عیب یابی لوازم یدکی

8 علت رایج خرابی بخاری ماشین

8 علت رایج خرابی بخاری ماشین

اکثر رانندگان خیلی نگران بخاری ماشین خود نیستند چرا که فکر می کنند سال گذشته و سال قبل از آن کار می کرده، اما چرا امسال کار نمی کند؟ جواب ساده است. به دلیل خرابی بخاری ماشین دیگر به درستی کار نمی کند.

بخاری های خودرو در حقیقت سیستم های گرمایشی هستند که شامل یک هسته بخاری، یک فن بخاری، سیستم خنک کننده خودرو و کنترل های HVAC شما هستند.

همانطور که خنک کننده داغ به داخل هسته بخاری کشیده می شود، فن بخاری که توسط کنترل های HVAC کنترل می شود و گرما را به داخل کابین می دمد. اگرچه یک سیستم ساده به نظر می رسد اما تعدادی از مشکلات ممکن است باعث شود که سیستم گرمایش شما به درستی کار نکند.

اکنون زمان مناسبی است که بدانید چه چیزی ممکن است به درستی کار نکند و راه رمزگشایی بخاری ماشین شما کاپوت آن است. در ادامه با رادیس کار همراه باشید تا مهمترین دلایلی که بخاری ماشین شما به درستی کار نمی کند و نحوه تعمیر آن ها را بررسی کنیم.

8 دلیل برای خرابی بخاری ماشین

مانند هر قطعه معیوبی، اینکه بخاری ماشین شما به درستی کار نمی کند می تواند دلایل زیادی داشته باشد که علت اصلی خرابی بخاری ماشین باشد. برای تشخیص بهتر خرابی بخاری ماشین و سیستم گرمایش خودرو، بیایید به دلایل خراب شدن آن بپردازیم.

1) ترموستات معیوب و گرم نکردن بخاری ماشین

ترموستات معیوب یا شکسته، شایع‌ترین علت گرم نشدن بخاری ماشین شما است. باز یا بسته بودن قطعه، نه تنها می تواند باعث ایجاد مشکل در گرمای شما، بلکه سیستم خنک کننده موتور شما نیز شود.

2) کمبود ضد یخ یا خنک کننده

دومین مشکل رایج کمبود ضدیخ یا خنک کننده است. وقتی سطح مایع خنک‌کننده یا ضد یخ شما کاهش می‌یابد، سیال داغ نمی‌تواند به هسته بخاری برسد و بنابراین، کابین شما سرد می‌ماند. اگر موتور خیلی سخت کار کند و بیش از حد گرم شود یا اگر به درستی پر نشده باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد.

3) فن بخاری معیوب

در حالی که ممکن است مایع خنک‌کننده یا ضد یخ داغ را به مرکز بخاری وارد کنید، فن بخاری، بخشی که در واقع گرما را به داخل کابین می‌برد، ممکن است بشکند یا دچار قطعی برق شود.

4) مقاومت موتور دمنده معیوب

اگر مقاومت موتور دمنده خراب باشد، ممکن است در تنظیم سرعت فن یا اصلاً هواگیری با مشکل مواجه شوید.

5) گرفتگی مرکز بخاری

کمتر از موارد فوق اتفاق می افتد اما هنگامی که زباله ها و ذرات به سیستم خنک کننده وارد شوند می توانند هسته بخاری شما را مسدود کنند. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که رادیاتور از داخل زنگ می زند یا زباله ها از داخل رادیاتور عبور کرده و درون هسته بخاری قرار گیرند. به هرحال شما باید به دنبال نوسازی بخش مرکزی و داخلی بخاری خود یا تعویض مستقیم آن باشید.

6) نشتی رادیاتور

نشتی رادیاتور می تواند مانع از رسیدن مایع خنک کننده به هسته بخاری شما شود و در بدترین حالت ممکن است به موتور شما آسیب برساند.

7) معیوب  شدن کنترل های HVAC

به عبارت ساده، دکمه‌ ها، دستگیره ‌ها یا صفحه ‌های لمسی خودرو شما ممکن است مانع از راه اندازی سیستم گرمایشی شما شوند. صفحه کلیدهای کوتاه، شکسته و نمایشگرهای لمسی بد همگی می توانند منجر به نقص در عملکرد و خرابی بخاری ماشین شما شوند.

8) سیم کشی معیوب یا سوختن فیوزها

مانند کنترل های خراب HVAC، سیم کشی ماشین شما نیز ممکن است شکسته یا کوتاه باشد. این بدان معناست که بخاری هنگامی که راننده دستور عملکرد آن را می دهد، فعال نمی شود.

نحوه تعمیر ترموستات خراب

برای کاهش ترس شما از تعمیر آن و نشان دادن اینکه تعمیرات چقدر می تواند آسان باشد، راهنمای آسانی در مورد نحوه تعمیر ترموستات خراب تهیه کرده ایم. شما باید خنک کننده و یک ترموستات جدید بخرید. کار روی ماشین می‌تواند خطرناک و نامرتب باشد، بنابراین ایمنی دقیقاً چیزی است که برای اطمینان از مرگ، معلولیت یا گم نشدن انگشتتان و اینکه شلوار جین، پیراهن و پوست خود را بدون لک نگه دارید، در اینجا به آن نیاز دارید.

  • دستکش مکانیک
  • عینک ایمنی

تعمیر ترموستات خراب

ابزار لازم برای تعمیر ترموستات خراب

به طور دقیق آنچه را که برای انجام کار به آن نیاز دارید در ادامه آمده است:

فهرست ابزار

  • سطل تخلیه
  • انتخاب آچار

فهرست قطعات

  • خنک کننده
  • ترموستات جدید

سازماندهی ابزار و وسایل خود را به گونه ای در نظر بگیرید که همه چیز به راحتی در دسترس باشد. همچنین به یک فضای کاری مسطح مانند: کف گاراژ، راهرو یا پارکینگ خیابان نیاز دارید.

مراحل تعمیر ترموستات خراب

  • اجازه دهید ماشین به مدت 15 تا 20 دقیقه خنک شود.
  • محل ترموستات را پیدا کنید. در پایه رادیاتور، بین هسته و شیلنگ اصلی قرار دارد.
  • درپوش رادیاتور را بردارید.
  • برای فاصله بهتر، قسمت جلوی خودرو را بلند کنید.
  • یک سطل زیر رادیاتور قرار دهید و با جدا کردن شیلنگ مایع خنک کننده را تخلیه کنید.
  • ترموستات را بردارید و تعویض کنید.
  • شیلنگ را دوباره به رادیاتور وصل کنید.
  • مایع خنک کننده را اضافه کنید و درپوش را دوباره روی مخزن قرار دهید.
  • ماشین خود را پایین بیاورید.
  • موتور را روشن کن.
  • صبر کنید تا ببینید گرما روشن می شود یا خیر.
  • یک تست رانندگی بگیرید.
  • بررسی کنید که سطح مایع خنک کننده پایین نیامده باشد.
  • در صورت لزوم، آن را دوباره پر کنید.

نحوه رفع کمبود ضدیخ

دومین عامل رایج این است که خودروی شما ضد یخ یا مایع خنک کننده کم دارد. خوشبختانه، این کار بسیار کمتر از تعویض ترموستات شما زمان بر است. تنها چیزی که نیاز دارید یک قیف و خنک کننده جدید است.

  • پس از خنک شدن خودرو، درپوش رادیاتور را بردارید و قیف را در دهانه قرار دهید.
  • مایع خنک کننده جدید را تا زمانی که مخزن پر شود بریزید. ممکن است لازم باشد شیلنگ خنک کننده اصلی را بگیرید و به طور فیزیکی مایع خنک کننده را پمپ کنید تا مطمئن شوید که حباب هوا وجود ندارد.
  • درپوش رادیاتور را تعویض کنید.
  • ماشین را روشن کنید و بررسی کنید که آیا گرما روشن می شود یا خیر.

در نهایت در مورد خرابی بخاری ماشین خود از مکانیک مطمئن و ماهر کمک بگیرید. فردی که مشکل را تشخیص می دهد که ممکن است حتی به خاطر یک پیچ زنگ زده، یک قطعه موتور که در موقعیت صحیحی قرار ندارد، یا روغن نشت کرده می تواند علت خرابی بخاری ماشین باشد.

خرابی بخاری ماشین

سوالات متداول درباره خرابی بخاری ماشین

آیا در ماشین من فیوز برای بخاری وجود دارد؟

بخاری ماشین شما واقعا فیوز دارد. با نگاه کردن به داخل جعبه فیوز می توانید بررسی کنید که آیا فیوز بخاری پریده است یا خیر. برای اینکه بفهمید جعبه فیوز کجاست و کدام فیوز برای بخاری است، به دفترچه راهنمای ماشین خود نیاز دارید.

هزینه ترموستات جدید چقدر است؟

میانگین هزینه ترموستات حدودی است، اما اگر ترموستات را تعویض می کنید، باید مایع خنک کننده جدید را نیز در نظر بگیرید، که به ازای هر گالن حدود قیمت آن متغیر است.

هر چند وقت یک بار نیاز به شستشوی مایع خنک کننده دارید؟

تفکر رایج هر پنج سال یا 100000 مایل (Mile) معادل 160934.4 کیلومتر (Kilometer) است. با این حال، اگر مشکلی با گرمای خود یا گرمای بیش از حد ماشین خود دارید، ممکن است تغییر کند.

چرا وقتی بخاری روشن است، هوای سرد در ماشین میپیچد؟

خرابی بخاری ماشین! بخاری شما خراب است!

یک مرکز بخاری چقدر دوام می آورد؟

اکثر هسته های بخاری به گونه ای طراحی شده اند که عمر استفاده بسیار طولانی داشته باشند، به طور متوسط حدود 10- 15 سال است. بدیهی است که اگر به آن فشار بیاورید یا نتوانید عیب را در هنگام رخ دادن آن برطرف کنید، مثلاً گرما مانند گذشته کار نمی کند، عمر آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

در این مقاله از رادیس کار تلاش کردیم تا علت خرابی بخاری ماشین و انواع مشکلات و خرابی هایی که برای بخاری ماشین پیش می آید را به صورت مختصر همراه با راه حل آن ها شرح دهیم.

رادیس کار به عنون فروشنده لوازم یدکی خودروهای لوکس امکان خرید انواع قطعات اصل و با کیفیت خودرو را برای شما عزیزان فراهم کرده است. کافی است پس از بررسی علت خرابی بخاری ماشین به سایت رادیس کار مراجعه کرده و پس از مشاوره با کارشناسان مجرب مجموعه اقدام به خرید قطعه مورد نظر خود نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *