اخبار خودرو

12 علت چکیدن مایعات از زیر ماشین

علت چکیدن آب از زیر ماشین

علت چکیدن آب از زیر ماشین و نشتی ماشین چیست؟ آیا تا به حال به سمت ماشین خود رفته و متوجه شده اید که یک گودال مرموز زیر آن وجود دارد؟ منظره نگران کننده ای است اما علت این نشت ها چیست؟ آیا آن ها یک دلیل واقعی برای نگرانی هستند؟

با رادیس کار همراه باشید تا علت چکیدن آب از زیر ماشین خود را چگونه تشخیص دهید و چه کاری باید انجام دهید؟ بیاموزید که چگونه می توانید تشخیص دهید که چه چیزی در زیر ماشین شما چکه می کند، خطرناک است یا خیر و در مورد آن چه باید کرد؟

آبریزش از زیر ماشین

چکیدن مایعات از ماشین و آبریزش از زیر ماشین شما می تواند هشدار دهنده باشد اما لزوماً دلیلی برای نگرانی نیست. ابتدا مطمئن شوید که نشتی واقعاً از ماشین شما می آید. اگر در زیر ماشین شما گودالی وجود دارد و در پارکینگ یا در خیابان پارک کرده اید، مایع ممکن است از وسیله نقلیه دیگری باشد.

برای بررسی اینکه آیا مال شماست، با کمک نور به زیر خودرو نگاهی بیندازید تا ببینید آیا نشانه‌ هایی از نشتی وجود دارد یا خیر. این می تواند یک درخشش یا ردی باشد که روی قطعه ای زیر ماشین شما باقی مانده است.

در مرحله بعد، باید تعیین کنید که نشتی از کجا می آید و در واقع چه چیزی نشت می کند. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که مقداری مقوای سفید را در حالی که ماشین پارک شده است، زیر آن بکشید تا بتواند چکه ها را بگیرد. این کار به شما ایده خوبی از آنچه در واقع دارد نشت می کند و اینکه چقدر باید نگران باشید به شما می دهد.

نشت مایع شفاف

اگر از ماشین شما مایعی شفاف و آب مانند نشت می کند، احتمالاً همین است: آب. یک مایع شفاف می‌تواند خنک‌کننده نیز باشد، اگرچه احتمالاً رنگی (سبز، آبی یا زرد) دارد و بر خلاف آب دارای بو است.

آب ریختن از زیر ماشین

بعید است که شما  در این مورد نیاز به انجام کاری داشته باشید. معمولا علت چکیدن آب از زیر ماشین و نشت آب صرفاً  از قسمت تهویه مطبوع است که در تابستان رایج است و یا از اگزوز که در زمستان رایج تر است. یکی دیگر از دلایل معمول، شوینده های شیشه جلو شما است اما باز هم بعید است که این یک مشکل اصلی باشد و احتمالاً می توانید آن را نادیده بگیرید.

با این حال، اگر نمی توانید علت را شناسایی کنید یا چیزی بیش از مقداری آب از وسیله نقلیه شما نشت می کند، ممکن است بخواهید بررسی کنید که مایع شفاف در واقع آب است و مشکل جدی تری وجود ندارد.

چرا آب از زیر ماشین من می چکد؟

چرا آب از زیر ماشین من می چکد؟

هر زمان که چیزی از زیر وسیله نقلیه خود چکه می کند، نگران کننده است. شناسایی مایع اغلب دشوار است و حتی تعیین دقیق محل نشتی از آن دشوارتر است. برخی نشتی ‌ها، مانند روغن و مایع خنک‌کننده، می‌تواند نشان ‌دهنده مشکلاتی مانند خرابی مهر و موم، شلنگ ‌های ترک خورده یا مخزن روغن آسیب‌دیده باشد.

روغن و مایع خنک کننده برای عملکرد خودروی شما حیاتی هستند و هر زمانی که این مایعات نشت می کنند باید توسط یک متخصص بررسی شود. با این حال، همه نشت های درک شده نشان دهنده یک مشکل نیستند. چکه کردن آب معمولاً بخشی از کارکرد عادی خودرو است.

گودال زیر ماشین چیست؟

اگر متوجه یک گودال زیر ماشین خود شدید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که مشخص کنید چه مایعی در حال نشتی است. به یاد داشته باشید، اگر نشتی روغن یا مایع خنک کننده دارید، باید در اسرع وقت به خودروی خود نگاه کنید.

شناسایی نشت روغن بسیار آسان است. مایع به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه خواهد بود. تمایز بین مایع خنک کننده و آب می تواند کمی پیچیده تر باشد. به طور معمول، خنک کننده بوی شیرینی خواهد داشت و رنگی یا رنگی است. اگر تشخیص دهید که گودال نه روغن است و نه خنک کننده، به احتمال زیاد آب است.

علت چکیدن آب از زیر ماشین در حالی که ممکن است با دیدن حوضچه ای از آب در زیر ماشین خود به نشتی فکر کنید، “نشت” واقعاً بهترین راه برای توصیف آن نیست. نشت نشان می دهد که آب از جایی که نباید خارج می شود اما وسیله نقلیه شما (مگر اینکه RV یا Camper باشد) آب را ذخیره نمی کند. چکه کردن آب اغلب در نتیجه تراکم ناشی از اجرای تهویه مطبوع است.

اگر متوجه آب زیر ماشین خود شدید، به آب و هوا توجه کنید. تراکم در اجزای تهویه مطبوع زمانی اتفاق می افتد که هوا در بیرون گرم است و کولر گازی در حال انفجار است. اگر در جایی مانند آریزونا زندگی می‌کنید، این احتمال وجود دارد که AC خود را با دمای بالای 100 درجه در تابستان بالا ببرید.

آب از کجا می آید؟

علت چکیدن آب از زیر ماشین وقتی آب از تهویه مطبوع ماشین شما چکه می کند، بیشتر اوقات در سمت سرنشین اتفاق می افتد. این جایی است که لوله تخلیه اواپراتور قرار دارد. اواپراتور به مبرد مایع سرد اجازه می دهد تا گرما را در حین تبدیل شدن به گاز جذب کند. این فرآیند می تواند باعث تراکم شود، مانند یک لیوان آب یخ در یک روز گرم. چگالش از لوله تبخیر خارج می شود و در روزهای گرم یک گودال آب ایجاد می شود.

تراکم به خودی خود رخ می دهد و نشان دهنده مشکل نیست. گاهی اوقات لوله تخلیه اواپراتور ممکن است مسدود شود و باعث نشت آب در کف ماشین شود. اگر متوجه این موضوع شدید، وسیله نقلیه خود را به یک فروشگاه معتبر بیاورید تا آن را بررسی کنند. در حالی که چکیدن آب از تهویه مطبوع ماشین شما مشکلی ندارد، سایر نشت مایعات و مشکلات تهویه مطبوع مشکلی ندارند.

نشت مایع کهربایی یا چند رنگی زیر ماشین

اگر گودال قهوه‌ای در زیر ماشین خود می‌بینید که وقتی نور درست به آن می‌تابد، چند رنگ به نظر می‌رسد، احتمالاً بنزین یا گازوئیل نشت می‌کند. بنزین و گازوئیل هر دو رایحه های بسیار قوی و متمایزی دارند. اگر بویی را حس کردید که شما را به یاد پمپ بنزین می اندازد، مطمئن باشید که گودال مرموز خود را شناسایی کرده اید.

این ریزش ها را بیشتر در اطراف محوطه های جلویی به دلیل پمپاژ بی احتیاطی خواهید دید، اما اگر زمانی که در جای دیگری پارک کرده اید ظاهر شوند، نباید نادیده گرفته شود.

نشت سوخت خودرو

اگر می توانید از رانندگی خودداری کنید، سوخت بسیار قابل اشتعال است و جرقه در مکان نامناسب می تواند آن را خاموش کند. مصرف سوخت شما نیز می تواند آسیب جدی وارد کند!

نشت سوخت معمولاً به این دلیل رخ می دهد که در جایی شکاف یا سوراخی در مخزن سوخت وجود دارد. تا زمانی که مخزن سوخت به دلیل قدیمی بودن زنگ نزند، هر مکانیک خوب می تواند بدون نیاز به تعویض کل آن، این مشکل را برطرف کند.

نشت مایع قرمز رنگ

قرمز ممکن است ترسناک‌ترین رنگ در بین هر مایعی باشد که از زیر ماشین شما نشت می‌کند و معمولاً به این معنی است که شما نشت مایع گیربکس روی دستان خود دارید. اگر مایع قرمز رنگی در وسط یا جلوی وسیله نقلیه شما نشت کند، متوجه می‌شوید که این مایع گیربکس است و این نه تنها خبر بدی برای کف خودروی شماست (ممکن است لکه‌دار شود)، بلکه می‌تواند خبر بدی برای ماشین شما نیز باشد.

نشتی مایع گیربکس خودرو

در مرحله اول، اگر فکر می‌کنید که مایع گیربکس نشت کرده است، از رانندگی خودداری کنید زیرا ممکن است خودروی شما به درستی کار نکند، خود و دیگران را در معرض خطر قرار دهد و استفاده از آن می‌تواند باعث آسیب بیشتر شود.

دلایل مختلفی برای این نشت وجود دارد، از شکستگی مهر و موم و ترک خوردگی خطوط مایع گرفته تا خرابی واشرها و فرسودگی عمومی و این موضوع باید در اسرع وقت بررسی شود.

می توانید سطح مایعات را با استفاده از میله اندازه گیری بررسی کنید (برای اطلاعات بیشتر در مورد محل قرار گرفتن آن به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید) اما احتمالاً باید ماشین خود را به نزدیکترین گاراژ خود بکشید تا یک متخصص بتواند آن را نگاه کند.

نشتی مایع قهوه ای یا سیاه زیر ماشین

یک گودال مایع کهربایی، قهوه ای یا سیاه زیر ماشین شما احتمالاً روغن موتور است اما اگر می خواهید مطمئن شوید آنقدر نزدیک شوید که آن را لمس کنید. اگر احساس نرمی می‌کند و به سختی می‌توانید از انگشتانتان جدا شوید، تقریباً مطمئناً روغن است.

نشت روغن خودرو

ابتدا سعی کنید محل نشتی را پیدا کنید. وقتی زیر کاپوت قرار گرفتید باید نسبتاً راحت تشخیص داده شود و اگر نشتی از چیزی مانند واشر درپوش سوپاپ باشد، ممکن است به اندازه کافی اطمینان داشته باشید که خودتان آن را تعمیر کنید.

اگر تصمیم دارید آن را تعمیر کنید یا با یک نشتی کوچک روغن به رانندگی ادامه دهید، مطمئن شوید که مخزن روغن شما همیشه تا حد مناسب پر است. عدم انجام این کار می تواند منجر به آسیب ماندگار و گران قیمت به موتور شما شود.

اگر خودتان نمی‌توانید نشتی را برطرف کنید یا این نشتی بیش از چند قطره است، باید آن را در یک گاراژ محلی بررسی کنید و به مکانیک اجازه دهید نگاهی بیندازد. این امر به جلوگیری از نشتی که باعث آسیب ماندگاری به ماشین شما می شود کمک می کند.

آبریزش از زیر ماشین

نشت مایع قرمز یا قهوه ای زیر ماشین

یک مایع قهوه ای مایل به قرمز که در نزدیکی مخزن فرمان برقی نشت می کند، می تواند مایع فرمان برق باشد. برخلاف روغن موتور یا مایع گیربکس، این روغن کمی شیرین و بوی سوختگی دارد. اگر نشتی وجود داشته باشد، می‌تواند نشانه‌ای از مشکل در شیلنگ ‌ها و لوله ‌هایی باشد که مایع را از پمپ به قفسه فرمان منتقل می‌کنند، مانند شل بودن اتصال یا ترک.

نشتی مایع فرمان برقی خودرو

ابتدا سطح مایع را بررسی کنید تا ببینید نشت چقدر جدی شده است و چقدر کم کار می کنید. اگرچه هیچ چیز از نظر فیزیکی مانع از رانندگی با نشتی مایع فرمان برقی نمی‌شود، هر گونه رانندگی مداوم در سطوح پایین می‌تواند به سرعت باعث آسیب پایدار شود، بنابراین باید به هر قیمتی از آن اجتناب کرد.

اگر نشتی ناشی از یک اتصال شل است که به راحتی قابل تعمیر است، احتمالاً می‌توانید خودتان آن را مرتب کنید اما برای هر چیز جدی‌تر به شلنگ و قطعات اتصال مکانیکی نگاه کنید، زیرا ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند.

این روزها مایع خنک‌کننده در رنگ‌های مختلفی عرضه می‌شود، به این معنی که اگر نشت مایعات سبز، زرد، صورتی، آبی، قرمز یا حتی شفاف را ببینید، ممکن است با نشت مایع خنک‌کننده مواجه شوید.

این ممکن است تشخیص آن را دشوار به نظر برساند اما خوشبختانه مایع خنک‌کننده بوی بسیار شیرینی دارد. فکر کنید فلوس آب نباتی و بافتی تقریبا لزج دارد که اگر مایع خنک‌کننده شما شفاف باشد به شما کمک می‌کند آن را از آب متمایز کنید.

نشت مایع خنک کننده خودرو

مایع خنک‌کننده که به حفظ دمای خودرو کمک می‌کند، می‌تواند تقریباً از هر جایی نشت کند زیرا شیلنگ‌های خنک‌کننده زیادی در داخل و اطراف موتور وجود دارد. اما شایع ترین نشتی از رادیاتور شماست.

اگر مایع خنک کننده شما نشتی داشته باشد، موتور شما ممکن است در معرض خطر داغ شدن بیش از حد باشد، بنابراین باید مطمئن شوید که به سرعت آن را مشاهده می کنید تا از آسیب ماندگاری جلوگیری کنید.

اگر نشتی کوچک است، ناشی از نشتی درپوش رادیاتور یا اتصال شل، ممکن است بتوانید خودتان آن را برطرف کنید. با این حال، اگر مخزن ترک خورده یا چیز دیگری غیر قابل تعمیر است، باید آن را در گاراژ بررسی کنید تا در جاده گرفتار نشوید.

نشتی مایع قهوه ای زیر ماشین

جدی‌ترین نشتی که می‌توانید روی خودروی خود داشته باشید، روغن ترمز است و اگر مایعی لغزنده و قهوه‌ای رنگ از خودروتان نشت کند، ممکن است مشکلی داشته باشید که نیاز به واکنش سریع دارد.

شما این مایع را زیر چرخ ها و به طور کلی اطراف ترمزها مشاهده خواهید کرد. در حالی که نشتی روغن ترمز به ندرت اتفاق می افتد، اگر با آن مواجه شوید می تواند بسیار خطرناک باشد.

علت نشت زیر ماشین چیست

نشت روغن ترمز خودرو

نشتی روغن ترمز یک مشکل بزرگ است زیرا بدون آن نمی توانید با خیال راحت ماشین خود را کنترل کنید. بنابراین اگر متوجه نشتی شدید، حتی سعی نکنید ماشین خود را رانندگی کنید، زیرا ممکن است نتوانید توقف کنید.

در عوض، باید فوراً یک تعمیرگاه محلی پیدا کنید و نزد مکانیکی بروید تا بتواند خودروی شما را بررسی کند و بهترین گزینه را برای رفع نشتی روغن ترمز ارائه دهد. اگر نشت در خانه اتفاق افتاد، حتی می توانید با یک مکانیک سیار و امداد خودرو تماس بگیرید تا به شما مراجعه کند.

در این مقاله از رادیس کار به علت چکیدن آب از زیر ماشین و نحوه تشخیص آن پرداختیم. اینکه خطرناک است یا خیر و در مورد آن چه باید کرد؟ در نهایت اگر با نشتی مواجه شدید که نمی توانید به راحتی آن را برطرف کنید، باید وسیله نقلیه خود را در تعمیرگاه بررسی کنید تا آن را ببینید. بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات خودرو قبل از توسعه این است که به طور منظم توسط یک متخصص بررسی شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *