اخبار خودرو

یخ زدن آب رادیاتور چه دلایلی دارد و چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

چگونه از یخ زدن آب رادیاتور جلوگیری کنیم؟

در کنار رفاهی که امروزه ماشین برای انسان به وجود می آورد، این وسیله نیازمند مراقبت و حفظ و نگهداری است تا بتواند به درستی کرش را انجام دهد. یخ زدن آب رادیاتور یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر خودرویی پیش بیاید.

بنابراین قصد داریم که در این مقاله به پاسخ سوالاتی از قبیل آب رادیاتور در چه دمایی یخ می زند؟ چگونه از یخ زدن آب رادیاتور جلوگیری کنیم؟ اگر آب رادیاتور یخ زد چه کنیم؟ بپردازیم. با رادیس کار همراه باشید.

اگر آب رادیاتور یخ زد چه کنیم؟

موتور قلب خودرو است و زمانی که به شدت داغ شده و حرارت آن بیش از اندازه زیاد شود سریعا دچار آسیب دیدگی می شود و قطعات مختلف خود را تحت تاثیر قرار می دهد. دمای زیاد موتور در ماشین موجب خرابی خواهد شد. بنابراین سیستم خنک کننده موتور سیستم مهمی است که برای عمر مفید موتور خودرو و عملکرد آن نقش اساسی دارد. در نتیجه نیازمند نگهداری و سرویس به موقع است.

آب رادیاتور در چه دمایی یخ می زند؟

آب رادیاتور در چه دمایی یخ می زند؟

اگر در سیستم خنک کننده ماشین خود آب داشته باشید، در دمای 32 فارنهایت یا 0 درجه سانتی گراد شروع به یخ زدن می کند. وقتی نوبت به نقطه انجماد می رسد، انبساط آب نیز وجود خواهد داشت، بنابراین لوله های شما احتمالاً پاره می شوند.

ضدیخ در دمای پایین تری در حدود -36 فارنهایت یا -38 درجه سانتی گراد شروع به یخ زدن می کند. اگر آب یخ بزند، بلوک موتور شما آسیب نمی بیند، اما متأسفانه ممکن است سیستم گرمایش شما ترکیده شود.

بهترین توصیه این است که کارآمدترین ضدیخ را برای سیستم خنک کننده انتخاب کنید و به جای آب خالص از ضدیخ شیشه شوی استفاده کنید. به این ترتیب می توانید از تعمیرات بزرگ در صورتی که هوای بیرون در طول شب به طور چشمگیری تغییر کرده است جلوگیری کنید.

هنگام خرید مایع خنک کننده، مطمئن شوید تا از آب 100٪ اجتناب کنید. همیشه با در نظر گرفتن دمای احتمالی در منطقه آب و هوایی خود در زمستان، به دنبال محصول ضد یخ مناسب باشید.

ضد یخ که معمولاً به عنوان خنک کننده موتور شناخته می شود زمانی که محلول 50-50 باشد، مانع از یخ زدن آب در سیستم خنک کننده موتور شما در آن روزها و شب های سرد زمستان می شود.

در زمستان اگر از آب به جای خنک کننده یا ضد یخ با کیفیت خوب در سیستم خنک کننده ماشین خود استفاده کنید، یخ می زند و فشار داخلی زیادی ایجاد می کند و ممکن است باعث آسیب شدید موتور شود.

اگر آب رادیاتور یخ زد چه کنیم؟

زمانی که رادیاتور ماشین یخ زده است نمی توان با اولین استارت، ماشین را روشن کرد ماشینی که آب در رادیاتورش یخ زده قبل از انجام فعالیت مجدد نیازمند اقداماتی برای یخ زدایی است.

یخ زدن رادیاتور ماشین، بیشتر اوقات در صبح های سرد زمستانی با مشکل استارت نخوردن و روشن نشدن ماشین ما را روبه رو می کند. دلیلش یخ زدگی آب موجود درون رادیاتور و مسیر های موتور است.

چک کردن رادیاتور قبل از استارت زدن

آب داخل رادیاتور ماشین را پیش از استارت زدن چک کنید. در صورت یخ زدگی بر روی رادیاتور، شلنگ ها و بخش هایی مانند بلوک موتور و سرسیلندر، آب گرم بریزید تا کمی از یخ ها آب شود.

استفاده از سشوار

از سشوار هم می توان علاوه بر آب گرم،  برای گرم کردن بخش های حساس به آب استفاده کرد و گرمای کمی ایجاد کنید گرچه بازهم بهترین راهکار برای جلوگیری از یخ زدن رادیات خودرو استفاده از آب گرم و ریختن آن  بر روی بخش های مختلف موتور و سیستم خنک کننده است.

استارت زدن مجدد

استارت زدن مجدد بعد از یخ زدایی اولیه نیز راه دیگری است. حجم آب وقتی یخ بزند، زیاد می شود و باعث ایجاد ترک در سیلندر، شلنگ و ترکیدگی رادیات ماشین خواهد شد. ترکیدگی لوله ها و شلنگ ها با چشم قابل دیدن است اما ترک سیلندر و رادیاتور به راحتی و در زمان خاموش بودن خودرو دیده نمی شود اما با استارت زدن ماشین می توانید عیب های موجود در این نقاط را بررسی کنید.

گاهي اوقات ممكن است ماشين اصلا استارت نخورد و روشن نشود. شما بايد در ابتدا آب داخل رادياتور را بررسي كنيد چرا كه ممكن است آب داخل رادياتور يخ زده باشد. در اين مواقع به ‌دليل انقباض غيرطبيعي آب ممكن است سيلندر، لوله‌ها يا خود رادياتور دچار تركيدگي شده باشد.

در ابتدا بايد روي همه قسمت‌ها كه آب در آن ها جريان دارد مثل شيلنگ‌ها، رادياتور و سيلندر آب گرم بريزيد تا يخ‌ها آب شود. روي سيلندرهاي موتور، پولك‌هايي وجود دارد كه هنگام تركيدگي سيلندر بيرون مي‌زنند و اين نشان مي‌دهد بايد سيلندر عوض شود.

اگر هم شيلنگ‌ ها تركيده باشند كه مشخص است و بايد آن ها را عوض كنيد. در غيراين صورت با ريختن آب‌گرم يخ‌ ها آب مي‌شوند و شما مي‌توانيد استارت بزنيد. اميدواريم كه مشكل اتومبيل با همان يخ‌زدايي حل شود، در غيراين صورت كار شما نيست و بايد با بكسل كردن، خودرو را نزد تعميركار ببريد.

چگونه از یخ زدن آب رادیاتور جلوگیری کنیم؟

چگونه از یخ زدن آب رادیاتور جلوگیری کنیم؟

اولین اقدامی که برای جلوگیری از یخ زدن رادیات ماشین باید انجام شود اضافه کردن ضد یخ است. در ابتدای فصل سرد سال جلوگیری از یخ زدن آب رادیاتور و رادیات ماشین اقدام مهمی است که باید انجام شود اما معمولا وقتی که هوا به طور غیرمنتظره سرد می شود، افراد زیادی با یخ زدن آب رادیاتور اتومبیل خود مواجه می شوند بنابراین لازم است تا پیش از استارت زدن خودرو کارهایی انجام شود که به موتور ماشین و سیستم خنک کننده خسارتی وارد نشود.

بهتر است در آغاز پاییز برای جلوگیری از یخ زدن آب رادیاتور ماشین و زمانی که هوا خیلی سرد نشده است، ضد یخ خودرو را بررسی کرده تا در صورت نیاز آن را تعویض کنید. وجود ضد یخ در رادیاتور خودرو مختص فصل سرما نیست و از آنجایی که ضد یخ ها خاصیت ضد جوش و ضد خورندگی نیز دارند بهترین کار این است که در طول سال از آن استفاده شود.

مورد بعدی محل قرار گرفتن خودرو است که در جلوگیری از یخ زدن آب رادیاتور موثر است. پیشنهاد می شود که خودروی خود را در محلی پارک کنید که بادگیر نباشد و اطراف فضای جلوی ماشین بسته باشد تا مانع از ورود باد سرد در اطراف رادیاتور ماشین شود.

جلوگیری از یخ زدن آب رادیاتور و مراقبت از رادیات ماشین با سیستم خنک کننده در ارتباط  است و باید به آن توجه شود. مراقبت می تواند شامل بخش های مختلف سیستم خنک کننده باشد که رادیاتور یکی از آن ها است.

در این مقاله سعی بر آن شده است تا به بررسی علت یخ زدن آب رادیاتور بپردازیم و به سوالات رایجی از جمله آب رادیاتور در چه دمایی یخ می زند؟ چگونه از یخ زدن آب رادیاتور جلوگیری کنیم؟ و اگر آب رادیاتور یخ زد چه کنیم؟ بپردازیم.

رادیس کار به عنوان فروشگاه لوازم یدکی خودرو های لوکس امکان تهیه قطعات اصل و با کیفیت را برای خریداران خود فراهم کرده است. شما می توانید پس از مطالعه این متن، قطعه مورد نظر خود را از طریق سایت رادیس کار تهیه نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *