اخبار خودرو

10 نکته ایمنی برای رانندگی در مه که باید بدانید

رانندگی در مه

رانندگی در مه چگونه است؟ مه غلیظ یک خطر رانندگی در بسیاری از مناطق است که بیشتر در زمستان به وجود می آید. جایی که برخی از جاده ها به دلیل مه در بین خطرناک ترین نقاط جهان قرار دارند. برای هر راننده ای، مهم نیست که چقدر با تجربه باشد اما پیمایش مه دشوار است، زیرا به معنای واقعی کلمه دید شما را در جاده مخدوش می کند. در بسیاری از موارد، رانندگی در مه می تواند به اندازه رانندگی در باران خطرناک باشد. در این مقاله از رادیس کار قصد داریم به رانندگی در مه و نکات ایمنی لازم بپردازیم. با ما همراه باشید.

خطرات رانندگی در مه

هنگامی که بخار آب متراکم می شود، مقدار زیادی قطرات آب تولید می شود و در هوا معلق می شود و باعث می شود لایه های نازک و ضخیم مه در مقابل شما ظاهر شود. هنگامی که رطوبت زیاد باشد و یا اگر نوعی آلودگی در هوا وجود داشته باشد، مانند گرد و غبار یا حتی نمک در مکان های نزدیک به اقیانوس رخ می دهد. اگر در نزدیکی دریاچه یا بدنه آبی زندگی می کنید، ممکن است مجبور شوید بیشتر اوقات در مه حرکت کنید، زیرا در این مناطق به دلیل سطوح بالای رطوبت بیشتر تشکیل می شود.

وقتی بیرون مه است، چگالی هوا دیدن علائم جاده، عابران پیاده، سایر خودروها و حتی چیزهایی را که درست در مقابل شما در جاده قرار دارند دشوار می کند. زمانی که نتوانید به درستی پیمایش کنید، احتمال تصادف شما بسیار بیشتر است و می تواند به طور جدی روی دیگران در جاده تأثیر بگذارد.

گاهی انباشتگی خودروها در سراسر کشور به دلیل مه گزارش شده که در برخی از آن ها به 100 خودرو یا بیشتر می رسد. چنین واکنش‌ های زنجیره‌ای احتمالاً رخ می‌دهد، زیرا دیدن آن از میان مه بسیار دشوار است و با برخورد خودرو های زیادی، صدمات و تلفات می‌تواند به یک نگرانی جدی تبدیل شود.

برخلاف رانندگی در باران، که تصادفات اغلب به دلیل واکنش تاخیری سیستم ترمز خودرو بر روی زمین خیس است، تصادفات در مه فقط به این دلیل اتفاق می‌افتند که رانندگان در دیدن آنچه در مقابل خود هستند مشکل دارند.

چگونه مه بر دید راننده تأثیر می گذارد؟

به طور خاص، مه به طرق زیر بر راننده تأثیر می گذارد:

  1. درک عمق را می توان به دلیل ضخامت مه کاهش داد.
  2. کنتراست کم ناشی از مه تشخیص نقاط روشن و تاریک و اشیاء در جاده را دشوار می کند.
  3. بینایی شما به دلیل چیزی به نام اثر ماندلباوم روی چیزی که نزدیک است تثبیت می‌شود، اثری که باعث می‌شود بینایی شما در فاصله سه فوتی زمانی که دید ضعیف می‌شود، استراحت کند. (به طور معمول چشم انسان می تواند خیلی بیشتر را ببیند. یک مطالعه نشان داد که بدون انسداد، چشم می تواند شعله شمع را از فاصله 1.6 مایلی تشخیص دهد).

آیا باید از چراغ های جلو در مه استفاده کرد؟

هنگام رانندگی در مه، باید از چراغ های جلوی کم نور خود استفاده کنید. این بهترین راه برای افزایش دید در جاده و تشخیص وسیله نقلیه شما برای سایر رانندگان است.

همیشه از نور بالا در مه اجتناب کنید. پرتوهای بلند باعث می شوند نور در شرایط عادی از جاده منعکس شود و در هوای مه آلود، نور در واقع می تواند از قطرات آب در مه منعکس شود. این ممکن است باعث تابش خیره کننده شود که می تواند دید شما را از جاده مسدود کند و به دید سایر رانندگان حتی شدیدتر آسیب برساند.

نحوه رانندگی در مه

نحوه رانندگی در مه

درست مانند انواع مختلف برف، انواع مه وجود دارد. مه انجمادی دارد که می تواند جاده را مانند یخ سیاه بپوشاند و معمولاً در مناطق کم ارتفاع تشکیل می شود. مه می تواند دید در یک بخش بزرگراه را کاهش دهد، در حالی که مناطق دیگر تقریباً واضح هستند. این در مورد مه در هر نقطه صادق است: شما می توانید با دید کافی رانندگی کنید و سپس ناگهان از یک پچ عبور کنید که در آن به سختی می توانید جاده را ببینید. وقتی مسئله مه است ، در اینجا نکاتی برای ایمن تر نگه داشتن شما وجود دارد.

اگر نمی توانید از رانندگی در مه اجتناب کنید، کارهایی وجود دارد که می توانید برای افزایش ایمنی خود در جاده انجام دهید. این شامل:

  1. چراغ های جلو خود را تمیز نگه دارید. هر زمان که مخزن بنزین خود را پر می کنید، عادت کنید که آن ها را پاک کنید.
  2. شیشه جلو اتومبیل را روشن نگه دارید و از Defroster برای جلوگیری از پنجره های مه آلود استفاده کنید.
  3. آهسته رفته و کنترل کروز خود را خاموش کنید. بیشتر تصادفات به این دلیل اتفاق می افتد که راننده برای شرایط آب و هوایی خیلی سریع پیش می رود.
  4. با فضای توقف کافی رانندگی کنید تا بتوانید در فاصله ای که می بینید متوقف شوید.
  5. از چراغ های پرتو بلند استفاده نکنید. آن ها از طریق مه نمی درخشند بلکه فقط نور را در چشمان شما منعکس می کنند و این امر را برای شما و سایر رانندگان بدتر می کند. از پرتو های کم استفاده کنید.
  6. در مه متراکم، علاوه بر پرتو های کم خود، در صورت از چراغ های مه شکن نیز استفاده کنید. هرگز با استفاده از چراغ های پارکینگ یا مه شکن خود رانندگی نکنید. غیرقانونی و ناامن است اگر در هنگام دید کمتر از حدود 300 فوت است، از چراغ مه شکن عقب استفاده کنید. چراغ های مه شکن تان را همین حالا چک کنید که روشن می شوند یا خیر. اگر روشن نمی شوند، باید دلایل روشن نشدن چراغ مه شکن را بررسی کنید.
  7. چراغ مه باید در صورت طبیعی بودن خاموش شود. آن ها می توانند برای رانندگان پیش رو باعث انحراف شوند.
  8. قانون اورگان می گوید چراغ های مه باید در حالی که در فاصله 500 فوت از یک وسیله نقلیه در حال آمدن و در فاصله 350 فوت در هنگام دنبال کردن وسیله نقلیه دیگر است، خاموش شود.
  9. حواس پرتی را به حداقل برسانید. موسیقی را خاموش کنید و با تلفن همراه خود صحبت نکنید، بنابراین می توانید به صدای ترافیکی گوش دهید که ممکن است نتوانید آن را ببینید.
  10. برای وسایل نقلیه که آهسته می رانند یا متوقف شده، هوشیار باشید. وقتی چراغ های قرمز را در جلوی خود می بینید، مقدار بیشتری از سرعت خود را کم کنید.
  11. هنگام حرکت از چراغ های خطر خودداری کنید زیرا سایر رانندگان ممکن است فکر کنند شما متوقف شده اید.
  12. صبور باشید. از خطوط یا وسایل نقلیه دیگر عبور نکنید مگر اینکه واقعاً مجبور شوید و هرگز سعی نکنید از خطوط طولانی ترافیک در مه عبور کنید.
  13. اگر دید بسیار ضعیف است، از آزادراه خارج شوید یا مکانی امن برای بیرون کشیدن پیدا کنید. برخی از بزرگراه ها دارای نشانه هایی هستند که میزان دید جاده و الگوی شمارش معکوس 3-2-1 از نشانگر های بازتابنده را برای کمک به رانندگان در گرفتن رمپ های خروجی در مه سنگین را نشان می دهند.
  14. به خودتان زمان سفر بیشتری بدهید تا در مسیر مه به مقصد حرکت کنید.
  15. از چراغ های جلوی نور پایین (معمولی) خود استفاده کنید تا به شما کمک کند بهتر ببینید و سایر رانندگان شما را ببینند.
  16. خطوط جاده را با چشمان خود دنبال کنید تا مطمئن شوید که در لاین خود می مانید.
  17. از حواس‌پرتی ‌هایی مانند تلفن همراه، چرخاندن شماره‌گیر رادیو و خوردن یا آشامیدن خودداری کنید.
  18. اگر مه خیلی غلیظ شد، خود را به یک منطقه امن بکشید و تا زمانی که مه روشن شود، رانندگی را متوقف کنید.
  19. بینایی خود را سالی یک بار توسط چشم پزشک در یک معاینه جامع چشم بررسی کنید تا مطمئن شوید نسخه شما به روز است و تا حد امکان به وضوح پشت فرمان می بینید.

آنچه باید در مورد چراغ های مه بدانید

چراغ های مه به گونه ای طراحی شده اند که با سرعت کم در مه، غبار سنگین، برف و سایر شرایط با دید ضعیف مورد استفاده قرار می گیرند. آن ها با چراغ های در حال اجرا متفاوت هستند. آن ها یک جفت چراغ اضافی هستند که روی وسیله نقلیه نصب شده اند، با این تفکر که مه در سطح جاده وجود ندارد اما 12 تا 18 اینچ بالاتر از آن است. آن ها نور را در این لایه از هوای بدون مه قرار می دهند. همچنین به اندازه کافی درست اشاره می کنند که راننده می تواند “خط مه” جامد و سفید را در لبه جاده به عنوان راهنما ببیند.

قوانین استفاده از چراغ های مه شکن که به عنوان لامپ های مه نیز شناخته می شوند براساس حالت های مختلف متفاوت است. نکته اصلی که باید بدانید: شما نمی توانید از چراغ مه به گونه ای استفاده کنید که باعث ایجاد تابش خیره کننده برای سایر رانندگان شود. آن ها باید به گونه ای مورد استفاده قرار گیرند که تا 25 فوت در دید یک راننده دیگر دخالت نکنند.

هوای مه آلود و رانندگی همیشه با هم ترکیب نمی شوند. هرچه مه بیشتر بر دید تأثیر بگذارد، دیدن جاده، علائم، عابران پیاده و سایر اشیا و وسایل نقلیه برای رانندگان سخت‌تر می‌شود. مه غلیظ یا نازک می تواند مستقیماً امنیت شما و مسافرانتان را تهدید کند و باعث واکنش های زنجیره ای با خودروهای دیگر شود.

اگرچه مه یک پدیده آب و هوایی موقت است اما رانندگی در آن یکی از خطرناک‌ترین آن‌ها است زیرا میدان دید شما را مختل می‌کند و درک عمقی شما را از آنچه پشت فرمان می‌بینید مخدوش می‌کند.

نور پایین در مقابل چراغ های مه شکن

آیا چراغ های مه شکن مانند چراغ های جلو هستند؟ نه کاملا. چراغ‌ های نور پایین جلو کمک می‌کنند تا اشیا را مستقیماً جلوی خود ببینید، در حالی که چراغ‌های مه شکن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به سمت پیاده‌رو هدایت شوند و زمین زیر مه را روشن کنند تا به کاهش بازتاب نور کمک کنند.

بسیاری از خودروها چراغ‌ های مه شکن را به‌عنوان یک ویژگی تکمیلی دارند، اما طراحی خودروها بدون آن‌ها روز به روز رایج‌تر می‌شود، زیرا می‌توانند در روشن کردن خودروی شما برای دیدن سایر رانندگان بی‌اثر باشند. چراغ های مه شکن برای سرعت های بسیار آهسته نیز مفیدتر هستند اما همیشه زمانی که در خیابان ها و بزرگراه های شلوغ رانندگی می کنید امکان پذیر نیست.

نکات ایمنی برای رانندگی در مه

نکات ایمنی برای رانندگی در مه

حتی اگر پشت فرمان یک حرفه ای باتجربه باشید، مه می تواند رانندگی را دشوار  و حتی خطرناک کند. متأسفانه، حوادث ناشی از مه سالانه بیش از 500 کشته برجای می گذارد. وقتی همه چیز خاکستری می شود، این ده نکته رانندگی ایمن را برای مدیریت حتی غلیظ ترین مه به خاطر بسپارید.

  1. فاصله زیادی بین ماشین خود و ماشین مقابلتان بگذارید. کاهش دید به معنای زمان ترمز طولانی تر است، به طوری که فضای اضافی دوست شما خواهد بود. به عبارت دیگر، سرعت خود را کاهش دهید! ممکن است طول بکشد تا به مقصد برسید، اما امنیت شما ارزشش را دارد.
  2. از برف پاک کن ها و یخ زداهای شیشه جلو خود بهره ببرید. رطوبت و یخ روی شیشه جلوی شما می تواند باعث ایجاد تابش خیره کننده شود که می تواند دید را حتی دشوارتر کند. با پاک کردن کامل شیشه جلو، بهترین دید ممکن را به خود بدهید.
  3. از نور بالا خودرو خودداری کنید. نور پایین در واقع برای رانندگی در مه بهتر است! اگر فکر نمی‌کنید چراغ‌های جلوی فعلی شما در حالت نور کم به اندازه کافی قدرتمند هستند، یک جایگزین چراغ جلو را در نظر بگیرید.
  4. در برابر میل عمومی به استفاده از چراغ های وسایل نقلیه جلویی به عنوان راهنما مقاومت کنید. این در واقع می تواند باعث شود بیش از حد روی قسمت باریک چشم انداز جلوی خود تمرکز کنید و باعث شود چیزهای دیگر را از دست بدهید!
  5. کروز کنترل را کنار بگذارید. جاده های مه آلود می توانند شگفتی هایی را در انتظار خود داشته باشند و بهتر است کنترل کامل ماشین خود را حفظ کنید.
  6. از لبه سمت راست جاده، خط مه شکن سفید یا بازتابنده های کنار جاده به عنوان راهنمایی برای ماندن در خط خود استفاده کنید.
  7. اگر ماشین پشت سر شما خیلی نزدیک است، شتاب نگیرید. این می تواند وسوسه انگیز باشد که سعی کنید مردی را که دقیقاً در دم شماست “از دست بدهید”، اما در واقع می تواند وضعیت شما را خطرناک تر کند. به یک محدودیت سرعت مطمئن و معقول در مه پایبند باشید، حتی اگر سایر رانندگان این کار را نکنند.
  8. هنگامی که مه بد است در صورت امکان در خانه بمانید. مه می‌تواند رانندگی را ترسناک و خطرناک کند، بنابراین اگر می‌توانید از جاده‌ها دوری کنید. کالیفرنیا DMV آن را اینگونه بیان می کند: “بهترین توصیه برای رانندگی در مه این است که ندهید.”
  9. قبل از کاهش سرعت آینه های خود را بررسی کنید و به آرامی ترمز خود را فشار دهید. هرچه زودتر شروع به ضربه زدن به ترمز کنید، بهتر است! چراغ‌های ترمز شما به رانندگان پشت سرتان هشدار می‌دهند که سرعت شما را کاهش می‌دهند و با توقف ناگهانی آن ها را غافلگیر نمی‌کنید.
  10. اگر تصمیم گرفتید کنار بکشید و منتظر باشید، تا حد امکان به کنار جاده بکشید. پس از توقف، چراغ های خطر خود را روشن کنید. نکته کلیدی برای رانندگی در مه این است که به یاد داشته باشید که همه در دید مشکل دارند، بنابراین با دور شدن از مسیر و استفاده از چراغ‌های خود، به سایر رانندگان اطلاع دهید که کجا هستید، بیشتر ایمن باشید. کشیدن به پمپ بنزین یا سایر مکان های کنار جاده ای ایده خوبی است.

استفاده مناسب از چراغ ها یکی از ارکان اصلی رانندگی ایمن در مه است. اگر چراغ ‌های جلوی شما در جاده کمرنگ شده‌اند، با تعویض چراغ جلو یا تعمیر آن مکان خود را روشن کنید.

در این مقاله از رادیس کار به رانندگی در مه و نکات ایمنی لازم پرداختیم. رادیس کار به عنوان فروشنده لوازم یدکی خودرو های لوکس امکان تهیه انواع قطعات با کیفیت را برای خریداران خود فراهم کرده است. کافی است به سایت رادیس کار مراجعه کرده و پس از مشاوره با کارشناسان مجموعه اقدام به خرید محصول مورد نظر خود نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *