عیب یابی لوازم یدکی

نازک شدن دیسک ترمز + علائم نازک شدن دیسک ترمز

نازک شدن دیسک ترمز

نازک شدن دیسک ترمز چیست و بررسی دلایل نازک شدن دیسک ترمز امر مهمی است. چرا که ضخامت دیسک ترمز یک اندازه گیری حیاتی برای ایمنی خودرو است. بیایید به برخی موارد ضروری در مورد دیسک های ترمز نگاهی بیاندازیم و پاسخ این سؤالات را پیدا کنیم: نازک شدن دیسک ترمز چیست؟ بهترین زمان برای بررسی ضخامت و نحوه انجام آن چیست؟ با رادیس کار همراه باشید تا به لاغر شدن دیسک ترمز که یکی از علائم خرابی دیسک ترمز است، بپردازیم.

نازک شدن دیسک ترمز چیست؟

امروزه دیسک های ترمز با ضخامت نازک تری نسبت به قبل عرضه می شوند تا وزن و هزینه را کاهش دهند. به همین دلیل است که دیسک ها به راحتی آسیب می بینند.

دانستن حداقل ضخامت برای وسیله نقلیه شما بسیار مهم است زیرا اگر ضخامت دیسک ترمز نازکتر از حداقل سطح باشد، رانندگی می تواند خطرناک باشد. دیسک ترمز نازک تر از نظر وزن سبک تر است و توانایی آن در جذب و دفع گرما کاهش می یابد در نتیجه استحکام دیسک ترمز نیز کاهش می‌یابد که منجر به خطرات بیشتری مانند ترک خوردن یا ترمز نگرفتن می‌شود.

هر زمان که لنت های ترمز را بررسی می کنید، ضروری است که ضخامت دیسک ترمز را نیز بررسی کنید. اگر ضخامت آن کمتر از حداقل مشخصات است و نمی توان آن را دوباره روکش کرد، باید فورا دیسک ترمز را تعویض کنید.

توصیه می شود هر دو دیسک ترمز را به طور همزمان تعویض کنید، حتی اگر یکی از آن ها هنوز کار کند، زیرا تفاوت در ضخامت آن می تواند منجر به کشیده شدن ترمزها به یک سمت شود. برای اطلاعات بیشتر مقاله «زمان تعویض دیسک ترمز» را مطالعه کنید.

علائم نازک شدن دیسک ترمز

اگر متوجه هر گونه علائمی از بدشکل شدن دیسک های ترمز یا ساییدگی بیش از حد آن شدید، ضخامت دیسک را در اسرع وقت بررسی کنید. برخی از رایج ترین علائم عبارتند از:

  • صدای جیغ مانند ترمز
  • توقف طولانی تر
  • کشیده شدن خودرو هنگام ترمزگیری خودرو به یک طرف
  • تکان خوردن پدال ترمز هنگام فشار بر روی آن

مقاله پیشنهادی: بهترین مارک دیسک ترمز


علت نازک شدن دیسک ترمز

نازک شدن دیسک ترمز، به‌دلیل استفاده از لنت و دیسک ترمزهای نامرغوب اتفاق می افتد. اگر لنت ترمز بیشتر از حد مجاز سفت باشد، به جای لنت و ساییده شدن آن، دیسک چرخ خورده و ضخامت آن کم می‌شود و به اصطلاح لاغر می‌شود. همچنین با گذر زمان و استفاده طولانی مدت از خودرو و دیسک، لایه موجود بر روی دیسک‌ تخریب شده و با کاهش ضخامت، باعث بروز مشکل در ترمزگیری می‌شوند.

چه زمانی ضخامت دیسک ترمز را بررسی کنیم؟

دیسک های ترمز حدود 70000 مایل دوام می آورند. این ایده خوبی است که ضخامت روتورهای خود و همچنین مواد اصطکاک لنت ترمز خود را هر 10000 مایل بررسی کنید. به این ترتیب، می توانید هر مشکلی را زودتر تشخیص دهید. قبل از اینکه عملکرد ترمز خودرو شما خیلی بد شود، می‌توانید دیسک ترمز های خود را مجدداً تعویض کنید. اگر ترمزهای شما ناگهان شروع به جیغ زدن یا به یک طرف کشیدن کرد، یا وقتی که روی آن پا می گذارید، پدال ترمز شما تکان می خورد یا هر زمان که لنت ترمز را تعویض می کنید.

چگونه ضخامت دیسک ترمز را اندازه گیری کنیم؟

چگونه ضخامت دیسک ترمز را اندازه گیری کنیم؟

هنگامی که دیسک ترمز را در مقابل خود دارید، فراموش نکنید که حداقل ضخامت آن را بدانید. اگر ضخامت آن بالاتر از حداقل مقدار باشد، استفاده از آن همچنان باید ایمن باشد. حداقل ضخامت معمولاً در یکی از مکان های زیر روی دیسک ترمز حک می شود:

  • کلاه دیسک ترمز
  • درون رگه های دیسک ترمز
  • در طرفین دیسک ترمز

با میکرومتر، ضخامت روتور ترمز را 10 میلی متر در محیط بیرونی روتور اندازه گیری کنید. اندازه گیری را یادداشت کنید.

اگر نیاز به اندازه‌گیری ضخامت دیسک ترمز دارید، فقط مراحل آزمایش دقیق را در دفترچه راهنمای خدمات کارخانه دنبال کنید. ضخامت دیسک ترمز باید با استفاده از میکرومتر اندازه گیری شود. ضخامت را نیز باید قبل و بعد از چرخاندن دیسک ترمز ها اندازه گیری کرد تا مشخصات ضخامت یا عمق مناسب بررسی شود.

برای بررسی ضخامت دیسک ترمز به چه ابزارهایی نیاز دارید؟

برای بررسی ضخامت دیسک، باید وسیله نقلیه خود را بلند کنید، چرخ ها را جدا کرده و سپس ضخامت را اندازه بگیرید. ابزارهای مورد نیاز برای این کار عبارتند از:

  • پایه جک و جک ماشین
  • آچار مهره یا ضربه گیر
  • میکرومتر

میکرومتر یک ابزار اندازه گیری است که می تواند اندازه گیری های سریع و دقیق را ارائه دهد. بسیاری از فروشگاه های قطعات خودرو دارای میکرومترهای با کیفیت هستند.

راهنمای گام به گام نحوه اندازه گیری ضخامت دیسک ترمز

  1. وسیله نقلیه را بالا ببرید. بسته به دیسک ترمز هایی که باید اندازه گیری شوند، جلو یا عقب خودرو را بالا بیاورید و وسیله نقلیه را با پایه جک محکم کنید.
  2. مهره ها را بردارید و چرخ ها را از خودرو بیرون بکشید.
  3. لنت های ترمز را بردارید.
  4. سطح ترمز را بررسی کنید تا ترک و آسیب دیدگی نداشته باشد، سپس سطح آن را کاملا تمیز کنید.
  5. ضخامت دیسک ترمز را 0.40 اینچ (10 میلی متر) در هر 45 درجه (1/8 چرخش) اندازه گیری کنید.
  6. کوچکترین مقدار اندازه گیری شده را با حداقل مشخصات ضخامت مهر شده بر روی دیسک ترمز مقایسه کنید. اگر مقدار آن کمتر از حداقل ضخامت باشد، دیسک ترمز باید تعویض شود.
  7. برای اندازه گیری میزان موازی بودن، کوچکترین مقدار اندازه گیری شده را از بزرگترین مقدار اندازه گیری شده کم کنید. اگر بیشتر از 0.0006 اینچ (0.015 میلی متر) باشد، از تراش ترمز خودرو تایید شده استفاده کنید و اگر پس از آن، دیسک ترمز کمتر از حداقل ضخامت باشد، باید تعویض شود.

نکته: در حین اندازه گیری، فاصله ای حدود 45 از هم و 10 میلی متر از لبه دیسک ترمز حفظ کنید زیرا لنت ترمز واقعی با لبه ها تماس نمی گیرد. همچنین، برای دیسک ترمز های شکاف دار از اندازه گیری شکاف ها خودداری کنید، زیرا این موارد نتایج را منحرف می کنند. در مورد دیسک ترمز های فرورفته یا متقاطع نیز همینطور، از اندازه گیری سوراخ ها دوری کنید.

از یک مکانیک مطمئن و ماهر کمک بگیرید و دیسک ترمز های خود را اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید که در محدوده ایمنی مشخص شده توسط سازنده قرار دارند.

نحوه اندازه گیری ضخامت دیسک ترمز

معایب نازک شدن دیسک ترمز

  • دیسک ترمز هایی که خیلی نازک هستند:
  • نمی تواند گرما را به این خوبی جذب و دفع کند
  • ضعیف تر هستند، بنابراین راحت تر شکسته می شوند.
  • محکم گرفتن کالیپرها و لنت ترمز سخت تر می شود.

راه حل رفع نازک شدن دیسک ترمز

وقتی دیسک ترمز های شما خیلی نازک می شوند، بهترین کار این است که در اسرع وقت آن ها را تعویض کنید. همانطور که در این مقاله شما را راهنمایی کردیم که چگونه ضخامت دیسک های ترمز خود را بررسی کنید.


همچنین بخوانید: علائم تاب داشتن دیسک ترمز


متداول ترین سوالات در مورد نازک شدن دیسک ترمز

  1. دیسک های ترمز به طور متوسط چه مدت دوام می آورند؟

عوامل متعددی می تواند بر میانگین طول عمر لنت ترمز و دیسک های ترمز تأثیر بگذارد. بیشتر به سبک رانندگی و نگهداری شما بستگی دارد. به طور کلی لنت ترمز می تواند از 30000 مایل تا 70000 مایل دوام بیاورد. طول عمر روتورهای ترمز بسیار طولانی است (3 برابر بیشتر از لنت).

  1. آیا می توان با دیسک ترمز های بد رانندگی کرد؟

دیسک ترمز ها نقش مهمی در توقف خودروی شما در حین رانندگی دارند. اگر آن ها خوب کار نکنند، ممکن است نتوانید وسیله نقلیه خود را به درستی و در مواقع اضطراری متوقف کنید. این می تواند به بسیاری از موقعیت های رانندگی خطرناک مانند تصادف اتومبیل منجر شود. به محض اینکه متوجه شدید ترمز های خود به درستی کار نمی کنند، بلافاصله با مکانیک خود تماس بگیرید تا بررسی شود.

  1. اگر دیسک ترمز خیلی نازک باشد چه اتفاقی می افتد؟

در بدترین حالت، پیستون دیگر با کالیپر آب بندی نمی شود و منجر به از بین رفتن روغن ترمز و در نهایت خرابی ترمز می شود. علاوه بر این، اگر ترمز بسیار تهاجمی باشد یا دیسک بسیار نازک باشد، حلقه اصطکاک می تواند از توپی جدا شود و منجر به از کار افتادن ترمز و یا از دست دادن کنترل شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *