عیب یابی لوازم یدکی

با انواع خرابی دسته موتور آشنا شوید

خرابی دسته موتور

همه ما می‌دانیم که یک ماشین زمانی به بهترین شکل حرکت می‌کند که قطعاتش در وضعیت سالم و در هماهنگی با هم کار کنند. برخی از آن‌ها متحرک هستند و وظیفه انتقال نیرو یا تولید آن را دارند، اما برخی دیگر ثابت بوده و نقش‌های متفاوتی دارند. دسته موتور هم یکی از همین قطعات است که وظیفه اصلی آن نگهداری و کنترل حرکات موتور خودرو خواهد بود. اگر نمی دانید دسته موتور چیست و یا قسد دارید بیشتر درباره آن بدانید به مطلب دسته موتور چیست مراجعه کنید.

شاید سلامت این قطعه چندان مهم به نظر نرسد، اما ارتعاشات اضافی برای موتور ماشین مرگبار هستند. در واقع آسایش و سکوتی که سرنشینان خودرو تجربه می‌کنند از عملکرد بی‌صدای موتور به دست می‌آید و اگر دسته موتور نباشد، ماشین‌ها به وسایلی بسیار ناراحت و پرسروصدا تبدیل می‌شدند. همین موضوع می‌تواند نشان دهد که تا چه خرابی دسته موتور دردسرساز خواهد بود. خوشبختانه علائم خرابی دسته موتور به شما کمک می‌کنند در مراحل اولیه و در زمان درستی، متوجه بروز مشکل در این قطعه شوید.

نشانه‌هایی که خرابی دسته موتور را نشان می‌دهند!

نشانه‌هایی که خرابی دسته موتور را نشان می‌دهند!

شاید کمی عجیب به نظر برسد که چنین قطعه‌ای می‌تواند در عملکرد ماشین شما مشکلاتی را ایجاد کند. خرابی دسته موتور هم مانند خرابی در هر قسمت خودرو در صورت عدم رسیدگی می‌تواند روزبه‌روز بدتر شود و علاوه بر نابودی کامل این قطعه، باعث آسیب به دیگر قطعات هم باشد. پس از شما به‌عنوان یک راننده و یا مالک خودرو انتظار می‌رود که بتوانید در زمان مناسب، خرابی دسته موتور را تشخیص دهید. خوشبختانه برای تشخیص ایرادات این قطعه، نشانه‌هایی هستند که شما را هدایت خواهند کرد.

لرزش در کابین خودرو

همان‌طور که می‌دانید وظیفه اصلی دسته موتور جذب ارتعاشات و ضرباتی است که از سمت موتور وارد می‌شوند و باید بتواند به‌خوبی در شرایط مختلف این ارتعاشات را کنترل کند. اگر دسته موتور دچار نقصی شده باشد، ضرباتی که از سمت موتور ایجاد شده‌اند جذب هیچ چیزی نخواهند شد و در نهایت به سمت بدنه خودرو و کابین آن خواهند رفت.

لرزش در کابین خودرو یکی از نشانه‌های اولیه خرابی دسته موتور است که زنگ هشدار را برای شما روشن می‌کند. اگر در این مرحله اقدامات لازم را انجام دهید، کنترل خسارت‌ها بسیار آسان‌تر خواهد بود.

صداهای نامعمول؛ نشانه خرابی دسته موتور

صداهای نامعمول

نمی‌توان گفت که هر سروصدایی که در کابین شنیده می‌شود از سمت موتور خودرو است، اما یکی از دلایل اصلی آن تکان‌هایی است که در اثر خرابی دسته موتور ایجاد می‌شوند. در مراحل ابتدایی خرابی این قطعه، یعنی زمانی که هنوز موتور به طور کامل آزاد نشده است، تکان‌های شدید به شکل سروصداهایی وارد کابین می‌شوند که در طولانی‌مدت بسیار آزاردهنده هستند.

نقص عملکرد موتور

بیایید فرض کنیم که در زمان درستی متوجه اشکال در عملکرد دسته موتور نشده باشید، حال ممکن است چه عوارضی ایجاد شوند؟

اولین و البته مهم‌ترین آن‌ها بروز نقص در عملکرد موتور خواهد بود. تمام طراحی و برنامه‌هایی که قرار است موتور آن‌ها را انجام دهد در گرو ثابت ماندن آن هستند. در واقع اگر به‌صورت مداوم موتور به سمت‌های مختلف جهش کند، دیگر خبری از ثبات در عملکرد نخواهد بود. در ادامه این موضوع می‌تواند باعث خرابی قطعات متصل به موتور و البته کاهش شدید ایمنی خودرو شود؛ چرا که موتور جایی است که احتراق انجام می‌شود.

نشست موتور به یک سمت

خودروهای مختلف باتوجه‌به نظر سازندگانشان و طراحی موتور آن‌ها، نیاز به تعداد متفاوتی دسته موتور دارند. برای برخی از آن‌ها این تعداد 2 عدد و برای دیگر 3 عدد یا بیش‌تر خواهد بود. هرکدام از آن‌ها برای سمت خاصی از موتور به کار می‌روند و از جهات مختلف ضربات را جذب و کنترل می‌کنند. یکی از مشکلاتی که خرابی دسته موتور یک سمت برای شما ایجاد می‌کند، این است که موتور از آن سمت نشست می‌کند. این مشکل و نقص فنی دسته موتور را می‌توان به مشاهده وضعیت موتور تشخیص داد و کار دشواری نیست.

پارگی تسمه رادیاتور؛ نشانه خرابی دسته موتور

پارگی تسمه رادیاتور

قطعات مختلفی به موتور متصل هستند و بعضی از آن‌ها بدون این اتصال توانایی کارکردن را ندارند. یکی از آن‌ها رادیاتور خودرو است که به شکل مستقیم نیروی خود را از موتور می‌گیرد. خرابی دسته موتور و در پی آن تکان‌های شدید آن می‌توانند به‌مرور باعث جداشدن یا آسیب به قطعاتی مانند شیلنگ و تسمه رادیاتور شوند. خرابی این قطعات هم بی‌شک عوارض بدتری برای ماشین به دنبال خواهد داشت که مهم‌ترین آن‌ها داغ کردن موتور خواهد بود.

علت خرابی دسته موتور

حالا که با علائم خرابی دسته موتور آشنا شدید، وقت آن رسیده که بررسی کنیم چرا این قطعه دچار مشکل می‌شود و چه‌کارهایی ممکن است این روند را سرعت ببخشند؟

کیفیت پایین دسته موتور

در مورد هرکدام از قطعات ماشین می‌توان این حرف را زد که کیفیت پایین، اصلی‌ترین دلیل خرابی خواهد بود. این موضوع حتی برای خودروهای خارجی مانند بنز و بی ام و هم وجود دارد و باید بسیار دقت کنید که در دام افراد سودجو و قطعات تقلبی‌شان نیفتید. خوشبختانه با کمک فروشگاه اینترنتی لوازم‌ یدکی بنز و بی ام و  رادیس کار دیگر این نگرانی وجود نخواهد داشت و می‌توانید انواع دسته موتور بنز و دسته موتور بی ام و را از بهترین برند ها با ضمانت اصالت کالا از رادیس کار خریداری کنید.

نصب نادرست

دسته موتور برای این که به‌خوبی ضربات را جذب کند، باید در جای خود ثابت و محکم نصب شود. شل بسته‌شدن پیچ‌ها و موارد این‌چنینی در حین پروسه نصب می‌توانند تمام عملکرد این قطعه را زیر سؤال ببرند و شاید تا مدت‌ها این تصور را داشته باشید که خود دسته موتور مشکلی دارد. پس پیش از تعویض یا تعمیر این قطعه حتماً بررسی کنید که به‌درستی در جای خود قرار گرفته باشد.

فرسودگی، دلیل خرابی دسته موتور

فرسودگی

قطعات مکانیکی و هر چیزی که درون خودرو شما به‌کاررفته است، عمر مفیدی دارد و پس از آن دیگر نمی‌توانید انتظار عملکرد صحیح از آن را داشته باشید. خرابی دسته موتور هم خیلی از اوقات به همین دلیل ایجاد می‌شود. این قطعه چندان مستعد فرسودگی نیست و عمر طولانی‌ای دارد، اما بالاخره جایی می‌رسد که نیاز به تعویض آن احساس شود.

تصادف

پس از برخی تصادفات ممکن است مشکلاتی حین رانندگی برای شما ایجاد شوند که انتظارشان را ندارید. گاهی با ضربات آرام هم ممکن است دسته موتور دچار مشکل شود. این موضوع را در مورد خودروهایی که به‌صورت دسته دوم خریداری می‌کنید، به‌دقت بررسی کنید.

سبک رانندگی

نوع رانندگی شما می‌تواند باعث کوتاه شدن یا بلندتر شدن طول عمر قطعات خودروی شما شود. اهمیت این موضوع را دست‌کم نگیرید، چرا که تمام فشاری که به موتور یا قطعات دیگر می‌آید در پی نحوه رانندگی و تصمیمات شما خواهد بود.

نشت روغن روی دسته موتور

وجود روغن در خودرو و بخش‌های مختلف آن ضروری است، اما باید در مسیرهای خاصی حرکت کند. نشت روغن عامل خرابی قطعات بسیاری در ماشین است که یکی از آن‌ها دسته موتور خواهد بود. این قطعه از قسمت‌های پلاستیکی تشکیل شده و نشت روغن می‌تواند باعث خوردگی و آسیب به آن‌ها شود.

هنگام خرابی دسته موتور چه اقداماتی لازم هستند؟

دقت کنید که این قطعه درعین‌حال که مسئولیت بسیار ساده‌ای دارد، اهمیت بسیار زیادی هم خواهد داشت. دسته موتور انواع مختلفی دارد که برای موتورها و خودروهای متفاوت مناسب هستند و در مورد همه آن‌ها باید بدانید که چندان قابل تعمیر و بازسازی نیستند. عموماً هنگامی که این قطعه با مشکلی مواجه می‌شود، اولین پیشنهاد مکانیک‌ها، تعویض خواهد بود؛ چرا که در نهایت و در صورت امکان‌پذیر بودن تعمیر هم این قطعه دیگر مثل قبل نخواهد بود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *