اخبار خودرو

شمع موتور چگونه در افزایش شتاب خودرو تاثیر دارد؟

تاثیر شمع موتور در شتاب خودرو

موتور خودرو از قطعات زیادی تشکیل شده که هرکدام وظیفه مهمی در عملکرد موتور دارند. یکی از مهم‌ترین قطعه‌ها شمع موتور است. شمع موتور روی سرسیلندر نصب شده و بعد از ترکیب شدن سوخت و هوا، با ایجاد جرقه ترکیب را مشتعل کرده و موتور را به کار می‌اندازد. به همین خاطر یک شمع موتور خوب و مناسب موتور می‌تواند تاثیر مهمی بر شتاب خودروی شما داشته باشد. برای مطالعه کامل‌تر روی مبحث شمع موتور این صفحه را بخوانید. اگر نیاز به راهنمایی برای خرید شمع موتور بنز و شمع موتور بی ام و دارید، به راهنمای خرید شمع موتور سر بزنید.

ارتباط شمع با افزایش شتاب خودرو

همانطور که گفتیم، شمع خودرو با ایجاد جرقه و مشتعل کردن ترکیب سوخت و هوا موتور را به کار می‌اندازد، به همین‌خاطر اگر جرقه مناسب ایجاد نشود و سوخت به طور کامل و یکسان مشتعل و سوخته نشود، موتور به سختی روشن شده و شتاب نخواهد داشت.

شمع موتور برقی که برای ایجاد جرقه نیاز دارد را از طریق وایر و کوئل خودرو دریافت می‌کند و ECU یا کامپیوتر ماشین با بررسی پارامترهایی که از سنسور موتور دریافت می‌کند زمان مناسب جرقه زنی را محاسبه کرده و به کوئل دستور انتقال برق به وایر را می‌دهد به این صورت برق به شمع رسیده و شمع موتور جرقه را ایجاد می‌کند.

هر مشکلی در این پروسه برای هر یک از قطعات پیش بیاید عمل جرقه زنی به درستی انجام نشده و عملکرد خودرو افت خواهد کرد. پس اگر شمع نو خریداری و نصب کرده‌اید و همچنان شتاب خودرو به حد رضایت نیست، سیستم برق رسانی به شمع را بررسی کنید.

تمیز کردن شمع موتور

شمع موتور بعد از مدتی کار کردن و در معرض سوخت و حرارت بالا قرار گرفتن، دچار کثیفی می‌شود و از عملکرد مناسب آن کم می‌شود و شما شاهد افت شتاب خودرو خواهید بود. پس هر از چند گاهی شمع موتور را بیرون بیاورید و آن را تمیز کرده و تغییر را حس کنید.

تاثیر کدام شمع بر افزایش شتاب خودرو بیشتر است؟

هر شمع برای یک نوع موتور مناسب است برای پیدا کردن شمع مناسب خودروی خود این صفحه را بخوانید.
هر کدام از شمع‌ها با آلیاژ متفاوت و شیوه عملکرد خاص خود، برای یک نوع موتور مناسب هستند. به طور کلی شمع موتورها را به سه دسته تقسیم می‌کنیم شمع نیکل، شمع پلاتینیومی، شمع ایریدیومی و شمع سوزنی.

  • شمع سوزنی

دلیل نام گذاری این شمع سوزنی شکل بودن الکترود مثبت آن است که باعث ایجاد جرقه قوی‌تر و اشتعال کامل می‌شود اما عملکرد کلی این محصول خوب بوده و با صدا و لرزش کم تاثیر قابل قبولی روی شتاب خودرو ایجاد می‌کند.

  • شمع نیکلی

شمع نیکلی ساده‌ترین نوع شمع موتور است و الکترود مثبت آن بر خلاف دیگر نمونه‌ها تخت است. شمع‌های نیکلی جرقه زنی ضعیفی دارند و در کل تاثیر محسوسی در شتاب خودرو ایجاد نمی‌کنند اما به خاطر قیمت پائین طرفدارهای خود را دارند.

  • شمع پلاتینیومی

الکترود شمع پلاتینیومی از فلز پلاتینیوم ساخته شده و این فلز می‌تواند تا 2500 درجه سانتیگراد حرارت راتحمل کند و این مقاومت بسیار مهم است. جدای از این، شمع پلاتینیومی عمر بالایی حدود 100000 کیلومتر دارد و در بلند مدت بسیار به صرفه است.

  • شمع ایریدیومی

الکترود مثبت شمع ایریدیومی به شکل سوزنی بوده و از فلز ایریدیوم ساخته شده که می‌تواند حرارتی معادل 4000 درجه سانتیگراد را تحمل کند. الکترود منفی این شمع هم از جنس ایریدیوم بوده و به همین خاطر جرقه بین دو الکترود ساده و سریع ایجاد می‌شود. عمر شمع‌های پلاتینیومی به خاطر تحمل حرارت بالایی که دارند به راحتی تا 150000 کیلومتر کار خواهند کرد. تاثیر این شمع در افزایش شتاب خودرو از دیگر انواع بیشتر است و بهترین انتخاب برای بالا بردن شتاب است.

کدام برند شمع بهتر است؟

ما در مقاله بهترین برند شمع موتور انواع شمع و بهترین برندها را معرفی کردیم که شما می‌توانید از اینجا بخوانید. حالا می‌خواهیم فقط یک برند را انتخاب کرده و از بهترین و پر فروش‌ترین شمع موتور در جهان بگوییم.

شمع موتور بوش BOSCH

بوش با قطعیت یکی از معروف‌ترین نام‌ها در صنعت لوازم الکترونیک حتی لوازم یدکی خودروست. شمع موتورهای بوش در انواع مدل با بهترین کیفیت و بالاترین استاندار جهانی در تمام دنیا پرطرفدار و پرفروش هستند. رادیس‌کار انواع شمع موتور بوش را با بهترین قیمت و ضمانت اصالت کالا به فروش می‌رساند، شما می‌‌توانید از این صفحه محصولات بوش را مشاهده و خریداری کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *