راهنمای خرید لوازم یدکی

زمان تعویض دیسک ترمز

عمر دیسک ترمز

همه خودروهای سواری امروزی که بر طبق اصول استاندارد طراحی و ساخته می‌شوند، از ترمزهای دیسکی استفاده می‌کنند. به‌کاربردن ترمزهای کاسه‌ای چندین سال است که منسوخ شده و جایگزین بهتر آن ترمزهایی هستند که به کمک روتورها، ماشین را متوقف می‌کنند. با این‌ وجود باز هم نیاز است که قطعات این سیستم مورد بررسی قرار گیرند و به‌ موقع تعویض شوند. عمر دیسک ترمز یا اجزای دیگر سیستم ترمز از پیش مشخص هستند، اما برخی موارد می‌توانند این بازه را دچار تغییراتی کنند.

اهمیت سلامت قطعات سیستم ترمز باعث شد تا در این مقاله به موضوع مهمی در مورد یکی از اصلی‌ترین قطعات آن بپردازیم. عمر مفید دیسک ترمز و تشخیص زمان تعویض دیسک ترمز در واقع موضوعات اصلی هستند که هر راننده‌ای باید در موردشان اطلاعات داشته باشد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات در این زمینه هستید، با ما در ادامه همراه باشید. اگر عمر مفید دیسک ترمز تان تمام شده از همین فروشگاه لوازم یدکی برای خرید دیسک ترمز اقدام کنید. به این منظور، به راهنمای خرید دیسک ترمز که برایتان بهیه کرده ایم سر بزنید. علاوه بر آن بهترین برند دیسک ترمز هم معرفی شده است.

عمر مفید دیسک ترمز چقدر است؟

اگر کمی با نحو عملکرد سیستم ترمز آشنا باشید، می‌دانید که با فشار دادن پدال روغن ترمز با فشار زیاد لنت‌ها را مجبور به تماس با روتور می‌کند. همین پروسه به نظر ساده می‌تواند باعث کم‌شدن یا توقف خودرو شما شود. اما دقت کنید که تجهیزاتی که در این فرایند دخالت دارند، همگی تحت‌فشار زیادی هستند. به‌این‌ترتیب نمی‌توان انتظار داشت که هیچ خرابی مربوط به سیستم ترمز و قطعاتش برای خودرو شما به وجود نیاید.

عمر مفید دیسک ترمز موضوعی است که به عوامل زیادی بستگی دارد و باید به‌خوبی همه آن‌ها را بشناسید. اندازه وسیله نقلیه، کیفیت دیسک ترمز استفاده شده یا سبک رانندگی می‌توانند باعث کاهش یا افزایش طول عمر دیسک ترمز شوند؛ اما به طور معمول روتورهایی که روی خودروهای سواری به کار می‌روند، طول عمری بین 48 تا 110 هزار کیلومتر خواهند داشت. اما بیایید به همین اعداد ثابت بسنده نکنیم و کمی بیش‌تر در مورد این موضوع تحقیق کنیم.

زمان تعویض دیسک ترمز را چگونه تشخیص دهیم؟

زمان تعویض دیسک ترمز را چگونه تشخیص دهیم؟

شاید بازه‌ای برای طول عمر مفید دیسک ترمز مشخص شده باشد، اما دقت کنید که همه چیز به فشاری که روی این قطعه وارد می‌شود، بستگی دارد. گاهی ممکن است دیسک خودروی شما کم‌تر از 48 هزار کیلومتر و گاهی ممکن است بیش از 110 هزار کیلومتر عمر کند.

به همین منظور به سراغ علائمی می‌رویم که نشان می‌دهند زمان تعویض دیسک ترمز فرارسیده و باید هر چه سریع‌تر برای انجام آن اقدام کنید. برای این که در زمان درستی متوجه این علائم شوید، لازم است به‌خوبی سلامت دیسک ترمز خودرو را به‌صورت مداوم زیر نظر داشته باشید.

انحراف خودرو هنگام ترمز

اگر بخواهیم به شکل دقیقی در مورد انحراف خودرو هنگام ترمز صحبت کنیم، ممکن است دلایل زیادی مطرح شوند. اما خرابی روتورها و تمام شدن عمرشان می‌تواند یکی از اصلی‌تری دلایل باشد. عموماً زمان‌هایی متوجه انحراف خودرو خواهید شد که پدال ترمز را فشار می‌دهید، اما گاهی نیز در حین حرکت معمولی ممکن است با این مشکل مواجه شوید. بهتر است یکی از اولین حدس‌های شما برای این مشل، خرابی دیسک ترمز باشد و در کوتاه‌ترین زمان بررسی این قطعه حیاتی را انجام دهید.

شنیدن سروصدای زیاد

روتورهایی که به انتهای عمر خود نزدیک می‌شوند، ممکن است آسیب‌های بسیاری ببینند که همه آن‌ها را تحت عنوان فرسودگی می‌شناسیم. سروصدا هنگامی از این قطعه شنیده می‌شود که شیارهایی روی سطح دیسک ایجاد شده باشند. این شیارها، هرچند کوچک و جزئی می‌توانند پروسه ترمزگیری و توقف خودرو را با مشکل مواجه کنند. به‌هرحال شنیدن سرو صدای زیاد هنگام فشار دادن پدال ترمز می‌تواند زنگ هشداری باشد که زمان تعویض دیسک ترمز فرارسیده است.


مقاله پیشنهادی: صدای سایش هنگام ترمز


لرزش فرمان خودرو

برای درک بهتر این نشانه از خرابی دیسک ترمز باید در مورد عملکرد سیستم ترمز بیش‌تر بدانید. هنگامی که پدال را فشار می‌دهید، لنت‌ها کاملاً با سطح روتور درگیر خواهند شد و همین پروسه باعث داغ شدن و فرسودگی روتور می‌شود. به‌مرور سطح روتور نازک و نازک‌تر می‌شود تا جایی که تاب می‌دارد یا لبه‌دار می‌شود. هر یک از این مشکلات می‌توانند باعث شوند که لنت‌ها روی سطح نازک فشار بیاورند و طبعاً ترمزگیری دشوارتر شود.

به همین دلیل است که وقتی برای کاهش سرعت پدال را فشار می‌دهید، شاهد لرزش‌های فرمان یا خود پدال خواهید بود. این نشانه واضحی است که به شما می‌گوید عمر مفید دیسک ترمز تمام شده است! برای کسب اطلاعات بیشتر به مطلب «علت لرزش ماشین در سرعت 80 به بالا» سر بزنید.

فرارسیدن عمر مفید مشخص شده برای دیسک ترمز

گاهی ممکن است تا لحظات آخر با هیچ مشکلی مواجه نباشید، اما دقت کنید که روتورها عمر مفید دارند. عددی که هنگام خرید این قطعه به‌عنوان عمر مفیدش مشاهده می‌کنید، در واقع زنگ هشداری است که حداقل با رسیدن به آن باید بررسی‌های دیسک انجام شوند. حتی ممکن است با گذشتن از این عدد باز هم دیسک‌ها همچنان سالم و بی‌عیب باشند، اما لازم است در این مورد حساسیت زیادی داشته باشید.

چطور می‌توان عمر مفید دیسک ترمز را بالا برد؟

چطور می‌توان عمر مفید دیسک ترمز را بالا برد؟

تا اینجا در مورد همه نشانه‌های زمان تعویض دیسک ترمز صحبت کردیم، اما بعضی از افراد به دنبال راه‌هایی هستند که طول عمر روتورها را افزایش دهند. خوشبختانه نحوه افزایش طول عمر دیسک ترمز آن‌چنان هم دشوار نیست و برای این موضوع هم راه‌حل‌هایی وجود دارد.

1. استفاده از دیسک ترمز باکیفیت

بیش‌تر اوقات با مراجعه به بازار با انبوهی از اجناس تقلبی و بی‌کیفیت روبرو خواهید شد که خرید آن‌ها صرفاً هدردادن پول و زمان شما است. دیسک‌های ترمز بی‌نام‌ونشان حتی برای خودروهای بنز یا بی ام و هم وجود دارند و باید مراقب باشید که در دام افراد سودجو نیفتید. خوشبختانه با کم فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی رادیس کار می‌توانید دیسک ترمز بنز و  دیسک ترمز بی ام و با ضمانت اصالت کالا تهیه کنید.

این روتورها بی‌شک از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و بدون بروز هرگونه مشکلی می‌توانید از آن‌ها برای مدت طولانی استفاده کنید. در واقع استفاده از دیسک ترمز باکیفیت اولین راه است و شما می‌توانید از دیگر راهکارهایی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت هم استفاده کنید.

2. از سلامت لاستیک‌ها مطمئن شوید!

شاید برای شما هم سؤال باشد که سلامت لاستیک‌ها چه ارتباطی با عمر مفید دیسک ترمز دارد؟

اگر در کنار لاستیک خودرو خود بنشینید، به‌راحتی می‌توانید روتورها را مشاهده کنید که در داخل آن قرار گرفته‌اند. به عبارتی می‌توان گفت که این عملکرد سیستم ترمز و لاستیک‌ها است که باعث توقف خودرو می‌شود. حال در چه شرایطی ممکن است خرابی لاستیک باعث کاهش عمر دیسک ترمز شود؟

عموماً این اتفاق زمانی می‌افتد که آج لاستیک‌ها از حد مجاز پایین‌تر رفته باشند. در این شرایط خودرو باید مسافت بیش‌تر برای توقف طی کند؛ چرا که چسبندگی لاستیک با سطح جاده کاهش‌یافته است. همین موضوع به نظر بی‌اهمیت می‌تواند فشار بسیار زیادی روی اجزای سیستم ترمز و به‌خصوص دیسک‌ها وارد کند.

3. سبک رانندگی خود را اصلاح کنید!

افرادی که سبک رانندگی خشنی دارند و معتقدند خودرو برای سرعت‌های بالا و ترمزهای شدید ساخته شده، همواره با مشکلاتی مانند تمام شدن دیسک ترمز مواجه خواهند بود. در واقع میزان فشاری که راننده به خودرو وارد می‌کند، ارتباط مستقیمی با سلامت قطعات آن خواهد داشت. باتوجه‌به این موضوع اگر می‌خواهید عمر دیسک ترمز شما بیش‌تر شود، با خودرو خود مهربان‌تر باشید و از ترمزهای ناگهانی، شدید و پی‌درپی خودداری کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *