عیب یابی لوازم یدکی

با انواع خرابی طبق و راه برطرف کردن آن ها آشنا شوید

خرابی طبق

طبق خودرو عضوی حیاتی از سیستم تعلیق خودرو شماست که کارایی‌های مختلفی  دارد. این قطعه در هنگام حرکت خودرو در جذب و انتقال فشار ناشی از ناهمواری جاده مؤثر است. طبق خودرو را  تقریباً  می‌توانید در تمامی وسایل نقلیه  و هر خودرو سواری، باری و غیره ببینید.

در این مقاله ما بر آنیم که  تمام اطلاعات موردنیاز درباره  خرابی طبق خودرو، علائم خرابی طبق خودرو، دلایل خرابی طبق خودرو،  برخی از روش‌ها برای برطرف‌کردن خرابی طبق خودرو را به شما بدهیم. هدف از این مطلب اطمینان از این است که راننده سفر و سواری ایمن  و نرمی داشته باشد. زیرا این قطعه ارتباط مستقیمی با  ایمنی و نرمی سواری دارد. این را بدانید که خرابی طبق می‌تواند  بر ایمنی و کیفیت رانندگی تأثیر بگذارد.

در صورتی که برای رفع خرابی طبق خودرو تان باید تعویض طبق یا خرید طبق جدید انجام دهید، می توانید از رادیس کار که یک فروشگاه لوازم یدکی است، برای خرید انواع طبق بی ام و و طبق بنز اقدام کنید.

 

علائم خرابی طبق را بشناسید

طبق خودرو یک اتصال بین شاسی و سیستم تعلیق است این اتصال  عمودی و یا توپی  است که چرخ خودرو را حمل می‌کند و به راننده خودرو اجازه می­دهد تا حرکت چرخ‌های خودرو را در جاده هدایت کند و در اختیار داشته باشد. اگرچه طراحی و عملکرد این قطعه ساده به نظر می‌آید اما طبق خودرو عملکردی بزرگ و چشمگیر در افزایش پایداری و قابلیت  رانندگی دارد.

همان قدر که طبق خودرو  در سواری و کنترل روان وسیله نقلیه بسیار مهم است،  قسمت‌های خاصی در سیستم تعلیق خودرو با آن در ارتباط است که اگر مشکلی در عملکرد طبق به وجود آید می‌تواند کنترل وسیله نقلیه را سخت کند و گاهی باعث حوادث مرگبار شود.  چند  علامت و نشانه  به ما خرابی طبق خودرو را نشان می‌دهند.

لرزش خودرو

زمانی که طبق خودرو فرسوده شود، چرخ‌ها خواهند لرزید، و شما لرزش خودرو و چرخ­ها را تجربه خواهید کرد. در هنگام دنده عقب نیز چرخ‌ها می‌چرخند، به زبانی دیگر  فرمان در هنگام دنده عقب رفتن می‌لرزد.

هنگامی که فرمان  خودروی شما در دستتان می‌لرزد از این اطمینان حاصل کنید که فوراً به بررسی بوش‌ها بپردازید و آسیب‌های احتمالی را بررسی کنید.  این لرزش‌ها می‌تواند ناشی از قسمت‌های دیگری از خودرو شما نیز باشد پس فقط طبق خودرو باعث لرزش فرمان و  چرخ‌ها نمی‌شود.

قبل از اینکه باعجله تصمیم بگیرید که طبق خودرو شما باعث لرزش شده است باید این را بدانید که قسمت‌های دیگر خودرو را نیز  کنترل کنید شاید که قسمت دیگری در این ماجرا درگیر است.  لرزش خودرو و فرمان تنها یکی از علائم خرابی طبق است.

سرگردانی فرمان

یکی از مهم‌ترین علائم  خرابی طبق خودرو سرگردان شدن و یا سرگردانی فرمان است. در این حالت فرمان از یک سمت به سمت دیگر حرکت می‌کند. در این موقع است که شما می‌فهمید  طبق خودرو شما ایراد دارد.

اگر  در حین رانندگی با فرمان سرگردان برخورد کردید و در این موقعیت قرار گرفتید این سرگردانی فرمان نشان‌دهنده حرکت زیاد یا فرسودگی اتصالات توپی آن است.  بنابراین  این حالت فرمان نشان‌دهنده خرابی طبق خودرو شما است.

اگر که متوجه شدید  ایرادی در طبق خودروی شما وجود دارد دراسرع‌وقت به تعویض یا تعمیر قطعات معیوبتان بپردازید. زیرا عدم تعویض قطعات معیوب دراسرع‌وقت باعث سخت‌تر شدن رانندگی و ناراحتی راننده و مسافران می‌شود و همین‌طور احتمال ازدست‌دادن کنترل وسیله نقلیه وجود دارد.

شنیدن صداهای غیرمعمول از طبق

یکی دیگر از علائم خرابی طبق صداهای غیرمعمولی است که در هنگام خرابی آن به گوش می‌رسد. این علامت و صداها  نشان‌دهنده سایش بیش از حد  بوش‌های طبق خودرو یا مفاصل توپی آن است. بوش‌های طبق به توقف طبق در حرکت کمک می‌کند، درحالی‌که مفاصل توپی به چرخش آن کمک می‌کنند اگر این قطعات فرسوده شوند فرسودگی‌شان می‌تواند میزان حرکت را افزایش دهد تا جایی که به اجزای فلزی مفصل ضربه بزند.

این تحرکات و فعالیت‌ها صداهایی را در سیستم تعلیق ایجاد می‌کنند. این صداها در طول رانندگی به­ویژه در هنگام شتاب گیری، دورزدن در پیچ‌ها یا رانندگی در شرایط جاده افزایش پیدا می­کنند و چالش‌هایی را در پی دارد.

در ابتدا، امکان دارد که وسوسه شوید تا صداها را نادیده بگیرید زیر صداها در اکثر موارد بسیار کم هستند. بااین‌حال اگر صداها را نادیده بگیرید صداها رفته‌رفته افزایش پیدا کرده و شدت آنها بیشتر می‌شود و می‌تواند به سیستم تعلیق آسیب بیشتری وارد کند و علائم بدی از سیستم تعلیق خودرو مشاهده شود.

چرخ‌های لرزان

چرخ‌های لرزان یکی دیگر از علائم خرابی طبق خودرو است، اگر توپی چرخ خراب باشد یا آسیب‌دیده باشد می‌تواند باعث تکان خوردن چرخ  لرزش آن نیز شود. به یاد داشته باشید که طبق خودرو چرخ‌ها و شاسی را به‌وسیله نقلیه وصل می‌کند؛ بنابراین،  زمانی که چرخ‌ها به شاسی متصل نباشند، در جای خود نمی‌چرخند.

مجدداً، هنگامی که بوشینگ‌ها فرسوده شوند یا اگر طبق خودرو تغییر کند شکلش عوض شود یا خم شود، چرخ‌ها دچار لرزش می‌شوند. رانندگی با سرعت بالا درحالی‌که چرخ‌ها لرزش دارند خطرناک است و بر توانایی شما در  رانندگی و کنترل شما بر خودرو تأثیر دارد.

کشیده‌شدن فرمان به طرفین

کشیده شدن فرمان به یک سمت یکی از نشانه های خرابی طبق  است. طبق خودرو نقش مهمی در کارآمدی فرمان دارد و به حرکت بالا و پایین  بدنه خودرو کمک می‌کند. در نتیجه، اگر معیوب باشد، به‌درستی کار نمی‌کند و خودرو در حین رانندگی به یک طرف کشیده می‌شود. در این مرحله و در حین اتفاق افتادن این مهم باید آن را به‌زور به خط بازگردانید. به‌عنوان‌مثال، اگر طبق خودرو آسیب‌دیده باشد سایر قطعات نیز می‌توانند این مشکل را ایجاد کنند بنابراین باید  خودرو را در هر انتها برای روشن شدن بررسی کنید اگر فرمان سفت باشد مفاصل توپ خشک هستند.

روان کاری نکردن هم می‌تواند حرکت آزاد  خودرو را متوقف کند و باعث ایجاد مشکل در فرمان شود که مشکل بزرگی از نظر رانندگی و ایمنی است و با یک بررسی و تعویض این قطعه می‌توان از یک مشکل بزرگ جلوگیری کرد.  به طور مثال درصورتی‌که مفصل فرسوده شده باشد و علائم بعد از خود نشان ندهد، روغن‌کاری مفصل مشکل را حل می‌کند.

چرا طبق ها خراب می شوند ؟

همان قدر که طبق خودرو باعث رانندگی نرم و آرام و با کنترل است. خرابی آن نیز مشکلاتی در کنترل رانندگی ایمنی و رضایت راننده و مسافر آن دارد. لیست پایین دلایل و علل خرابی طبق خودرو و اجزای آن است.

آسیب بدنه اصلی طبق

این یکی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به طبق خودرو است، اگرچه به مواد مورداستفاده در این قطعه نیز دارد اگر قطعه فلز مرغوبی  باشد دوام آن بیشتر است. قرارگرفتن مداوم این قطعه در معرض آب یا رطوبت برای مدت طولانی می‌تواند خطر را برای بدنه طبق خودرو ایجاد کند و باعث زنگ‌زدگی آن شود.

زنگ‌زدگی پدیده خوبی نیست زیرا می‌تواند به یکپارچگی ساختاری و استحکام طبق خودرو آسیب برساند. با اتفاق افتادن زنگ‌زدگی و زنگ زدن قطعه، تعویض قطعات دشوار خواهد بود. اگر آسیب بیش از حد شدید باشد، ممکن است قطعه ترک بخورد و تغییر شکل بدهد یا  بشکند. مشکلاتی مثل برخورد با یک مانع، یا برخورد چرخ‌ها به حاشیه می‌تواند به‌راحتی باعث خرابی طبق شوند. در نهایت بستن ضعیف طبق در طول  بکسل کردن می‌تواند منجر به آسیب شدید شود.

جایگاه طبق در خودرو

آسیب به مفاصل توپی طبق

اتصال توپی طبق در لبه طبق قرار دارد که به بند فرمان یا مجموعه چرخ متصل است. درحالی‌که چندین  طبق دارای یک مفصل توپی دائمی یا داخلی هستند، برخی دیگر با یک مفصل جداگانه ارائه می‌شوند.مفصل توپی باید به طور دائم و همواره به طبق متصل باشد در غیر این صورت  طی فشارها دچار شکستگی می‌شود و مشکلات شدیدی برای ماشین راننده و مسافر آن به وجود خواهد آورد.

راه‌های برطرف‌کردن خرابی طبق

یک طبق معیوب در صورت خراب‌شدن نیاز به تعویض دارد تعمیر مفاصل توپ فرسوده و بوش‌های  خراب سخت است. تنها یک راه وجود دارد که بتوانید طبق دست‌کاری شده یا آسیب‌دیده را تعمیر  کنید و آن تعویض این قطعات است.

اگر تجربه عملی قبلی در تعویض طبق  ندارید آن را به مکانی که معتمد خودتان است بسپارید تا آسیبی به سیستم تعلیق خودروی خود وارد نکنید اگرچه خودتان هم می‌توانید طبق را  جدا کنید و طبق جدیدی  جایگزین  کنید. ولی بهتر است که فردی متخصص این کار را برای شما انجام دهد.

سؤالات متداول

طبق چیست؟

با قطعاتی دیگر بخشی از سیستم تعلیق را تشکیل می‌دهد. آنها مجموعه چرخ‌های جلو را به قاب خودرو متصل می‌کنند. طبق راننده را قادر می‌سازد تا ماشین رانندگی کند و همچنین چرخ‌ها را در امتداد سطح جاده درست هدایت کند.

آیا طبق  شبیه  استخوان جناق  است؟  بله طبق  به دلیل شکلی که دارد  به جناق شباهت دارد.

آیا طبق‌ها  می‌توانند  باعث لرزه‌های مرگ‌آور شوند؟ 

این یک واقعیت است که قطعات در نهایت فرسوده می‌شوند و کارکرد خود را از دست می‌دهند شل بودن بوش یا  طبق می‌تواند باعث لرزش‌های شود که مرگ را به ارمغان می‌آورد خودرو شما همچنین ممکن است تحت‌تأثیر پیچ‌های شل یا طبق خمیده قرار گیرد. برای جلوگیری از این امر مراقب طبق خودرو خود باشید.

طبقه‌ها چقدر دوام می‌آورند؟ 

طبق می‌تواند به‌مرورزمان فرسوده یا هم شود آنها معمولاً بین  ۹۰ هزار تا صدهزار کیلومتر دوام می‌آورند. طبق‌ها در صورت برخورد با ماشین یا عبور از چاله سریع‌تر آسیب می‌بینند.

آیا می‌توان با طبق  شکسته رانندگی کرد؟ 

اگر طبق بشکند ماشین را نمی‌توان با خیال راحت رانندگی کرد. پس سعی نکنید وسایل نقلیه را که طبق  شکست دارند،   برانید.  در صورت شکستن طبق ثبات خودرو به خطر می‌افتد.

آیا تعویض تنها یک طبق اشکالی ندارد؟

امکان تعویض یک طبقه یا همه آنها وجود دارد ولی ازآنجایی‌که طبق‌ها با یک سرعت سایش پیدا می‌کنند آسیب‌دیدن یک طبق نشانه از انقضای طبق‌های دیگر است پس بهتر است آنها را با یکدیگر تعویض کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *