عیب یابی لوازم یدکی

پله کردن برف پاک کن چیست و چرا اتفاق می‌افتد

پله کردن برف پاک کن

یکی از مشکلات رایج در برف پاک کن های خودرو، پله کردن برف پاک کن است. برای جلوگیری و یا برطرف کردن این مشکل لازم است تا کمی با نحوه عملکرد آن و اجزای تشکیل‌ دهنده‌ برف پاک‌ کن آشنا شویم. پس به بررسی دلایل پله کردن برف پاک کن که می تواند یکی از علائم خرابی تیغه برف پاک کن باشد اشاره کرده ایم.

اجزای تشکیل‌ دهنده‌ برف پاک‌ کن

برف پاک کن های موجود در ماشین های ایرانی خیلی پیچیده نیستند و از چند قطعه تشکیل شده‌اند. عملکرد‌ اصلی برف پاک کن به وسیله 2 قطعه‌ مکانیکی انجام می گیرد که شامل:

  • ترکیب موتور برقی و چرخ ‌دنده‌ کرمی (Worm) = تأمین نیرو
  • رابط مکانیکی = انتقال نیرو
  • تیغه ‌های پاک ‌کننده
  • آبپاش
  • سنسور های اپتیکال در مدل‌ های مدرن

عملکرد موتور برقی و رابط مکانیکی

نیروی زیادی برای حرکت تیغه‌ های برف پاک‌کن بر روی شیشه خودرو با سرعت بالا، لازم است. چرخ‌ دنده‌ کرمی برای تهیه این نیرو، به کمک یک موتور الکتریکی آمده است. گشتاور موتور برقی توسط چرخ‌ دنده‌ کرمی می‌تواند تا ۵۰ برابر افزایش داشته و نیز سرعت خروجی آن را تا ۵۰ برابر کاهش پیدا کند.

به کمک رابط‌ مکانیکی، این نیرو  به حرکت تیغه‌ های برف پاک کن کمک می کند. مدار الکترونیکی موجود در داخل ترکیب موتور برقی و چرخ‌دنده، در هر لحظه به شناسایی مکان تیغه ‌های برف پاک کن می پردازد. انتقال برق به رابط مکانیکی بعد از افقی شدن تیغه ‌ها، متوقف می‌شود.

پله کردن تیغه های برف پاک کن

پله کردن تیغه های برف پاک کن

در هر تیغه، لایه ای لاستیکی قرار دارد که باران، آب، برف و هرچیزی که بر روی شیشه قرار گرفته است را کنار بزند. لاستیک روی تیغه جدید تمیز و بدون بریدگی است و حرکت آن بر روی سطح شیشه، نرم و تمیز است.

به مرور زمان، لاستیک های تیغه‌ دچار بریدگی و شکاف می شوند و آلودگی ها بر روی آن ها جمع می‌شود. در نتیجه، حرکت تیغه ‌ها دیگر به نرمی و روانی گذشته نیست، شیشه را کثیف می کند و اثر لکه از بین نمی رود.

برای جلوگیری از این اتفاق و پیشگیری از پله کردن تیغه های برف پاک کن، توصیه می‌شود که در فصل گرم پوششی بر روی تیغه‌ قرار داده و قبل از استفاده با مایع پاک کننده تمیز شوند.

یکی از مهم ‌ترین موارد در حرکت روان تیغه ‌های برف پاک ‌کن، فشار مساوی هر دو تیغه روی شیشه است که اگر به درستی انجام نشود باعث پله کردن برف پاک کن می شود.

اگر برف و یا گرد و غبار بر روی شاخه ‌های کوچک تیغه جمع شود، فشار هر یک از تیغه های برف پاک کن بر روی شیشه خودرو یکسان نخواهد بود. بنابراین حتی اگر لاستیک سالم هم باشد، باز هم رد لک روی شیشه مشخص می‌شود. برای پیشگیری می توان پشت تیغه را تمیز کرد و یا از پوشش ‌های محافظ استفاده کرد.

نحوه حرکت برف پاک‌کن

نحوه حرکت برف پاک‌کن می تواند در پله کردن برف پاک کن موثر باشد. معمولا در اغلب ماشین ها، حرکت تیغه ‌ها به یک سمت است. محور دوران یک تیغه در مرکز شیشه و دیگری در سمت راننده قرار داد.

نوع دیگر، تیغه‌ مرکزی و تکی در مرسدس‌ بنز است که یک تیغه‌ در مرکز در حال حرکت رفت و برگشتی دورانی دارد. مدل های دیگر، تیغه‌ های مخالف چپ و راست، پانتوگراف اتوبوس‌ها، 3 تیغه‌ کامیون‌ ها و 2 تیغه با اتصال سقفی در ماشین های نظامی هستند.

سیستم کنترل برف پاک‌کن

سه حالت سرعت بالا، پایین و زمان‌بندی متناوب در اکثر برف پاک ‌کن‌ های ساده وجود دارد. موتور برقی به‌ طور مداوم در سرعت بالا و پایین، روشن است اما بر اساس زمان ‌بندی، موتور برقی در حالت متناوب مدتی غیر فعال می‌شود.

تنها یک حالت متناوب برف پاک‌ کن در اتومبیل های قدیمی وجود دارند، اما در مدل‌ های مدرن ۱۰ حالت مختلف به همراه شخصی ‌سازی برای زمان‌‎ بندی دقیق حرکت تیغه‌ ها وجود دارد.

راننده باید با توجه به شرایط آب و هوایی و سرعت حرکت خودرو، بهترین حالت را بدون توجه به تنظیمات برف پاک کن انتخاب کند. چرا که سرعت بالا موجب لک شدن شیشه و سرعت خیلی کم موجب مختل شدن دید راننده در جاده می شود و خطر آفرین است. در ماشین های مدرن و گران ‌قیمت برای رفع این مشکل، سنسور و حسگر های تشخیص باران تعبیه شده است.

در خودروسازی مدرن تازه ترین سیستم برف پاک‌ کن‌، استفاده از سنسور های تشخیص باران و حرکت خودکار تیغه‌ بر اساس میزان آب موجود بر روی شیشه است که در آن، سنسور های اپتیکال در کنار آینه برای دید به عقب و اتصال با شیشه‌ جلو، نصب شده‌اند. این سنسور ها معمولا خشک یا خیس بودن را در زاویه‌ ۴۵ درجه به شیشه‌ جلو، تشخیص می‌دهند.

بخش زیادی از تابش در صورتی که شیشه خشک باشد، به سنسور بازمی‌گردد اما اگر شیشه کمتر خیس باشد، بر اساس مقدار قطره ‌های آب، تابش کمتری به سنسور برمی‌گردد. با توجه به مقدار آب و رطوبت روی شیشه نرم ‌افزار موجود در سیستم، بعد از هر حرکت رفت و برگشتی تیغه‌ ها، سرعت برف پاک کن را تنظیم می‌کند و نیازی به دخالت راننده در سیستم نیست.

در کشتی‌ و قطار نیز سیستم های برف پاک کن بدون تیغه‌ مکانیکی وجود دارد که یک دیسک شیشه‌ ای قطرات باران روی شیشه را با گردش سریع، از بین می‌برد. این نوع از برف پاک کن در آغاز برای ماشین های سواری طراحی شده بود و پس از مدتی مشخص شد که عملکرد آن در کشتی‌ و قطار بهتر است.

نحوه حرکت برف پاک‌کن

حالا که با نحوه عملکرد و سیستم برف پاک کن های موجود در خودرو های مختلف آشنا شدیم، می توانیم بهتر علت پله کردن برف پاک کن را پیدا کنیم و از بروز آن جلوگیری کنیم.

البته پیشنهاد می کنیم که برای تشخیص صحیح علت پله کردن برف پاک کن به یک متخصص و تعمیرکار ماهر مراجعه کنید و شرایط مختلف رانندگی و آب و هوایی محل استفاده از خودروی خود را نیز در نظر بگیرید. گرچه در این موارد بهترین کار تعویض تیغه ها و استفاده از محصولات با کیفیت و جدید است. رادیس کار به عنوان فروشنده لوازم یدکی خودروهای لوکس شما را در خرید تیغه های برف پاک کن استاندارد و مرغوب یاری می کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *