عیب یابی لوازم یدکی

تنظیم باد لاستیک خودرو

تنظیم باد لاستیک خودرو

سالم نگهداشتن جلوبندی خودرو، کاهش مصرف سوخت تسلط برای کنترل بهتر ماشین، همه با تنظیم باد لاستیک خودرو ممکن خواهد شد. لاستیک‌ها تنها بخش از ماشین هستند که با زمین تماس دارند به همین خاطر سلامت آن‌ها برای عملکرد درست خودرو بسیار مهم است

هرچه که باید درباره تنظیم باد لاستیک ماشین دوگانه سوز، تنظیم باد زمستان و تابستان، میزان باد لاستیک و بهترین زمان تنظیم باد لاستیک ماشین بدانید را می‌توانید در این مقاله بخوانید. و این نکته را مد نظر داشته باشید که در صورت نیاز به لاستیک نو می توانید از رادیس کار انواع لاستیک بنز و لاستک بی ام و را از برندهای معتبر pirelli، continental و dunlop خریداری کنید.

چگونه باد لاستیک خودرو را چک کنیم؟

اول از همه از روی دفترچه راهنمای ماشین یا برچسبی که بعضاً روی بدنه خواهید یافت، میزان مناسب فشار هوای لاستیک خودرو خود را پیدا کنید. بعد فشار سنجی که واحد اندازه‌گیری آن با واحد فشار باد خودرو یکی را انتخاب کنید و آستین‌ها را بالا بزنید.

  1. درپوش سوپاپ را بردارید و فشارسنج را روی سوپاپ بگذارید و محکم نگهدارید.
  2. فشار دستتان را کم و زیاد کنید تا مطمئن شوید هوا از لاستیک ها خارج نمی‌شود و عدد روی فشار سنج تغییر نمی‌کند.
  3. عدد را با عددی که در دفترچه خواندید مقایسه کنید تا ببینید نیاز به پر یا خالی کردن لاستیک هست یا خیر؟
  4. اگر نیاز به باد کردن لاستیک بود، شلنگ پمپ هوا را مثل فشار سنج به لاستیک وصل کنید و لاستیک را به فشار باد مناسب برسانید.
  5. اگر باید باد لاستیک را خالی می‌کردید، می‌توانید از پیپ‌گوشتی دوسوی مسطحی استفاده کنید و پین روی سوپاپ را به پائین فشار دهید و تا مقداری هوا از لاستیک خارج شود.
  1. بعد از هردو کار مجددا فشار باد لاستیک‌ها را اندازه بگیرید تا مطمئن شوید به عدد مناسب رسیده است.

نکته: فشار باد برای چرخ‌های جلو و عقب معمولا متفاوت است، باد لاستیک زاپاس خود را هم چک کنید.

میزان باد لاستیک باید چقدر باشد؟

میزان باد لاستیک باید چقدر باشد؟

فشارباد مناسب لاستیک کاملا به خودرو شما بستگی دارد و تعداد سرنشنانی که معمولا سوار ماشین می‌شوند. همانطور که بالا گفتیم شما می‌توانید میزان باد مناسب خودرو خودتان را در برچسبی رو بدنه خودرو یا در دفترچه مالک پیدا کنید.

اگر به هیچکدام از این‌ها دسترسی ندارید، روی تایرهای معمولا عددی به عنوان Maximum PSI (بیشترین فشار باد که لاستیک می‌تواند تحمل کند) نوشته شده. با توجه به این اعداد شما خواهید دانست که میزان باد لاستیک چقدر باید باید باشد.

تنظیم باد لاستیک خودرو در تابستان

آب و هوای گرم و حرارت آسفالت باعث افزایش جنبش ذرات هوا درون لاستیک شده و باعث می‌شود همان میزان هوا فضای بیشری را اشغال کند. به همین خاطر برای تنظیم بودن باد لاستیک در آغاز فصول گرم سال کمی از باد لاستیک‌ها کم می‌کنند.

تنظیم باد لاستیک در تابستان مهم‌تر از چیزی‌ست که به نظر می‌آید، رانندگی برای مدت طولانی روی آسفالت داغ ممکن از حرارت هوای داخل لاستیک را آنقدر بالا ببرد که باعث ترکیدن آن بشود. پس حواستان به فشار هوای لاستیک‌ها در تابستان باشد.

تنظیم باد لاستیک خودرو در زمستان

همانطور که گرما جنبش ذرات را بیشتر می‌کند، سرما کم می‌کند، هوا منقبض شده و به فضا کمتری نیاز خواهد داشت پس فشار هوای لاستیک کم می‌شود. با شروع فصل سرد باید لاستیک‌ها را کمی باد زد تا اگر مسیرتان به جاده‌های برفی افتاد لاستیک کم باد کنترل خودرو را سخت نکند.

فشار باد لاستیک در خودروهای دوگانه سوز

به خاطر اضافه شدن وزن مخزن سوخت به صندوق عقب ماشین، فشار باد لاستیک در خودروهای دوگانه سوز با سایر خودروها کمی متفاوت است. هر بار اضافی که در خودرو شما باشد فشار آن بر لاستیک هم خواهد آمد.

برای اینکه شکل لاستیک‌ها تغییر نکرده و کنترل خودرو سخت نشود باید برای خودروهای دوگانه سوز فشار باد لاستیک‌ چرخ‌های عقب را 2 تا 3 PSI بیشتر از چیزی که در برچسب ماشین گفته شده بگذارید.

جدول تنظیم باد لاستیک

برای تنظیم باد لاستیک باید به وزنی که خودرو معمولا حمل می‌کند، محل رانندگی، تعداد سرنشینان و مدل آن توجه کرد، ما جدول توضیح میزان فشار باد مناسب خودرو را در پائین آورده‌ایم.

تنظیم باد لاستیک خودرو

 

بهترین زمان تنظیم باد لاستیک خودرو

از آنجایی که لاستیک‌ها تنها قسمت از خودرو هستند که با سطح جاده تماس دارند سلامت آنها رانندگی ایمن شما را تضمین خواهد کرد. برای همین بهترین زمان تنظیم باد لاستیک خودرو هر 30 روز یکبار یا با هر بار بنزین زدن است. بهتر است با تغییر دمای بالای 10 درجه هم خودروی خود را تنظیم باد کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *