معرفی قطعات خودرو

روغن ترمز | انواع روغن ترمز و رنگ های آن + کاربرد روغن ترمز

روغن ترمز چیست؟

اگر برای شما هم سوال است که روغن ترمز چیست؟ باید بدانید که یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در نحوه عملکرد صحیح ترمز خودرو، روغن ترمز آن است. روغن ترمز ماده ای سیال است که فشار هیدرولیکی موجود را از پمپ ترمز به سیلندر ترمز منتقل می کند و باعث فشار آوردن لنت ترمز به دیسک ترمز یا کاسه ترمز می شود.

ماهیت روغن ترمز به گونه ای است که باید کمترین میزان تراکم پذیری را داشته باشد. حساسیت این مایع در برابر حباب هوا بالاست و همین امر مانع تشکیل حباب می شود. روغن ترمز، متشکل از مخلوطی مصنوعی است که بیشتر آن را ترکیبات پلی گلیکول اتری تشکیل می دهد.

روغن های ترمز در برابر رطوبت حساس هستند چرا که نقطه جوش آن ها با جذب رطوبت پایین آمده و باعث از بین رفتن خاصیت این ماده می شود. در حالت عادی نقطه جوش روغن‌ ترمز، از ۱۸۵ درجه سانتی گراد بیشتر است که در ایران با 2 استاندارد DOT3 و  DOT4 (زرد و آبی) تولید می‌شوند.

انواع روغن ترمز

برای اغلب دارندگان خودرو این سوال پیش می آید که از چه نوع روغن ترمزی باید استفاده کنند؟ در پاسخ به این سوال پرتکرار باید بگوییم که روغن ترمز انواع مختلفی دارد و در مجموع به 2 دسته تقسیم می شوند. روغن ترمز ها انواع مختلفی دارند که در ادامه با انواع روغن ترمز آشنا خواهید شد. شناخت این روغن ترمزها و تفاوت آن ها باهم به شما کمک می کند تا بهترین روغن ترمز را تشخیص و خریداری کنید.

دسته اول) روغن هاي ترمز بر پايه گليكول

در ماشین هایی که دارای سيستم ترمز ضد قفل ABS هستند، به طور معمول از روغن های ترمز بر پايه گليكول استفاده مي شود.

دسته دوم) روغن هاي ترمز بر پايه سيليكون

در ماشین و كاميون هايی که فاقد سیستم ABS هستند، از روغن ترمز بر پايه سيليكون استفاده مي شود.

همچنین انواع متفاوتی از روغن های ترمز مایع وجود دارند که عبارتند از:DOT 3 ، DOT 4 ، DOT 5 و  هرچه این عدد کمتر باشد، نشان دهنده نقطه جوش پایین تر است. در دامه به توضیح هریک از آن ها می پردازیم.

بهترین زمان تعویض روغن ترمز

روغن ترمز DOT 3 چیست؟

این نوع از روغن ها، بر پایه بر گلیکول هستند که دارای پایین ترین نقطه جوش در هوای خشک است و نقطه جوش آن ها دمایی پایین است که در آن مایع به جوش می آید. برای حفظ خاصیت نیاز است که هر چند سال یکبار عوض شود.

نقطه جوش = 401 درجه فارنهایت

نقطه جوش بعد از خرابی روغن ترمز = 284 درجه فارنهایت

روغن ترمز DOT 4 چیست؟

از روغن ترمز DOT 4 بیشتر در اتومبیل های اروپایی استفاده می شود چرا که سازگاری بیشتری دارند. گرچه داخل آن گلیکول نیز وجود دارد، اما دارای نقطه جوش بالاتری است و باعث کاهش اسید تشکیل شده توسط جذب رطوبت می شود.

قیمت روغن ترمز   DOT 4 در مقایسه با DOT 3 معمولا 2 برابر است و علت آن هم وجود مواد شیمیایی اضافه در آن است که باعث عملکرد بهتر آن نسبت به نوع DOT 3 می شود اما به مرور زمان نقطه جوش آن ها به سرعت کاهش پیدا می کند.

نقطه جوش = از 466 درجه فارنهایت آغاز کار

نقطه جوش بعد از خرابی روغن ترمز = 311 – درجه فارنهایت

روغن ترمز DOT 5 چیست؟

این نوع از روغن های ترمز حاوی سیلیکون هستند و اغلب به رنگ بنفش هستند. قیمت روغن ترمز DOT 5 در مقایسه با DOT 4 بیشتر است، نقطه جوش آن بالا است و آب را همچون دیگر روغن ها جذب نمی کند. در برخی از سیستم های ترمز، نوع DOT 5 عملکرد خوبی ندارد چرا که باعث کف کردن آب می شود و باعث تشکیل حباب های هوا می شود و به دلیل عدم جذب رطوبت، هر نوع مایعی که وارد سیستم شود را، بلافاصله از بین می برد و در دمای نامناسب منجمد شده یا جوش می خورد.

نقطه جوش خشک = 500 درجه فارنهایت

نقطه جوش مرطوب = 356 درجه فارنهایت

انواع روغن ترمز

رنگ روغن ترمز

به طور کلی رنگ روغن ترمز باید شفاف، کهربایی و کمی ‌رنگ زرد باشد. اما امکان دارد که در بعضی از محصولات نیز، رنگ روغن ترمز کمی متفاوت باشد. روغن ترمز زرد، در نوع DOT3 و روغن ترمز آبی در محصولات DOT4 تولید شده است. تفاوت روغن ترمز زرد و آبی را می توان در نوع استاندارد DOT3 و DOT4 بوده و از طریق رنگ آن ها می توان نوع استانداردش را تشخیص داد.

روغن سیلیکونی DOT5 بنفش رنگ و روغن‌ های مینرال LHM که در تعداد محدودی از خودروها به کار گرفته می شود، سبز رنگ است. در نتیجه اگر رنگ روغن ترمز به جز کهربایی شفاف، آبی، زرد و بنفش ( و سبز در نوع  LHM) باشد، روغن ترمز کثیف و آلوده است. بنابراین باید از مراکز معتبر و مطمئن برای تهیه روغن ترمز مرغوب اقدم کنید. مجموعه رادیس کار به عنوان فروشنده روغن ترمز باکیفیت این امکان را برای شما فراهم کرده است.

کاربرد روغن ترمز چیست؟

در خودرو های سبک معمولا برای سیستم ترمز از نوع هیدرولیک استفاده می شود که با فشار جریان مایعات کار می‌کند. راننده ماشین های دارای سیستم هیدرولیک، هنگامی که پدال ترمز را فشار می‌دهد، حرکت جریان روغن ترمز به سمت لنت‌ های ترمز آغاز شده و آن‌ها را به دیسک می‌چسباند. در این فرآیند، روغن ترمز نقش اصلی را دارد زیرا علاوه بر وظیفه اصلی خود، در دفع کردن حرارت و رطوبت نیز نقش بسزایی دارد و باعث افزایش طول عمر قطعات سیستم ترمز می‌شود.

در نتیجه یکی از اصول نگهداری ماشین، بررسی منظم روغن ترمز است، زیرا پایین آمدن سطح روغن ترمز ماشین از تمام شدن عمر لنت‌ های ترمز اتومبیل و یا نشتی در سیستم ترمز خبر می دهد. اگر فشار روغن ترمز کمتر از مقدار مشخصی باشد، باید در اسرع وقت خودروی خود را به یک تعمیرگاه مطمئن برده تا آن را بررسی کنند.

کاربرد روغن ترمز چیست؟

مخزن روغن ترمز چیست؟

منبع جای‌گیری مایع ترمز همان مخزن روغن ترمز است که  قیمت بالایی ندارد و به راحتی می‌توان از فروشگاه‌ های معتبر لوازم یدکی خودرو مانند رادیس کار تهیه کرد. به میزانی که مخزن خودرو گنجایش دارد باید از روغن ترمز در آن استفاده کرد. مخزن روغن ترمز از یک منبع، سنسور اندازه‌گیری، سیلندر اصلی و سوپاپ تشکیل شده است.

شاید در برخی از مخزن ‌ها از لحاظ اندازه تفاوت ‌‌هایی وجود داشته باشد اما در کارایی و عملکرد شبیه به یکدیگر هستند. جنس به کاررفته در اکثر مخزن ‌های ماشین، پلاستیک است که در نزدیکی موتور خودرو و جلوی آن نصب می شود.

بهترین زمان تعویض روغن ترمز

از آنجایی که به مرور زمان، روغن ترمز رطوبت موجود در هوا را جذب می کند و از کیفیت آن به تدریج کاسته می شود، هر از چندگاهی باید به فکر تعویض روغن ترمز افتاد.

معمولا بهترین زمان تعویض برای روغن ترمز، هر 1 یا 2 سال است اما برای اطمینان خاطر و به دلیل تفاوت خودروها با یکدیگر، بهتر است برای اطلاع دقیق از زمان تعویض روغن ترمز که یکی از موارد مهم است،  به دفترچه راهنمای ماشین خود مراجعه کنید.

در این مقاله سعی بر آن شده است تا به طور کامل به سوال روغن ترمز چیست، انواع آن و رنگ های مختلف این محصول پرکاربرد بپردازیم. نکته مهم این است که برای تهیه روغن با کیفیت و استاندارد باید از طریق فروشندگان مورد اعتماد اقدام به خرید کنید.

رادیس کار به عنوان فروشنده روغن ترمز باکیفیت با سابقه درخشان خود، امکان تهیه روغن ترمز مرغوب را برای خریداران و مشتریان خود فراهم کرده است. کافی است به سایت رادیس کار مراجعه کرده و پس از مشاوره با کارشناسان مجرب این مجموعه اقدام به خرید نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *