اخبار خودرو

چرا بی ام و لاستیک زاپاس ندارد؟

چرا بی ام و لاستیک زاپاس ندارد؟

چرا بی ام و لاستیک زاپاس ندارد؟ در گذشته، پنچر شدن لاستیک هنگام رانندگی آزاردهنده بود اما به راحتی قابل جبران بود. حداقل به طور موقت با لاستیک زاپاس ماشین. یک تغییر سریع در کنار جاده و شما دوباره پشت فرمان بودید. اما لاستیک‌ های زاپاس به دلایل زیادی در بسیاری از خودروهای جدید این روزها رایج نیستند.

تقریباً یک سوم خودروهای جدید از 2017 دارای لاستیک زاپاس نبودند. اگر اخیراً در حال خرید یک خودروی جدید بوده اید، ممکن است متوجه شده باشید که چیزی در بسیاری از مدل های جدید وجود ندارد: یک لاستیک زاپاس. اما چطور ممکن است؟ یک راننده در صورت نداشتن وسیله یدکی چه کار کند؟

در این مقاله از رادیس کار به سوال چرا بی ام و لاستیک زاپاس ندارد؟ و دلایل شرکت های خودرو سازی پرداختیم. رادیس کار به عنوان فروشگاه لوازم یدکی خودرو های وارداتی و ایرانی، این اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهد و امکان خرید لاستیک بی ام و و دیگر لوازم یدکی بی ام و را فراهم کرده است.

چرا خودروسازان لاستیک زاپاس را کنار می گذارند؟

چرا بی ام و لاستیک زاپاس ندارد؟ درست است: طبق یک مطالعه جدید از AAA، تقریباً یک سوم خودرو های جدید و از مدل سال 2017 مجهز به لاستیک زاپاس نیستند. حتی با وجود اینکه تعداد خودرو های بدون لوازم یدکی در چند سال گذشته کاهش یافته است (36 درصد از خودروهای جدید بدون لوازم یدکی در سال 2015 عرضه شدند).

به نظر می‌رسد بسیاری از رانندگان هنوز متوجه مشکل بودن این مشکل نمی‌شوند تا زمانی که یک خودرو دریافت کنند. مانند نمونه ای که می‌گوید در سال 2016 بیش از 450000 تماس از اعضایی دریافت کرده است که خودرو داشتند و از نبود لوازم یدکی شگفت‌زده شدند.

البته خودروسازان بدون چند دلیل موجه خطر قصد گیج کردن مشتریان را ندارند اما یک راننده سرگردان که غافلگیر شده ممکن است با آن ها موافق نباشد، مهم نیست که شرکت خودروسازی چقدر فکر می کند که خوب است. پس چرا خودروسازان دقیقاً ترجیح می‌دهند تایرهای زاپاس را با خودروهای جدید وارد نکنند؟ چرا بی ام و لاستیک زاپاس ندارد؟ چندین توضیح وجود دارد:

  1. ماشین به جای آن دارای لاستیک های ران فلت است
  2. باعث صرفه جویی در پول خودروساز می شود
  3. وزن خودرو بدون زاپاس کمتر است
  4. خودروسازان می توانند رتبه مصرف سوخت کمی بالاتر را ادعا کنند
  5. ملاحظات طراحی خاص

چرا خودروسازان لاستیک زاپاس را کنار می گذارند؟

راندمان فلت و بهره وری سوخت

چرا بی ام و لاستیک زاپاس ندارد؟ اگر در چند سال گذشته یک BMW جدید خریداری کرده اید، به احتمال زیاد لاستیک زاپاس ندارد. به این دلیل که BMW ها معمولاً به لاستیک های run-flat مجهز هستند که دارای یک دیواره جانبی سفت یا تقویت داخلی هستند.

سایر خودروسازان نیز از ران فلت استفاده می کنند اما BMW به دلیل پیشروی در این مورد مشهور شده است. ران فلت ها برای رانندگی تا 50 مایل (80.4 کیلومتر) پس از سوراخ شدن کمتر از حداکثر سرعت 50 مایل در ساعت (80.47 کیلومتر در ساعت) تا زمانی که رانندگان بتوانند به مکان امن برسند طراحی شده اند. آن ها باید پس از آسیب دیدگی تعویض شوند و نسبت به لاستیک های معمولی گران تر و سخت تر هستند.

بحث در مورد اینکه عرضه لاستیک ‌های run-flat باعث صرفه‌جویی در هزینه خودروسازان می‌شود. سخت است اما وقتی لاستیک‌ های سنتی روی آن خودرو ها نصب می‌کنند و هنوز یدکی ارائه نمی‌کنند، چطور؟ چرا بی ام و لاستیک زاپاس ندارد؟

این نمی تواند چیزی بیش از این باشد که خودروساز بخواهد پولی پس انداز کند. دلیل این امر این است: خرید لوازم یدکی خود در تایر فروشی یا در نمایندگی حدود 100 دلار هزینه دارد و جک و آچار مناسب کمی بیشتر هزینه خواهد داشت. با توجه به اینکه خودروسازان این تجهیزات را با هزینه کمتری دریافت می کنند، بعید است که بیش از 100 دلار در هر خودرو پس انداز کنند.

هیوندای اغلب به عنوان یکی از خودروسازان پیشرو در این روند معرفی می شود اما می گوید که موضوع صرفه جویی در وزن است، نه صرفه جویی در هزینه. هیوندای در بسیاری از خودروهای خود به جای لوازم یدکی، کیت حرکت لاستیک را در نظر گرفته است. میشل تینسون، نماینده هیوندای، استراتژی شرکت خودروسازی را از طریق ایمیل توضیح داد.

تینسون می‌گوید: «مزیت اصلی تجهیز یک وسیله نقلیه به کیت تعمیر لاستیک نسبت به لاستیک زاپاس موقت، صرفه‌جویی در وزن تقریباً 25 پوندی است؛ هزینه هرگز یک عامل تصمیم‌گیری مهم برای هیوندای نبود. مهندسان خودرو به طور مداوم در حال یافتن راه ‌هایی برای بهبود کارایی خودرو هستند و کاهش وزن عامل اصلی کمک به خودروها در دستیابی به مصرف سوخت بهتر است.

به عبارت دیگر کاهش وزن کل خودرو باعث افزایش مصرف سوخت می شود. تایر Rack که تایرها را آزمایش و به فروش می رساند، کشف کرد که کاهش وزن می تواند مصرف سوخت خودرو را تا 1 درصد بهبود بخشد. این نیز برای خودروساز وسوسه انگیز است، زیرا رتبه بندی مصرف سوخت به شدت در استراتژی بازاریابی مدل خودرو و همچنین میانگین مصرف سوخت کلی برند نقش دارد.

ملاحظات فضایی

محبوبیت فزاینده هیبریدی ها و خودرو های برقی عامل دیگری برای خودروسازان برای حذف لاستیک های زاپاس است. چالش های خاصی در طراحی خودروهایی وجود دارد که علاوه بر موتور بنزینی یا موتور الکتریکی، به بسته باتری نیز نیاز دارند. به طور کلی، باتری به زیر صندلی عقب یا در صندوق عقب ختم می شود که به فضای ذخیره سازی خودرو تجاوز می کند.

تینسون می‌گوید: «مهندسین ما تصمیم گرفتند که سیستم‌ های باتری هیبریدی/ پلاگین/ الکتریکی را در جای تایر زاپاس قرار دهند تا حجم سرنشین و بار وسایل نقلیه پیشرانه جایگزین ما را به حداکثر برسانند.»

این مشکل بزرگی برای خودروهای بزرگتر نیست اما بیشتر خودرو های سوخت جایگزین کوچک هستند. فروش یک سدان یا هاچ بک پلاگین هیبریدی جمع و جور بدون فضای بار فروش سختی است و خودروسازان باید به نحوی مصالحه کنند.

هیوندای گفت که با توجه به بازخورد مشتریان، این شرکت اخیراً در استراتژی خود برای مدل‌های غیرهیبریدی/EV تجدید نظر کرده است. به عنوان مثال، اکسنت و النترا قبلا با کیت های تعمیر لاستیک عرضه می شدند اما اکنون با لوازم یدکی عرضه می شوند.

تا زمانی که تولیدکنندگان بیشتری از این روند پیروی کنند، مسئولیت آمادگی با خریداران خودرو است. اگر به زودی برای خرید خودرو اقدام می کنید، متوجه شوید که کدام تولیدکنندگان بدترین مقصر هستند و این را تا زمانی که در نمایندگی هستید در نظر داشته باشید و اگر اخیراً ماشین جدیدی خریده‌اید، قبل از اینکه سرگردان شوید، نگاهی به صندوق عقب بیندازید.

کیت باد لاستیک در حال تبدیل شدن به یک جایگزین محبوب برای تایرهای زاپاس است. فضای زیادی را اشغال نمی کنند و استفاده از آن ها آسان است اما آن ها همیشه کار نمی کنند بلکه باید: سوراخ شدن لاستیک باید کوچک باشد، نه بیشتر از 4 میلی متر و در آج لاستیک. اگر در دیواره کناری باشد، شانسی ندارید.

آیا BMW ها لاستیک زاپاس دارند؟

بی ام و لاستیک زاپاس ندارد، در عوض لاستیک های ران فلت دارند. این شرکت مزایای کاهش وزن و فرکانس پایین پنچری ها را به عنوان دلایلی برای کنار زدن لاستیک های زاپاس در طیف وسیعی از خودروهای خود ذکر می کند.

متأسفانه اگر به دنبال یک BMW مدرن هستید، باید گزینه run-flat را تحمل کنید، اما چه زمانی ب ام و از نصب لاستیک های زاپاس به خودروهای خود دست کشید و اگر پنچری بدون پنچر داشته باشید. چه اتفاقی می افتد؟

چه زمانی BMW استفاده از لاستیک های زاپاس را متوقف کرد؟

بی ام و در سال 2003 با معرفی لاستیک های run-flat در مدل های سری 5 و Z4 خود شروع به حذف تدریجی تایرهای زاپاس کرد. طی 5 تا 10 سال آینده، تایرهای زاپاس از تمام مدل‌های BMW حذف شدند.

چرا بی ام و لاستیک زاپاس ندارد؟ یک سال قطعی وجود نداشت، بلکه کاهش تدریجی تعداد مدل‌هایی که در طول سال‌ها به لاستیک ‌های زاپاس مجهز بودند، کاهش یافت. BMW  یکی از اولین تولیدکنندگانی بود که استفاده از تایرهای زاپاس را در محدوده خود متوقف کرد.

در زمان فرا رسیدن سال 2006، ب ام و تقریباً همه خودروهای خود را به جای استفاده از لاستیک های زاپاس، به استثنای مدل های با کارایی بالا، با لاستیک های run-flat مجهز می کرد. اگرچه حتی این ها نیز قرار بود به جای لوازم یدکی، به «کیت‌های حرکتی بی‌ ام ‌و» مجهز شوند.

آیا هیچ بی ام و ای لاستیک زاپاس ندارد؟

بی ام و هایی که قبل از سال 2006 ساخته شده اند، احتمالاً تایر های زاپاس دارند، حتی اگر لاستیک های «محافظ فضا» باشند. ب ‌ام ‌و های جدیدتر از مدل 2006 بعید به نظر می‌رسد که یدکی داشته باشد، زیرا شرکت به تدریج آن‌ ها را کنار گذاشته است. هنوز هم امکان خرید BMW با لاستیک زاپاس وجود دارد اما باید به مدل های قدیمی تر در بازار خودرو های دست دوم نگاه کنید.

مانند BMW، بیشتر سازندگان تایرهای زاپاس فول سایز سنگین را مدت‌ها پیش به کتاب‌ های تاریخ محکوم می‌کردند، اما دوره‌ای بود که به جای آن از لاستیک‌های صرفه‌جویی در فضا استفاده می‌شد. اما حتی آن ها هم اکنون در اکثر خودروها به مدت طولانی فراموش شده اند.

ما صاحب تعدادی BMW هستیم.84 اما چرا چرا بی ام و لاستیک زاپاس ندارد؟ Ci 1996 ما یک تایر یدکی فول سایز دارد، 2004 325Ci ما یک لاستیک یدکی صرفه جویی در فضا دارد و M5 2007 ما اصلاً لاستیک زاپاس ندارد اما دارای “کیت حرکتی BMW” است.

کیت حرکتی BMW

کیت حرکتی BMW در M5 2007 ما و برای آن دسته از BMW های قدیمی که دارای لاستیک زاپاس هستند، آن ها در محفظه بار عقب خودرو، زیر کف صندوق عقب قرار دارند.

قطعات یدکی سایز کامل را می توان به سادگی در کنار جاده تغییر داد و به راننده این امکان را می دهد که به سفر خود ادامه دهد تا زمانی که تعویض آن راحت باشد. این اتفاق زمانی برای ما افتاد که 840 Ci ما در سرعت 70 مایل در ساعت یک ضربه داشت. ما بسیار سپاسگزار بودیم که یک دستگاه یدکی با اندازه کامل در هواپیما داشتیم!

چرا BMW من لاستیک زاپاس ندارد؟

BMW  استفاده از تایرهای زاپاس را در درجه اول برای کاهش وزن و در نتیجه افزایش مصرف سوخت خودروهای خود متوقف کرد. این شرکت همچنین راحتی لاستیک های ران فلت، نگرانی های ایمنی و فضای اضافی را به عنوان دلایلی برای حذف لاستیک های زاپاس ذکر کرد.

در واقع، اکثر شرکت‌ های خودروسازی برای صرفه‌جویی در هزینه و کاهش آلایندگی به عنوان یک محصول جانبی، تایرهای زاپاس را حذف کردند اما بخش روابط عمومی BMW دلایل متعددی را برای فروش آن به مشتریان خود اعلام کرد.

چرا بی ام و لاستیک زاپاس ندارد؟ این سازنده آلمانی ادعا کرد که نه تنها حذف لاستیک های زاپاس باعث افزایش راندمان سوخت خودروهایش می شود، بلکه با کاهش تعداد لاستیک هایی که باید هر سال تولید شوند، منابع ارزشمندی نیز ذخیره می شود.

ب ام و همچنین ادعا کرد که تعویض لاستیک در کنار جاده خطرناک است، بنابراین لاستیک های run-flat که می توانند به طور موقت حتی در صورت پنچر شدن روی آن ها راند، راه حل بهتری هستند.

اگر BMW شما پنچر شود چه اتفاقی می افتد؟

BMW در طول سال‌ ها راه‌حل ‌های مختلفی داشته است و نحوه برخورد شما با این وضعیت بستگی به این دارد که خودروی شما با کدام یک از راه‌حل ‌های زیر نصب شده باشد:

  1. لاستیک زاپاس فول سایز
  2. لاستیک یدکی صرفه جویی در فضا
  3. لاستیک های Run-Fat

بی ام‌ و‌ های مجهز به لاستیک‌ های یدکی ذخیره‌کننده فضا نیز می‌توانند در کنار جاده در صورت پنچری تعویض شوند اما فقط باید به طور موقت و حداکثر تا سرعت 50 مایل در ساعت استفاده شوند.

لاستیک های Run-flat دیواره های جانبی قوی تری دارند و می توانند بین 50 تا 100 مایل حتی پس از پنچر شدن به رانندگی ادامه دهند، هرچند با سرعت محدود. ایده این است که شما بتوانید بدون توقف در کنار جاده به نزدیکترین مرکز خدمات یا فروشگاه لاستیک برای تعویض آن برسید.

کیت حرکتی BMW اغلب به عنوان استاندارد در خودروهای BMW عملکردی مانند M5 ما ارائه می‌شود، زیرا این مدل‌ها تمایل دارند از لاستیک های معمولی به جای ران فلت استفاده کنند.

این شامل یک بسته تعمیر تایر اضطراری و یک کمپرسور هوا برای باد کردن مجدد لاستیک پنچر شده در مواقع اضطراری است. خوشبختانه ما هرگز مجبور نبودیم از مال خود استفاده کنیم!

اگر قبلاً لاستیک‌ های ران فلت BMW خود را با لاستیک ‌های معمولی تعویض کرده‌اید و کیت زاپاس یا کیت حرکتی ندارد، در صورت پنچری در جاده باید با کمک تماس بگیرید.

اگر تا به حال سابق آن را در حالی که در جاده‌ای شلوغ بوده اید را داشته اید، می‌دانید که می‌تواند تجربه‌ای خطرناک و تا حدودی استرس‌زا باشد، پس باید به این فکر کنید که اگر BMW شما در کنار جاده با لاستیک پنچر شده باشد، چه کاری انجام می‌دهید.

لاستیک زاپاس بی ام و

سوالات متداول لاستیک زاپاس بی ام و

آیا چرخ های یدکی جهانی هستند؟

طبق گفته TireRack.com، لاستیک‌ها و چرخ‌ های یدکی متناسب با ابعاد تایر اصلی خودرو هستند، بنابراین جهانی نیستند. بسیاری از لاستیک ‌های یدکی تایرهای فشرده یا «لاستیک ‌های اسباب‌ بازی» هستند و فقط برای آن وسیله نقلیه طراحی شده‌اند. هرگز نباید از زاپاس یا چرخ جمع و جور ماشین دیگری استفاده کنید، مگر اینکه دقیقاً همان مدل و مدل شما باشد.

آیا می توانم از لاستیک زاپاس ماشین دیگری استفاده کنم؟

خیر. لاستیک زاپاس همراه با وسیله نقلیه فقط برای مناسب بودن آن وسیله نقلیه طراحی شده است.

چه مدت می توانید ماشین خود را با لاستیک زاپاس رانندگی کنید؟

دفترچه راهنمای مالک خودرو شما باید دستورالعمل های دقیقی در مورد مدت زمان رانندگی با لاستیک زاپاس ارائه دهد. با این حال، یک قانون کلی این است که نباید بیش از 70 مایل و سریعتر از 50 مایل در ساعت رانندگی کنید.

اگر لاستیک زاپاس نداشته باشم از چه چیزی می توانم استفاده کنم؟

اگر لاستیک زاپاس ندارید، سعی کنید بررسی کنید که آیا ماشین شما مجهز به لاستیک های run-flat است که دارای دیواره جانبی سفت یا تقویت داخلی هستند. برخی از برندها، مانند هیوندای، به جای زاپاس، کیت حرکت لاستیک را در نظر می گیرند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *