اخبار خودرو

9 علت ریپ زدن ماشین که نمی دانستید!

علت ریپ زدن ماشین

علت ریپ زدن ماشین چیست؟ از لحظه ای که وسیله نقلیه خود را روشن می کنید تا زمانی که آن را خاموش می کنید، هنگام رانندگی در جاده، یک سری صداها را می شنوید. شما می دانید چه صداهایی برای وسیله نقلیه شما عادی است.

بنابراین وقتی صدای غیرمعمول و به اصطلاح ریپ زدن ماشین از موتور وسیله نقلیه خود در هنگام توقف در ترافیک می شنوید، بلافاصله توجه شما را جلب می کند. در این مقاله از رادیس کار قصد داریم به علت ریپ زدن ماشین در حالت های مختلف بپردازیم. با ما همراه باشید.

علت ریپ زدن ماشین در حالت درجا

صدا هایی که از موتور شما می آید و ریپ زدن ماشین از علائم رایج فیلتر هوای کثیف است. در حالی که پشت چراغ قرمز منتظر هستید با دقت گوش کنید، متوجه صدای ریپ زدن ماشین می شوید.

موتور مهم ترین قسمت وسیله نقلیه شما است و باید به خوبی خروش کند. اگر متوجه پارگی یا صدا های شدید می شوید، این نشانه واضحی است که چیزی درست نیست.

برای اینکه یک موتور یکنواخت کار کند نیاز به ترکیب صحیح سوخت و هوا دارد. بخش‌های زیادی از موتور وجود دارد که ممکن است هوا و سوخت به درستی پردازش نشوند. پراکندگی موتور می تواند نشانه ای از درست نبودن چیزی در یکی از اجزا باشد. به طور کلی علل ساده و به راحتی قابل رفع هستند، اما در موارد خاص ممکن است پیچیده تر باشد.

به میانگین مسافت پیموده شده بنزین وسیله نقلیه خود توجه کنید. یکی از علائم رایج کثیف/بد بودن فیلتر هوا، کاهش مسافت پیموده شده گاز است. با تمیز نگه داشتن فیلتر هوای موثر، می توانید در هزینه های سوخت صرفه جویی کنید.

فیلتر هوای کثیف مانع از رسیدن حجم لازم هوای تمیز به موتور می شود که بر سیستم های کنترل آلایندگی خودرو تأثیر می گذارد. کاهش جریان هوا و ایجاد یک مخلوط هوا و سوخت بسیار غنی که می تواند شمع ها را آلوده کند.

شمع‌ های آلوده می‌توانند باعث از دست رفتن موتور، دور آرام و حتی راه‌اندازی مشکل شوند. علاوه بر این، مخلوط سوخت بیش از حد غنی، رسوبات موتور را افزایش می دهد که حتی ممکن است باعث روشن شدن چراغ چک موتور شود.

راه حل ریپ زدن ماشین

علت ریپ زدن ماشین در دور موتور پایین

چرا موتور خودروی من ریپ می زند و چگونه باید آن را تعمیر کنیم؟ رانندگی باید نرم باشد، اما اگر رانندگی می کنید و موتور ماشین شما شروع به ریپ زدن ماشین می کند، اولین دلیل برای نگرانی ممکن است سوخت کم باشد. با این حال، اگر گیج سوخت شما پر است، می تواند نشانه ای از مشکلات بیشتر موتور باشد. به عنوان مثال، فیلتر سوخت مسدود شده می تواند از رسیدن سوخت به محفظه های احتراق جلوگیری کند.

اگر مشکل فوراً اصلاح نشود، می تواند منجر به آسیب بیشتر موتور شود. اما علت ریپ زدن ماشین در دور موتور پایین موتور خودرو چیست؟

9 علت ریپ زدن ماشین

شایع ‌ترین ریپ زدن ماشین، مشکل در سیستم سوخت است. این می تواند ناشی از فیلتر سوخت، پمپ بنزین، یا انژکتور سوخت خراب باشد. همچنین می تواند ناشی از مشکلات جرقه ناشی از شمع های جرقه زن یا کویل های احتراق باشد. گرچه موارد ذکر شده همه دلایل ممکن نیستند. در ادامه به لیست دقیق تری از شایع ترین علت ریپ زدن ماشین می پردازیم.

1. شمع های معیوب

شمع ها جرقه را مشتعل می کنند که منجر به احتراق داخلی موتور خودرو شما می شود. سیم ها برق را از سیم پیچ احتراق شما به دوشاخه ها منتقل می کنند. این باعث می شود که جرقه باعث مشتعل شدن ترکیب سوخت و اکسیژن شود که به نوبه خود پیستون ها را به حرکت در می آورد.

گازها و روغن نسوخته بیشتر باعث ایجاد تجمع یا پسماند در شمع ها می شود. این کار باعث کاهش عملکرد موتور می شود و باعث ایجاد صدا های عجیب و غریب می شود. شمع ها برای تامین احتراق لازم برای مخلوط هوا/سوخت، حیاتی هستند. با این حال، دوشاخه ها فرسوده می شوند و دیگر نمی توانند طبق برنامه عمل کنند.

در این صورت، شما مقدار زیادی سوخت نسوخته با علل نادرست احتراق و پاشش موتور و ریپ زدن ماشین خواهید داشت. شمع ها را اغلب باید پس از یک برنامه زمان بندی مشخص تعویض کرد تا از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری شود. با این حال، اگر آن‌ ها را در آن زمان تعویض نکرده‌اید، باید تعویض شوند چرا که شمع‌ های معیوب می‌توانند باعث علت ریپ زدن ماشین و پاشش موتور شما شوند. درباره زمان تعویض شمع موتور بیشتر بخوانید

به عنوان بخشی از برنامه منظم تعمیر و نگهداری خودرو، توصیه می کنیم شمع های جرقه خود را در صورت لزوم بررسی، تمیز و یا تعویض کنید. برای اینکار شمع های خود را خارج کرده و به صورت چشمی بازرسی کنید. اگر قدیمی و کثیف به نظر می رسند، ممکن است زمان تعویض آن ها فرا رسیده باشد. همچنین باید کویل های احتراق را بررسی کنید، که می تواند همین مشکلات را ایجاد کند.

2. گرفتگی فیلتر بنزین

وظیفه فیلتر بنزین فیلتر کردن سوختی است که به انژکتور های سوخت می رود و سپس وارد موتور می شود. فیلتر سوخت کثیف و گرفتگی فیلتر بنزین می تواند باعث شود موتور فشار بنزین را خیلی کم کند یا باعث گرفتگی انژکتور سوخت شود. فشار کم سوخت باعث می شود موتور بسیار ضعیف کار کند و بنابراین ممکن است باعث علت ریپ زدن ماشین شود.

فیلتر بنزین باید پس از یک برنامه زمانی تعویض شود و اگر در طول آخرین سرویس ها این کار را انجام نداده اید، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. فیلتر های سوخت اغلب به راحتی قابل تعویض هستند و هزینه زیادی ندارند.

3. پمپ سوخت معیوب

همان چیزی که در مورد پمپ بنزین مانند فیلتر بنزین صدق می کند. اگر پمپ بنزین خراب شود، فشار سوخت بسیار پایین می‌آید که می‌تواند باعث علت ریپ زدن ماشین و موتور شود. ساده ترین راه برای تعیین این موضوع این است که یک فشارسنج دستی موقت روی مسیر فشار سوخت نصب کنید و فشار سوخت را در دور آرام و زمانی که دور را بالا می برید بررسی کنید. اگر فشار بنزین شما خیلی کم است، قطعا مشکلی در فیلتر بنزین یا پمپ بنزین وجود دارد.

4. شیلنگ ‌های منیفولد ترک خورده

اگر در اطراف منیفولد ورودی یا در شیلنگ ‌های منیفولد ورودی نشتی وجود داشته باشد، ممکن است باعث ایجاد یک مخلوط خیلی کم‌چرب شود که باعث می‌شود موتور خودروی شما در حالت آرام قرار بگیرد.

ساده ترین راه برای یافتن آن استفاده از دستگاه دود EVAP است. با این حال، احتمالش کم  است که یکی در خانه داشته باشید، بنابراین می توانید با گوش دادن به صدا های با صدای بلند در اطراف محفظه موتور در هنگام کارکرد موتور در حالت آرام، سعی کنید نشتی را پیدا کنید. همچنین می توانید صابون را در اطراف شیلنگ های ورودی اسپری کنید تا ببینید آیا متوجه نشتی می شوید یا خیر.

5. سنسور جریان هوا کثیف یا آسیب دیده

محفظه احتراق به مقدار مناسبی از سوخت و هوا نیاز دارد. موتور های مدرن یک کامپیوتر داخلی دارند که جریان این قطعات را کنترل می کند. سنسور های جریان هوای جرمی اطمینان حاصل می کنند که مقدار مناسبی از هوا به محفظه های احتراق می رسد.

هنگامی که سنسور ها با ذرات خاک اشباع می شوند، دیگر نمی توانند اطلاعات صحیح ECU را ارسال کنند. این کار باعث می شود که واحد کنترل موتور سوخت بیش از حد یا خیلی کم به داخل سیلندر ها پاشیده شود که باعث پاشش موتور و باعث علت ریپ زدن ماشین می شود. می توانید سنسور جریان هوای انبوه را با برداشتن آن تمیز کنید و با پاک کننده الکترونیکی آن را به دقت تمیز کنید.

شایع ترین علت ریپ زدن ماشین

6. انژکتور های سوخت کثیف

انژکتور های سوخت نقش پاشش سوخت به داخل محفظه های احتراق هر سیلندر را ایفا می کنند. سپس با هوا مخلوط شده و توسط شمع ها مشتعل می شود. انژکتور های سوخت دارای فیلتر های کوچکی در داخل خود هستند که اگر فیلتر بنزین به درستی کار خود را انجام ندهد مسدود می شود.

این امر می‌تواند باعث شود انژکتور سوخت، سوخت کمی را به داخل محفظه احتراق بپاشد، که باعث می‌شود سیلندر دچار اشتباه شود و ممکن است باعث پاشش موتور شود. این فیلتر های کوچک قابل تعویض هستند و هر تعمیرگاهی باید بتواند آن ها را برای شما تعویض کند.

راندمان سوخت در خودرو های جدید و مدرن بسیار بهتر از خودرو های قدیمی است زیرا موتور های کنترل آلاینده دارند. انژکتور های فشار قوی به طور دقیق مقدار دقیق سوخت را در زمان دقیق روی هر سیلندر می پاشند. از آنجایی که انژکتو رها در محیطی با دما و فشار بالا کار می کنند، معمولاً مسدود می شوند.

هنگامی که سوخت کمتری از طریق انژکتور ها حرکت می کند، می تواند منجر به پراکندگی موتور شود. بهترین راه حل برای رفع مشکل این است که مکانیک انژکتور ها را خارج کند و آن ها را با حلال های قدرتمند همراه با فشار بالا تمیز کند.

7. مبدل کاتالیزوری معیوب

مبدل کاتالیزوری نقش حیاتی در حذف گاز های مضر از اگزوز ایفا می کند. مبدل کاتالیزوری اگر بیش از حد قدیمی باشد مسدود می شود و همچنین ممکن است قطعات داخل آن از بین برود که راه اگزوز را مسدود می کند.

گرفتگی مبدل کاتالیزوری باعث ایجاد فشار برگشتی بیش از حد به موتور شما می شود که باعث می شود تا موتور علت ریپ زدن ماشین شود و برای تمیز کردن مبدل کاتالیزوری می توانید از پاک کننده مبدل کاتالیزوری استفاده کنید. هنگامی که مبدل کاتالیزوری شما به خوبی کار نمی کند، بوی تند تخم مرغ های فاسد را احساس خواهید کرد.

8. سنسور های اکسیژن معیوب

اکثر خودرو های مدرن دارای یک کامپیوتر داخلی هستند که تمام اجزای موتور را کنترل می کند. به این حسگر های اکسیژن متصل هستند که وظیفه تنظیم سوخت به داخل محفظه های احتراق را بر عهده دارند. یک سنسور اکسیژن معیوب باعث ایجاد یک مخلوط غنی یا بدون چربی می شود.

سنسور اکسیژن بد می تواند باعث علت ریپ زدن ماشین شما شود. سنسور اکسیژن یکی از ویژگی های حیاتی سیستم آلایندگی خودرو شما است. در سیستم اگزوز نفوذ می کند و میزان اکسیژن را در آن ناحیه نظارت می کند و سپس آن اطلاعات را به کامپیوتر موتور ارسال می کند. این تعادل سوخت هوای خودرو را حفظ می کند تا اطمینان حاصل شود که موتور به طور موثر کار می کند.

گاهی اوقات اگر سنسور اکسیژن فرسوده شود یا با کربن رسوب کند، مشکلاتی پیش می آید. این منجر به ارسال اطلاعات نادرست به رایانه می شود. با گذشت زمان، سنسور های اکسیژن با خاک آلوده می‌شوند و دیگر نمی‌توانند اطلاعات صحیح را به رایانه داخلی منتقل کنند. این باعث می شود که آن ها سوخت بیش از حد یا سوخت بسیار کمی آزاد کنند و علت ریپ زدن ماشین شوند. برای تشخیص سنسور های اکسیژن به یک اسکنر تشخیصی نیاز دارید.

9. فیلتر هوای کثیف

فیلتر هوا بخش مهمی از موتور خودروی شماست زیرا برای جلوگیری از ورود کثیفی، زباله، گرد و غبار، گرده و حشرات به داخل موتور طراحی شده است. اکثر فیلتر های هوا دارای یک عنصر کاغذی تا شده هستند که به مرور زمان ممکن است کثیف و مسدود شود. اگر این اتفاق بیفتد به اندازه یک فیلتر هوای جدید کارآمد نخواهد بود.تعویض فیلتر هوا

اگر فیلتر هوا هوای کافی دریافت نکند، فیلتر به درستی کار نخواهد کرد زیرا جریان هوا را به موتور کاهش می دهد و موتور شروع به پراکندگی می کند. تعویض فیلتر هوا کار بزرگی نیست و نسبتاً ارزان است.

علت ریپ زدن ماشین در دنده 2

علت ریپ زدن ماشین در دنده 2 احتمالا از سیستم برق رسانی آن است. سیستم برق رسانی از شمع، وایر و کوئل تشکیل شده است. اگر ماشین در دنده 2 ریپ بزند می تواند از نرسیدن سوخت یا برق به یکی از سیلندرها باشد به عنوان مثال ارسال بنزین توسط سوزن انژکتور در یکی از سیلندر ها انجام نگرفته و یا برق توسط کوئل به یکی از سیلندرها نمی رسد. در نتیجه موتور دچار لرزش شده و علت ریپ زدن ماشین در دنده 2 می شود.

علت ریپ زدن ماشین در دنده 3

علت آن می تواند به دلیل عدم تناسب مخلوط بنزین و هوا باشد که دلایل آن عبارتند از:

  1. مخلوط شدن بنزین با آب یا مواد دیگر
  2. ضعیف بودن فشار بنزین به علت خرابی پمپ بنزین یا بسته شدن فیلتر بنزین
  3. خرابی سوزن های انژکتور
  4. خرابی یا کثیفی دریچه گاز یا سنسور های هوای ورودی

علت ریپ زدن ماشین بعد از شستن موتور

علت ریپ زدن ماشین بعد از شستن موتور

هنگام شست و شوی موتور خودرو بیشترین آسیب به سیم کشی،شمع ، وایر و کویل آن می رسد. برای رفع علت ریپ زدن ماشین بعد از شستن موتور ابتدا شمع و  وایر ماشین را باز کرده،  به کمک باد آن ها را خشک کرده و مجدد آن را تست کنید.

اگر همچنان ماشین بعد از شستن موتور به ریپ زدن خود ادامه داده و برطرف نشد، به کمک دستگاه خطا های موجود در سیستم را بررسی کنید. آب خوردگی قطعه می تواند علت اصلی باشد که موجب اتصالی در سیستم عملکرد انژکتور و کویل شده است.

هرگونه احساس متفاوت در وسیله نقلیه شما را نباید نادیده گرفت. اگر کمی درهم ریختگی احساس کردید، زمان فکر کردن گذشته است. تشخیص دقیق از مکانیک خودرو و رزرو خودروی شما برای آزمایش بهترین راه پیش رو است. اگر سریع عمل کنید، ممکن است بتوانید مشکل را قبل از تبدیل شدن به یک مسئله پیچیده تر حل کنید.

البته این اطلاعات فقط برای اهداف آموزشی و مقاصد اطلاعاتی است و نباید به جای درخواست مشاوره حرفه ای از یک تکنسین یا مکانیک خبره استفاده شود. بنابراین بهترین راه کمک گرفتن از یک متخصص و مکانیک ماهر است. اگر سؤال یا نگرانی خاصی در مورد هر یک از موضوعات مطرح شده دارید، توصیه می کنیم با یک تکنسین یا مکانیک خبره مشورت کنید.

در این مقاله از رادیس کار به علت ریپ زدن ماشین در حالت درجا، ریپ زدن خودرو چیست؟ علت ریپ زدن ماشین در دور موتور پایین و علت ریپ زدن ماشین در دنده 2 پرداختیم. رادیس کار به عنوان فروشنده لوازم یدکی خودرو های لوکس امکان تهیه انواع قطعات با کیفیت را برای خریداران خود فراهم کرده است. کافی است به سایت رادیس کار مراجعه کرده و پس از مشاوره با کارشناسان مجموعه اقدم به خرید محصول مورد نظر خود نمایید.

راه حل ریپ زدن ماشین

اگر موتور شما هنگام توقف در ترافیک دچار ریپ زدن ماشین می شود، با بررسی فیلتر هوا شروع کنید. اگر کثیف است، فیلتر هوای موتور را تعویض کنید تا ببینید آیا مشکل حل می شود یا خیر. بررسی و تعویض فیلتر هوا کاری است که حتی یک تازه کار هم می تواند با آن مقابله کند.

اگر پس از تعویض فیلتر همچنان ریپ زدن ماشین را تجربه می کنید، ممکن است به دلیل شمع های کثیف و مشکل احتراق باشد. در این مرحله، وقت آن است که با یک مکانیک حرفه ای تماس بگیرید. وسیله نقلیه خود را برای تشخیص و تعمیر بیشتر نزد مکانیک معتبر ببرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *