عیب یابی لوازم یدکی

انواع صدای کمک فنر و راه های رفع آن

صدای کمک فنر

علت صدای کمک فنر خودرو چیست؟ به دلیل نحوه اتصال کمک فنرهای شما به خودرو و قطعات مختلف موجود در آن ها مانند لوله ذخیره که با مایع هیدرولیک پر شده است و سیلندر فشار و همچنین پیستون، پیچ و مهره و بوش، فرصت های زیادی برای چیزهایی که اشتباه می کنند پیش می آید. خوشبختانه، علائمی وجود دارد که می‌توانید مراقب آن ها باشید، از جمله صداهای مشخصی که به شما اطلاع می‌دهند که با کمک فنرهای خود مشکل دارید. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع صدای کمک فنر، که نشان دهنده خرابی کمک فنر است، دلایل و راه حل رفع این مشکل بپردازیم. با رادیس کار همراه باشید.

صدای کمک فنر در سرما

فصل چاله و زمستان تاثیر خود را گذاشته و تهدیدات کاملی برای سلامت خودروی شما در سراسر شهر وجود دارد. چاله‌ها تهدیدی برای لاستیک‌ها، رینگ‌ها و کمک فنرها به‌علاوه مشکلات بزرگ‌تر در تراز خودرو هستند. برخی از این مسائل در صورت بروز آشکار هستند، اما تشخیص آسیب به کمک فنر شما دشوارتر است. آیا کمک فنر وقتی خراب می شود صدای جیرجیر می دهد؟ در اینجا علائم مشکل وجود دارد که باید مراقب آن ها باشید.

ضربه های ماشین به اندازه موتور مهم هستند. این قطعه خودرو که به ندرت درباره آن صحبت می شود، مسئول سواری نرمی است که شما از آن لذت می برید، علیرغم اینکه جاده به دور از هموار است. ارتعاشات وارد شده بر روی چرخ ها در اثر نقص جاده را جذب می کند تا تاثیر آن ها بر پایداری خودرو کاهش یابد.

آن ها اطمینان می دهند که می توانید از روی چاله برانید بدون اینکه سرنشینان در ماشین بالا و پایین پرتاب شوند. کمک فنر خودرو شامل مجموعه ای از قطعات وابسته به هم است که به عنوان واسطه بین بدنه خودرو و چرخ ها عمل می کنند. کمک فنر خودرو دو نوع اصلی دارد، کمک فنر خودرو و کمک فنر مستقل.

تفاوت اصلی بین این دو گزینه این است که در سیستم کمک فنر وابسته، ضربه روی یک چرخ روی دیگری تأثیر می گذارد در حالی که در سیستم کمک فنر مستقل هر چرخ ضربه را به طور مستقل جذب و توزیع می کند.

بنابراین، چرا کمک فنر های ماشین من صدای جیر جیر می کنند؟ رایج ترین دلیلی که کمک فنر خودرو به صدا در می آید، روغن کاری ناکافی است. سیستم تعلیق از قطعات متحرکی تشکیل شده است که بدون روغن کاری نمی توانند کار کنند.

صدای جیر جیر کمک فنر

صدای جیر جیر کمک فنر

صدای جیر جیر کمک فنر مانند لولا است. اگر تا به حال دری را با لولای زنگ زده باز کرده باشید، یا حداقل یک فیلم ترسناک را در زمانی که این اتفاق می‌افتد تماشا کرده باشید، آنگاه صدایی را که ممکن است یک اتصال توپی بد در سیستم تعلیق شما ایجاد کند، زمانی که ماشین شما از روی برخی می‌گذرد، می‌دانید.

صدای جیر جیر کمک فنر: هنگامی که به یک دست انداز برخورد می کنید یا یک پیچ تند را دور می زنید، ممکن است صدای ناله، خرخر و جیرجیر از وسیله نقلیه خود را بشنوید. به احتمال زیاد این چیزی است که در مکانیزم فرمان شما به جای ضربه‌ گیر به سیستم تعلیق متصل است، اما علائم مشابهی دارد.

  1. کمک فنر محکم ثابت نشده است. به دلیل لرزش طولانی مدت در رانندگی، مهره ثابت شل شد. فقط مهره ثابت را ببندید.
  2. بوته های لاستیکی در دو سر کمک فنر فرسوده شده اند و در نقطه ثابت فاصله ایجاد می کنند و هنگام کار ماشین صدا ایجاد می کنند. با تعویض بوش لاستیکی می توان عیب را برطرف کرد.
  3. کمبود روغن در کمک فنر نیز باعث ایجاد صدای غیرعادی در ضربه گیر خواهد شد. نشتی روغن را بررسی کنید. اگر نشتی روغن وجود نداشت، طبق مقررات به مقدار کافی روغن ضربه گیر اضافه کنید.

در هر سیستمی با قطعات فلزی متحرک، صداهای جیرجیر نشانه ای از نیاز سیستم به روغن کاری است. روغن کاری این قطعات باید کار خوبی باشد، اگرچه برای اطمینان از اینکه دیگر مشکلی وجود ندارد، به یک مکانیک نیاز دارید تا آزمایش‌ها را انجام دهید.

  1. میله پیستون، لوله سیلندر یا سیلندر ذخیره روغن کمک فنر تغییر شکل داده و میله پیستون گیر کرده است. کمک فنر باید تعمیر یا تعویض شود.
  2. بوش های تعلیق معیوب: بوش ها بالشتک های لاستیکی هستند که در مناطقی که قطعات فلزی مختلف در تماس هستند نصب می شوند. در سیستم تعلیق، آن ها برای کاهش حرکت و مهار صداهای ترک بر روی مفاصل توپ نصب می شوند. هر بخشی از ضربه گیر گرفته تا میله های ضد غلتک که در آن قطعات فلزی به هم می رسند نیاز به بوش دارند.

هنگامی که در قطعاتی مانند اتصالات توپی نصب می شوند، تحت فشار زیادی قرار می گیرند که باعث می شود به راحتی سائیده شوند. تعویض بوش در سیستم تعلیق بسیار رایج است. با بوته‌های آسیب‌دیده، می‌توانید انتظار یک سواری پر سر و صدا را داشته باشید، مخصوصاً هنگام عبور از دست اندازها.

صدای جیر جیر می تواند نشان دهنده ی بوته های فرسوده باشد، اما بازرسی و تشخیص صحیح ممکن است موارد بیشتری را فاش کند.

ممکن است از ایده تعویض بوش ها برخی از قطعات اصلی ممکن است آسیب ببینند. قسمت های دیگری از سیستم تعلیق وجود دارد که تعویض آن ها گران تر است. اولین باری که صدای جیرجیر را می شنوید هنگام عبور از یک دست انداز است، این ممکن است به این معنی نباشد که محور شما مشکل دارد، بلکه نشان دهنده این است که خودرو ممکن است مشکلات جدی تری داشته باشد.

مشکل به ماهیت سیستم تعلیق خودروی شما بستگی دارد. برای سیستم تعلیق هیدرولیک، می توانید انتظار مشکلات نشت روغن و فشار را داشته باشید. برخورد با جاذب های فنری آسان تر است. صدایی از آن ها نشان دهنده زنگ زدگی خواهد بود اگرچه در موارد جدی ممکن است شکسته شوند.

  1. مفاصل توپ فرسوده: مفاصل ساچمه ای قطعاتی هستند که سیستم تعلیق و چرخ ها را به هم متصل می کنند. آن ها حرکت آزادانه چرخ ها را مستقل از بدنه خودرو امکان پذیر می کنند. هرگاه خودرو هنگام حرکت در گوشه ها صدای جیر جیر می دهد، مفاصل توپ فرسوده معمولاً مقصر هستند.

شناسایی آن ها آسان است، به دنبال یک پوشش روان کننده با گل میخ یاتاقان و سوکت در داخل باشید. سازندگان متفاوت هستند، بنابراین می توانید انتظار داشته باشید که یک ماشین دارای اتصالات توپی بالایی یا پایینی باشد.

اتصالات توپ بیشتر وزن خودرو را تحمل می کنند اما می توانند سال ها بدون مشکل به شما خدمت کنند. علت اصلی خرابی مفصل ساچمه ای، ساییدگی و پارگی، ورود کثیفی به دلیل آسیب دیدگی درزگیرها و عدم روانکاری مناسب است. به غیر از صداها هنگام پیچیدن، علائم دیگری نیز وجود دارد که مفاصل توپ شما آسیب دیده است.

رفع صدای جیر جیر کمک فنر

  1. شکل ارتعاش شیر فشاری را تغییر دهید تا صدای ارتعاش کاهش یابد.
  2. فشار روغن را در سیلندر کاهش دهید و دامنه ارتعاش شیر بازیابی را کاهش دهید.
  3. البته اگر نمی توانید در مورد ناهنجاری کمک فنر ناشی از چه وضعیتی قضاوت کنید، بهتر است آن را برای تعمیر به تعمیرگاه خودرو ارسال کنید.
  4. اگر کمک فنر برای مدت طولانی استفاده می شود، به منظور اطمینان از ایمنی و راحتی خودرو، لطفا کمک فنر را به موقع تعویض کنید.

رفع صدای جیر جیر کمک فنر

علائم هشدار دهنده صدای کمک فنر

با هر ضربه ای که در جاده برخورد می کنید، صدای جیرجیر به کمک فنر های شما قابل توجه است. این صدای جیر جیر احتمالاً از خود کمک فنر ناشی می شود، اما می تواند نشانه ساییدگی مفصل توپی یا بوش نیز باشد. گاهی اوقات ممکن است سخت باشد که بدانید آیا این مورد به طور خاص از کمک فنر های شما هستند یا خیر، بنابراین مهم است که مراقب این مسائل همراه باشید.

1)      آسیب قابل مشاهده

در هر کمک فنر یک پیستون وجود دارد که مایع هیدرولیک را برای تثبیت خودرو در هنگام ضربه‌ها نگه می‌دارد. نشانه واضحی مبنی بر اینکه مشکلی وجود دارد این است که نوعی نشتی وجود داشته باشد. اگر می‌توانید پیستون را ببینید، به دنبال مایع یا شکاف یا فرورفتگی قابل مشاهده باشید و آن را در اسرع وقت در یک دستگاه حرفه‌ای قرار دهید.

2)      کیفیت سواری بسیار پایین تر از قبل است

شما بیش از هر کسی با ماشین خود رانندگی می کنید، بنابراین می دانید که چه حرکتی در خودرو عادی است. وقتی خودرو بیشتر به سمت خود می‌چرخد، یا تمایل دارد در پیچ‌ها بچرخد، می‌دانید که سیستم تعلیق احتمالاً نیاز به بازرسی دارد. این به خوبی می تواند دلیلی باشد که کمک فنر ها کمتر از حد قابل قبول هستند. قبل از بروز مشکلات عمده تعلیق، آن را بررسی کنید.

3)      شکستن شیرجه بینی

قرار نیست برای پیاده‌رو سپر باشد، اما وقتی ترمز می‌کنید، مشکلات کمک فنر می‌تواند خود را در توقف شیرجه دماغه نشان دهد. این امر باعث می شود که هنگام شکستن، جلوی ماشین به سمت زمین باشد و نشانه هایی از خرابی کمک فنر یا مجموعه ای از کمک فنر ها را نشان دهد. اگر شدید باشد، حتی می تواند منجر به زمان شکستن طولانی تر و از دست دادن فرمان شود. در اسرع وقت آن را بررسی کنید، زیرا اغلب ممکن است برای شما و سایر رانندگان خطر ایجاد کند.

4)      علائم ضربه گیر بد صدا

کمک فنرها کاری بیشتر از جلوگیری از جهش شما در صندلی خود هنگام رانندگی در یک جاده ناهموار انجام می دهند. هدف از کمک فنر در واقع کمک به نگه داشتن لاستیک های شما بر روی زمین در هنگام عبور از زمین های ناهموار است تا کنترل وسیله نقلیه همچنان صاف و آسان باشد. وسیله نقلیه شما به احتمال زیاد دارای هر دو ضربه گیر و تسمه در آن است و بند به گونه ای طراحی شده است که کل وزن وسیله نقلیه شما را بپذیرد در حالی که کمک فنرها قسمت هایی از سیستم تعلیق شما را به هم متصل می کنند.

نشانه های کمک فنر بد چیست؟

تعدادی از علائم وجود دارد که می تواند نشان دهنده مشکل در کمک فنر های شما باشد، اما صداهایی که آن ها ایجاد می کنند یکی از اولین چیزهایی است که می توانید از آن ها آگاه باشید. در واقع، صداهای مختلفی وجود دارد که خودروی شما در صورت شروع اشتباه، صداها را تولید می‌کند، بنابراین ممکن است لازم باشد کمی دقت کنید تا بفهمید دقیقا چه اتفاقی می‌افتد.

صدای تق تق کمک فنر

صدای تق تق کمک فنر وقتی از روی برخی از دست اندازها در جاده، به ویژه چاله ها، سرعت گیرها، مواردی از این قبیل سر می زنید و صدای کوبیدن فلزی را می شنوید، این نشانه ای است که کمک فنر های شما فرسوده شده اند. ضربه‌ها باعث می‌شوند فنرهای سیم پیچ در برابر شاسی وسیله نقلیه شما ارتعاش کنند و صدای تق تق از آنجا می‌آید.

چیزهای مختلفی در وسیله نقلیه شما وجود دارد که می تواند صدای تق تق مشابهی ایجاد کند، بنابراین اگر این دقیقاً ناشی از کمک فنر های شما باشد، ممکن است مجبور شوید به برخی علائم دیگر اعتماد کنید تا به شما کمک کنند تا با هم هماهنگ شوید. تق تق می تواند قطعاً چیزی در سیستم تعلیق شما باشد که اگر آن را می شنوید باید بررسی شود.

سایر علائم کمک فنر

علاوه بر صداهایی که کمک فنر های شما قرار است ایجاد کنند، علائم دیگری نیز وجود دارد که باید مراقب آن ها باشید. این صداها واقعاً به شما کمک می‌کند تا مشکل را به تکان‌ها، پایه‌ها یا سایر قسمت‌های تعلیق خود محدود کنید.

پرش: واضح‌ترین نشانه این است که شما با کمک فنرهای خود مشکل دارید، این است که دیگر ضربه‌ها را جذب نمی‌کنند و سواری خود را بسیار پردست‌انداز تر از گذشته می‌بینید. فنرهای مارپیچ معمولاً انرژی تولید شده در هنگام عبور خودرو از دست اندازهای جاده را منتقل می کنند.

تکان‌ها و پایه‌ها حرکت آن فنرها را کنترل می‌کنند تا چرخ‌های شما تا آنجا که می‌توانند با جاده همسطح بمانند در حالی که شما کم و بیش روی صندلی خود صاف می‌مانید. وقتی آنطور که باید کار نمی کنید، سواری شما بیشتر احساس می کند که در خارج از جاده هستید، حتی زمانی که اینطور نیستید.

رول بدنه: هنگامی که تکان‌ها و پایه‌های شما بد هستند، ممکن است متوجه شوید که وقتی در پیچ‌ها یا پیچ‌های جاده می‌روید، وسیله نقلیه شما به شدت به آن پیچ خم می‌شود. اگر پیچ تند باشد یا خیلی سریع آن را بپیچید، می تواند باعث شود که احساس کنید کل وسیله نقلیه نیز قرار است واژگون شود. این می تواند تأثیر قطعی بر روی هندلینگ شما داشته باشد و اگر به اندازه کافی بد شود می تواند منجر به تصادف شود.

جلوی غواصی: بسیاری از وسایل نقلیه در جلو دارای پایه و در عقب کمک فنر هستند. این بدان معناست که وقتی ترمز می‌کنید، مخصوصاً اگر ناگهان ترمز می‌کنید، قسمت عقب وسیله نقلیه شما بالا می‌رود، در حالی که قسمت جلو به پایین شیرجه می‌رود. اگر به اندازه کافی بد شود، می تواند تقریباً مانند یک سواری در یک شهربازی باشد. هنگام شتاب گیری نیز برعکس خواهد بود، متوجه می شوید که قسمت جلویی بالا می رود در حالی که قسمت عقب روی شما چمباتمه می زند.

نشتی: در کمک فنر شما مهر و موم هایی وجود دارد که آن را از نشت محافظت می کند، زیرا همانطور که گفتیم، مایع هیدرولیک در آن وجود دارد که به انجام کار کمک می کند. اگر مهر و موم ها شروع به نشت کنند، مایعی در کناره های کمک فنر شما جاری می شود و روی زمین زیر ماشین شما جمع می شود. اگر مایع کافی به بیرون نشت کند، کمک فنر ها اساسا بی فایده خواهند شد.

انحراف: این اتفاق زمانی رخ می دهد که هنگام چرخش ترمز می کنید و وسیله نقلیه شما شروع به حرکت در جهت مخالف پیچ می کند. وقتی سعی می‌کنید این را جبران کنید، اثر در آن اتفاق می‌افتد. در جهت مخالف و در نهایت می توانید در سراسر جاده منحرف شوید یا دم ماهی بچرخانید. این مانند یک نسخه شدیدتر از علامت چرخش بدن است که قبلاً به آن اشاره کردیم.

ترمز بد: اگر پا روی ترمز می گذارید و به نظر می رسد که سرعت خودروی شما بیشتر طول می کشد، پس عادت کرده اید، ممکن است به کمک فنرهای شما نیز مربوط باشد. طول میله پیستون به اندازه کافی سریع بلند نمی شود و نتیجه این است که وسیله نقلیه شما برای توقف بیش از حد معمول به زمان نیاز دارد.

ساییدگی لاستیک: از آنجایی که کمک فنرها مسئول نگه داشتن تایرهای شما در جاده تا جایی که ممکن است یکنواخت هستند، هنگامی که آنها قادر به عملکرد صحیح نباشند، تایرهای شما نیز به درستی در جاده قرار نخواهند داشت. این می تواند به این معنی باشد که وقتی ماشین شما در حال جهش است، برخی از لاستیک های وسیله نقلیه شما بیشتر از بقیه با جاده تماس دارند. نتایج آن در طول یک جدول زمانی به اندازه کافی طولانی، سایش ناهموار لاستیک های شما خواهد بود.

صدای تق تق کمک فنر

سوالات متداول صدای کمک فنر

آیا اگر کمک فنر های شما جیرجیر کند، بد است؟

بله، هر زمان که یک قطعه خودرو برخلاف انتظارات عمل کرد، ما آن را به عنوان یک چیز بد در نظر می گیریم. صدای جیرجیر کمک فنرها نشان دهنده نقص در خود سیستم یا قسمت دیگری از خودرو است.

چرا کمک فنرهای جدید جیرجیر می کنند؟

شنیدن صدای جیر جیر پس از نصب کمک فنرهای جدید یا در خودروی جدید نادر است اما بی سابقه نیست. این ممکن است ناشی از روانکاری ضعیف کمک فنرهای جدید باشد. ممکن است نو باشند اما بدون روغن کاری مناسب، ممکن است جیر جیر کنند.

آیا رانندگی با جیر جیر سیستم تعلیق ایمن است؟

شما نباید خودرویی را با سیستم تعلیق معیوب برانید، اما این بدان معنا نیست که باید بلافاصله خودروی خود را در یک جاده رو به بالا رها کنید و صدای ترک خوردن زیر کاپوت آن را شنیدید.

صداهای جیرجیر نشانگر مشکلات اساسی سیستم تعلیق شما هستند که نیاز به بررسی دارند اما اولین بارهایی که صداها را می شنوید. چیزها معمولاً خیلی جدی نیستند. با این وجود، صداها گاهی اوقات نشانگر اتصالات توپ معیوب هستند، مشکلی که می تواند منجر به جدا شدن چرخ در حین حرکت خودرو شود. این باعث تصادفات شده است.

چرا کمک فنر ها بیشتر از قبل می‌چرخند؟

برآمدگی؟ آیا این یک علامت بد است؟ نشانه بدی است و ناشی از فرسودگی بوته ها است. بوته ها گاهی به دلیل فشار زیاد فرسوده می شوند اما آسیب جدی به خودرو وارد نمی کنند. با این حال، برای جلوگیری از سر و صدا، آن ها باید تعویض شوند.

چگونه جیر جیر کمک فنر را برطرف کنم؟

پاسخ به این سوال عمدتاً ذهنی است زیرا صداها دلایل مختلفی دارند. ما نمی‌توانیم قبل از تعیین علت صداهای جیرجیر در مورد رفع آن تصمیم گیری کنیم.

آیا گریس، صدای جیرجیر ناشی از کمک فنر را برطرف می کند؟

بله و خیر. اگر صدای جیر جیر ناشی از روانکاری ضعیف سیستم کمک فنر باشد، مطمئناً گریس کار را انجام خواهد داد. با این حال، شرایط تغییر می کند و صدا ممکن است به دلیل نشتی در سیستم تعلیق هیدرولیک یا شکستگی فنر تعلیق باشد. اینها را نمی توان با گریس فیکس کرد.

تعویض کمک فنرها

صدای کمک فنر خودرو یک بیماری رایج در دنیای خودرو است. یک ماشین بدون سیستم کمک فنر نمی تواند کار کند و مانند سایر قطعات ماشین فرسوده می شود. داشتن درک صحیح از نحوه عملکرد سیستم اولین قدم در تعیین نحوه مهار آن است.

در این مقاله از رادیس کار به بررسی انواع صدای کمک فنر، صدای کمک فنر در سرما، صدای بوش کمک فنر، صدای جیر جیر کمک فنر، رفع صدای جیر جیر کمک فنر، صدای تق تق کمک فنر و راه حل رفع مشکل پرداختیم. رادیس کار به عنوان فروشنده لوازم یدکی خودرو های لوکس امکان تهیه انواع قطعات و کمک فنر با کیفیت را برای خریداران خود فراهم کرده است. کافی است به سایت رادیس کار مراجعه کرده و پس از مشاوره با کارشناسان مجموعه اقدام به خرید محصول مورد نظر خود نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *