عیب یابی لوازم یدکی

آشنایی با انواع صدای لاستیک ماشین

صدای لاستیک ماشین

شاید برای شما هم پیش‌آمده است که هنگام رانندگی صداهای نامتعارفی از ماشین خود می ‌شنوید که این صدا می تواند صدای لاستیک ماشین و یا قسمت ‌های دیگر باشد که اگر در دراز مدت ادامه داشته باشد، می تواند به عنوان هشدار تلقی شود.

صدای لاستیک ماشین یکی از مشکلاتی است که می تواند باعث آزار راننده شود. اما علاوه‌ بر صدای لاستیک ماشین، صداهای دیگری چون صدای سوت صدای جیر جیر کردن، صدای زوزه کشیدن و صدای چرخ عقب ماشین نیز می تواند یکی از عوامل حواس ‌پرتی راننده باشد. هر کدام از این مشکلات، به ‌عنوان زنگ خطری برای خودرو قلمداد می شوند که اگر برای حل آن ها اقدامی صورت نگیرد، خودرو با آسیب های جدی مواجه شده و صاحب خودرو متعاقباً هزینه های بیشتری متحمل خواهد شد.

صدای لاستیک می تواند نشان دهنده خرابی لاستیک یا وجود مشکلی در لاستیک ها باشد. تا انتهای این مطلب با رادیس کار همراه باشید تا اظلاعات مفیدی در این مورد کسب نمایید. همچنین در صورت نیاز به لاستیک جدید می توانید از همین فروشگاه لوازم یدکی برای خرید انواع لاستیک بنز و لاستیک بی ام و اقدام کنید.

چرا لاستیک ماشین صدا می دهد؟

یکی از صداهایی که ممکن است به ‌غیر از صدای موتور به گوش برسد، صدای لاستیک ماشین است که این سر و صداها معمولاً وجود دارند و اجتناب ‌ناپذیر خواهند بود. اما هنگامی‌ که صداهای عجیب ‌و غریبی از لاستیک ماشین به گوش می‌ رسد، می تواند نشانه ‌ای از وجود مشکل اساسی در لاستیک خودرو باشد که نیاز به پیگیری دارند. اما علل شایع سرو صدای لاستیک‌ ها چه می تواند باشد؟

لاستیک ‌های پر سر و صدا می ‌توانند باعث حواس‌ پرتی و ایجاد حوادث خطرناکی برای رانندگان باشند. درک دلایل سر و صدا دادن لاستیک ماشین می ‌تواند باعث جلوگیری از وقوع حوادث برای بسیاری از افراد شود. بنابراین لازم است که رانندگان قبل ‌از هر چیز منبع سر و صدای لاستیک خود را تشخیص داده و در صدد حل آن باشند.

در مجموع صدای لاستیک ماشین می تواند به دلایل مختلف از جمله سایز لاستیک، عدم تغییر در سایز استاندارد تایر، عدم دقت در جاسازی لاستیک به علت آج ‌های آن، وزن تایر، ظاهر لاستیک، میزان باد تایر و همچنین نوع برند لاستیک مربوط باشد. به همین دلیل لازم است که رانندگان قبل از خرید لاستیک به این موارد دقت نمایند.

صدای جیر جیر چرخ جلو

یکی از انواع صدای ماشین، صدای جیر جیر چرخ جلو است که می تواند بیشتر به نو بودن لاستیک ها ارتباط داشته باشد و بیشترین زمانی‌که این صدا تولید می شود، زمانی است که لاستیک های نوی خودروی شما بر روی سطح ‌های صیقلی حرکت کند و این صدا با رسیدن به سطح آسفالت قطع خواهد شد. اما اگر صدای جیر جیر لاستیک ماشین از بین نرفت، می تواند مربوط به تسمه دینام بوده و در صورتی ‌که تسمه دینام هم خراب و پوسیده ‌شده باشد، صدای جیر جیر از سمت کاپوت خواه شنیده خواهد شد.

اما چنانچه تسمه دینام سالم باشد و همچنان این صدا ادامه پیدا کند، می تواند مربوط به تراز نبودن پولی های تسمه باشد که باید توسط کارشناسان فنی مورد بررسی و تمیزکاری قرار بگیرد.

چند عامل مهم که ممکن است یک خودرو در حین شتاب گیری صدای جیر جیر تولید کند:

  • وجود مشکل در سيستم انتقال قدرت
  • بلبرینگ چرخ بد
  • اتصالات CV آسیب دیده
  • پایه موتور فرسوده
  • مشکلات دیفرانسیل

صدای جیر جیر چرخ در سرعت پایین

اگر صدای جیر جیر چرخ در سرعت پایین شنیده شد، مشکل می تواند مربوط به عواملی چون قدیمی بودن خودرو، جنس بد لاستیک و همچنین بلبرینگ چرخ باشد. اگر ماشین در حال حرکت باشد و با چرخاندن فرمان، صدای جیر جیر در سرعت پایین به گوش می رسد، به احتمال زیاد مشکل مربوط به لاستیک جلو است که باید توسط تعمیرکار بررسی شود.

صدای جیغ لاستیک

یکی از صداهای لاستیک ماشین می تواند صدای جیغ لاستیک باشد. زمانی ‌که این اتفاق می‌ افتد ابتدا باید ببینید که سرعت شما زیاد است یا کم؛ اگر رانندگی در سرعت بالا صورت بگیرد، صدای جیغ لاستیک ماشین طبیعی خواهد بود، اما سایر عوامل نیز می‌توانند در تولید این صدا دخیل باشند:

  • سطح لغزنده معابر

در نظر داشته باشید که هر چقدر سطح خیابان لغزنده تر باشد، صدای جیغ لاستیک بالاتر خواهد بود. همچنین زمانی ‌که شما لاستیک شما از خط‌ کشی‌ ها و علائم ترافیکی عبور می‌ کند، این صدا به بیشتر به گوش خواهد رسید.

  • داشتن سرعت بالا

سرعت بالا می تواند یکی از مهم ترین عوامل جیغ لاستیک باشد. مثلاً تصور کنید که فرد در حال رانندگی در اتوبان است و قصد خروج از اولین خروجی را دارد. اگر سرعت ماشین بالا باشد، قطعا لاستیک جیغ خواهد کشید، در غیر این صورت مشکل را باید در جایی دیگر پیگیری کرد.

جنس لاستیک؛ یکی از دلایل صدای لاستیک ماشین

  • جنس لاستیک

سومین عامل مربوط به جنس لاستیک است که یکی از عوامل مهم جیغ لاستیک به شمار می آید. معمولاً در لاستیک های ژاپنی مانند یوکوهاما و سومیتومو از سایر لاستیک ها بیشتر خواهد بود.

صدای زوزه لاستیک

یکی از صداهای نادر که از لاستیک شنیده می شود، صدای زوزه ای است که معمولا از لاستیک های رادیال به گوش می رسد. این لاستیک ها به دلیل مدل آجی که دارند، معمولاً دارای نشانگر جهت گردش هستند. به‌ همین جهت هنگامی‌که لاستیک خود را عوض می‌ کنید، فردی که مسئول این است باید به این امر توجه داشته باشد. اما عوامل دیگری چون رینگ خودرو و سایز لاستیک هم می تواند در این امر دخیل باشد. توصیه می کنیم لاستیکی را انتخاب کنید که نسبت ‌به لاستیک قبل کمی تفاوت داشته باشد.

علت صدای چرخ عقب ماشین

یکی از مواردی که می تواند آن را به صدای لاستیک ماشین ربط داد، صدای چرخ عقب ماشین است. اما علت صدا دادن چرخ عقب ماشین می تواند ناشی از بالانس نبودن چرخ‌ ها باشد. اگر لاستیک دارای پله باشد، معمولاً در حرکت تولید صدا خواهد کرد. مهم ترین عوامل پله کردن تایر خودرو، فرسودگی قطعات جلوبندی و عدم میزان فرمان و شاسی است. وجود خرابی در اکسل عقب خودرو نیز می تواند باعث عدم ثبات لاستیک روی زمین شده و صدا تولید کند. لاستیک سالم لاستیکی است که تمام مقاطع آن روی زمین قرار بگیرد.

صدای چرخ جلوی ماشین

بلبرینگ چرخ مجموعه ای از توپ های فولادی است که توسط حلقه فلزی در کنار هم نگه داشته می شوند. بلبرینگ ها به چرخش سریع لاستیک کمک می کنند. سالم بودن بلبرینگ چرخ جلو نقش بسیار مهمی در توازن لاستیک ها دارد.

اگر  بلبرینگ چرخ جلو آسیب دیده باشد، می تواند باعث ایجاد صدای چرخ جلوی ماشین شود. اگر متوجه شدید که بلبرینگ های چرخ جلویی شما سالم اند، صدای ایجاد شده می تواند ناشی از لاستیک ماشین باشد. در واقع لاستیک در سرعت بالا می تواند باعث ایجاد صدا در چرخ جلوی ماشین شود. بنابراین لازم است قبل از هر چیز آج لاستیک را چک کنید. تا مطمئن شوید آیا این امر باعث سر و صدای چرخ جلو در هنگام رانندگی می شود یا نه.

در نهایت عدم توازن تایر می تواند باعث سایش تایر شود. اگر تایر شما در مرکز آج سایش بیشتری نسبت به دو طرف نشان دهد، بیش از حد متورم خواهد شد.  اما اگر دو طرف آج بیشتر از مرکز پوشیده شوند، آنگاه تایر کم تورم می شود و باعث سر و صدا از چرخ جلو در هنگام رانندگی می شود. بنابراین جهت ساییدگی آج لاستیک، در تولید صدای چرخ عقب نقش موثری دارد.

صدای سوت لاستیک ماشین

یکی از مهم ترین صداهایی که می تواند باعث آزار و اذیت راننده و سرنشینان خودرد شود، صدای سوت ماشین است که این صداها می تواند در موقعیت‌ های مختلف شدت و ضعف داشته باشد. اگر صدا ادامه یابد، می تواند حاکی از یک مشکل جدی در خودروی شما باشد.

اما علت صدای سوت از لاستیک ماشین چیست؟ اگر هنگام رانندگی این صدا را از داخل ماشین می ‌شنوید، می تواند مشکل از کمبود هوای داخل خودرو باشد. اما اگر این صدا از زیر کاپوت نشأت می‌گیرد، می تواند نشانگر مشکلات جدی ‌تر ماشین باشد. به‌ طور مثال شیلنگ ‌ها که در عین ‌حال یکی از عوامل خنک‌ کننده موتور محسوب می شوند، می‌ توانند کهنه شده باشند. از سوی دیگر گردش هوای ثابت و مایع خنک‌ کننده از میان موتور اتومبیل می تواند باعث ترک‌ های کوچک در شیلنگ‌ ها شود و صدای سوتی که شنیده می شود، به ‌خاطر خروج هوا از این سوراخ ‌ها باشد.

چنانچه پس‌ از خاموش کردن اتومبیل هنوز هم صدای سوت ماشین را می‌ شنوید، می تواند نشان از فشار کلاهک رادیاتور خودرو باشد. بنابراین باید در ا اولین گام برای آزاد سازی گرمای اضافی از کولر ماشین اقدام کنید و درپوش آن را بردارید. اما گاهی اوقات مهر واشر لاستیکی این قسمت دچار شکستگی شده و هوا به بیرون پرتاب می شود و در نتیجه باعث ایجاد صدای سوت می شود.

در این مقاله به بررسی صدای لاستیک ماشین پرداختیم و برای هر کدام از مشکلات مربوط به صدای لاستیک ماشین راه‌ حلی ارائه کردیم.

صدا دادن لاستیک ماشین می تواند سرنخ‌ هایی از وجود مشکل به شما بدهد. بهترین کاری که راننده باید انجام دهد، چکاب ماهیانه خودرو قبل ‌از بروز مشکلات جدی است. فراموش نکنید که صدای لاستیک ماشین می تواند مربوط به متعددی باشد که در طول مقاله ذکر شد. بنابراین لازم است رانندگان قبل‌ از انتخاب لاستیک به این موارد توجه داشته باشند. چنانچه شما به عنوان راننده خودرو با معضل صدای لاستیک ماشین درگیر هستید، می ‌توانید لاستیک های کم‌ صدا که در بازار عرضه می ‌شوند استفاده نمایید و در صورت داشتن هرگونه ابهام و سوال در ارتباط با مشاوران مجرب مجموعه رادیس کار در ارتباط باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *