عیب یابی لوازم یدکی

20 علت مهم ترک خوردن شیشه جلو ماشین که نمی دانستید!

ترک خوردن شیشه جلو ماشین

آیا می‌دانستید که فقط ترک خوردن شیشه جلو ماشین که قطر آن ها کمتر از 40 میلی‌متر است قابل تعمیر هستند؟ ممکن است برای شما تعجب آور باشد اما همه آسیب های شیشه جلو قابل تعمیر نیستند. برای این موضوع باید در صورت ترک خوردن شیشه جلو ماشین از متخصص کمک بگیرید.

اگر یکپارچگی شیشه جلو به خطر بیفتد، ضروری است که بدون هیچ تعویقی با کارشناسان شیشه خودرو مشورت کنید. بسته به شدت آسیب، تکنسین ها به شما پیشنهاد می کنند که آن را تعمیر یا تعویض کنید. با این حال، ممکن است تعجب کنید که چرا لازم است انواع ترک های شیشه جلو را شناسایی کنید. شیشه جلو به دلایل مختلفی دچار خراش یا ترک های متعددی می شود.

دانستن انواع ترک شیشه ‌های جلوی خودرو به شما این امکان را می‌دهد تا میزان آسیبی که با آن روبرو هستید را بسنجید و به شما این امکان را می دهد که تصمیم آگاهانه بگیرید و سریع عمل کنید زیرا برخی از ترک ها شدیدتر از سایرین هستند. با رادیس کار همراه باشید تا دلایل مختلفی که باعث ترک خوردن شیشه جلو ماشین می شود را با هم بررسی کنیم.

انواع ترک خوردن شیشه جلو ماشین

انواع ترک خوردن شیشه جلو ماشین

ترک خوردن شیشه جلو ماشین انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

ترک استرس

آیا تا به حال با شیشه جلو ترک خورده مواجه شده اید، حتی زمانی که هیچ آسیبی ندیده باشد؟ کارشناسان این ترک را ترک استرس می نامند. دلیل آن می تواند نوسانات ناگهانی و شدید دما یا فشار باشد. شیشه جلو های شیشه ای در شرایط آب و هوایی گرم منبسط می شوند و در هوای سرد منقبض می شوند.

اگر شیشه جلو به طور همزمان در معرض هر دو قرار گیرد، نتیجه یک شیشه جلو ترک خورده است. به عنوان مثال، ترک استرس زمانی اتفاق می‌افتد که ماشین بیش از حد گرم می‌شود اما تهویه هوا در حال انفجار است.

از دیگر دلایلی که باعث ایجاد ترک های تنشی و استرسی می شود می توان به سن شیشه جلو پنجره اشاره کرد. شیشه های جلو کهنه بیشتر مستعد این نوع ترک ها هستند و در چنین مواردی تعویض آن توصیه می شود.

ترک شناور

این ترک خاص به گونه ای نامگذاری شده است که همیشه دور از لبه شیشه جلو رخ می دهد. یک ترک شناور را می توان در وسط شیشه جلو یا حداقل دو اینچ دورتر از لبه شیشه جلو مشاهده کرد. این نوع آسیب در بسیاری از شیشه‌ های جلو ترک خورده گسترش می‌یابد و بنابراین معمولاً طول‌های متفاوتی دارند.

ترک های شناور تمایل به گسترش بسیار سریع دارند. بنابراین آن ها نیاز به توجه فوری دارند. یک متخصص قبل از تجویز تعمیر یا جایگزینی، عرض و عمق ترک را تعیین می کند. علاوه بر این، اگر یک ترک کوچک شناور در خط دید راننده نباشد، یک تکنسین آموزش دیده می تواند به طور موثر به آن رسیدگی کند.

ترک ریز

هنگامی که سنگ ها یا سنگریزه های کوچک به شیشه جلو اتومبیل شما برخورد می کنند، به نوع آسیب وارد شده به شیشه جلو، ترک ریز گفته می شود. این آسیب معمولاً نسبتاً جزئی است و می تواند توسط متخصص کاملاً تعمیر شود. علاوه بر این، خراش ‌ها به چندین نوع تقسیم می‌شوند و تعیین نوع برای طی کردن مسیر مناسب تعمیر ضروری است.

با توجه به اندازه کوچک این آسیب، اکثر صاحبان خودرو اغلب آن را نادیده می گیرند. چنین شیشه جلو های ترک خورده ای نسبت به تولید خراش های بیشتر آسیب پذیر هستند که ممکن است در طول زمان در کل شیشه جلو پخش شوند. بنابراین، آنچه را که می توان با یک روش تعمیر ساده اصلاح کرد، ممکن است بعداً نیاز به تعویض داشته باشد.

ترک لبه

شما می توانید یک ترک لبه را در فاصله دو اینچی لبه شیشه جلو ببینید و معمولاً لبه را دراز می کند و لمس می کند. در واقع ترک لبه معاصر ترک شناور است. طول این ترک ها بین 10 تا 12 اینچ طول دارد.

شیشه جلوی ترک خورده با ترک لبه باید تعویض شود و شیشه جلوی جدید باید توسط تکنسین های خبره نصب شود. ترمیم ترک لبه امکان پذیر نیست زیرا مهر و موم اصلی شیشه جلو را به خطر می اندازد. احتمال افزایش ترک شیشه جلو، شما را در معرض خطرات ناگوار بعدی قرار می دهد.

ترک ترکیبی

شکستگی ترکیبی نوعی آسیب متداول است که هر شیشه جلوی خودرو می تواند متحمل شود. ترک‌ ها و تراشه های متعدد روی شیشه جلو خودرو در مجموع به‌ عنوان شکستگی یا ترک ترکیبی شناخته می‌شوند.

علت همین امر می تواند از اجسام خارجی گرفته تا ذرات تیز و تغییرات شدید دما متغیر باشد. با این حال، راه حل اصلاحی برای چنین شیشه جلو های ترک خورده تنها پس از بررسی کامل آسیب های پایدار قابل تعیین است.

علاوه بر این، با کمک به موقع و حرفه ای می توان از شکست ترکیبی جلوگیری کرد. تعمیر باید برای درمان ترک های کوچک کافی باشد اما زمانی که آسیب تشدید می شود، جایگزینی تنها راه حل است.

گاهی ممکن است شیشه جلوی شما دچار ترک شود. تعمیر شیشه جلو برای به تعویق انداختن تعویض به یک دردسر تبدیل می شود. اجتناب از شرایطی که باعث ترک خوردن شیشه جلو شما می شود راحت ترین و ایمن ترین گزینه است. چه چیزی باعث این اتفاق می شود؟ بیایید نگاهی به عاملان اصلی بیاندازیم.

دلیل ترک خوردن شیشه ماشین

دلیل ترک خوردن شیشه ماشین

دلایل ترک خوردن شیشه جلو ماشین عبارتند از:

نقص های موجود

برخی از عیوب، چه در فرآیند ساخت و چه در نصب، می تواند شیشه را به آسیب حساس کند. چنین خطاهایی می توانند به یک خطر ایمنی تبدیل شوند که به صورت شما خیره می شود. اگر ترک ایجاد شد، یک سرویس تعویض شیشه با کیفیت را انتخاب کنید.

جاده های شنی

رانندگی در مسیرهای شنی باعث می شود که چرخ های شما روی سنگریزه ها ساییده شوند. نیروهای اصطکاک بین دو سطح باعث می شود که سنگ از روی آن پریده و احتمالاً به شیشه جلو شما برخورد کند.

چیزی که به عنوان یک خراش شروع می شود، در نهایت به یک ترک تبدیل می شود. اگر مجبور به تردد در چنین جاده هایی هستید، فاصله ایمن با وسیله نقلیه مقابل خود را حفظ کنید.

سوزاندن اشعه خورشید

هنگامی که نور مستقیم خورشید به شیشه جلو شما برخورد می کند، پیوند های مولکولی در شیشه شما شل می شود و سطح منبسط می شود. به تدریج، این می تواند منجر به ترک خوردن شود در حالی که اجازه می دهد گرما از آن عبور کند و شما را برای یک سونا غیرمنتظره ثبت نام کنید.

ترک ها به ویژه در لبه های بیرونی شیشه جلو شروع می شود زیرا مرکز ضخیم ترین قسمت است. وسیله نقلیه خود را با یک محافظ خودرو بپوشانید یا در گاراژ در دمای شدید پارک کنید.

تگرگ

در مکان هایی که آب و هوای شدیدی را تجربه می کنند، فصل زمستان گاهی اوقات می تواند باعث بارش تگرگ شود. سنگ هایی که در چنین طوفان هایی می افتند بسیار شبیه این هستند که کسی عمداً به شیشه جلوی شما سنگ پرتاب کند.

در نتیجه احتمال شکستگی آن بیشتر است. وسیله نقلیه خود را در مکانی امن متوقف کنید و منتظر بمانید تا طوفان فروکش کند.

تصادفات

وقتی در کنار جاده پارک می‌کنید، فعالیت‌های روزمره تبدیل به اموری خطرناک می‌شوند. یک شاتل، توپ یا … می تواند به سمت ماشین شما بیاید. نه تنها به شیشه جلو، بلکه به وسیله نقلیه شما نیز آسیب می رساند.

وسایل نقلیه سنگین

کامیون های زباله، تراکتور، وسایل نقلیه ساختمانی و بسیاری از وسایل نقلیه، موادی را حمل می کنند که اگر روی شیشه جلوی شما بیفتد، ممکن است ترک بخورند. همچنین خطر تخلیه ناگهانی کامیون به دلیل شرایط جاده، ایمنی قفل معیوب، یا اضافه بار بیشتر است. با تغییر خط یا با حفظ فاصله معقول از چنین وسایل نقلیه ای در جاده دوری کنید.

ترک تحت فشار

درست مانند بدن انسان، تغییر ارتفاع و فشار هوا تعادل شیشه جلوی شما را به هم می زند. اگر در جاده مکرر سرعت خود را افزایش دهید، شیشه جلوی شما ممکن است ترک بخورد. با سرعت مناسب رانندگی کنید و در ایستگاه های تپه ای مراقب باشید.

دما های متناوب

در حالی که یک محیط بسیار سرد یا گرم بر سلامت شیشه شما تأثیر می گذارد، دمای نوسان از داخل نیز همین کار را می کند. انبساط و انقباضات ناگهانی ناشی از آن باعث فرسودگی شیشه جلو می شود. تنظیمات بخاری و یخ‌ساز را در وسیله نقلیه خود با احتیاط مدیریت کنید.

شاخه های سرگردان درختان

دفعه بعد که زیر سایه پارک کردید، از خود بپرسید که آیا این مکان امن است؟ برای پاسخ به آن، بیشتر آن ها به خطراتی برای شیشه جلوی شما تبدیل می شوند. درختانی که از نور خورشید محافظت می کنند، ممکن است شاخه یا میوه سرگردان را روی شیشه ماشین شما پرتاب کنند. پارک در فضاهای باز احتمال وقوع چنین اتفاقاتی را کاهش می دهد.

شیشه جلو قدیمی

شیشه ها عمری دارند و پس از رسیدن به هدف خود از بین می روند. اگر سال ها در برابر سختی ها ایستادگی کرده باشند، ضعیف و مستعد کوچکترین ضربه خواهند بود. با گذشت زمان، چنین شیشه های جلویی را نازک تر و شکننده تر می کند. بنابراین، اگر با یک وسیله نقلیه قدیمی در حال رانندگی هستید، شیشه جلو را تعویض کنید. در حال حاضر، ترک های شیشه جلو می تواند در نتیجه سنگ، آوار، تصادف، شاخه های درختان سنگین و غیره باشد.

علل ایجاد و گسترش ترک شیشه جلو ماشین

علل ایجاد و گسترش ترک شیشه جلو ماشین

بیایید دریابیم که چه چیزی باعث ایجاد و گسترش ترک شیشه جلو ماشین می شود:

تغییرات شدید دما

تفاوت درجه حرارت بین داخل و خارج خودرو می تواند به شیشه جلوی آسیب دیده فشار وارد کند و باعث تشدید ترک ها یا تراشه ها شود. هنگامی که شیشه جلو برای ساعت ها در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرد، گرم می شود و تمایل به انبساط دارد. این می تواند باعث شود که ترک شیشه جلو باز شود یا به طور قابل توجهی گسترش یابد.

اگر کولر را بعد از اینکه ماشینتان زیر آفتاب ایستاده روشن کنید، ترک های شیشه جلو می تواند گسترش یابد. به همین ترتیب، اگر گرمای خود را زیاد روشن کنید و در زمستان ها آن را به سمت شیشه جلوی سرد هدایت کنید، ترک ها می توانند گسترش پیدا کنند.

این به این دلیل است که شیشه در هوای سرد منقبض می شود و در دمای گرم منبسط می شود، به همین دلیل است که اگر ترک شیشه جلوی خود را در معرض شرایط آب و هوایی سخت یا نوسانات شدید آب و هوایی قرار دهید، گسترش می یابد.

سواری پر از دست انداز

رانندگی در جاده های پر از دست انداز یا روی چاله، بستن درهای خودرو با صدای بلند یا حتی ترمز زدن کمی بیش از حد شدید می تواند آسیب شیشه جلوی شما را بسیار بدتر کند. سرعت گیر ها، ترمز های ناگهانی و غیره فشار بیشتری را به خودروی شما وارد می کنند که می تواند منجر به گسترش بیشتر و بدتر شدن ترک شیشه جلو شود.

حتی اگر ترک شیشه‌ی جلو کوچک باشد، اگر حرفه ‌ای‌ آن را مدیریت نکنید و به رانندگی ادامه دهید، می‌تواند تا حد زیادی گسترش یابد.

رطوبت

شیشه جلوی اتومبیل شما از دو ورقه شیشه با یک لایه پلاستیک در بین آن ساخته شده است. یک ترک، هر چقدر هم که کوچک باشد می تواند رطوبت را در بین لایه ها به دام بیندازد، چه از بارندگی، بارش برف یا یک کارواش.

این می تواند یکپارچگی ساختاری شیشه جلوی شما را در خودرو تضعیف کند. علاوه بر این، هنگامی که دما کاهش می یابد، رطوبت داخل ترک منجمد می شود و باعث فشار داخلی و بدتر شدن ترک می شود.

خاک 

وقتی کثیفی وارد شکاف شیشه جلو می شود، می تواند یکپارچگی ساختاری شیشه جلو را تضعیف کند و استحکام آن را به خطر بیندازد. برای جلوگیری از وارد شدن کثیفی به شکاف شیشه جلو، می توانید یک تکه نوار شفاف را روی آسیب به عنوان یک راه حل موقت قرار دهید تا زمانی که شیشه جلوی خود را تعمیر کنید.

به خاطر داشته باشید که نوار فقط یک راه حل موقت است و به هیچ وجه نمی تواند آسیب را ترمیم کند.

شیشه جلوی خودرو اغلب بدون هیچ دلیلی ممکن است ترک بخورد. ممکن است یک روز صبح خوب از خواب بیدار شوید و متوجه شوید که شکاف عمیقی روی شیشه جلوی ماشینتان نشسته و درست به شما خیره شده است.

شکاف شیشه جلو

با این حال، این یک ترک ساده نیست. می تواند چندین دلیل اساسی برای آسیب وجود داشته باشد. برخی از دلایل واضحی که ممکن است شیشه جلوی شما ترک بخورد عبارتند از: سنگ، آوار، شاخه های درخت شکسته، توپی که ممکن است بچه ای ناخواسته به سمت ماشین شما پرتاب کرده باشد و غیره.

با این حال، دلایل کمتر آشکار دیگری وجود دارد که می تواند برای آسیب رساندن به شیشه جلوی شما کافی باشد. در اینجا چند دلیل کمتر شناخته شده وجود دارد که می تواند باعث شود شیشه جلوی شما بدون هیچ دلیل “علمی” ترک بخورد.

تغییرات در دما

تغییرات دما می تواند باعث انبساط و انقباض شیشه شیشه جلو شود. قسمت های مختلف شیشه با سرعت های مختلف گرم می شوند، در اطراف لبه ها سریعتر و در وسط کندتر. به دلیل این ناهماهنگی، شیشه با سرعت های مختلف منبسط و منقبض می شود.

ترک می تواند با شستن ماشین با آب سرد در طول یک روز گرم یا با تلاش برای یخ زدایی شیشه جلوی یخی با آب داغ ایجاد شود. استفاده از یخ‌ساز یا بخاری خودرو نیز مانع از این نمی‌شود. انبساط و انقباض حرارتی یکی از رایج ترین دلایل ترک شیشه جلو است.

تغییرات فشار

تغییرات فشار می تواند به دلیل طوفان ها و بادهای شدید یا قرار دادن وزنه های سنگین روی شیشه جلو شما ایجاد شود. این ها ممکن است برای ایجاد یک ترک استرس بر روی شیشه جلوی شما کافی باشد.

اگر ترکی در لبه شیشه جلوی شما ظاهر شود، ممکن است فوراً قابل توجه نباشد، به طوری که ممکن است چند روز بعد یک ترک باعث تعجب شود. همچنین می توانید تفاوت بین ترک های ناشی از استرس و ترک های ناشی از ضربه را با لمس مرکز ترک تشخیص دهید. اگر مرکز صاف باشد، ترک باید به دلیل استرس ایجاد شده باشد.

نور خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث گرم شدن فلز و سایر مواد اطراف خودرو شود. لبه های شیشه سریعتر از قسمت میانی گرم می شوند و باعث ایجاد ترک در شیشه جلو می شوند. با این حال، می توان با نگه داشتن خودرو در سایه از این امر جلوگیری کرد.

عیوب ساختاری

شیشه جلوی شما ممکن است نقص های تولیدی داشته باشد. بازپخت شیشه در حین ساخت، ممکن است باعث تغییر در فشار و ایجاد ترک های تنشی یا تنش های پسماند در امتداد لبه های شیشه جلو شود. به دلیل این نقص ساخت، شیشه جلوی شما ممکن است دارای ضعف ساختاری باشد و در نتیجه مستعد شکستگی و ترک باشد.

عیوب در شیشه

شیشه نصب شده در خودروی شما ممکن است معیوب باشد. با این حال، این ممکن است به طور کامل از چشم شما خارج شود زیرا این نقص ها فقط توسط متخصصان قابل تشخیص هستند. این می تواند بدون هشدار قبلی باعث ترک خوردن شیشه جلو در ماشین شما شود.

نصب ضعیف

شیشه جلوی شما ممکن است ناقص نصب شده باشد، حتی اگر توسط متخصصان در یک کارخانه انجام شده باشد. اگرچه ممکن است این مورد نادر باشد، اما اگر چنین اتفاقی بیفتد، ارتعاشات ناشی از شل بودن ممکن است باعث استرس بر روی شیشه شود و منجر به ترک خوردن شیشه جلو شود.

بارگذاری استرس مکانیکی

خم شدن بیش از حد بدنه در ساختار خودرو می تواند باعث بارگذاری استرس مکانیکی شود. این ممکن است به دلیل بلند کردن نامناسب وسیله نقلیه با جک کف که ممکن است بدنه خودرو را بیش از حد بپیچد اتفاق بیفتد. این ممکن است باعث ترک خوردن شیشه جلوی ماشین شما شود.

خسارات جزئی قبلی

یک تراشه کوچک یا یک شکستگی خط مو روی شیشه جلوی شما ممکن است با گذشت زمان گسترش یابد و باعث ایجاد ترک در سطح شیشه شود. ترک‌های کوچک ممکن است بزرگ‌تر شوند و با پیچش مورب کافی شاسی، ممکن است جابه‌جایی کافی برای ایجاد ترک‌خوردگی شیشه‌ی جلو وجود داشته باشد.

حوادث گذشته

اگر خودروی شما در گذشته تصادف کرده بود، می توانست به ساختار داخلی خودرو شما استرس وارد کند. شیشه جلو از خودرو پشتیبانی ساختاری می کند و تصادف ممکن است استحکام شیشه جلو را کاهش دهد.

ممکن است مدتی پس از تصادف قابل مشاهده نباشد اما با گذشت زمان، به دلیل ضعیف شدن ساختار شیشه جلو، ترک هایی روی شیشه ظاهر می شود. این امر به ویژه اگر خودرو پس از تصادف به درستی تعمیر نشود ممکن است اتفاق بیفتد.

نیروهای ناهموار روی شیشه جلو و کوچکترین استرس، مانند دویدن سریع ماشین روی سرعت گیر، می تواند باعث ترک خوردن شیشه جلو شود.

در این مقاله از رادیس کار به بررسی ترک خوردن شیشه جلو ماشین و دلایل مختلفی که باعث ترک خوردن شیشه جلو خودرو می شود پرداختیم. شیشه جلوی ترک خورده نیاز به کمک فوری حرفه ای دارد.

از آنجایی که جلو پنجره خودرو ویژگی حیاتی ایمنی خودرو است و یکپارچگی ساختاری خودرو را تامین می کند، باید در اسرع وقت تعمیر شود. برای جلوگیری از ترک خوردن شیشه جلو ماشین و نصب معیوب، بهتر است به دنبال کمک حرفه ای باشید و بهترین خدمات تعمیر شیشه جلو را انتخاب کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *