اخبار خودرو

رنگ های شمع موتور + معنی رنگ های مختلف شمع موتور

رنگ های شمع موتور

شمع موتور قطعه است که باعث ایجاد جرقه برای سوزاندن سوخت موجود در سیلندر ها می شود و یکی از اصلی ترین اجزای موتور در روشن شدن و شروع حرکت موتور اتومبیل به شمار می رود. از آنجایی که وجود مشکل در شمع موتور مانع از روشن شدن و حرکت ماشین می شود، بنابراین بررسی آن ها و اطلاع از رنگ های شمع موتور امر مهمی است که باید به آن توجه شود. در ادامه قصد داریم به بررسی رنگ های شمع موتور و نشانه و علت هر یک و اینکه رنگ های مختلف شمع چه معنی ای دارند بپردازیم. با رادیس کار همراه باشید.

اگر شمع های موتور خودروی شما آلوده یا آسیب دیده باشند، می توانند باعث بروز مشکلاتی از قبیل: کاهش شتاب ماشین، آتش سوزی موتور و یا ایجاد مشکل در راه اندازی و عملکرد موتور شوند.

 

آلودگی شمع های موتور

نگاه کردن به شمع های خودرو اولین قدمی است که باید هنگام بروز مشکلات موتور بردارید. زمانی که شمع های موتور را بررسی می کنید، ممکن است در یکی از حالت های زیر باشند:

  1. عادی
  2. کربن رسوب کرده
  3. نشتی روغن
  4. رطوبت
  5. سوخته
  6. الکترود های فرسوده
  7. الکترود های شکسته

بررسی شمع موتور

بررسی شمع‌ های روشن موتور می‌تواند به شما نشان دهد که موتور چگونه کار می‌کند. شما می توانید این کار را به عنوان بخشی از نگهداری و بررسی روزمره ماشین خود در نظر بگیرید.

شمع موتور را در دست گرفته و به دنبال نشانه های آسیب دیدگی بر روی آن باشید. به انتهای شمع که در سیلندر قرار داشته نگاه کرده و آن را بررسی کنید. احتمالا یکی از شرایط زیر را مشاهده خواهید کرد.

 

 

  • شمع عادی

یک پلاگین طبیعی دارای رسوبات قهوه ای یا خاکستری رنگ در الکترود جانبی است. پس اوضاع شمع شما خوب است و می توانید دوباره آن را نصب کنید.

  • کربن رسوب کرده

دوده سیاه و خشک روی الکترودها و نوک عایق نشان دهنده دو شاخه آلوده به کربن است. این مورد می تواند ناشی از کثیف بودن فیلتر هوا، رانندگی بیش از حد در سرعت های پایین، غنی بودن بیش از حد از مخلوط سوخت و هوا و یا بی حرکت بودن وسیله نقلیه شما برای مدت طولانی باشد.

  • نشتی روغن

رسوبات سیاه و روغنی روی الکترودها و نوک عایق می تواند حاصل نشتی به سیلندرها، عبور از پیستون های فرسوده و یا سوپاپ باشد. پیدا کردن منبع نشت امر بسیار مهمی است و نیاز به  مشورت با یک مکانیک برای راهنمایی دارید. بعد از برطرف شدن مشکل می توانید شمع جدید را جایگزین کنید.

  • رطوبت

یک شمع مرطوب می تواند حاصل آبگرفتگی موتور باشد. آبگرفتگی موتور هنگامی اتفاق می افتد که شما سعی کنید موتور را چندین بار بدون آتش روشن کنید. شما می توانید شمع ها را تمیز کنید یا صبر کنید تا آن ها خشک شوند.

  • شمع‌ سوخته

تاول روی نوک عایق، الکترود های ذوب شده یا رسوبات سفید نشانه سوختگی شمعی است که خیلی داغ شده است. دلایل سوختن شمع می تواند شامل: داغ شدن بیش از حد موتور، محدوده حرارتی نادرست شمع، شل بودن شمع، زمان بندی نادرست احتراق یا کم بودن مخلوط هوا و سوخت باشد. در نتیجه شمع باید تعویض شود.

  • الکترود های فرسوده

الکترودهای فرسوده نشان دهنده شمع هایی هستند که عمر مفید آن ها تمام شده است. چرا که پلاگین و دو شاخه مدت زیادی در موتور بوده و نیاز به جایگزینی و تعویض دارد.

  • الکترود های شکسته

اگر الکترودها شکسته یا صاف شوند، احتمال دارد که شمع ‌های اشتباه نصب شده باشند.  یک شمع که بیش از حد طولانی است می تواند آسیب زیاد و جدی به موتور خودروی شما وارد کند. در حالی که یک شمع کوتاه می تواند باعث کاهش میزان گاز و مسافت پیموه شده و یا رسوب شمع شود. بنابراین دفترچه راهنمای مالک را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از شمع های مناسب برای وسیله نقلیه‌ خود استفاده کرده اید.

در نهایت اگر فکر می کنید که خودتان توانایی نصب شمع را دارید و یا در حال نصب شمع جدید هستید، می توانید شمع های موتور را یکی یکی مورد  بررسی قرار دهید. اگر شمع های شما نیاز به تعویض دارند، می توانید خودتان آن ها را تغییر دهید یا اگر احساس می کنید به کمک بیشتری نیاز دارید، با مکانیک مورد اعتماد خود تماس بگیرید.

 

معنی رنگ های مختلف شمع موتور

معنی رنگ های مختلف شمع موتور

هریک از رنگ های شمع موتور دارای معنی و نشانه خاصی هستند که عبارتند از:

1) شمع سالم

عایق نوک شمع دارای رنگ سفید مایل به خاکستری یا زرد مایل به خاکستری و قهوه ای است.

2) شمع سالم با سر قرمز رنگ

عایق نوک شمع دارای رنگ صورتی مایل به قرمز است که علت می تواند به دلیل مواد افزودنی موجود در بنزین جهت بالا بردن میزان اکتان باشد.

3) شمع بنزینی

عایق نوک شمع آغشته به بنزین شده و بوی بنزین احساس می شود و به رنگ زغالی درآمده است.

4) شمع براق

عایق نوک شمع به رنگ زرد مایل به قهوه ای و یا سبز تبدیل می شود که علت می تواند وجود سرب در بنزین باشد.

5) شمع دودی یا زغالی

لایه ای از دوده بر روی عایق نوک شمع تشکیل می شود. علت آن می تواند متعادل نبودن میزان مخلوط هوا و بنزین و یا غلظت این مخلوط و … باشد.

6) شمع خاکستری

لایه ای ضخیم بر روی دو قطب مثبت و منفی شمع به رنگ خاکستری مایل به طلایی یا سفید تشکیل می شود و علت آن می تواند وجود سرب در بنزین یا مکمل های به کار رفته در خودرو باشد.

اگرچه محتوای این مقاله برای اطلاع رسانی و آگاهی شما عزیزان برای اطلاع از معنی رنگ های شمع موتور است اما توجه کنید که در نهایت باید به توصیه حرفه ای از یک تکنسین یا مکانیک معتبر گوش دهید. بنابراین پیشنهاد ما به شما، مشورت با یک متخصص فنی یا مکانیک مطمئن است. برای تهیه لوازم یدکی مورد نیاز خودروی خود نیز می توانید با مراجعه به سایت رادیس کار اقدام به خرید قطعات خودرو به صورت اصل و با کیفیت بالا نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *