عیب یابی لوازم یدکی

صدای سایش هنگام ترمز

صدای دیسک ترمز

صداهای عجیب در سیستم ترمز شما می تواند بر عملکرد ترمز شما تأثیر بگذارد و شما را در هنگام رانندگی در معرض خطر قرار دهد. اگر نگران هستید، همیشه برای تعمیر ترمزهای پر سر و صدا از متخصص کمک بگیرید! در این مقاله قصد داریم به انواع صدای دیسک ترمز و صدای دیسک چرخ بپردازیم. با رادیس کار همراه باشید.

صدای دیسک چرخ

آیا وقتی ترمز می گیرید، صدای جیرجیر، خراش یا تق تق می شنوید؟ بیایید با بررسی 3 صدای رایج ترمز، 10 علت مکرر و راه حل های آن ها، صدای دیسک ترمز را با جزئیات بررسی کنیم. همچنین به برخی از سوالات متداول در مورد صدای دیسک ترمز خودرو پاسخ خواهیم داد تا تصویر بهتری از مشکلات ترمز به شما ارائه دهیم.

انواع صدای دیسک ترمز یا دیسک چرخ

3 صدای رایج دیسک ترمز عبارتند از:

  1. صدای جیغ یا جیرجیر
  2. صدای سنگ زنی
  3. صدای تق تق، ارتعاش یا سر و صدا

بیایید به سه نوع رایج صدای ترمز به همراه علل و راه حل های آنها نگاهی بیندازیم:

1- صدای جیغ یا جیرجیر

اگر صدای جیرجیر یا جیغ می‌شنوید، علت آن چیست و چگونه می‌توانید آن را حل کنید:

الف. مواد لنت ترمز فرسوده

لنت ترمز دارای نشانگر سایش فلزی است که به عنوان نشانگر سایش ترمز نیز شناخته می شود. این زبانه فلزی با فرسودگی لنت ترمز به دیسک ترمز ساییده می شود و باعث اصطکاک و صدای جیغ ترمز می شود.

راه حل: قبل از آسیب دیدن روتور ترمز، جایگزینی برای لنت ترمز فرسوده خود تهیه کنید.

ب. ترمزهای کثیف

در سیستم ترمز دیسکی، گرد و غبار ترمز بین لنت ترمز و دیسک ترمز (روتور) محبوس می شود و باعث ترمز ناهموار و صدای جیغ می شود. در حالی که در ترمزهای درام، صدا می تواند در نتیجه گرد و غبار ترمز انباشته شده در درام باشد.

راه حل: یک مکانیک باید ترمزهای کثیف را بررسی کند و گرد و غبار ترمز و زباله های خارجی را روی هر قطعه ترمز آسیب دیده حذف کند.

ج. روتور یا درام ترمز لعابدار

هم روتور ترمز و هم درام ترمز به مرور زمان سایش می‌شوند که منجر به لعاب می‌شود. به همین دلیل، ترمزهای شما ممکن است صدای جیرجیر ایجاد کنند.

راه حل: یک مکانیک باید هر روتور یا درام دیسک را از نظر علائم آسیب مانند ترک و نقاط گرما بررسی کند تا تعیین کند که آیا قطعات نیاز به روکش یا تعویض دارند.


مقاله پیشنهادی: درگیر بودن لنت با دیسک


د. عدم روغن کاری روی ترمزها

در خودرویی با ترمزهای درام عقب، اگر صفحه پشتی و سایر اجزای ترمز به درستی روغن کاری نشده باشند، ممکن است صدای جیرجیر را تجربه کنید. در همین حال، صدای جیغ ترمز یا صدای جیرجیر در سیستم ترمز دیسکی می تواند در نتیجه حرکت چسبنده روی پیستون کالیپر باشد.

راه حل: یک مکانیک باید تمام اجزای ضروری ترمزهای ماشین شما را روغن کاری کند – مانند پیستون کالیپر، صفحه پشتی، و نقاط تماس روتور دیسک و لنت ترمز.

ح. مواد اصطکاکی با کیفیت پایین (لنت ترمز)

لنت ترمزی که از مواد اصطکاک بی کیفیت استفاده می کند معمولاً به سرعت فرسوده می شود و می تواند باعث ایجاد صدای جیغ بلند در سیستم ترمز شما شود.

راه حل: لنت ترمز با مواد اصطکاک باکیفیت را از یک فروشگاه خودرو تهیه کنید و بگذارید یک مکانیک معتبر آن را برای شما جا دهد.

صدای دیسک چرخ

2- نویز سنگ زنی

آیا ترمزهای شما صدای خراش بلندی تولید می کنند؟ بیایید نگاهی بیندازیم که این نویز از کجا می آید و چگونه می توانید از شر آن خلاص شوید:

الف. مواد لنت ترمز فرسوده یا کفشک ترمز

معمولاً صدای ترمز ترمز به این معنی است که کفشک یا لنت ترمز فرسوده شده است. این باعث ایجاد گرمای بیش از حد ناشی از اصطکاک در سیستم ترمز می شود زیرا قطعات فرسوده کمتر قادر به دفع گرما هستند.

راه حل: قبل از اینکه مواد اصطکاک دچار سایش شدید شوند، لنت ترمز یا کفش ترمز خود را تعویض کنید. با این حال، لنت یا کفش ترمز ارزان نخرید زیرا زودتر از بین می رود.

ب. چسباندن کولیس یا سیلندر چرخ

در یک سیستم ترمز دیسکی، یک کالیپر چسبنده می تواند به طور مداوم هر لنت ترمز را روی روتور دیسک فشرده کند و باعث ترمز ترمز شود. همچنین اگر دیسک روتور با بخشی از کالیپر ترمز تماس داشته باشد، ممکن است صدای ساییدن بلندی بشنوید.

در همین حال، در یک سیستم ترمز درام، زمانی که یک سیلندر چرخ گیر کرده به طور مداوم کفشک ترمز را در برابر درام گیر می کند، ترمز ترمز تولید می شود.

راه حل: اگر خودروی شما دارای سیستم ترمز دیسکی است، مکانیک باید کالیپر را جدا کرده و سرسره های آن را چرب کند. برای ترمزهای درام، این نقاط تماس سیلندر چرخ هستند که نیاز به روغن کاری دارند. اگر با این کار مشکل حل نشد، ممکن است این قطعات نیاز به تعویض داشته باشند.


همچنین بخوانید: علائم خرابی دیسک ترمز


3- صدای تق تق، ارتعاش یا سر و صدا

آیا هنگام زدن پدال ترمز احساس لرزش (ارتعاش) می کنید یا صدای تق تق یا تق تق می شنوید؟ بیایید تمام این صداهای ترمز را بررسی کنیم و دریابیم که چگونه می توانید آنها را از بین ببرید:

الف. روتور تابدار

اگر روتور تاب دار داشته باشید، سطح روتور با لنت های ترمز تماس ناهمواری برقرار می کند – باعث ایجاد ضربان پدال، لرزش فرمان یا صدای کوبیدن می شود.

راه حل: باید سیستم ترمز را بررسی کنید و هر روتور یا درام تاب خورده را تعویض کنید تا از شر لرزش یا صدای کوبیدن خلاص شوید.

ب. تنظیمات نادرست یا از دست رفتن سخت افزار ترمز

اگر برخی از اجزای سیستم ترمز مانند گیره های ضد جغجغه و لنت ترمزگم شده باشند یا به درستی تنظیم نشده باشند، می توانید لرزش یا صدای ترمز آزاردهنده را بشنوید.

گاهی اوقات، لرزش، تکان دادن پدال، یا لرزش فرمان می‌تواند ناشی از سایر قطعات خودرو مانند فرسوده شدن مفصل توپ یا بلبرینگ چرخ باشد.

راه حل: یک مکانیک باید سیستم ترمز شما را بررسی کند و مطمئن شود که از مواد ترمز اشتباه استفاده نمی کنید. آن‌ها همچنین به شما اطلاع می‌دهند که آیا نیاز به تعویض سخت‌افزار مفقود یا آسیب‌دیده مانند براکت کالیپر، بلبرینگ چرخ، گیره ضد زنگ و سایر قطعات خودرو دارید.

ج. اسلایدهای کثیف کولیس

کثیف بودن کالیپر ترمز از عملکرد صحیح لنت های ترمز جلوگیری می کند و باعث چسبیدن کالیپر ترمز می شود. این می تواند در نهایت منجر به ایجاد یک لرزش یا صدای تق تق ایجاد شود.

راه حل: یک مکانیک لغزنده های کالیپر و سایر اجزای کثیف ترمز را که ممکن است باعث ایجاد صدای آزاردهنده یا لرزش شود را تمیز می کند.

اکنون که متوجه شدید چه چیزی ممکن است باعث ترمزهای پر سر و صدا شود و چگونه آن ها را تعمیر کنید، بیایید نگاهی به سوالات متداول صدای ترمز بیندازیم.

انواع صدای دیسک ترمز

اگر متوجه صداهای عجیب و غریب از دیسک ترمز های خود شدید، یا هر گونه تغییر در عملکرد ترمز، برای بازرسی ترمز با یک مکانیک مطمئن برنامه ریزی کنید. به یاد داشته باشید، رانندگی خودرویی با ترمزهای پر سر و صدا خطرناک است و ممکن است در دراز مدت به تعمیرات گران‌تری نیاز داشته باشد.

در این مقاله از رادیس کار به انواع صدای دیسک ترمز و صدای دیسک چرخ، علت و راه حل آن پرداختیم. رادیس کار به عنوان فروشگاه لوازم یدکی خودرو های لوکس امکان تهیه انواع قطعات اصل و با کیفیت خودرو را برای خریداران خود فراهم کرده است. کافی است به سایت رادیس کار مراجعه کرده و پس از مشاوره با کارشناسان مجموعه اقدام به خرید نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *