عیب یابی لوازم یدکی

14 علت گرم نکردن بخاری ماشین را بخوانید

علت گرم نکردن بخاری ماشین

علت گرم نکردن بخاری ماشین چیست؟ ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در یک صبح سرد و زمستانی وقتی سوار ماشین خود می شوید و قصد دارید که گرمای داخل را افزایش دهید اما بعد از چند دقیقه متوجه می‌شوید که هنوز هوای گرم نمی‌وزد!

در این مقاله از رادیس کار قصد داریم به بررسی علت گرم نکردن بخاری ماشین و ارائه راه حل برای خرابی بخاری ماشین بپردازیم تا بیاموزید که چه چیزی شما را از لذت بردن از هوای گرم ماشینتان باز می دارد و چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید.

چرا بخاری ماشین گرم نمی‌کند؟

دلایل رایج علت گرم نکردن بخاری ماشین عبارتند از مشکلات ترموستات، مشکلات هسته بخاری، گیر کردن فلاپ های بخاری، حباب های هوا و سطح پایین مایع خنک کننده. برخی از این دلایل تا حدودی به دلیل قدیمی بودن وسیله نقلیه شما هستند، در حالی که برخی دیگر به دلیل نگهداری ضعیف خودرو هستند.

۱۴ دلیل رایج گرم نکردن بخاری ماشین

برای درک بهتر اینکه چرا بخاری ماشین شما به اندازه کافی گرم نمی شود و علت گرم نکردن بخاری ماشین، در زیر ۱۴ دلیل رایج ذکر شده است:

  1. مشکلات هسته بخاری
  2. مایع خنک کننده ناکافی یا آلوده
  3. موتور یا مقاومت دمنده معیوب
  4. ترموستات معیوب
  5. گرفتگی رادیاتور
  6. نشتی مایع خنک کننده یا سیستم خنک کننده
  7. خرابی پمپ آب
  8. شیلنگ بخاری آسیب دیده
  9. قفل هوا در سیستم خنک کننده
  10. خرابی کنترل گرمایش
  11. خرابی محرک درب
  12. فیلترهای هوای وصل شده
  13. دریچه های بسته یا مسدود شده
  14. ضد یخ راکد

1. مشکلات هسته بخاری

هسته بخاری شاید مهمترین بخش سیستم خنک کننده خودرو باشد. لوله برنجی یا آلومینیومی آن با اجازه دادن به مایع خنک‌کننده داغ از موتور، گرما را در داخل کابین پخش می‌کند. در عین حال، هسته بخاری عملکرد خوب بخاری و یخ زدایی خودرو را تضمین می کند. به دلیل نقش مهم آن در متعادل کردن گرما در داخل وسیله نقلیه، داشتن هسته بخاری بد (به ویژه در ماه های زمستان) می تواند مشکل ساز باشد چرا که می تواند منجر به ناکارآمدی بخاری شود.

وقتی بخاری روشن است هوای سرد از دریچه ها عبور می کند:

  1. خارج شدن گرمای کمی از فن دمنده
  2. تفاوت قابل توجه در جریان هوا
  3. استفاده سریع از مایع خنک کننده
  4. بوی شیرین و میوه ای
  5. مه گرفتگی داخل ماشین
  6. گرم شدن بیش از حد موتور

نشانگرهای بالا باید به شما از یک مشکل احتمالی هسته بخاری اطلاع دهند (بعضی از آن ها نشانه های مطمئنی از آسیب دیدن هستند) اما در حالت ایده آل، کار هوشمندانه این است که پیشگیرانه هرگونه نشانه ای از نشت مایع خنک کننده، اتیلن گلیکول یا مایع را حتی قبل از بروز این علائم بررسی کنید. در حالی که در آن هستید، ببینید که آیا شیلنگ های بخاری در لمس گرم هستند یا خیر، و بررسی کنید که آیا واشر سر نیز باد کرده اید یا خیر.

انجام این بررسی ها به شما کمک می کند تا در مراحل اولیه تشخیص دهید که آیا مایع خنک کننده موتور به درستی در گردش نیست، هوا در خطوط هوا گیر کرده است یا هسته بخاری شما مسدود شده است و نیاز به شستشو یا تعویض کامل دارد. مهمتر از آن، این اقدامات پیشگیرانه می تواند هزینه های تعمیر هسته بخاری را کاهش دهد.

2. مایع خنک کننده ناکافی یا آلوده

مایع خنک کننده موتور حاوی مخلوطی دقیق از ضد یخ و آب است که به جلوگیری از داغ شدن یا یخ زدن موتور شما کمک می کند. اگر مایع خنک کننده خودروی شما نسبت مناسبی از ضد یخ و آب دارد، نباید در زمستان یخ بزند یا در تابستان خیلی داغ شود، بنابراین این اطمینان را می دهد که سیستم خنک کننده ماشین شما می تواند به طور موثر گرمای اضافی ایجاد شده در موتور را جذب و دفع کند.

هنگامی که بخاری ماشین خود را در ماه های سردتر روشن می کنید، مقداری از این گرمای اضافی به داخل کابین دمیده می شود تا به شما کمک کند گرم بمانید و شیشه جلوی خود را یخ زدایی کنید! با گذشت زمان، آلودگی در سیستم خنک کننده می تواند مایع خنک کننده را مستعد یخ زدگی کند که ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد موتور و کار نکردن بخاری شما شود!

مانند بسیاری از وسایل نقلیه، خودروی شما از مایع خنک‌کننده برای خنک کردن موتور در زمان گرم شدن هوا استفاده می‌کند یا در آب و هوای سردتر، هوای گرم را در داخل کابین می‌دمد. ظرفیت مایع خنک کننده هر خودرو بسته به مدل و مدل متفاوت است. اما نسبت آب به ضد یخ معمولاً  50 : 50 است. اگر هر دو الزامات برآورده شوند، بخاری ماشین شما باید خوب کار کند.

بنابراین یا مایع خنک کننده کافی در رادیاتور ندارید یا سطح مایع خنک کننده شما مطابق با مشخصات است اما آلوده است. اگر سطح مایع خنک کننده کم باشد، خودروی شما به اندازه کافی به هسته بخاری ارسال نمی کند تا هوای گرم ایجاد کند.

همچنین، یک مایع خنک‌کننده آلوده، سیستم خنک‌کننده خودروی شما را خراب می‌کند و هسته بخاری را از گردش هوای گرم به داخل کابین مسدود کرده و بخاری و رادیاتور خودرو را با زنگ زدگی مسدود می‌کند.

برای اطمینان از اینکه هیچ یک از این شرایط اتفاق نمی افتد، مطمئن شوید که به طور منظم مخزن سرریز ماشین خود را بررسی کنید (مخزن سرریز خالی نشان دهنده سطح پایین مایع خنک کننده است).

در صورت نبود مایع خنک کننده، رادیاتور را از طریق مخزن سرریز دوباره پر کنید نه از درپوش رادیاتور! سرسیلندرهای ترک خورده، واشرهای سر معیوب یا هر گونه شکاف در سیستم خنک کننده که ممکن است منجر به آلودگی مایع خنک کننده توسط روغن یا روغن گیربکس شود را بررسی کنید.

3. موتور یا مقاومت دمنده معیوب

موتور دمنده برای سیستم گرمایش وسیله نقلیه شما حیاتی است. وظیفه گرفتن گرمای تولید شده توسط سیستم مذکور و دمیدن آن هوای گرم در سراسر هسته بخاری، از طریق سیستم تهویه و داخل کابین است.

فن دمنده غیرعامل، هنگامی که گرما را در کابین خود افزایش می دهید، هسته بخاری گرما را از مایع خنک کننده گرفته و آن را به شکل هوای گرم به داخل کابین منتقل می کند. فن دمنده وظیفه تهویه هوای گرم از هسته بخاری را از طریق دریچه های ماشین شما دارد! با این حال، هنگامی که فن دمنده به درستی کار نمی کند، ممکن است متوجه جریان کمی یا بدون جریان هوا از دریچه ها شوید.

اگر این قطعه از کار بیفتد، شما بدون سیستم کنترل آب و هوای مناسب می‌مانید در نتیجه نه تنها راحتی هنگام رانندگی را به خطر می‌اندازد، بلکه بر عملکردهای مفیدی مانند مه‌زدایی پنجره‌ها نیز تأثیر می‌گذارد که می‌تواند منجر به مشکلات دید و خطرات احتمالی جاده شود.

برخلاف اکثر موارد موجود در این لیست، موتور دمنده معیوب به دلیل مشکل سیم‌کشی به جای نشتی یا آسیب قطعات ایجاد می‌شود. در غیر این صورت، باید به برق یا فیوز سوخته نگاه کنید.

مشکلات مختلفی ممکن است باعث خرابی فن دمنده شما شود، از جمله سوختن فیوز یا آسیب به اجزای داخلی فن دمنده. صرف نظر از این، اگر زمانی که بخاری ماشین شما کار می کند به سختی می توانید نسیمی را بشنوید یا احساس کنید، ممکن است مشکلات مربوط به فن دمنده باشد!

4. ترموستات معیوب

در علت گرم نکردن بخاری ماشین ترموستات خودروی شما دریچه ای است که برای تنظیم جریان مایع خنک کننده به موتور و رادیاتور باز و بسته می شود. اگرچه این دستگاه بسیار ساده است، اما یک ترموستات کارآمد برای کارکرد موتور شما در دمای مطلوب حیاتی است.

ترموستات به عنوان یک دروازه بان عمل می کند و مسئول نگه داشتن مایع خنک کننده در داخل موتور تا زمان مناسبی است که بتواند به سیستم خنک کننده و دریچه ها رها شود. در صورت خرابی، این قطعه قادر به تنظیم دمای موتور نخواهد بود.

این به معنای کمبود گرما از سیستم گرمایش خودرو است و چراغ چک موتور نیز ممکن است در این فرآیند فعال شود. علاوه بر این، می‌تواند منجر به سرد شدن بیش از حد موتور شما شود و در هنگام رانندگی مشکل قابل توجهی ایجاد کند.

ترموستات آسیب دیده ممکن است در حالت باز یا بسته گیر کند. هنگامی که ترموستات باز گیر می کند، ممکن است اجازه دهد مایع خنک کننده بیش از حد جریان یابد و از رسیدن خودرو به دمای بهینه خود جلوگیری می کند و در نتیجه باعث کاهش عملکرد می شود.

از سوی دیگر، ترموستاتی که در حالت بسته گیر کرده است، اجازه نمی دهد مایع خنک کننده به گردش درآید و سیستمی که موتور شما را خنک می کند و کابین شما را گرم می کند، قطع می کند.

یک ترموستات گیر کرده باعث می شود که مایع خنک کننده داخل موتور بدون اینکه ابتدا گرم شود آزادانه در کل سیستم خنک کننده گردش کند و در نتیجه موتور بیش از حد گرم می شود و بخاری ماشین شما با وجود روشن بودن هوای سرد بدمد.

برعکس، یک ترموستات باز گیر باعث می شود دمای موتور پایین بماند و گرمکن ماشین بیشتر طول بکشد تا گرم شود یا اصلاً گرم نشود. مورد دوم نیز احتمالاً نشانه ای از مشکل هسته بخاری است.

هسته بخاری شبیه رادیاتور ماشین شما به نظر می رسد و از مجموعه ای از لوله ها و باله های باریک تشکیل شده است. با این حال، در حالی که رادیاتور گرما را به هوای اطراف پخش می کند، گرمای هسته بخاری توسط یک فن دمنده به محفظه سرنشینان دمیده می شود.

شبکه لوله های پیچ و خم مانند هسته گرمکن مستعد گرفتگی و نشتی است که باعث کاهش سطح مایع خنک کننده یا جریان در سیستم خنک کننده موتور شما می شود. هسته‌های بخاری معیوب و سطوح پایین یا مایع خنک‌کننده آلوده اغلب دست به دست هم می‌دهند و هر دو مشکل ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد موتور و عدم دمیدن هوای گرم بخاری شود.

از دیگر نشانه‌های هسته بخاری معیوب می‌توان به بوی خوش بویی در خودرو، شیشه‌هایی که به‌طور خاص مه‌گیر می‌شوند و گودال‌های زیر داشبورد یا روی تخته کف سرنشین اشاره کرد.

5. گرفتگی رادیاتور

مسدود شدن رادیاتورهای بخاری به مرور زمان طبیعی است و نباید برای دارندگان خودرو، به ویژه آن هایی که خودروهای واقعا قدیمی دارند، تعجب آور باشد. اما از نادیده گرفتن علائم اولیه انسداد خودداری کنید.

هنگامی که رادیاتور وصل می‌شود، عبور مایع خنک‌کننده از یاتاقان‌های آن دشوارتر می‌شود و باعث می‌شود که بخاری خودرو در مواقع نیاز داغ نشود.

گرفتگی رادیاتور علائم خاصی دارد که جهت آن را نشان می دهد و هرگز نباید آن را با وسیله نقلیه ای که یک دقیقه طول می کشد تا گرم شود قبل از اینکه بتواند هوای داغ را در داخل کابین بدمد اشتباه گرفت.

اگر مایع خنک کننده به وضوح دچار نشتی، ضخیمی یا تیرگی بیش از حد معمول داشته باشد، نشان دهنده گرفتگی رادیاتور شما است. همچنین ممکن است پره های رادیاتور خم شده، پمپ آب آسیب دیده یا خوانش دمای گیج فوق العاده بالا داشته باشد و علت گرم نکردن بخاری ماشین شود.

6. نشت مایع خنک کننده یا سیستم خنک کننده

با توجه به اینکه نسبت معمول ضد یخ و آب 50:50 نیاز است تا سیستم خنک کننده خودرو شما عملکرد موثری داشته باشد، نشتی ها به طور طبیعی بخشی از این لیست هستند. این نسبت به راحتی مختل نمی شود مگر اینکه به اجزای سیستم خنک کننده آسیب یا آلودگی در ترکیب خنک کننده وارد شود اما نشت یکی از اولین نشانه هایی است که آشکار می شود.

این وضعیت می‌تواند دشوار باشد زیرا نشتی ‌ها می‌توانند در هر جایی ظاهر شوند و غیرقابل پیش‌بینی و دید آن‌ها دشوار است. خوشبختانه، بررسی آسیب رادیاتور، پمپ آب و شیلنگ‌های خودرو می‌تواند به شما در کاهش منبع نشتی کمک کند.

7. خرابی پمپ آب

مشکلات پمپ آب یک علامت مشترک با گرفتگی رادیاتور دارد، به ویژه دمای بسیار بالای موتور. این نشانگر ممکن است به صورت پراکنده یا در کنار گرمای مکرر موتور اتفاق بیفتد. در طی این اتفاق، پمپ دیگر نمی تواند آب گرم یا مایع خنک کننده را در سراسر بلوک موتور و هسته بخاری به گردش درآورد.

در نهایت، هسته بخاری گرم نمی شود و بخاری ماشین را از کار می اندازد. عدم رسیدگی به پمپ آب خراب ممکن است منجر به آسیب جدی تری به موتور شود.

8. شیلنگ بخاری آسیب دیده

شیلنگ های بخاری مایع خنک کننده را از فایروال از طریق بخاری ماشین می رسانند و زمانی که دومی به اندازه کافی داغ نشد باید فوراً بررسی شوند. اگر یکی یا هر دو شیلنگ بخاری آسیب ببیند، این قطعات کار نمی کنند، زیرا وظیفه انتقال حرارت اضافی به شکل مایع خنک کننده موتور از موتور به هسته بخاری و بالعکس را بر عهده دارند.

به طور معمول، شیلنگ های بخاری آسیب دیده نیاز به تعویض فوری دارند. در غیر این صورت، ادامه استفاده در صورت عدم رسیدگی در نهایت منجر به از کار افتادن کامل کل موتور و سیستم خنک کننده خواهد شد.

9. قفل هوا در سیستم خنک کننده

یکی از دلایل اصلی گرم شدن بیش از حد موتور، قفل هوا است که به احتمال زیاد به دنبال مشکل بخاری خودرو ناشی از نشت مایع خنک کننده رخ می دهد. این هوای محبوس شده اغلب در هسته بخاری (نقطه بالای سیستم خنک کننده خودرو) یا رادیاتور یافت می شود.

در نهایت، به نوعی ژل تبدیل می‌شود و مانعی برای گردش آزادانه مایع خنک‌کننده در موتور و کل سیستم خنک‌کننده خودرو ایجاد می‌کند. حدود پانزده دقیقه تا نیم ساعت طول می کشد تا سیستم خنک کننده تخلیه شود و خنک کننده آسیب دیده و همچنین هوای محبوس شده در داخل آن از بین برود.

10. شکستگی کنترل گرمایش

یکی از دلایل علت گرم نکردن بخاری ماشین که کمترین علت در مشکوک بودن بخاری برای دمیدن هوای داغ در داخل ماشین کنترل‌های گرمایشی که کار نمی‌کنند است. با این حال، این مجموعه یکی از اولین مواردی است که در صورت بررسی سطح مایع خنک کننده و هسته بخاری باید به آن توجه کنید.

به هر حال، کنترل های گرمایش بخشی از سیستم کنترل آب و هوای خودرو شما هستند و تا حدی مسئول گرم نگه داشتن شما در حین رانندگی هستند. هنگامی که شکسته می شود، می تواند باعث شود که گیج دما به طور نامنظم رفتار کند و تعیین دمای موتور ماشین شما و ارسال مایع خنک کننده از طریق هسته بخاری را دشوار می کند.

شیر کنترل بخاری، به ویژه، به عنوان یک کلید گرما عمل می کند و در زیر هود قرار دارد. اگر این به درستی کار نکند، می تواند منجر به کار نکردن بخاری ماشین شما شود اما تهویه مطبوع کار می کند. با این اوصاف، مطمئن شوید که دکمه های کنترل یا شیر کنترل بخاری را در صورت معیوب بودن تعویض کنید.

11. خرابی محرک دریچه

محرک های دریچه ترکیبی تهویه مطبوع، موتورهای الکتریکی کوچکی هستند که درهای هواکش را در سمت راننده یا مسافر داخل خودرو حرکت می دهند. آن ها بخشی از سیستم HVAC وسیله نقلیه شما هستند که به تنظیم دما و جریان هوا با مخلوط کردن هوای گرم و سرد برای رسیدن به دمای مطلوب کمک می کنند.

مانند هر قطعه دیگر خودرو، این موتورها در یک نقطه یا پس از مدتی استفاده از کار می افتند. بسته به میزان خرابی این قطعات، محرک‌ها می‌توانند منجر به دمیدن هوای گرم بخاری ماشین شما شوند و هوای داغ ممکن است به طور کامل از دریچه ها خارج نشود.

12. فیلترهای هوای متصل

اگر می‌خواهید کارایی سیستم خنک‌کننده خودرو خود را حفظ کنید، تمیز کردن فیلترهای هوا ضروری است و دلیل آن فقط برای راحتی در هوای سرد نیست. در کنار مشکلات بخاری خودرو، گرفتگی فیلتر هوا باعث مه‌گرفتگی پنجره‌ها می‌شود و به مسافت پیموده شده سوخت کمتر از حد معمول کمک می‌کند.

هر دوی این مسائل مانع از توانایی شما برای رسیدن به مقصد به صورت یکپارچه و بدون وقفه می شود. علاوه بر این، یک فیلتر هوای کثیف ممکن است به شما این تصور را بدهد که مشکلی در سیستم کنترل آب و هوای خودرو شما وجود ندارد، زیرا جریان هوا محدود شده است.

13. دریچه های بسته یا مسدود

باله‌ها یا پره‌هایی که گیر کرده و یا بسته شده‌اند، مانع از تولید هوای گرم بخاری خودرو می‌شوند و آن را به داخل کابین رها می‌کنند. از این رو، آن ها باید بخشی از بازرسی شما باشند حتی اگر علائمی که تجربه می کنید مستقیماً به آن ها اشاره نداشته باشد.

انجام این کار شما را از تشخیص زودهنگام موارد چالش برانگیز در این لیست نجات می دهد. یا در بهترین حالت ممکن است متوجه شوید که باله‌ها و دریچه‌های خودرو فقط به تمیز کردن کامل نیاز دارند.

14. ضد یخ راکد

در نهایت، مایع خنک‌کننده غیر متحرکی داریم که باعث می‌شود بخاری خودروی شما به اندازه کافی داغ نشود. مشابه اثرات یک ترموستات معیوب، ضد یخ که راکد است و در قسمت بخاری جریان نمی یابد، تعادلی را که وسیله نقلیه شما برای کارکرد موثر سیستم کنترل آب و هوا به آن نیاز دارد، مختل می کند.

بسیار بعید است که مایع خنک کننده موتور به خودی خود یخ بزند. راکد شدن ضدیخ بیشتر با مشکلات شیر کنترل بخاری یا پمپ آب مرتبط است یعنی اجزایی که مسئول گردش مایع در سیستم خنک کننده خودرو هستند.

در برخی موارد، بخاری ماشین شما ممکن است فقط هنگام رانندگی یا در حال حرکت کار کند. این قابل انتظار است زیرا دمای مایع خنک‌کننده موتور به طور طبیعی قبل از رسیدن به رادیاتور روی موتور گرم‌تر می‌شود و باعث می‌شود که بخاری خودرو به ‌طور لحظه‌ای در موقعیت‌های خاص به خوبی کار کند.

در هر صورت، باید وسیله نقلیه خود را به طور کامل بررسی کنید و منبع علت گرم نکردن بخاری ماشین خود را تعیین کنید، اینکه آیا به طور مکرر هوای با دمای نامناسب را خارج می کند یا خیر.

علت خرابی بخاری خودرو

چرا بخاری ماشین من به اندازه کافی داغ نمی شود؟

این راهنمای علت گرم نکردن بخاری ماشین (اگرچه غیر جامع است) به درستی مقصران معمول خرابی بخاری خودرو را خلاصه می کند. در حالی که برخی موارد ذکر شده در این مقاله تنها منجر به خروج هوای سرد از دریچه های خودرو می شود، برخی دیگر منجر به از بین رفتن کامل عملکرد بخاری خودرو می شود.

با این حال، مالکان باید در اولین علائمی که بخاری آن ها به درستی کار نمی کند، به وسایل نقلیه خود توجه کنند. سریع بودن در حل این مشکلات به شما کمک می کند تا از بسیاری از سواری های سرد نجات پیدا کنید و از تبدیل شدن مشکلات جزئی به تعمیرات گران قیمت و مفصل جلوگیری کنید. اگر همه چیز شکست خورد، کمک گرفتن از یک مکانیک حرفه ای همیشه بهترین راه خواهد بود.

در این مقاله از رادیس کار به بررسی علت گرم نکردن بخاری ماشین و ارائه راه حل برای خرابی بخاری ماشین پرداختیم. در مورد علت خرابی بخاری خودرو و اینکه کدام خدمات و تعمیرات یک مکانیک ماهر و مطمئن می تواند به تعمیر آن کمک کند. همچنین برای تهیه قطعات مودنیاز خود ممی توانید از سایت رادیس کار اقدام به خرید نمایید. رادیس کار به عنوان فروشنده لوازم یدکی خودرو امکان خرید محصولات اصل و با کیفیت را برای خریداران خود فراهم کرده است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *