های کوچک می شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، بخارهایی که قرار است از طریق لوله اگزوز منحرف شوند، به جای آن در زیر خودرو باقی می‌مانند و از کف بالا می‌روند و به داخل کابین می‌روند.

8. بوی پلاستیک سوخته

بوی تند پلاستیک در حال سوختن را به آسانی قابل تشخیص است، بنابراین اگر در حین رانندگی چیز مشابه این بو را حس کردید، فوراً  ماشین را کنار بکشید تا چند بررسی چشمی انجام دهید.

اولین چیزی که باید بررسی شود، زیر خودرو است. گاهی اوقات زباله های جاده (مانند کیسه های پلاستیکی) ممکن است در زیر ماشین شما گیر کرده و به دلیل گرمای اگزوز آب شوند. اگر این اتفاق افتاد، سعی کنید تا جایی که ممکن است مواد را با خیال راحت جدا کنید، در غیر این صورت ممکن است خطر آتش سوزی وجود داشته باشد.

اگر زیر کابین خالی است، کاپوت را بالا زده و سیم کشی ماشین خود را بررسی کنید، به خصوص اطراف باتری. مشکلات باتری یا الکتریکی می تواند باعث ذوب شدن محفظه های پلاستیکی شود، بنابراین مهم است که این موارد را بررسی کنید و اگر مطمئن نیستید با یک متخصص تماس بگیرید.

9. بوی بنزین یا گازوئیل

یکی از بزرگترین بوهایی که ممکن است هنگام رانندگی استشمام کنید، بوی سوخت است. اگر بوی بنزین یا گازوئیل را حس کردید، چه زمانی که ماشینتان پارک شده است و چه زمانی که در حال حرکت هستید، ممکن است به خاطر نشت بنزین باشد بنابراین مشکل خطرناکی است که هرگز نباید نادیده بگیرید.

نشت سوخت در خودروهای مدرن به ندرت اتفاق می‌افتد و تنها زمانی اتفاق می‌افتد که مهر و موم‌های اطراف خطوط سوخت به مرور زمان از بین بروند. اما اگر متوجه تغییر ناگهانی سطح سوخت یا بوی شدید بنزین یا گازوئیل شدید، توقف کردهف ماشین را خاموش کنید و با امداد خودرو تماس بگیرید.

10. بوی سوختن مو یا بوی سوختن فرش

به اندازه کافی عجیب است که ترمزهای داغ شده بوی سوختن مو یا فرش می دهند، بنابراین به شما کمک می کند تا مشکل ترمز در جاده را تشخیص دهید. ترمزها می توانند با نیروی تهاجمی یا استفاده بیش از حد شروع به گرم شدن کنند، همانطور که در هنگام رانندگی از یک تپه طولانی شیب دار معمول است.

نکته نگران کننده در مورد بوی بد ترمز این است که وقتی ترمز بیش از حد گرم می شود دیگر آنطور که باید کار نمی کند. بنابراین اگر در هنگام رانندگی در سراشیبی بوی سوختن مو احساس کردید، دنده را کم کرده و از ترمز موتور برای کاهش بار روی ترمزهای خود استفاده کنید.

اغلب ممکن است در هنگام رانندگی معمولی متوجه بوی مشخص ترمز شوید. این می تواند به دلیل معیوب بودن ترمز دستی باشد که به درستی آزاد نمی شود یا لنت ترمز بسیار فرسوده شده است. در هر صورت اگر متوجه مشکلی در ترمزهای خود شدید، فوراً آن ها را بررسی کنید.

10 بویی که نمی توانید هنگام رانندگی نادیده بگیرید. با تعمیر و نگهداری معمول، به راحتی می‌توانید خودروی خود را در وضعیت خوبی نگه دارید و از برخی از مشکلات ذکر شده در این راهنما جلوگیری کنید.

10 بویی که نمی توانید هنگام رانندگی نادیده بگیرید.

راهکارهایی برای از بین بردن بوی بد ماشین

دلایل مختلفی وجود دارد که ماشین شما ممکن است بوی بد بدهد. همه ما می دانیم که بوی خوش ماشین جدید نمی تواند برای همیشه ماندگار شود، اما حداقل می توانیم به شما کمک کنیم تا بفهمید چگونه بوی بد ماشین را از بین ببرید و آن را به بوی خوبی برای هر مسافری در ماشینتان تبدیل کنید.

·       از خوشبو کننده هوا استفاده کنید و یا وانیل را روی گوله های پنبه قرار دهید و آن ها را در اطراف ماشین قرار دهید.

·       یک تکه زغال چوب یا یک کیسه زغال چوب را در ماشین خود قرار دهید. این کار بوی بد را جذب می کند. بگذارید چند روز آنجا بماند.

·       همه چیز، از جمله تودوزی و شکاف ها را جاروبرقی بکشید. این می تواند گرد و غبار، آلودگی و باکتری های ایجاد کننده بو را از بین ببرد.

خوشبو کننده هوا

عطر ماشین یا خوشبو کننده هوا روی داشبورد

ابتدا می توانید سراغ خوشبو کننده هوا بروید. این یک نکته ساده اما رایج است که گاهی اوقات می تواند برای از بین بردن بوی بد ماشین کافی باشد.

راهنمای گام به گام

1)    از قبل از تمیز بودن ماشین خود مطمئن شوید.

2)    مقداری وانیل را روی گلوله های پنبه ای بریزید، یا مقداری قهوه آسیاب شده را در یک ظرف باز بریزید، یا یک بطری اسپری را با سرکه سفید مقطر و چند قطره از اسانس انتخابی خود پر کنید.

3)    اگر از توپ های پنبه ای استفاده می کنید، آن ها را در اطراف ماشین قرار دهید. هر چه بیشتر بهتر!

4)    در صورت استفاده از تفاله قهوه، ظرف را در ماشین قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که در یک مکان امن است که تا بر روی زمین‌ نریزند.

5)    در صورت استفاده از سرکه و روغن، محلول را در اطراف خودرو اسپری کنید. حتی می توانید صندلی ها را اسپری کنید تا بویی ماندگارتر داشته باشید.

سرکه و جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین و سرکه، این یک راه عالی برای از بین بردن بوهای بد به ویژه مواردی مانند بیماری حیوانات خانگی یا کودکان، تصادفات، ریختن غذا یا نوشیدنی یا حتی بوی تهویه مطبوع است. محلول سرکه و آب همچنین برای تمیز کردن سطوحی که ممکن است تحت تأثیر بوی سیگار قرار گیرند، عالی عمل می کند.

راهنمای گام به گام

1)    هنگامی که باقی مانده اولیه را تمیز کردید، محلول 50:50 آب و سرکه سفید مقطر را در یک بطری اسپری ترکیب کنید.

2)    ناحیه آسیب دیده را با این محلول اشباع کنید. بسته به شدت بو اجازه دهید چند ساعت بماند و سپس با پارچه تمیز کنید. در غیر این صورت می توانید از جاروبرقی مرطوب استفاده کنید.

3)    حالا جوش شیرین را سخاوتمندانه روی ناحیه آسیب دیده بپاشید، زیرا می تواند بوی باقیمانده را جذب کند. قبل از جاروبرقی بگذارید چند ساعت بماند.

4)    می‌توانید از محلول سرکه در هر قسمتی از داخل خودرو از جمله صندلی‌ها، کف‌پوش‌ها، سایر اثاثه یا لوازم داخلی، شکاف‌ها و موارد دیگر استفاده کنید. فقط آن را روی هیچ چیز الکتریکی مانند دکمه های رادیویی یا پنجره اعمال نکنید.

راهکارهایی برای از بین بردن بوی بد ماشین

شستن کفپوش ماشین

کفپوش ماشین تمیز، برای بوی بسیار تند روی اثاثیه یا فرش کف، یک فرش شوی ماشین تهیه کنید.

راهنمای گام به گام

1)    ناحیه مورد نظر خود را از فرش شوی اشباع کنید.

2)    آن را تا زمانی که سازنده آن پیشنهاد می کند، بگذارید بماند.

3)    سپس با یک پارچه پاک کنید.

4)    همه چیز را جاروبرقی بکشید

استفاده از جاروبرقی

این ممکن است ساده باشد، اما جاروبرقی می تواند از شر منابع بو و حتی خود بوها خلاص شود. بوها به راحتی در پارچه محبوس می شوند، بنابراین باید ماشین خود را مرتباً جاروبرقی بکشید تا از بوی بد جلوگیری کنید اما جاروبرقی برای وارد شدن به گوشه‌ها و شکاف‌های کوچک نیز کار می‌کند تا هر چیزی که ممکن است باعث ایجاد بو شود را از بین ببرد.

راهنمای گام به گام

1)    زباله های بزرگ را از ماشین خود حذف کنید و هر چیزی که نمی خواهید تصادفاً جاروبرقی بکشید.

2)    با استفاده از اتصال، ابتدا تمام صندلی ها و تشک های کف را به طور کامل جاروبرقی بکشید.

3)    اکنون از شلنگ برای وارد شدن به هر شکاف و گوشه دیگر ماشین استفاده کنید.

4)    به مناطق از دست رفته بروید.

5)    در عرض چند ساعت متوجه تفاوت بو خواهید شد. به عنوان یک اقدام اضافی، یک خوشبو کننده هوا اضافه کنید.

6)     اگر بخارشوی دارید، می توانید از آن برای از بین بردن باکتری هایی که باعث ایجاد بو می شوند استفاده کنید.

شستن کفپوش ماشین

زغال چوبی

یک کیسه زغال آتش کمپ، زغال فعال یک راه طبیعی برای جذب بو است. چه بوی دود، بوی مرطوب، بوی بیماری یا چیز دیگری داشته باشید، این چیز خوبی است که باید امتحان کنید.

راهنمای گام به گام

1)    کیسه زغال یا زغال را چند روز در ماشین بگذارید. هرچه بیشتر استفاده کنید، سریعتر بوها را جذب می کند.

2)    بعد از چند روز یا زمانی که بوها از بین رفت، زغال چوب را بردارید.

ماشین را پیش مکانیک ببرید

علاوه بر روش هایی که گفته شد، برخی بوها وجود دارد که فقط توسط مکانیک قابل تشخیص است. این ممکن است به دلیل گرمای بیش از حد باشد که می تواند باعث بوی سوختگی شود یا شاید متوجه بوی گاز در داخل ماشین خود شده باشید. آن را نزد یک مکانیک ببرید زیرا آن ها می توانند ماشین شما را بررسی کنند و علت اصلی که باعث ایجاد بو می شود را عیب یابی کنند.

نظافت حرفه ای

وقتی همه راه ها با شکست مواجه شد، ممکن است لازم باشد ماشین خود را برای تمیز کردن حرفه ای ببرید. آن ها از محصولات، ابزار و پاک کننده های سنگین استفاده می کنند تا اطمینان حاصل کنند که ماشین شما کاملاً تمیز است. تقریباً دو بار در سال پیشنهاد می شود تا ماشین خود را برای یک نظافت کامل ببرید چرا که ارزش پولش را دارد!

 

چگونه از بوی ماشین جلوگیری کنیم؟

چگونه از بوی بد ماشین جلوگیری کنیم؟

اتومبیل ها بوی بد می گیرند، به خصوص اگر زمان زیادی را در آن ها بگذرانید. اگر برای سفرهای جاده ای، ماجراجویی با حیوانات خانگی خود، یا تمایل به خوردن وعده های غذایی در حال حرکت دارید، احتمالاً ماشین شما در طول زمان در معرض بوهای زیادی قرار می گیرد.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بوی ماشین وجود دارد تا مجبور نشوید به دفعات از تمیز کردن اساسی رنج ببرید.

1)    همیشه ماشین خود را بلافاصله از زباله خالی کنید. چه بسته بندی، کارتن غذا، فنجان قهوه یا سایر آشغال ها، آن را در پایان هر روز بیرون بیاورید. داشتن یک سطل زباله ماشین کمک می کند تا به شما یادآوری کند که بیشتر اوقات آن را بیرون بیاورید.

2)    اگر حیوان خانگی دارید، حوله های کثیف مرطوب آن ها را بعد از هر پیاده روی بردارید. این ها می توانند در ماشین شما بنشینند و منجر به بوی بدی شوند. همچنین اگر حیوانات خانگی دارید که شوره و کثیفی دارند باید ماشین خود را بیشتر جاروبرقی بکشید.

3)    ساک بدنسازی خود را بعد از هر جلسه باشگاه بردارید. اگر به باشگاه می روید و همه وسایل ضروری را در یک کیف نگه می دارید، می تواند وسوسه انگیز باشد که آن را برای دفعه بعد در ماشین خود بگذارید اما این می تواند به سرعت منجر به بوی بد شود.

4)    در ماشین خود سیگار نکشید. سیگار کشیدن می‌تواند منجر به ایجاد بو شود اما همچنین لایه‌ای بد روی سطوح به جا می‌گذارد، بنابراین اگر می‌خواهید از این بوهای سخت جلوگیری کنید، در ماشین سیگار نکشید.

5)    ماشین خود را به طور کلی تمیز نگه دارید. هر چه چیزهای بیشتری در خودروی خود داشته باشید، احتمال اینکه بعداً بوها را پیدا کنید بیشتر می شود.

6)     ماشین مکانی عالی برای ذخیره اقلام خاص است، اما یک راه حل کلی برای ذخیره سازی نیست. بعلاوه، هرچه وسایل بیشتری در ماشین خود داشته باشید، از دست دادن وسایل بدبو آسان تر است. به عنوان مثال، هنگامی که شما خرید مواد غذایی خود را انجام می دهید، چه می شود اگر یک سیب پشت جعبه مواد غلت بخورد و فقط زمانی متوجه شوید که شروع به پوسیدگی کند؟

7)    ماشین خود را به طور مرتب تعمیر کنید تا مشکلی وجود نداشته باشد. این کار از گرمای بیش از حد یا مشکلات گازی که می تواند منجر به بوی بد در وسیله نقلیه شما شود جلوگیری می کند.

در این مقاله از رادیس کار به بررسی دلایل بوی بد ماشین، ترفندها و راهکارهایی برای از بین بردن بوی بد ماشین پرداختیم. به هر حال، اگر با بوهای بد بو مواجه شدید، نگران نباشید. روش های ما به مبارزه با انواع بوها در هر قسمت از ماشین شما کمک می کند. چه بوهایی در اعماق اثاثیه یا لوازم داخلی، در امتداد داشبورد وجود داشته باشد، یا ناشی از یک مشکل مکانیکی باشد، نکات ما همه موارد را پوشش می دهد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *