عیب یابی لوازم یدکی

5 علت رایج خاموش نشدن کولر ماشین

علت خاموش نشدن کولر ماشین

علت خاموش نشدن کولر ماشین چیست؟ داشتن یک کولر خودرو که خاموش نمی شود می تواند نشانه ای از برخی مشکلات در سیستم AC ماشین شما باشد. نادیده گرفتن علائمی مانند این می تواند منجر به تعمیرات پرهزینه شود. به همین دلیل است که ما دلایل احتمالی علت خاموش نشدن کولر ماشین شما و چگونگی رفع آن را گردآوری کرده ایم. با رادیس کار همراه باشید.

علت قطع نشدن کولر ماشین

چرا کمپرسور AC ماشین من خاموش نمی شود؟ علت خاموش نشدن کولر ماشین چیست؟ کمپرسور AC خودروی شما به دلیل کنترل آب و هوای خودکار، مبرد سطح پایین و گرفتگی فیلتر هوا خاموش نمی شود. علاوه بر این، اگر سیم پیچ اواپراتور یا کندانسور کثیف شود، کمپرسور AC خودرو به کار خود ادامه می دهد. در زیر به تفکیک هر یک از مقصران می پردازیم.

1. کنترل خودکار آب و هوا

اکثر خودرو های مدرن اکنون دارای ویژگی های کنترل آب و هوای خودکار هستند. به طور خودکار آب و هوا یا دمای داخل خودروی شما را کنترل می کند. این سیستم کنترل آب و هوای خودکار باعث می شود که کمپرسور در صورت قرار گرفتن سوئیچ در وضعیت روشن، برای خنک کردن کابین بیش از حد کار کند.

به عبارت دیگر، اگر سوئیچ سیستم کنترل آب و هوای خودکار روی وضعیت روشن باشد، کولر ماشین شما خاموش نمی شود. تنها راهی که می توانید کمپرسور را دائماً کار نکند، خاموش کردن سیستم کنترل تهویه مطبوع خودکار است.

2. سطح پایین مبرد

مبرد سطح پایین عامل دیگری است که علت خاموش نشدن کولر ماشین و کمپرسور AC اتومبیل شما می شود. اگر میزان مبرد در کمپرسور کم باشد، کمپرسور بیشتر چرخش می کند. در واقع، ادامه چرخه و فعال نگه داشتن کمپرسور سخت کار می کند. اگر کمپرسور را با مبرد تازه پر نکنید، همچنان روشن می شود اما از کار می افتد و پس از خشک شدن کمپرسور به آن آسیب می رساند.

3. مسدود شدن فیلتر هوا

برای عملکرد مناسب کمپرسور AC، فیلتر هوای AC ماشین شما باید عاری از خاک و زباله باشد. اگر فیلتر هوا مسدود شود، جریان هوا کافی را جذب نمی کند و بدون جریان هوای کافی، سیستم قادر به حذف رطوبت و خنک کردن هوا نخواهد بود. در نتیجه، کمپرسور AC اتومبیل شما در زمانی که نباید به کار خود ادامه می دهد. برای جلوگیری از این مشکل، باید فیلتر هوای سیستم تهویه مطبوع خودروی خود را به صورت دوره ای از نظر گرفتگی بررسی کنید.

4. کثیف شدن کویل اواپراتور

کویل اواپراتور کثیف همچنین می تواند علت خاموش نشدن کولر ماشین و کمپرسور AC خودرو شما شود. اگر کویل اواپراتور به دلیل کثیفی و آشغال کثیف شود، بر روند خنک سازی تأثیر می گذارد و باعث می شود کمپرسور ac برای خنک کردن کابین سخت تر کار کند. به طور خلاصه، کمپرسور همیشه کار می کند.

5. گرفتگی کندانسور

کندانسور مسدود شده نیز مانند کویل اواپراتور کثیف، مسئول خرابی کمپرسور AC خودرو است. اگر کندانسور توسط کثیفی و زباله مسدود شود، هوای فشرده را خنک نمی کند و مبرد داغ از آن عبور می کند. در نتیجه، کمپرسور AC سخت‌تر کار می‌کند یا بیش از حد کار می‌کند تا فضای داخلی خودرو شما را خنک کند.

برای بازگرداندن کمپرسور AC خودرو به حالت عادی خود، باید کندانسور را تمیز کنید. اگر نمی دانید چگونه این کار را انجام دهید، یک متخصص برای تمیز کردن کندانسور استخدام کنید.

علت قطع نشدن کولر ماشین

علت یکسره شدن کولر ماشین

همانگونه که پیش تر اشاره شد، رایج ترین علت خاموش نشدن کولر ماشین شما عبارتند از: سطح مبرد پایین، کمپرسور معیوب، رله کمپرسور بد و شارژ بیش از حد AC. این مشکل همچنین می‌تواند ناشی از شارژ باتری، معیوب بودن سنسور دما و گرفتگی خطوط باشد.

خوشبختانه، تشخیص دلایل بالا کار سختی نیست و در حالی که رفع برخی از این موارد نیاز به دانش فنی دارند، می‌توانید به راحتی بسیاری از آن ها را برطرف کنید.

1) سطح “فریون” خارج از محدوده

نشتی کم یا مبرد کم بیش از 60 درصد از مشکلات AC خودرو و علت خاموش نشدن کولر ماشین را تشکیل می دهد. این به این معنی است که این یک علت شایع هر مشکل AC شما است.

اینکه چه مقدار فریون در کولر ماشین خود قرار دهید بستگی به اندازه کولر گازی شما دارد. اما معمولاً یک برچسب در محفظه موتور ماشین وجود دارد که به شما می گوید چقدر مایع مبرد باید وارد کولر خودرو شود. مبرد بیش از حد می تواند به کمپرسور شما آسیب برساند.

از طرف دیگر، شارژ بیش از حد سیستم با مبرد می تواند باعث افزایش فشار شود که می تواند منجر به روشن و خاموش شدن جریان برق شما شود.

نحوه تشخیص و پر کردن AC خود با مقدار صحیح مبرد

اگر فردی خودکفا هستید و می‌خواهید AC ماشین خود را با مبرد شارژ کنید، می‌توانید از کیت شارژ سریع مبرد DIY مانند AC Pro Recharge (که می‌توانید از اکثر فروشگاه‌ های خودرو یا فروشگاه ‌های آنلاین خریداری کنید) استفاده کنید. اما روش دقیق تری برای انجام آن وجود دارد که شامل تخلیه مبرد از سیستم شما قبل از افزودن مبرد جدید است.

ما توصیه نمی‌کنیم مستقیماً به روش کیت شارژ سریع بروید زیرا خطر شارژ بیش از حد سیستم خود را دارید. بهتر است ابتدا یک گیج بگیرید و خوانش ها را بدست آورید. اگر فریون کم است، ممکن است بخواهید یک کیت رنگ UV تهیه کنید تا قبل از افزودن مبرد بیشتر، نشتی را بررسی کنید تا از نشت مجدد مبرد به بیرون از سیستم جلوگیری کنید.

همچنین ممکن است برای دیدن آن به نور یا عینک مخصوص نیاز داشته باشید. به منظور تعیین محل نشتی، مراقب باقی مانده روغن در اتصالات باشید. علاوه بر آن، یک اسنیفر الکترونیکی نیز می تواند به شناسایی نشت کمک کند.

نقطه ضعف استفاده از روش کیت شارژ سریع این است که:

  1. کیت های شارژ سریع چیز زیادی در مورد نحوه عملکرد قسمت بالا به شما نمی گویند و ممکن است نادرست باشند.
  2. همچنین همراه با این واقعیت که شما نمی دانید چه مقدار مبرد در سیستم وجود دارد، احتمال شارژ بیش از حد سیستم را افزایش می دهد. برخلاف مبرد r12 قدیمی که می‌توانست شارژ بیش از حد یا شارژ کم‌ را تحمل کند، شارژ بیش از حد یا کم‌ سیستم R134a به میزان چند اونس می‌تواند به سرعت کمپرسور را بسوزاند یا شلنگ را از بین ببرد.
  3. خطر ورود هوا به سیستم زیاد است. هنگام پر کردن مجدد مطمئن شوید که موتور و AC را روشن نگه دارید.

2) رله کمپرسور معیوب

رله دستگاه کوچکی است که مدار کمپرسور ac شما را کنترل می کند. به طور خلاصه، یک رله برق کمپرسور و کلاچ را تامین می کند. اگر رله معیوب باشد، این می تواند باعث تامین برق متناوب به کمپرسور ac شود و می تواند دلیل اصلی روشن و خاموش شدن برق شما باشد.

نحوه تشخیص خرابی رله کمپرسور

در بسیاری از خودروها، مدل رله ac مانند پمپ بنزین شما است. اگر چنین است، ساده ترین راه برای فهمیدن اینکه آیا رله کمپرسور کار می کند یا نه، تعویض آن با رله سوخت است.

این یک راه بسیار ساده تر برای آزمایش معیوب بودن یا نبودن رله است. این روش بهتر از استفاده از کنتور است، به خصوص اگر واقعاً برق را نمی فهمید یا نمودار های شماتیکی برای مرجع ولتاژ ندارید.

رفع

اگر واقعاً رله کمپرسور معیوب است، برای رفع این مشکل باید آن را تعویض کنید.

3) کلید فشار پایین/بالا معیوب

کلید فشار پایین زمانی باز می شود که فشار در سیستم کمپرسور خیلی کم باشد. این می تواند به دلیل فریون پایین در سیستم باشد. با این حال، اگر تأیید کرده باشید که سطح فرون نرمال است و سوئیچ باز است، این می تواند نشانه ای از معیوب بودن کلید فشار پایین باشد.

از طرف دیگر، در صورت ایجاد فشار زیاد در سیستم، معمولاً کلید فشار قوی کمپرسور را خاموش می کند. سوئیچ فشار ضعیف می تواند سیگنال های متناوب را به سیستم ارسال کند و این می تواند باعث چرخه کوتاه AC خودرو شما شود.

عیب یابی کلید فشار پایین/بالا

سوئیچ های فشار برای بستن یا باز کردن کنتاکت ها بسته به فشار طراحی شده اند. برای تست معیوب بودن یا نبودن سوئیچ فشار، آن را از کانکتور جدا کرده و ولتاژ خروجی دو سیم آن را اندازه گیری کنید. اگر ولتاژ خارج از محدوده یا 0 باشد، احتمالاً سوئیچ فشار معیوب دارید.

رفع

راه حل یک سنسور فشار معیوب، جایگزینی آن با یک سنسور کاربردی است.

4) فن کندانسور بدون کارکرد

یک فن کندانسور که روشن نمی شود می تواند دلیل دوچرخه سواری کوتاه کمپرسور برق خودرو شما باشد. معمولاً، وقتی فن دارید که روشن نمی‌شود، ماشین شما می‌تواند در حالت عادی کار کند (به این دلیل است که هوای خنک به کندانسور می‌رسد). اما زمانی که خودروی شما در حالت توقف باشد، مشکلات پیش خواهد آمد.

چند چیز وجود دارد که می تواند مانع از راه اندازی فن شما شود. این شامل:

الف) فیوز سوخته

یک فیوز با محافظت از یک قطعه الکتریکی در برابر آسیب با کاهش ولتاژ در هنگام افزایش جریان کار می کند. فن رادیاتور معمولاً دو فیوز دارد، یکی بزرگتر که 50 آمپر است و دیگری کوچکتر که ولتاژ ماژول کنترل فن را کنترل می کند.

به یاد داشته باشید که هر دوی آن ها را بررسی کنید و اگر چیزی منفجر شده باشد، می تواند به این معنی باشد که سیم کشی یا خود فن مشکل دارد. هنگامی که یک فیوز سوخته دارید، می توانید این مشکل را با تعویض آن با فیوز جدید برطرف کنید.

ب) معیوب بودن رله فن کندانسور

اغلب یک رله به فن رادیاتور متصل است زیرا انرژی زیادی مصرف می کند. هنگامی که این رله آسیب می بیند، برق فن را تامین نمی کند و این می تواند دلیل کار نکردن فن کندانسور باشد. معمولاً پخش مجدد فن در جعبه فیوز موتور قرار دارد، اما همیشه می توانید برای یافتن مکان واقعی آن به دفترچه راهنما مراجعه کنید. یک رله نیز در صورت معیوب بودن قابل تعویض است.

5) سوئیچ درجه حرارت

اکنون، یک ترمیستور در حال مرگ (معمولاً در محفظه اواپراتور قرار دارد) در واقع می تواند سیگنال های نادرستی را به برد کنترل ارسال کند. یک ترمیستور دما را حس می کند و با رسیدن به نقطه دمای تنظیم شده سیگنال هایی را به برد کنترل می فرستد.

یک سوئیچ درجه حرارت خراب می تواند مقصر این مشکل باشد و هنگامی که به طور کامل خاموش شود، جریان ac به طور کامل خاموش می شود.

رفع

برای رد ترمیستور های بد، یک جامپر بین انتهای کلید قرار دهید و ببینید که آیا کلاچ کمپرسور ac درگیر می شود یا خیر. اگر هیچ اتفاقی نیفتاد، احتمالاً مشکل از کلید دما نیست و باید به مرحله بعدی بروید.

6) گرفتگی خطوط منجر به فشار بالا

هنگامی که خطوط بین دو طرف فشار قوی و فشار کم مسدود می شود، می تواند باعث فشار بیش از حد در یک طرف و فشار کم در یک طرف شود. همچنین باعث چرخش کوتاه سیستم ac می شود.

رفع

معمولاً وقتی چنین مشکلی وجود دارد، به یک متخصص با ابزارها و گیج ‌های مخصوص برای اندازه‌گیری فشار روی سیستم شما نیاز دارید. تعمیر معمولاً شامل تمیز کردن خطوط و جایگزینی مبرد است.

7) باتری بد

اگر مشکل بیشتر زمانی رخ می دهد که موتور کار نمی کند. هنگامی که موتور شما در حالت دور آرام است، کمپرسور نمی تواند انرژی کافی از باتری دریافت کند و بنابراین به عنوان یک اقدام ایمنی خاموش می شود (این برای باتری قدیمی یا در حال اتمام است.)

ممکن است متوجه شوید که هنگام رانندگی، جریان متناوب به طور معمول کار می کند، زیرا کمپرسور منبع تغذیه کافی را از دینام در حال کار دریافت می کند، اما مشکل تنها زمانی ایجاد می شود که در حالت بیکار باشد.

رفع

اگر مشکل شما مشابه این است، باتری ماشین خود را تعویض کنید.

8) کمپرسور معیوب

یک کمپرسور ممکن است هنوز وقت داشته باشد و یا ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. در بسیاری از مواقع، این مسائل کوچکتر هستند که می توانند بر عملکرد کولر خودروی شما تأثیر بگذارند، مانند تسمه فرسوده یا شل. بنابراین مطمئن شوید که در صورت امکان آن ها را چک کنید و مطمئن شوید که تسمه شل یا فرسوده نیست و باید به اندازه کافی سفت باشد.

در غیر این صورت، اگر هیچ چیزی کمکی نکرد، نشانه این است که کمپرسور شما نیاز به تعویض دارد. همیشه می توانید قبل از خرید یک کمپرسور جدید، نظر یک متخصص را دریافت کنید.

به طور خلاصه، ما دیدیم که ممکن است دلایل مختلفی علت خاموش نشدن کولر ماشین شما باشد. امیدواریم علت این مشکل را پیدا کرده باشید و در نهایت آن را برطرف کرده باشید.

در غیر این صورت، توصیه می کنیم از یک متخصص برای کمک به خود استفاده کنید. مهم تر از همه، ماشین خود را به موقع تعمیر کنید و رفتارهای کوچک و غیرعادی ماشین را نادیده نگیرید. علائم کوچک در صورت عدم کنترل می تواند در دراز مدت پرهزینه باشد.

علت یکسره شدن کولر ماشین

سوالات متداول علت خاموش نشدن کولر ماشین

یک کمپرسور AC خودکار عملکردی هرگز همیشه کار نخواهد کرد مگر اینکه کنترل تهویه مطبوع خودکار را روشن نگه دارید. علاوه بر این، مسائل دیگری مانند مبرد سطح پایین، کندانسور کثیف یا کویل اواپراتور کثیف نیز مسئول خاموش نشدن کولر ماشین هستند.

کلاچ AC چقدر باید درگیر بماند؟

کلاچ AC یک سیستم AC عملکردی خودرو باید به مدت 3 ثانیه درگیر بماند و به مدت 3 ثانیه جدا می شود. این چرخه را برای اجرای چرخه تکرار می کند تا سیستم HVAC ماشین شما به درستی کار کند. اگر کمپرسور AC خودرو همیشه درگیر می ماند، بدانید که مشکلی در ترموستات، بخاری کولر یا خراب شدن فیوز وجود دارد.

چگونه به صورت دستی کلاچ کمپرسور AC را درگیر کنیم؟

برای درگیر کردن کلاچ کمپرسور AC به صورت دستی، کانکتور تک سیم را در سمت جلوی کمپرسور جدا کنید. سپس سیم منفی جامپر را بردارید و آن را به سیم از جایی که سیم کمپرسور را جدا کرده اید وصل کنید. بعد، سیم بلوز مثبت را به قطب مثبت باتری ماشین خود وصل کنید. این به درگیر کردن کلاچ کمپرسور AC به صورت دستی کمک می کند.

کمپرسور AC ماشین شما برای خنک کردن کابین روشن و خاموش می شود. هیچ وقت همیشه کار نمی کند مگر اینکه کمپرسور AC شروع به خرابی کند. خوشبختانه تمام مقصرانی که مانع خاموش شدن کمپرسور AC خودرو و علت خاموش نشدن کولر ماشین می شوند را ذکر کردیم. اگر می خواهید کمپرسور AC شما به طور معمول کار کند، فقط آن مشکلات را حل کنید. در این صورت، اگر تمایلی به مکانیکی ندارید، می توانید یک متخصص را استخدام کنید.

در این مقاله از رادیس کار به علت خاموش نشدن کولر ماشین و علت قطع نشدن کولر ماشین پرداختیم. رادیس کار به عنوان فروشنده لوازم یدکی خودرو های لوکس امکان تهیه انواع قطعات با کیفیت کولر ماشین را برای خریداران خود فراهم کرده است. کافی است به سایت رادیس کار مراجعه کرده و پس از مشاوره با کارشناسان مجموعه اقدام به خرید محصول مورد نظر خود نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *