اخبار خودرو

چگونه بخاری ماشین را روشن کنیم؟

برای روشن کردن بخاری ماشین در اکثر خودروها فقط باید موتور را روشن کنید، سطح دما را به دلخواه تنظیم کرده و فن را روشن کنید. ممکن است لازم باشد پنج تا ده دقیقه صبر کنید تا موتور خودرو به اندازه کافی گرم شود تا شروع به دمیدن هوای داغ کند.

با یخ زدن هوای کابین خودرو، حرکت از راحتی گرم تخت به سمت سردی بیرون از سفر صبحگاهی، دردناک‌تر می‌شود، بنابراین دانستن نحوه عملکرد بخاری خودرو ضروری است.

با این حال، سیستم های تهویه مطبوع خودروهای مدرن ممکن است کمی پیچیده به نظر برسند و حتی مدل های قدیمی تر ممکن است دارای مواردی باشند که با آن ها آشنا نیستید. بنابراین قصد داریم تا در این مقاله، تمام اطلاعاتی را که در مورد نحوه روشن کردن بخاری ماشین نیاز دارید را به صورت یک راهنمای سریع در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با رادیس کار همراه باشید.

چگونه بخاری ماشین خود را روشن کنیم؟

در حالی که روی صندلی خود می لرزید، آخرین چیزی که می خواهید این است که به طور تصادفی هوای سرد را به جای هوای گرم دریافت کنید یا مجبور شوید به همه صفحه ها خیره شوید بدون اینکه بدانید از کدام طرف شیشه جلوی شما یخ زدایی می شود و به کدام سمت می رود. دید شما و توانایی کارکرد موثر سیستم گرمایش و سرمایش خودرو برای رانندگی راحت و ایمن ضروری است.

خوشبختانه، هنگامی که بتوانید شماره‌گیرها و سوئیچ‌های مختلف را که باعث کارکرد آن می‌شوند، مشخص کنید، روشن کردن بخاری خودرو چندان پیچیده نیست. در واقع، روشن کردن بخاری خودرو در اکثر خودروها به سادگی یک فرآیند سه مرحله ای است:

  1. موتور را روشن کنید (ممکن است پنج تا ده دقیقه طول بکشد تا موتور به درستی گرم شود)
  2. دکمه دما را روی سطح گرمای راحت بچرخانید.
  3. موتور دمنده را در سطح فن مورد نظر خود بچرخانید.

اگر خودروی شما مجهز به سیستم گرمایش و سرمایش خودکار باشد، می‌توانید کار کمتری هم داشته باشید. یک سیستم کنترل آب و هوای خودکار به شما این امکان را می دهد که کنترل های دما را برای هوای گرم و هوای خنک خود تنظیم کنید. هنگامی که روشن است، برای حفظ محدوده دمایی که تنظیم کرده اید، به طور خودکار هوای گرم یا سرد را خارج می کند.

برای راه‌اندازی کنترل تهویه مطبوع خودکار، دکمه «AUTO» را روی داشبورد خودروی خود پیدا کرده و فشار دهید و اگر گزینه کنترل هوای دوگانه را دارید، دمای دلخواه را برای کل خودرو یا برای هر دو طرف خودرو تنظیم کنید. پس از اینکه برای اولین بار محدوده دما را وارد کردید، فقط باید دکمه “AUTO” را فشار دهید تا هوای گرم به بیرون برود.

آیا سیستم تهویه مطبوع را برای گرما در ماشین روشن می کنید؟

اگرچه ما معمولاً تهویه مطبوع را با هوای خنک مرتبط می‌دانیم اما سیستم تهویه مطبوع در یک وسیله نقلیه هم گرما و هم هوای خنک را کنترل می‌کند. برای اجرای سیستم AC برای گرما، چرخش دما و صفحه تنظیم فن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید یا اگر صفحه نمایش دیجیتال دارید، به سادگی دکمه افزایش دما را فشار داده و فن را روشن کنید.

چگونه بخاری ماشین را به صورت دستی روشن کنیم؟

اکنون، برخی از مدل‌های قدیمی‌تر خودروهای موجود، امکان سیستم کنترل آب و هوای خودکار را به شما نمی‌دهند و البته، احتمالاً برخی از شما سبک کار دستی را ترجیح می دهند تا بتوانید دمای خودرو را با تنظیم دمای بدن خود تنظیم کنید.

اگر بخاری و کولر اتوماتیک ندارید و یا نمی خواهید از آن استفاده کنید، به جای آن بخاری ماشین را به صورت دستی روشن می کنید.

این ما را به سه مرحله ساده قبلی برمی گرداند. موتور خود را روشن کنید و اجازه دهید خودرو برای چند دقیقه در حالت آزاد بماند تا گرم شود. دکمه دما را تغییر دهید، چرخ یا شماره گیری را بچرخانید یا افزایش را روی صفحه نمایش دیجیتال خود فشار دهید تا گرما افزایش یابد. با این حال، تا زمانی که فن را روشن نکنید و سرعت فن مورد نظر خود را تنظیم نکنید، هوای گرم شروع به دمیدن و پخش شدن در سراسر کابین نمی کند.

کنترل های مختلف بخاری چه کاری انجام می دهند؟

مسلماً، بسیاری از کنترل‌های سیستم گرمایش خودرو می‌توانند کمی شدید و پیچیده به نظر برسند. با این حال، عملکرد کنترل‌های گرمایش شما در واقع زمانی بسیار ساده است که متوجه شوید هر دکمه یا شماره‌گیر چه می‌کند.

کنترل های دما

به طور معمول، کنترل های دما به راحتی قابل تشخیص هستند. بسیاری از خودروها، به خصوص مدل های قدیمی تر، دارای کد رنگی هستند: برای هوای سرد به سمت آبی و برای هوای گرم به رنگ قرمز بچرخید. با این حال، خودروهای دارای نمایشگر دیجیتال ممکن است از کدگذاری رنگ صرف نظر کنند و به سادگی دمای واقعی سیستم را به شما نشان دهند.

همچنین این احتمال وجود دارد که وسیله نقلیه شما مجهز به کنترل‌های دوگانه دما باشد که می‌توان آن‌ها را برای سمت راننده و سرنشین به طور متفاوتی سفارشی کرد. کنترل های دما را تا زمانی که به دمای دلخواه خود برسید دستکاری کنید.

کنترل سرعت فن

در کنار ضامن‌های دما، کنترل‌های سرعت فن ممکن است از مهم‌ترین کنترل‌های بخاری باشند. همانطور که ممکن است بتوانید حدس بزنید، کنترل های سرعت فن به شما کمک می کند تا سرعت فن موتور دمنده را تنظیم کنید. هرچه سرعت بیشتر باشد، هوا سریعتر در داخل کابین حرکت می کند.

جهت هوا

جهت هوا مستقیماً هوای دمنده را به نقاط مختلف داخل خودرو کنترل می کند. اساساً، این کنترل ها به شما امکان می دهند انتخاب کنید که هوا از کجا خارج شود و معمولاً چند گزینه وجود دارد:

  • دریچه های شیشه جلو
  • داشبورد / دریچه های صورت
  • دریچه های پا
  • دریچه های صورت و پا
  • دریچه های شیشه جلو و پا

معمولاً تصویری از یک فرد با فلش هایی که به جهات مختلف هوا اشاره می کنند می بینید. به سادگی گزینه های دمنده هوای مورد نظر خود را انتخاب کنید.

دکمه چرخش

سیستم‌های بخاری خودرو هوای بیرون را جذب می‌کنند، آن را از طریق مبدل حرارتی به گردش در می‌آورند و آن را در سراسر کابین داخلی توزیع می‌کنند. دکمه چرخش معمولاً یک فلش منحنی را نشان می دهد و گردش هوای بیرون را در سیستم بخاری متوقف می کند، در عوض هوای کابین را به گردش در می آورد.

این دکمه مخصوصاً در اولین گرم کردن وسیله نقلیه شما مفید است زیرا گرم کردن هوای نیمه گرم نسبت به هوای سرد بیرون سریعتر است. همچنین ممکن است بخواهید زمانی که کیفیت هوای بیرون ضعیف است از دکمه چرخش مجدد استفاده کنید.

یخ زدایی شیشه جلو و شیشه عقب

هر کسی که تا به حال برای مواجهه با شیشه های مه آلود وارد وسیله نقلیه خود شده است، اهمیت دستگاه های یخ زدا شیشه جلوی شما را می داند. هنگامی که کنترل‌های یخ زدا را روشن می‌کنید، به رایانه ماژول کنترل بخاری خودرو خود سیگنال می‌دهید تا تمیز کردن شیشه جلو و شیشه عقب را در اولویت قرار دهد. به خصوص برای دید و رانندگی ایمن، دانستن یخ‌ زدا های شیشه جلو و شیشه جلو بسیار مهم است.

اگر بخاری ماشین روشن نشد چه باید کرد؟

بنابراین می دانید که چگونه سیستم گرمایش خودرو خود را روشن کنید و با عملکرد همه کنترل ها آشنا هستید اما وقتی گرما کار نمی کند چه اتفاقی می افتد؟ بدون کارکرد بخاری ماشین، رانندگی شما در بهترین حالت ناراحت کننده و در بدترین حالت خطرناک خواهد بود.

بهترین اقدام زمانی که بخاری ماشین شما روشن نمی شود این است که وسیله نقلیه خود را برای عیب یابی و تعمیر نزد مکانیک معتبر ببرید. با این حال، اگر ترجیح می دهید کارها را برای خودتان حل کنید، می توانید سعی کنید مشکل را در خانه تشخیص دهید.

  • ترموستات را چک کنید

ترموستات بسیار مهم باعث می شود هوای دمیده از دریچه های شما گرم یا سرد شود. مانند هر قطعه خودرو، استفاده بیش از حد یا طولانی مدت می تواند باعث فرسودگی و آسیب شود. ترموستات خراب منجر به هوای خیلی سرد، گرمای بیش از حد یا توقف کامل سیستم می شود. برخی از وسایل نقلیه دارای ابزارهای تشخیصی هستند که می توانند شما را از مشکلات ترموستات آگاه کنند، در غیر این صورت ممکن است لازم باشد وسیله نقلیه خود را به مکانیک ببرید.

  • به دنبال مشکلات برق باشید

مشکل بخاری ماشین شما نیز می تواند ناشی از مشکلات الکتریکی باشد اما قبل از برخورد با هر سیستم الکتریکی، مطمئن شوید که برق از وسیله نقلیه شما عبور نمی کند تا از برق گرفتگی جلوگیری شود. اگر احساس راحتی می‌کنید، سیم‌ های شل، فیوز های سوخته یا مشکلات موتور دمنده را بررسی کنید.

  • خاک یا سایر انسدادها را پاک کنید

از آنجایی که سیستم گرمایشی در خودرو هوا را از بیرون می‌کشد، احتمالاً خاک و زباله‌ ها را نیز از بیرون می‌کشد. کثیفی بیش از حد و زباله های موجود در سیستم گرمایش منجر به گرفتگی و گرفتگی می شود که می تواند باعث اختلال در عملکرد بخاری شود.

  • کنترل بخاری گیر کرده است

شاید اخیراً یک روز ناخوشایند وجود داشته باشد که مجبور شدید ترمزهای خود را بکوبید و به طور تصادفی کوکای بزرگ رژیمی خود را در سراسر داشبورد بریزید. نوشابه چسبنده در تمام کنترل‌های بخاری چکه می‌کند و آن ها را در جای خود می‌چسباند. اگر این مورد یا برخی کثیفی‌ های دیگر منجر به چسبندگی کنترل‌های بخاری شده باشد، یک تمیز کردن سریع ممکن است مشکل را برطرف کند.

اگر نه، ممکن است با کنترل های بخاری شکسته یا اتصالات الکتریکی نادرست روبرو باشید. بهترین کار این است که وسیله نقلیه خود را نزد یک مکانیک معتبر ببرید، مگر اینکه از جدا کردن کنترل های بخاری خود اطمینان داشته باشید.

هنگامی که دما را تنظیم کردید، بخاری های اتوماتیک خودرو به جای یکدیگر هوای سرد یا گرم را می دمند تا آب و هوای مورد نظر شما حفظ شود.

بخش‌های زیر دستورالعمل‌های گام به گام را بررسی می‌کنند، در مورد کنترل‌های مختلف بحث می‌کنند و مشکلات رایج بخاری خودرو را عیب‌یابی می‌کنند.

نحوه روشن کردن بخاری ماشین های مختلف

در خودروهای مدرن، روشن کردن بخاری خودرو به سادگی روشن کردن موتور، تنظیم ترموستات و روشن کردن فن است. برای روشن کردن بخاری در سیستم اتوماتیک مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا دکمه خودکار در سمت راست کنترل پنل را فشار دهید. عملکرد کنترل آب و هوای خودکار را آغاز می کند.
  • در مرحله بعد، دمای مورد نظر خود را با استفاده از کنترل های گرمایش تنظیم کنید. در صورت تمایل، دمای متفاوتی را برای سمت سرنشین و راننده انتخاب کنید.
  • برای تنظیم کنترل آب و هوای دوگانه، به سادگی دکمه “دوگانه” را فشار دهید.
  • بخاری ماشین شما به طور خودکار بین هوای سرد و گرم جابجا می شود تا دمای دلخواه شما را حفظ کند.
  • AC برای هوای سرد است و به شما کمک می کند تا شیشه جلوی شما را از بین ببرد.
  • برای گرم شدن کامل، باید فن را روشن کرده و کلیدهای کنترل دما را روی کامل قرار دهید.
  • اگر یک صفحه نمایش دیجیتال برای بخاری خود در ماشین دارید، دکمه افزایش را فشار دهید تا “28” یا “بالا” خوانده شود.
  • اگر وسیله نقلیه قدیمی دارید یا نمی خواهید از سیستم گرمایش خودکار استفاده کنید، مراحل زیر را دنبال کنید تا بخاری خود را در ماشین به صورت دستی روشن کنید:
  • موتور خود را روشن کنید و بگذارید در حالت دور آرام بماند. تا زمانی که موتور به خوبی گرم نشود، انتظار هوای گرم را نداشته باشید. بسته به حجم موتور و نوع سوخت خودروها حدود پنج دقیقه طول می کشد تا گرم شوند.
  • دکمه کنترل دما را تنظیم کنید. شما یا یک چرخ کلید یا صفحه کلید (چرخش آن در جهت عقربه های ساعت گرمایش را افزایش می دهد) یا یک صفحه نمایش دیجیتال خواهید داشت. برخی از وسایل نقلیه لوکس دارای دو کنترل آب و هوا هستند – یکی برای سرنشین و دیگری برای راننده.
  • با روشن کردن فن بخاری ماشین را روشن کنید.
  • فن بخاری را روی سرعت دلخواه خود تنظیم کنید. به خاطر داشته باشید که تغییر سرعت فن دما را تغییر نمی دهد. این فقط توزیع دمای از پیش انتخاب شده شما را افزایش می دهد.

تنظیم بخاری ماشین های مختلف

سیستم گرمایشی خودروی شما زمانی که به تمام صفحه‌ها و دکمه‌های مختلف نگاه می‌کنید، می‌تواند تا حدودی پیچیده به نظر برسد. درک هر یک به مدیریت دمای داخل ماشین شما برای رانندگی کاملاً گرم (یا سرد) کمک می کند.

به طور طبیعی، دکمه دما یکی از مهم ترین بخش ها است. خودروهای قدیمی دارای ضامن های رنگی هستند، در حالی که خودروهای مدرن دارای نمایشگر دیجیتال هستند.

در حالی که بسیاری از آن ها دارای کنترل مجزای راننده و سرنشین برای بخاری در خودرو هستند، برخی از آن ها پا را فراتر گذاشته و دارای مجموعه سرنشینان عقب هستند.

کنترل سرعت فن دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که از نامش پیداست: کنترل سرعت فن سیستم کنترل آب و هوا. دکمه فن دمنده کلید “روشن” را برای کل سیستم گرمایشی خود در نظر بگیرید.

همانطور که می دانید سرعت های مختلفی دارد و دما را تغییر نمی دهد. در عوض، هوا را سریعتر در اطراف وسیله نقلیه شما حرکت می دهد.

ماشین شما ممکن است یک صفحه نمایش دیجیتال یا شماره گیری مانند کنترل بخاری داشته باشد که با استفاده از تنظیمات توزیع هوا می توانید هوای داخل وسیله نقلیه خود را هدایت کنید.

بخاری های خودرو تمایل دارند از هوای بیرون برای گرم کردن خود استفاده کنند. دریچه بیرونی هوا را به داخل سیستم می کشد. آن را از طریق یک فیلتر اجرا می شود، سپس از مبدل حرارتی قبل از توزیع از طریق دریچه های داخلی خودرو شما.

کنترل گردش مجدد هوای بیرون را از رسیدن به کابین جلوگیری می کند. ماشین‌ها مدتی طول می‌کشد تا گرم شوند، بنابراین چرخش هوای نیمه گرم اغلب سریع‌ترین راه برای کمک به کابین برای رسیدن به گرمای دلخواه شما است.

به علاوه، استفاده از عملکرد چرخش برای دوره های کوتاه زمانی که کیفیت هوا ضعیف است مفید است. توجه داشته باشید که آن را برای مدت طولانی روشن نگذارید، زیرا می تواند پنجره ها را مبهم کند و کیفیت هوای کابین را کاهش دهد.

هر سیستم کنترل آب و هوای مدرن یک دکمه یخ زدایی دارد. عملکرد آن این است که شیشه جلو و شیشه های جانبی شما را به سرعت یخ زدایی کند. تنظیمات از پیش برنامه ریزی شده از بخاری ماشین شما برای یخ زدایی کابین استفاده می کند.

در این مقاله از رادیس کار به روشن کردن بخاری ماشین، نحوه روشن کردن بخاری ماشین های مختلف و تنظیم آن ها پرداختیم. راه اندازی بخاری خودرو شامل روشن کردن موتور، تنظیم گرمای مورد نظر با کنترل های حرارتی و اطمینان از سرعت توزیع هوای خوب با دکمه های فن است.

درک نحوه روشن کردن بخاری ماشین برای رانندگی راحت ضروری است. در سه مرحله، می توانید گرمای ماشین خود را روشن کنید: موتور ماشین را روشن کنید، سطح حرارت مناسب را تنظیم کنید و سرعت فن را تغییر دهید.

و اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید که یک سیستم اتوماتیک داشته باشید، روشن کردن بخاری ماشین شما به راحتی آب و هوای دلخواه شما را حفظ خواهد کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *