راهنمای خرید لوازم یدکی

راهنمای خرید شمع موتور

راهنمای خرید شمع موتور

قصد خرید شمع موتور دارید؟ این راهنمای خرید شمع موتور را تا انتها دنبال کنید تا با نکات کلیدی برای انتخاب یک شمع موتور مناسب برای ماشین خود آشنا شوید. اگر زمان تعویض شمع موتور تان رسیده یا متوجه خرابی شمع موتور خودرو شده اید ، می توانید به محصولات شمع بوش در فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی رادیس کار سر بزنید و بهترین شمع موتور ها را مشاهده و برای خرید انتخاب کنید. برای اطلاعات تکمیلی و جزئیات بیشتر در انتخاب شمع ماشین، می توانید با کارشناسان رادیس کار در ارتباط باشید.

اهمیت خرید شمع موتور مناسب برای خودرو

راهنمای خرید شمع موتور بنز یا راهنمای خرید شمع موتور بی ام و یا هر خودرو دیگری چه کمکی به ما می‌کند؟

مهم‌ترین مسئله اینجاست که شمع‌ها و موتورها، هرکدام انواع بسیار زیادی دارند. هر یک با توان، ابعاد و ظرفیت متفاوتی تولید شده‌اند. اینجاست که باید بدانید برای چه خودرویی لازم است از چه شمع موتوری استفاده شود. اهمیت انتخاب و خرید شمع موتور مناسب برای خودرو در این است که این قطعه نه‌تنها باعث روشن شدن موتور می‌شود، بلکه در عملکرد آن هم اثرگذار است. به عنوان مثال تاثیر شمع موتور در شتاب خودرو را نباید نادیده گرفت.

شمع نامناسب برای خودرو می‌تواند باعث آسیب جدی به پیستون و سیلندرها شود یا حتی باعث بالارفتن میزان مصرف سوخت خودرو باشد. همه آن چیزی که باعث حرکت یک خودرو می‌شود، احتراق سوخت در موتور است. در واقع کیفیت این احتراق به کمک نوع سوخت، نوع موتور و البته شمع موتور مشخص می‌شود؛ پس اهمیت زیادی دارد که از چه نوع شمعی برای چه نوعی از موتورها استفاده می‌شود.

آشنایی با انواع شمع موتور

آشنایی با انواع شمع موتور

در ادامه راهنمای خرید شمع موتور بررسی می‌کنیم که این قطعه چند نوع دارد. خوشبختانه می‌توان شمع موتور را از جنبه‌های مختلف دسته‌بندی کرد که هرکدام به بخشی از ویژگی‌های این قطعه اشاره دارند. برای خرید بهترین نوع شمع موتوری که برای خودرو شما مناسب باشد، باید از بین همه انواع شمع انتخابی کنید که با مشخصات عملکرد موتور خودرو تطابق داشته باشد.

به همین منظور شمع موتور را از جنبه کد حرارتی و جنس الکترودشان دسته‌بندی کرده‌ایم. در ادامه به هر یک از این موارد به‌صورت جداگانه می‌پردازیم.

راهنمای خرید شمع موتور بر اساس کد حرارتی

دقت کنید که این قطعه به طور مستقیم با احتراق درون موتور درگیر بوده و در نتیجه هنگام کارکردن دمای بسیار بالایی خواهد داشت. کد حرارتی در واقع بالاترین دمایی است که شمع موتور در آن عملکرد مناسبی داشته و می‌تواند سالم بماند. شمع باید تا زمان مشخصی این دما را در درون خود نگه‌داری؛ چرا که در غیر این صورت احتراق پیش از موعد رخ می‌دهد.

1. شمع سرد

به نظر شما چرا به این نوع، شمع سرد گفته می‌شود؟

مشخصاً به این دلیل است که حرارت را برای مدت کوتاه‌تر درون خود نگه خواهد داشت و سریع خنک می‌شود. مشخصات فیزیکی این شمع دلیل اصلی این انتقال سریع دمایی است. شمع سرد پایه‌های کوتاهی دارد که به آن اجازه می‌دهند دمای بالایی را جذب و در زمان کوتاهی آن را به بیرون منتقل کند.

به‌این‌ترتیب با استفاده از این نوع شمع دمای احتراق با سرعت بیش‌تری منتقل می‌شود و این موضوع در عملکرد خودرو اثرگذار خواهد بود. باتوجه‌به همه این موضوعات می‌توان این شمع را برای موتورهایی با دمای بالا مناسب دانست.

2. شمع نیمه گرم

در ادامه راهنمای خرید شمع موتور به شمع نیمه گرم می‌رسیم. این نوع در واقع حالت میانی و متعادل دارد؛ چرا که پایه‌های آن نه خیلی بلند و نه خیلی کوتاه هستند. در نتیجه این شمع درگیری چندان زیادی با گرما و احتراق داخل محفظه موتور نخواهد داشت و می‌توان انتقال گرما در آن را نسبتاً خوب دانست. همان‌طور که حدس می‌زنید، این شمع‌ها برای موتورهایی با دمای متوسط مناسب خواهند بود.

3. شمع گرم

این نوع شمع پایه‌های بلندتری از همه انواع دیگر دارد که باعث می‌شوند بیش‌تر در معرض گرمای موتور و حرارت آن باشد. بالاتر بودن پایه‌ها باعث شده تا این شمع گرما را با سرعت بسیار کم‌تری منتقل کند. از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که این شمع باید در موتورهایی به کار رود که دمای پایینی دارند؛ چرا که می‌تواند دما را برای مدت بیش‌تر بالا نگه‌داری و احتراق در زمان مناسب ایجاد کند.

راهنمای خرید شمع موتور بر اساس ساختار

راهنمای خرید شمع موتور بر اساس ساختار و جنس الکترود مثبت

یکی از فاکتورهای مهم در راهنمای خرید شمع موتور بنز یا هر خودرو دیگری این است که بدانید ساختار و جنس الکترود مثبت محصول مورد چگونه باشد. به همین منظور همه شمع‌های موجود را از نظر ساختار و جنس الکترود مثبت دسته‌بندی کرده‌ایم و هر یک را بررسی خواهیم کرد.

شمع‌ موتور های معمولی

الکترود مثبت در این شمع از جنس نیکل ساخته می‌شود. سر این الکترود گرد و به‌صورت تخت طراحی شده که باعث می‌شود دقت جرقه‌زنی و کیفیت جرقه‌ها چندان خوب نباشد. ازآنجایی‌که کیفیت جرقه شمع یکی از پارامترهای مشخص‌کننده عملکرد موتور است، می‌توان انتظار داشت شمع موتور معمولی باعث کاهش کیفیت عملکرد موتور شود.

به‌طورکلی شمع موتور معمولی چندان مقاومت دمایی بالایی ندارد و به همین دلیل طول عمر آن هم به نسبت انواع شمع‌های جدیدتر، بسیار کم‌تر خواهد بود.

شمع‌ موتور های سوزنی

اگر می‌خواهید موتور خودرو شما باقدرت بسیار بیش‌تر کار کند، باید از قطعاتی مانند شمع‌های سوزنی استفاده کنید. الکترود مثبت این شمع به‌جای شکل تخت، به شکل سوزنی ساخته می‌شود. این کار باعث شده شمع بتواند جرقه‌های قوی‌تری را در جهت پیستون‌ها ایجاد کند. هر چه جرقه قوی و دقیق‌تر باشد، احتراق بهتر خواهد بود و خودرو با مصرف سوخت کم‌تری می‌تواند انرژی بیش‌تر تولدی کند.

طراحی و تولید این نوع شمع‌های به نسبت نوع معمولی جدیدتر بوده و از تکنولوژی‌های جدیدتری برای تولیدشان استفاده می‌شود. این شمع‌های همچنین از مواد و متریال متفاوتی ساخته می‌شوند که باعث بهبود ویژگی‌های مثبت آن‌ها شده است.

  • شمع‌های پلاتینیوم

برای شمع‌های سوزنی از الکترودهای مثبت باکیفیت بالاتر استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها از جنس پلاتینیوم خواهد بود. این فلز باعث شده تا شمع موتور، مقاومت حرارتی بسیار بالایی داشته باشد. از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که این شمع حتی در دمای بالای موتور و در دور موتورهای بالا هم می‌تواند دقت و کیفیت جرقه‌ها را حفظ کند. در نهایت هم باید اشاره کنیم که جنس الکترود پلاتینیومی این شمع‌ها باعث شده تا طول عمر بالایی داشته باشند.

انواع شمع موتور

شمع‌های ایریدیوم

یکی از شمع‌هایی که در راهنمای خرید شمع موتور توجه ویژ‌ه‌ای به آن شده است، شمع‌ها ایریدیوم نام دارند. در این نوع الکترود مثبت از جنس فلز ایریدیوم ساخته می‌شود که دوام، کارایی و بازدهی بسیار بالایی دارد. ایریدیوم بالاترین مقاومت حرارتی میان همه انواع دیگر شمع‌ها را دارد و از طرفی دقت و کیفیت جرقه‌هایی که تولید می‌کند، در عملکرد بهینه موتور تأثیر زیادی خواهد داشت.

برای این که بتوانید از تمام ظرفیت موتور خودرو خود استفاده کنید، باید شمع‌های با بازدهی بالا مانند شمع‌های ایریدیومی در آن به‌کاررفته باشند.

شمع‌های چند الکترودی

این نوع شمع موتور این روزها محبوبیت بسیار زیادی دارد و دلیل اصلی آن هم طول عمر بالای آن‌ها است. شمع‌های چند الکترودی کارایی و بازدهی خوبی هم دارند و برای مدت طولانی قابل‌استفاده خواهد بود. دقت کنید که در هر بار جرقه زدن شمع‌های معمولی تنها یک الکترود وجود دارد که بار تولید جرقه را به دوش می‌کشد. در مورد شمع‌های چند الکترودی اما موضوع متفاوت است؛ چرا که این نو دارای چند الکترود در کنار هم خواهد بود.

به‌این‌ترتیب برای هر بار تولید جرقه یکی از این الکترودها به کار می‌روند و همین موضوع به نظر ساده باعث شده تا طول عمر آن‌ها چندین برابر شمع‌های دیگر باشد.

تا اینجا در راهنمای خرید شمع موتور بررسی کردیم که این قطعه را بر اساس مشخصه‌های مختلفش، به چند دسته می‌توان تقسیم کرد. پیش از خرید لازم است حتماً در مورد این موارد اطلاع داشته باشید، اما برای خرید نیاز دارید که اطلاعات مربوط به موتور خودرو را هم بدانید. به‌این‌ترتیب مشخصات فنی موتور و شمع را باید با هم تطابق دهید تا بهترین گزینه را به دست آورید. دقت کنید که شمع‌هایی با کد حرارتی بین ۴۵۰ تا ۸۰۰ عموماً برای خودروهای سواری مورداستفاده هستند و کدهای حرارتی بالاتر یا پایین‌تر می‌توانند آسیب‌های جدی به موتور وارد کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *