اخبار خودرو

سرویس دوره ای خودرو شامل چه مواردی است؟

سرویس دوره ای خودرو

سرویس دوره ای خودرو شامل چیست؟ فرسودگی وسیله نقلیه شما اجتناب ناپذیر است و معمولاً قبل از اینکه در نهایت بازنشسته شود، طول عمر محدودی خواهد داشت. خبر خوب این است که وسیله نقلیه شما یک شبه به پایان نمی رسد. تعمیر و نگهداری دوره ای مستلزم انجام وظایف تعمیر و نگهداری در فواصل زمانی تعیین شده در زمانی است که وسیله نقلیه شما کار می کند.

خودرو ما یک ماشین است و درست مانند ماشین های دیگر، نیاز به تعمیر و نگهداری دارد تا مطمئن شوید که هر زمان که بخواهید به درستی کار می کند. در حال حاضر، تمام خودروها دارای یک بازه زمانی ثابت برای تعمیر و نگهداری دوره ای هستند که توسط سازنده تعریف شده است. این معمولاً می تواند 10000 کیلومتر یا یک سال باشد و برای وسایل نقلیه خاص 15000 کیلومتر یا یک سال است، هر کدام زودتر باشد.

خدمات تعمیر و نگهداری دوره ای قبل از زمان برنامه ریزی شده و بدون توجه به اینکه علائم خرابی ظاهر شود یا خیر انجام می شود. در این مقاله قصد داریم به سرویس دوره ای خودرو شامل چه اقداماتی می شود؟ بپردازیم. با رادیس کار همراه باشید.

تعمیر و نگهداری و سرویس دوره ای خودرو چیست؟

تعمیر و نگهداری دوره ای فرآیندی است که تضمین می کند دارایی های شرکت در طول عمر مفید خود در شرایط خوبی باقی می مانند. این بر اساس برنامه تعمیر و نگهداری ثابت برای دارایی هایی مانند تجهیزات، ماشین آلات و وسایل نقلیه است. این نوع نگهداری به شدت به بازه زمانی داده شده به مدل خاص دارایی بستگی دارد.

تفاوت بین تعمیر و نگهداری دوره ای و پیش بینی

گاهی اوقات تعمیر و نگهداری مبتنی بر زمان (TBM) در نظر گرفته می شود، تعمیر و نگهداری دوره ای در یک بازه زمانی از پیش تعیین شده انجام می شود، در حالی که تعمیر و نگهداری پیش بینی شده با توجه به طول عمر یک قطعه یا تجهیزات معین انجام می شود.

تعمیر و نگهداری دوره ای بازرسی، سرویس، تمیز کردن و استفاده از سایر فعالیت های تعمیر و نگهداری را برای جلوگیری از خرابی غیرمنتظره دارایی و مشکلات سیستم اعمال می کند. در مقابل، تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده با مشاهده شرایط فیزیکی و تجزیه و تحلیل داده‌های آماری برای شناسایی علائم خرابی و پیش‌بینی زمانی که یک دارایی در شرف شکست است، کار می‌کند.

چرا سرویس دوره ای خودرو مهم است؟

چرا سرویس دوره ای خودرو مهم است؟

خدمات تعمیر و نگهداری دوره ای مهم است زیرا به اطمینان از ماندگاری طولانی، پایدار و قابل اعتماد دارایی ها کمک می کند. بر خلاف انواع دیگر تعمیر و نگهداری، تعمیر و نگهداری دوره ای غیرانتخابی است. هدف آن بازرسی، تمیز کردن، تعمیر و نگهداری هر جزء از تجهیزات یا ماشین است که احتمال از دست دادن هر عاملی را که می تواند مشکل ساز شود را کاهش می دهد.

برای مشاغلی که دارایی هایی مانند تجهیزات و ماشین آلات دارند، انجام تعمیر و نگهداری دوره ای می تواند هزینه های طولانی مدت را به حداقل برساند. این نوع تعمیر و نگهداری دارای هزینه های قابل پیش بینی است که تعیین بودجه برای هر دوره نگهداری را آسان تر می کند. علاوه بر این، اثربخشی هزینه تعمیر و نگهداری دوره‌ای می‌تواند به دلیل عملکرد روان دارایی‌ها و تجربه خرابی کمتر باشد.

تعمیر و نگهداری دوره ای لازم نیست اما به شدت توصیه می شود. صنایعی مانند صنعت خودرو معمولاً از تعمیر و نگهداری دوره ای به عنوان خدمات پس از فروش خودرو استفاده می کنند تا وسیله نقلیه ای که فروخته اند خراب نشود. شرکت‌های خودروسازی، برنامه زمان‌بندی تعمیر و نگهداری دوره‌ای لازم را برای هر مدل در خط تولید تعیین می‌کنند.

علاوه بر این، برخی از نمایندگی های خودرو این خدمات را هنگام خرید خودرو به صورت رایگان ارائه می دهند. مشتریان ممکن است از برنامه نگهداری دوره ای پیروی کنند یا نکنند که می تواند خطر خرابی هایی مانند خرابی خودرو را افزایش دهد.

5 مزایای تعمیر و نگهداری و سرویس دوره ای خودرو

مزایای زیادی برای اجرای تعمیر و نگهداری دوره ای برای دارایی های شما یا ترکیب آن در کنار سایر روش های نگهداری وجود دارد. مزایا عبارتند از:

1) طول عمر طولانی تر

تعمیر و نگهداری منظم روشی موثر برای افزایش قابلیت استفاده تجهیزات، ماشین و وسیله نقلیه است.

2) عملکرد بهینه

نمونه ای از یک روش تعمیر و نگهداری که می تواند عملکرد را بهینه کند تمیز کردن ماشین های روغن کاری مجدد است. تجهیزاتی که دارای اجزای متحرک هستند، مستعد کاهش سرعت هستند، زیرا زباله ها به طور بالقوه می توانند در بین قطعات قرار بگیرند.

یکی دیگر از دلایل کند شدن تجهیزات، نبود سطح یا شرایط مناسب روغن است. این از تبدیل شدن این ناراحتی های جزئی به مشکلات اصلی جلوگیری می کند و همچنین به عملکرد روان سیستم کمک می کند.

3) کاهش زمان خرابی

دارایی هایی که به این دلیل بهینه شده اند، احتمال خرابی کمتری دارند.

4) مقرون به صرفه

این نوع نگهداری هزینه های کمتری را متحمل می شود. علاوه بر این، این امر می‌تواند از خرید دارایی‌های جدید به دلیل خرابی تجهیزات و ماشین آلات یا تعمیراتی که بیش از یک واحد کاملاً جدید هزینه دارند، جلوگیری کند.

5) احتمال خرابی کمتر

این می تواند از خرابی های ناگهانی دارایی جلوگیری کند، به همین دلیل است که تعمیر و نگهداری در وهله اول انجام می شود.

سرویس دوره ای خودرو شامل چه اقداماتی می شود؟

سرویس دوره ای خودرو شامل چه اقداماتی می شود؟

زمان‌بندی فعالیت‌های تعمیر و نگهداری ممکن است سخت باشد اما رعایت برنامه چیز دیگری است. مدیران و سرپرستان تعمیر و نگهداری می‌توانند از ابزارهای دیجیتالی بهره ببرند که نه تنها می‌توانند تعمیرات آتی را به آن ها یادآوری کنند، بلکه در طول فرآیند تعمیر و نگهداری به آن ها کمک می‌کنند.

  • یک برنامه بازرسی که الگوهای تعمیر و نگهداری را به صورت رایگان ارائه می دهد و به تعمیر و نگهداری کمک می کند:
  • نگهداری دوره ای را محول کنید و اقدامات اصلاحی را به پرسنل تیم اختصاص دهید.
  • یک یادآوری برنامه ریزی شده برای یک روش نگهداری خاص تنظیم کنید.
  • گزارش دهید،از شواهد عکس بگیرید و مشکلاتی را که در طول تعمیر و نگهداری پیدا شده است، مطرح کنید.
  • داده های نگهداری را در یک سرور ابری امن ذخیره کنید.

اکنون، بیایید ببینیم که تعمیر و نگهداری دوره ای معمولی چه چیزی را تشکیل می دهد:

1) سرویس دوره ای موتور و لوازم جانبی آن

یک سیستم بسیار مهم خودروی شما که نیاز به تعمیر و نگهداری یا سرویس دوره ای دارد، موتور است. برای موتور از نظر سرویس، مهمترین کاری که انجام می شود تعویض روغن و فیلتر روغن است. رادیس کار به عنوان فروشگاه لوازم یدکی خودرو های لوکس امکان تهیه انواع روغن و فیلتر روغن اصل و با کیفیت را برای خریداران خود فراهم کرده است.

روغن نقش بسیار مهمی در کارکرد موتور شما به خوبی و برای مدت طولانی و برای چندین کیلومتر دارد و مانند خون موتور شما است، بنابراین باید مطمئن شوید که روغن همیشه در شرایط خوبی قرار دارد. و به یاد داشته باشید، تعویض فیلتر روغن زمانی که خودروی خود را برای تعویض روغن می برید الزامی است.

هنگامی که یک خودرو برای تعمیر و نگهداری دوره ای می رود، چند مورد دیگر در رابطه با موتور بررسی یا سرویس می شود. یکی از موارد مهم دیگری که بررسی می شود کیفیت فیلتر هوا یا گرفتگی آن است. به طور معمول، فیلتر هوا تمیز می شود تا از گرد و غبار و سایر ذرات گیر کرده در آن خلاص شود.

اگر به شدت گرفتگی دارد، بهتر است آن را با یک جدید جایگزین کنید. فیلتر هوای تمیز به این معنی است که موتور خودروی شما بهتر تنفس می کند و این بدان معناست که عملکرد بهتری خواهد داشت و پیکاپ مورد نظر و همچنین مسافت پیموده شده سوخت مورد نظر در هر لیتر سوخت مصرفی را دریافت خواهید کرد.

تعویض فیلتر هوا در هر بازه زمانی سرویس اجباری نیست و بعد از هر 30000 کیلومتر یا هر 2 سال یکبار قابل تعویض است. فیلتر بنزین ماشین هم همینطور. از مرکز خدمات بخواهید فیلتر بنزین را تمیز کند و معمولاً در هر فاصله 40000 یا 45000 کیلومتری باید تعویض شود.

در چنین سرویس هایی، مایع خنک کننده خودروی شما نیز بررسی می شود و در صورت افت جزئی سطح، شارژ می شود. اما اگر افت سطح مایع خنک کننده قابل توجه باشد، به این معنی است که مقداری نشتی در سیستم وجود دارد و باید فوراً رفع شود تا در شرایطی قرار نگیرید که نشتی افزایش یابد و باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود. تسمه محرکی که کلیه لوازم جانبی موتور مانند دینام، کمپرسور AC و پمپ فرمان هیدرولیک را به حرکت در می آورد، بررسی می شود و در صورت وجود بریدگی و به نظر فرسوده یا آسیب دیده، تعویض می شود.

2) سرویس دوره ای سیستم ترمز

سیستم بعدی که در یک سرویس نگهداری دوره ای مورد بررسی قرار می گیرد، ترمز خودرو است. در مورد ترمزهای دیسکی، ضخامت لنت ترمز بررسی می شود. اگر آن ها نزدیک به 2 میلی متر یا کمتر هستند، بهتر است همیشه لنت ها را تعویض کنید. رادیس کار به عنوان فروشگاه لوازم یدکی خودرو های لوکس امکان تهیه انواع ترمز خودرو اصل و با کیفیت را برای خریداران خود فراهم کرده است.

دیسک‌ها بررسی می‌شوند که آیا تاب خورده‌اند یا اینکه سطح دندانه‌های زیادی روی آن دارد. مکانیک مرکز خدمات شما می تواند شما را راهنمایی کند که آیا دیسک های ترمز خوب هستند یا نیاز به تعویض دارند یا نیاز به برش دقیق ماشین روی سطح آن دارند.

اگر پدها و دیسک ها خوب به نظر می رسند، همه آن ها تمیز شده و دوباره نصب می شوند. در مورد ترمزهای درام (که معمولاً روی چرخ‌های عقب هر خودروی سگمنت کوچک و متوسط در هند قرار دارند)، درام‌های ترمز باز شده و تمیز می‌شوند و مواد اصطکاک روی آستر بررسی می‌شوند.

اگر به کمتر از 2 میلی متر نازک شده است، باید لنت های ترمز را تعویض کنید، در غیر این صورت فقط تمیز کردن آن ها کافی است. ترمز دستی یا ترمز دستی بررسی و در صورت نیاز تنظیم می شود.

3) سرویس سیستم تعلیق، چرخ ها و لاستیک ها

مرحله بعدی سیستم تعلیق و چرخ ها و لاستیک های ماشین شما است. مرکز خدمات به تمام اجزای سیستم تعلیق مانند کمک فنرها، فنرها، اتصالات متعدد مانند بازوها و پایین بازوها، اتصالات توپی مختلف، میله های تعادل نگاه می کند و بررسی می کند که آیا آن ها خوب هستند یا خیر.

در موارد خاص، آن ها دوباره با گشتاور بالا می روند و در صورت نیاز به تعویض، مرکز خدمات به شما توصیه می کند. فرمان برقی و قفسه فرمان خودرو از نظر عملکرد مناسب بررسی می شوند. لاستیک های شما از نظر سایش آج و وضعیت کلی بررسی می شوند. یاتاقان‌های چرخ بررسی می‌شوند که آیا فرسوده شده‌اند و صدای ناهمواری دارند.

چرخ ها بررسی می شوند که آیا خم شده اند یا آسیب دیگری دارند. بالانس چرخ و چرخش لاستیک انجام می شود. تراز چرخ ها نیز بررسی و تایید می شود. به عنوان یک نکته جانبی، عمر معمولی تایرها تقریباً 50000 کیلومتر (+/- چند هزار کیلومتر) یا 4 تا 5 سال است که هر کدام زودتر باشد. اگرچه بسته به شرایط جاده و رانندگی، این فواصل ممکن است متفاوت باشد.

4) سرویس سیستم های الکتریکی و الکترونیکی

بخشی از خدمات تعمیر و نگهداری دوره ای، تمام سیستم های الکتریکی و الکترونیکی نیز بررسی می شود. چراغ‌های جلو، عقب و چراغ‌های نشانگر خودرو بررسی و تأیید می‌شوند که اگر درست کار کنند.

پنجره های برقی بررسی می شوند که آیا به درستی کار می کنند. باتری تست شده است تا بررسی شود که آیا در شرایط خوبی است یا خیر. گزارش تست باتری در صورت نیاز موجود است و می توان از آن درخواست کرد. عملکرد برف پاک کن ها و بوق ها بررسی و تایید می شود.

اگر خنک کننده مناسب باشد و جریان مناسب باشد، عملکرد AC بررسی می شود. فیلتر کابین که بخشی از AC و سیستم تهویه خودرو است در صورت کثیف بودن بازرسی و تمیز می شود. اگر شرایط خیلی بد باشد، با فیلتر کابین جدید تعویض می شود.

5) سرویس دوره ای گیربکس و کلاچ

یکی دیگر از جنبه های مهم خودرو گیربکس یا گیربکس آن است. معمولاً در یک سرویس تعمیر و نگهداری دوره ای، بررسی می شود که آیا نشانه ای از نشت روغن از گیربکس وجود دارد یا خیر.

اگر وجود نداشته باشد، هیچ کار دیگری لازم نیست انجام شود. فاصله تعویض روغن گیربکس بسیار بیشتر از فاصله تعویض روغن موتور است و از این رو تعویض روغن گیربکس معمولاً در فاصله 50000 یا 60000 کیلومتری که سازنده خودرو تجویز می کند اتفاق می افتد. عملکرد کلاچ نیز در طول سرویس تعمیر و نگهداری بررسی می شود و گزارشی در مورد وضعیت کلاچ و اینکه آیا نیاز به تعویض دارد با شما به اشتراک گذاشته می شود.

رادیس کار به عنوان فروشگاه لوازم یدکی خودرو های لوکس امکان تهیه انواع روغن گیربکس و روغن موتور اصل و با کیفیت را برای خریداران خود فراهم کرده است.

6) سایر چک ها

تمام لولاهای درب روغن کاری شده و درها برای بسته شدن مناسب بررسی می شوند. چکمه، کاپوت و سایر قسمت‌های بیرونی بدن بررسی شده و پیشنهادات متناسب با آن ارائه می‌شود. در نهایت، خودرو با کمک یک اسکنر تشخیصی که به سیستم OBD خودرو و از طریق آن به رایانه داخلی متصل می‌شود، اسکن می‌شود.

بازنشانی بازه زمانی سرویس انجام می‌شود و اگر کدهای عیب تشخیصی در سیستم ذخیره شده باشد، این کدها توسط اسکنر خوانده می‌شود و بررسی می‌شود که مشکل از کجاست. بر این اساس، در صورت نیاز، تشخیص بیشتر انجام می شود.

چک لیست سرویس دوره ای خودرو

چک لیست سرویس دوره ای خودرو

چک لیست تعمیر و نگهداری خودرو ابزاری است که توسط تکنسین های خدمات خودرو یا مدیران ناوگان در شناسایی مشکلات خودرو استفاده می شود. بازرس را راهنمایی می کند تا اطمینان حاصل کند که بازرسی کامل بر روی تمام قطعات خودرو بر اساس الزامات خودرو انجام شده است.

تعمیر و نگهداری اولیه خودرو

  1. چراغ موتور
  2. ترمز
  3. لاستیک
  4. چراغ ها
  5. برف پاک کن

تعمیر و نگهداری ماهانه

  1. روغن موتور
  2. مایع خنک کننده
  3. مایع برف پاک کن

3 ماه یا 3000 مایل

  1. روغن گیربکس اتوماتیک
  2. مایع فرمان برقی
  3. فیلتر هوای موتور
  4. باتری
  5. کمربند
  6. شیلنگ
  7. اگزوز
  8. آج لاستیک

6 ماه یا 6000 مایل

  1. روغن موتور و فیلتر
  2. شاسی
  3. فرمان
  4. سیستم های تعلیق
  5. سیستم های ترمز
  6. شمع ها
  7. تسمه تایم
  8. شوک ها و پایه ها
  9. تکمیل
  10. توصیه ها

به طور خلاصه، خدمات تعمیر و نگهداری دوره ای خودرو شما شامل موارد زیر است:

  1. تعویض روغن موتور و فیلتر روغن
  2. تمیز کردن فیلتر هوا و فیلتر بنزین و در صورت نیاز تعویض
  3. بازرسی سیستم خنک کننده موتور و شارژ مایع خنک کننده
  4. بازرسی تسمه محرک
  5. بازرسی ترمز و تمیز کردن و گزارش
  6. بررسی و بازرسی سیستم تعلیق
  7. تراز و تعادل چرخ
  8. بازرسی سیستم های الکتریکی و الکترونیکی از جمله باتری
  9. بازرسی AC و تمیز کردن یا تعویض فیلتر کابین
  10. بازرسی گیربکس و بررسی عملکرد کلاچ
  11. بررسی بوق، برف پاک کن ها، فرمان برقی و درب ها برای عملکرد صحیح

اگر نظم و انضباط را برای نگهداری از خودروی خود طبق این فواصل زمانی تعیین شده داشته باشید، خودرویی خواهید داشت که به خوبی نگهداری می شود که نه تنها برای مدت طولانی به شما خدمت می کند، بلکه با افزایش سن نیاز به تعمیر کمتری نیز دارد. چنین وسایل نقلیه ای که به خوبی نگهداری می شوند نیز ارزش فروش مجدد خوبی در زمان فروش دارند.

خدمات تعمیر و نگهداری و سرویس دوره ای خودرو برای حفظ خودروی شما در بهترین شکل بسیار مهم است و باید به طور معمول طبق فاصله زمانی تعیین شده توسط و سازنده انجام شود. این اطلاعات در مورد فواصل سرویس در دفترچه راهنمای مالک شما نوشته شده است.

در این مقاله از رادیس کار به بررسی سرویس دوره ای خودرو شامل چه اقداماتی می شود؟ پرداخته ایم و در مواردی که نیاز به خرید قطعات است، امکان تهیه آن را از طریق فروشگاه رادیس کار به عنوان فروشنده لوازم یدکی خودرو های لوکس فراهم کرده ایم. کافی است به سایت رادیس کار مراجعه کرده و پس از مشاوره با کارشناسان مجموعه اقدام به خرید نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *