راهنمای خرید لوازم یدکی

نحوه تشخیص شمع بوش اصل از تقلبی چگونه است؟

تشخیص شمع بوش اصل از تقلبی

نحوه تشخیص شمع بوش اصل از تقلبی چگونه است؟ آیا تا به حال محصولی را از یک برند معروف خریداری کرده اید و پس از آن متوجه تقلبی بودن آن شده اید؟ متأسفانه، مانند بسیاری از محصولات ممتاز، این ممکن است حتی در مورد شمع بوش نیز اتفاق بیفتد که به دلیل ذوب شدن الکترود های مرکزی باعث آسیب موتور بشوند. به همین دلیل در این مقاله از رادیس کار به یک راهنمای 5 مرحله ای در مورد نحوه تشخیص محصولات اصلی و تقلبی و تشخیص شمع بوش اصل از تقلبی پرداخته ایم.

چگونه شمع های تقلبی را تشخیص دهم؟

شمع بوش اصل روی خودروهای معمولی از جمله تویوتا نصب می شوند. آن ها باید فقط از فروشگاه های تخصصی قابل اعتماد خریداری شوند تا با نوع جعلی آن برخورد نکنید. چرا تشخیص شمع بوش اصل از تقلبی مهم است؟ می توانید شمع های تقلبی را با تمرکز بر ارزانی آن ها خریداری و استفاده کنید اما متاسفانه لذت پس انداز کوتاه مدت خواهد بود.

دیر یا زود، این منجر به خرابی خودرو، هزینه های اضافی برای تعمیرات و تعویض قطعات یدکی می شود. تشخیص شمع بوش اصل از تقلبی کار دشواری نیست، برای این کار باید ظاهر قطعه یدکی و بسته بندی را به دقت مطالعه کنید.

  • ظاهر شمع

شمع های اصلی دارای تعدادی ویژگی متمایز خارجی در مقایسه با تقلبی هستند. تفاوت های اصلی در نحوه تشخیص شمع بوش اصل از تقلبی، اولین چیزی است که چشم را به خود جلب می کند هفت تفاوت است:

  1. نوک
  2. نوشته ها
  3. قاب
  4. حلقه آب بندی
  5. الکترودها
  6. شیار
  7. بسته بندی
  • نوک

نوک تقلبی، یعنی خود کلاه، براق است، در حالی که اصلی دارای روکش مات است. هیچ عیب و ایرادی از جمله پیچ و تاب ندارد. با دست نمی توان آن را باز کرد. انتخاب اصلی و تقلبی متفاوت است. جعلی دارای نوک صاف است، شمع های مارک دارای فرورفتگی کوچک هستند.

  • نوشته ها

شمع های تقلبی نیز با توجه به نوع علامت گذاری دارای نوشته هایی هستند اما آن ها با اصلی متفاوت هستند.

اگر با چیز سفت، یعنی نه با انگشت مالیده شوند، پاک می شوند. یک شمع تقلبی دارای علامتی مبهم است که نه تنها به خوبی چاپ نمی شود، بلکه می تواند در معرض دمای بالا خراشیده شود یا به سادگی ناپدید شود.

مانند شمع اصل با لاک مخصوص پوشانده نشده است. در شمع اصلی، نوشته ها توسط یک لاک مقاوم در برابر حرارت محافظت می شود، بنابراین خراش دادن آن کار نخواهد کرد.

آن ها از نظر خارجی متفاوت هستند. فونت روی بدنه، یعنی قسمت فلزی شمع، ممکن است ناهموار، پررنگ، تار باشد. در نسخه های اصلی، نازک، یکنواخت، واضح است، می توان آن را “نقطه دار” و معمولی دانست. در قسمت مرکزی فلزی، به نظر می رسد این نوع به جای حک شده، “خراشیده” شده است.

شمع جعلی، الکترود های مرکزی اغلب پردازش نمی شوند (صیقل داده نمی شوند، سطح با کیفیت پایین مشخصی هم در انتهای الکترود و هم روی بدنه آن دارند) و همچنین در مرکز قرار نمی گیرند. در مورد دوم، این بدان معنی است که الکترود مرکزی در وسط شمع نیست، بلکه کمی در کنار آن ریخته شده است.

  • قاب

در نوع جعلی، کیس با کیفیت بالا ریخته‌گری نمی‌شود، آثار شیار از دستگاه ‌ها دیده می‌شود. شمع های اصلی با ریخته گری ساخته می شوند. در تقلبی ها، اریب ها، افتادگی ها، فرورفتگی ها، لکه ها قابل توجه است.

  • حلقه آب بندی

حلقه آب بندی نباید از محل اتصال رزوه دار شمع جدا شود. اگر بتوان آن را حذف کرد، پس این یک شمع تقلبی آشکار است.

  • الکترودها

قسمت پایین شمع از 3 قسمت تشکیل شده است:

  • الکترود
  • الکترود جانبی
  • عایق

الکترود مرکزی باید دقیقاً در مرکز قرار گیرد و با کیفیت بالا ساخته شود. اندازه آن به وضوح مطابق با اندازه ای است که روی بسته بندی نوشته شده است.

در شمع های تقلبی، قطر الکترود مرکزی (به ویژه نوک آن) بسیار ضخیم تر از آن چیزی است که باید روی شمع اصلی باشد. معنی آن را در اسناد پیوست بررسی کنید و به صورت بصری بررسی کنید. برای انجام این کار، می توانید نوعی سیم، سوزن بافندگی یا مته با قطر از پیش تعیین شده بردارید.

در اصل، نوک الکترود شمع تیز است، به خصوص برای شمع های گران قیمت. علاوه بر این، در شمع های تقلبی‌ نسبتاً خوش ساخت، گاهی اوقات این تنها روش برای شناسایی تقلبی است، زیرا سایر عناصر شمع مشابه اصلی هستند.

برای بررسی سایز الکترود می توانید یک مته با ضخامت دلخواه با خود به فروشگاه ببرید. مته را به الکترود وصل کرده و اندازه آن را بررسی کنید. الکترود کناری روی شمع تقلبی اغلب به صورت کج نصب می شود و لبه آن اریب است. کیفیت لحیم کاری الکترود جانبی تقلبی همیشه پایین تر است. الکترودهای جانبی و مرکزی باید در یک راستا باشند.

در مورد عایق، شمع اصلی سطح صافی دارد. در یک شمع تقلبی، بر خلاف نوع اصلی، اولا سطح صاف نخواهد بود (در لمس زبرتر است) و ثانیا، بر روی بدنه عایق از دو طرف کاملاً مخالف، می توانید برجستگی های طولی را که به صورت یک باقی مانده است، مشاهده و احساس کنید. نتیجه اتصال نادرست قالب های دست ساز قالب گیری است.

  • شیار

برای شمع های تقلبی، نخ ها کیفیت پایینی دارند. این به دلیل این واقعیت است که قطعات فلزی بر روی ماشین های معمولی ساخته می شوند. شمع های مارک دار بر روی تجهیزات دقیق تولید می شوند، بنابراین به جز نقص ساخت، عاری از نقص هستند. در شمع های اصلی، الکترود شمارنده با لیزر جوش داده می شود.

  • بسته بندی

بسته به مدل شمع، بسته بندی می تواند هر رنگی باشد اما همه شمع ها در ظروف جداگانه و سپس در یک ظروف مشترک بسته بندی می شوند. هر کد روی بسته باید مانند خود شمع باشد.

بسته بندی از مقوا با کیفیت بالا ساخته شده است که به خوبی مونتاژ شده است. شمع های اصلی، به عنوان یک قاعده اما نه همیشه بسته بندی با کیفیت بالایی دارند. این هم برای مواد و هم برای چاپ صدق می کند. به کیفیت فونت ها و چاپ دقت کنید تا یکدست باشند و رنگ جاری نشود. کلمات جعلی ممکن است دارای اشتباهات املایی باشند. چاپ روی آن واضح است، رنگ پاک نمی شود، روی دست باقی نمی ماند.

گاهی اوقات می توانید شمع های مشابه را در فروش پیدا کنید، اما در بسته بندی های خودروسازان تویوتا، نیسان، هوندا و غیره. بهتر است از بسته بندی مجدد خودداری کنید، زیرا در این صورت خطر قرار دادن کالاهای تقلبی در بسته بندی اصلی افزایش می یابد. با این حال، این قضاوت مطلق نیست و ممکن است استثناهایی وجود داشته باشد.

نحوه تشخیص شمع بوش اصل از تقلبی

عواقب استفاده از شمع های تقلبی

قیمت شمع های تقلبی 2 تا 3 برابر ارزان تر از شمع های اصلی است. اما اگر می‌خواهید از خرابی خودرو، تعمیرات زود هنگام و هزینه ‌های مالی جلوگیری کنید، باید بدانید که چگونه تقلبی را از اصلی تشخیص دهید و فقط از فروشگاه‌ های معتبر خرید کنید.

شمع های تقلبی می توانند مصرف سوخت را افزایش دهند. جرقه آن ها پایدار نیست. این امر منجر به احتراق ناقص سوخت می شود. دوده روی شمع باقی می ماند و این به مصرف بیش از حد سوخت و مشکل در راه اندازی موتور کمک می کند.

باعث کاهش قدرت موتور در تپه ها شود. هیت سینک تقلبی ها ضعیف است، زیرا آن ها هسته مسی ندارند. این منجر به پیش‌اشتعال می‌شود و باعث کاهش قدرت موتور هنگام رانندگی در سربالایی در بزرگراه‌ ها می‌شود. علاوه بر این، الکترود جانبی تمایل به ذوب شدن دارد. این ممکن است به دلیل استفاده طولانی مدت از شمع بیش از حد گرم شده رخ دهد.

قبل از خرید قطعات یدکی خودرو، باید کالا را به صورت بصری بررسی کنید. برای اثبات اصالت شمع، باید ویژگی های متمایز کننده اصل از تقلبی را بدانید. با دانستن آن ها، کالاها را در یک فروشگاه تخصصی خریداری کنید یا از وب سایت رسمی سازنده سفارش دهید و نه از منابع اینترنتی شخص ثالث با قیمتی کمتر از بازار.

شمع تقلبی دارای خطاها و عیوب زیر است:

  • فونت بی کیفیت، چاپ کج، اشتباهات املایی و عدم دقت در اطلاعات فنی؛
  • الکترود مرکزی شمع از نظر اندازه و رنگ با اصلی متفاوت است.
  • هیچ لحیم کاری اضافی روی الکترود جانبی وجود ندارد.
  • ممکن است نقص در عایق حرارتی شمع وجود داشته باشد.
  • مهره تماس ضعیف پردازش شده است، می توان آن را بدون تلاش زیاد با دست باز کرد.
  • شکل و رنگ الکترود مرکزی متفاوت از اصلی است.
  • به عنوان یک قاعده، نقص هایی در بدنه عایق شمع وجود دارد.
  • روی بدنه شمع اصلی در محل اتصال عایق و بدنه یک پودر پخته حرارتی ویژه وجود دارد، در مورد تقلبی وجود ندارد.
  • قطر مخروط حرارتی عایق برای تقلبی تا حدودی کوچکتر است.
  • رنگ فلز کدرتر است.
  • الکترود مرکزی از نظر شکل و رنگ با اصلی متفاوت است.
  • هیچ لحیم کاری خاصی روی بدنه الکترود جانبی وجود ندارد.
  • معمولا مخروط حرارتی عایق معیوب یا ضعیف ساخته شده است.
  • مهره تماس ضعیف پردازش شده است، می توان آن را بدون تلاش زیاد باز کرد.

شمع تقلبی دارای عیوب و کاستی های زیر است:

  • علامت تجاری با علامت اصلی متفاوت است، شکسته است و کیفیت پایینی به نظر می رسد.
  • مهره تماس تقریباً پردازش شده است، دارای سطح مات است و به راحتی باز می شود.
  • الکترود مرکزی از نظر شکل و رنگ با الکترود اصلی متفاوت است.
  • مخروط حرارتی نیز می تواند معیوب باشد.
  • o-ring ظاهر متفاوتی دارد.

نحوه تشخیص شمع بوش اصل از تقلبی

  1. نوع فونت و علائم لک روی شمع را بررسی کنید
  2. به علامت برش ماشین روی درزبندی توجه کنید.
  3. شش ضلعی را برای تعداد LOT و نوع قلم صحیح بررسی کنید.
  4. قسمت شیار C علائم برش ماشین را نشان می دهد.
  5. از نزدیک به الکترود نگاه کنید و با الکترود یک محصول اصلی مقایسه کنید.

اگر شک دارید که آیا قطعه شما اصلی است، راهنمای 5 مرحله ای ما را دنبال کنید. به تصاویر زیر مراجعه کنید و هر یک را به طور کامل با محصول مشکوک مقایسه کنید.

  1. نوع فونت و علائم لک روی شمع را بررسی کنید

به نام محصول روی شمع نگاهی بیندازید. اگر نوع فونت با آنچه در عکس نشان داده شده متفاوت است و اگر فونت به نحوی لک شده باشد، ممکن است محصول تقلبی باشد.

  1. به دنبال علامت برش ماشینی روی درزبندی باشید (ممکن است تقلبی بودن را نشان دهد)

به قسمت چین دار دو شاخه دقت کنید. اگر می توانید علامت برش ماشین را روی آن ببینید، هوشیار باشید: این نشان دهنده یک محصول تقلبی است.

  1. شش ضلعی را برای تعداد LOT و نوع فونت صحیح بررسی کنید

بعد، شش ضلعی را بررسی کنید. اگر Lot Number وجود نداشته باشد و یا نوع قلم متفاوتی در مقایسه با فونت زیر استفاده شده باشد، محصول اصلی نیست.

  1. قسمت شیار C علائم برش ماشین را نشان می دهد (می تواند تقلبی را نشان دهد)

سپس به قسمت C-Groove شمع نگاه کنید. اگر روی سطح پوسته فلزی علامت برش ماشینی مشاهده کردید، باز هم این نشانه تقلبی است.

  1. نگاهی دقیق به الکترود داشته باشید. با الکترود یک محصول اصلی مقایسه کنید

در نهایت به شکل الکترود ها دقت کنید.

آیا واقعاً مهم است که شمع ها محصولات اصلی باشند؟

بله، در واقع اینطور است. اخیراً بعضی از موارد نشان می دهد که مشتریان شمع هایی را که از طریق اینترنت خریداری کرده اند تقلبی بوده اند. به گونه ای که شمع ‌ها ذوب شدند و به موتور های مشتریان آسیب وارد کردند که این موارد آزاردهنده، پرهزینه و قابل اجتناب هستند.

یک مقاله منتشر شده توسط دفتر مالکیت معنوی اتحادیه اروپا (EUIPO) نشان می دهد که زیان وارده به اقتصاد اروپا ناشی از حضور محصولات تقلبی بالغ بر 60 میلیارد یورو در سال است یعنی معادل 7.5 درصد از فروش اروپا. ناگفته نماند که آسیب فردی به مشتریانی که فریب خورده اند نیز وارد شده است.

فرق شمع بوش اصل از تقلبی در چیست؟

شمع های اصلی دارای یک الکترود مرکزی با نوک ایریدیوم هستند. این ماده نقطه ذوب بسیار بالایی دارد و بسیار سخت و ماندگار است. با این حال، شاخه های تقلبی هیچ ایریدیوم روی الکترود مرکزی ندارند.

آن ها دارای یک الکترود نیکل استاندارد هستند که با یک ماشین تراش مخروطی به پایین کشیده شده است و به آن اثر نوری مشابه نوک ایریدیوم می دهد. این قطعه تقلبی بسیار ضعیف است و نمی تواند گرما را تحمل کند. این نقطه نرم باعث ذوب شدن الکترود مرکزی می شود و به موتور آسیب وارد می کند.

این اطلاعات فقط برای اهداف آموزشی یا سرگرمی است و هیچ ضمانتی در مورد کامل بودن، قابلیت اطمینان و صحت این اطلاعات وجود ندارد و بهترین راه کمک گرفتن از یک متخصص و مکانیک ماهر است. توصیه می کنیم همیشه از خرده فروش یا تامین کننده مورد اعتماد خود خرید کنید.

در این مقاله از رادیس کار به نحوه تشخیص شمع بوش اصل از تقلبی پرداختیم. رادیس کار به عنوان فروشنده لوازم یدکی خودرو های لوکس امکان تهیه انواع قطعات و شمع بوش اصل و با کیفیت را برای خریداران خود فراهم کرده است. کافی است به سایت رادیس کار مراجعه کرده و پس از مشاوره با کارشناسان مجموعه اقدم به خرید محصول مورد نظر خود و نیز شمع بوش اصل نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *