عیب یابی لوازم یدکی

انواع خرابی کمک فنر ماشین | نحوه تست کمک فنر خودرو

خرابی کمک فنر ماشین

راحتی و آسایش راننده و دیگر سرنشینان یک خودرو، همگی مربوط به سیستم تعلیق است. این سیستم برای در هر خودرویی استفاده می‌شود و اجزای بسیار زیادی دارد. کمک‌فنر هم یکی از قطعات مهم در فنربندی ماشین است. خرابی کمک ‌فنر ماشین موضوع مهمی است که هر راننده‌ای باید توجه کافی به آن داشته باشد.

به‌طورکلی همه بخش‌های خودرو اهمیت دارند، اما سیستم تعلیق به طور مستقیم با آسایش و البته سلامت جانی سرنشینان در ارتباط است و هر مشکلی که برایش ایجاد شود، می‌تواند اثرات منفی زیادی به همراه داشته باشد. همین موضوع باعث شد تا در این مقاله به طور خاص به بررسی علائم و دلایل خرابی کمک فنر ماشین بپردازیم.

بعد از مطالعه این مقاله اگر نیاز به خرید کمک فنر از بهترین برندهای دنیا مانند sachs و lemforder داشتید، می توانید از همین فروشگاه لوازم بدکی اقدام کنید. انواع کمک فنر بنز و کمک فنر بی ام و با ضمانت اصالت کالا در رادیس کار موجود است. در صورت نیاز به کمک فنرهای جدید می توانید از راهنمای خرید کمک فنر ما استفاده کنید.

علائم خرابی کمک فنر ماشین

علائم خرابی کمک فنر خودرو

برخی مشکلات فنی برای ماشین ایجاد می‌شوند که تشخیص دلیل اصلی آن‌ها از عهده راننده خارج خواهد بود و برای این کار باید به مکانیکی مراجعه کنید. اما خرابی کمک فنر ماشین یکی از مشکلاتی است که حتی افراد بی‌تجربه هم می‌توانند آن را به‌راحتی با کمک علائمش تشخیص دهند. به‌طورکلی نشانه ‌های خرابی کمک فنر خودرو شامل 7 مورد است که اگر کمی به آن‌ها دقت کنید در زمان درست می‌توانید به تعویض کمک‌فنرها اقدام کنید.

1. تکان‌های غیرعادی

خرابی کمک‌های جلو و عقب اولین مشخصه‌ای که دارد، تکان‌های غیرمعمول در خودرو خواهد بود. هرکدام از کمک‌فنرها که دچار مشکل شده باشند، می‌تواند روی کارایی فنربندی اثر منفی داشته باشند و در دست‌انداز‌ها و چاله‌ها باعث بروز تکان‌های شدید شوند. به طور خاص خرابی کمک ‌فنر جلو را می‌توان هنگام ترمز گرفتن تشخیص داد؛ چرا که خودرو در این زمان به یکباره به سمت جلو شیرجه می‌زند.

2. تغییر شکل کمک‌فنرها

برای تشخیص خرابی کمک فنر ماشین می‌توانید ظاهر این قطعه را مورد بررسی قرار دهید. تصادفات و رانندگی در جاده‌هایی پر از دست‌انداز و چاله می‌تواند به‌مرور باعث تغییر شکل این قطعه شود. هرگونه فرورفتگی یا شکستگی روی این قطعه باعث افت عملکرد و کارایی آن خواهد شد. گاهی آسیب آن‌قدر شدید است که یک سمت خودرو پایین‌تر از دیگر سمت‌ها خواهد بود که در واقع نشانه‌ای برای خرابی کمک‌فنر است.

3. رقصیدن چرخ ها

کمک‌فنر در دست‌اندازها و جاده‌های ناهموار تایرها را در ثابت‌ترین حالت ممکن نگه می‌دارند. در واقع هنگام عبور از یک دست‌انداز با کمک‌فنر سالم، تایرها به‌صورت مدام بالا و پایین نمی‌شوند و ضربه همان ابتدای کار به کمک‌فنر منتقل می‌شود. اما در شرایط که کمک‌فنر معیوب باشد، با عبور از یک چاله شاهد خواهید بود که تایرها به‌اصطلاح می‌رقصند و چندین بار بالا و پایین می‌روند.

4. نشت سیالات

برای عملکرد بهتر قطعات در همه بخش‌های خودرو تقریباً می‌توانید وجود روغن را مشاهده کنید و کمک‌فنرها هم از این موضوع مستثنی نیستند. یکی از علائم خرابی کمک فنر خودرو در واقع نشت روغن از این قطعه است.

5. ساییدگی غیرعادی تایرها

هنگامی که یکی از کمک‌فنرها دچار مشکل باشد، تأثیر مستقیمی روی دیگر قطعات فنربندی هم خواهد داشت. ازآنجایی‌که تایرها تنها بخش خودرو هستند که با زمین تماس دارند، با خرابی کمک‌فنر گاهی شاهد ساییده شدنشان خواهیم بود. در واقع با خرابی کمک فنر ماشین، تایر یک سمت تماس بیش‌تری با زمین خواهد داشت و به‌مرور بیش از حد مجاز ساییده و فرسوده خواهد شد.

6. انحراف خودرو به یک سمت

انحراف خودرو به یک سمت ممکن است دلایلی مختلفی داشته باشد که یکی از آن‌ها خرابی کمک فنر ماشین است. در واقع این مشکل ممکن است به دلیل خرابی، تایرها یا فنرها هم باشد و برای تشخیص دقیق علت باید به مکانیکی مراجعه کنید. درهرصورت این ایراد خطرآفرین است و در سرعت‌های بالا و هنگام ترمز کردن ممکن است کنترل خودرو را برای راننده دشوار یا حتی غیرممکن کند.

7. صداهای نامعمول از کمک‌فنر

خودروهای امروزی به نحوی طراحی می‌شوند که کم‌ترین آلودگی صوتی را ایجاد کنند، به همین دلیل با شنیدن هر صدای اضافی و مزاحمی باید به دنبال دلیل ایجاد آن باشید. عموماً هنگامی که مشکل از خرابی کمک فنر ماشین باشد، هنگام عبور از ناهمواری‌ها صدای تق‌تق یا جیرجیر به گوش می‌رسد. البته این موضوع همیشه دلیل بر خرابی این قطعه نیست و ممکن است گاهی پیچ نگهدارنده آن شل شده باشد یا به‌درستی بسته نشده باشد. این صداها ممکن است از کمک‌فنرهای جلو یا عقب شنیده شود و برای تشخیص قطعه معیوب باید هنگام شنیدن صدا دقت زیادی داشته باشید. درباره دلایل دیگر صدای کمک فنر بخوانید.

خرابی کمک فنر ماشین به چه دلایلی رخ می‌دهد؟

خرابی کمک فنر ماشین به چه دلایلی رخ می‌دهد؟

همه قطعاتی که یک خودرو را تشکیل می‌دهند عمر مفیدی دارند و پس از آن باید تعویض یا تعمیر شوند. اما در این میان برخی کارها و عوامل هستند که باعث خرابی زودتر از موعد آن‌ها می‌شوند. در مور کمک فنر ماشین می‌توان گفت که عمر مفیدش چیزی حدود 80 هزار کیلومتر است. البته این تنها یک عدد است و الزامی وجود ندارد که حتماً با طی این مسافت کمک‌ها تعویض شوند، آن هم درحالی‌که سالم هستند.

در ادامه چند دلیلی و عامل مهم را بررسی می‌کنیم که باعث می‌شوند کمک‌فنر ماشین شما با طی مسافت‌های بسیار کم‌تر از 80 هزار کیلومتر، دچار مشکل شود.

حمل بارهای سنگین

همه فشار و باری که در خودرو شما وجود دارد از طریق فنربندی به تایرها و سپس به زمین وارد می‌شود. برای این قطعات حد مجازی تعیین شده که اگر بیش از آن خودرو بارگیری شود، شاهد آسیب‌هایی در بخش‌های مختلف خواهید بود. بار سنگین و سوارشدن تعداد غیرمجاز افراد در خودرو به‌مرور می‌تواند کمک‌فنر و دیگر قطعات سیستم تعلیق را تضعیف و فرسوده کند.

رانندگی در جاده‌های ناهموار

خودروهایی که بیش‌تر در جاده‌های ناهموار مورداستفاده هستند، به‌طورکلی عمر کوتاه‌تری نسبت به خودروهای شهری دارند. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی هم که برای آن‌ها ایجاد می‌شود، خرابی قطعات سیستم تعلیق است. واردشدن ضربات پی‌درپی به کمک‌فنر و دیگر قطعات فنربندی به‌مرور آن‌ها را فرسوده خواهد کرد و بهتر است از رانندگی مدام در جاده‌های ناهموار بپرهیزید.

سبک رانندگی خشن و خرابی کمک فنر ماشین

سبک رانندگی

شاید این موضوع چندان مهم به نظر نرسد، اما سبک رانندگی شما ارتباط مستقیمی با سلامت خودرو شما دارد. هر چه سبک رانندگی دوستانه و مسالمت‌آمیز داشته باشید، هزینه‌های تعمیرات و خرابی ماشینتان هم پایین‌تر خواهد آمد. کارهایی مانند عبور از روی دست‌انداز با سرعت بالا، ترمزهای شدید، ناگهانی و پی‌درپی می‌توانند یکی از دلایل اصلی خرابی کمک فنر ماشین باشند.

استفاده از کمک‌فنر بی‌کیفیت

بهتر است برای خرید کمک‌فنر بودجه کافی اختصاص دهید، چرا که کارایی آن به طور کامل به این موضوع وابسته است. یکی از دلایلی که ممکن است کمک‌فنر خودرو خیلی زودتر از 80 هزار کیلومتر خراب شود، استفاده از کمک‌فنرها ناکارآمد است. این موضوع برای خودروهای خارجی مانند بنز یا بی ام و بیش‌تر دیده می‌شود که مالکان برای صرفه‌جویی در هزینه به سراغ محصولات ناآشنا می‌روند.

این کار علاوه بر این که آسیب بیش‌تری به خودرو شما وارد می‌کند، بلکه در آینده هزینه‌های اضافی هم به بار خواهد آورد، پس بهتر است برای خرید کمک‌فنر باکیفیت به فروشگاه اینترنتی رادیس کار مراجعه کنید و باتوجه‌به مدل خودرو خود یکی از کمک‌فنرهای بنز و بی ام و موجود را انتخاب کنید.

خرابی کمک فنر ماشین و تعویض آن

تعویض کمک‌فنر و نحوه تست کمک فنر خودرو

راننده یک خودرو عموماً اگر مشکلی وجود داشته باشد، می‌تواند متوجه آن شود؛ چرا که سواری ماشین دیگر مانند قبل نخواهد بود. این موضوع ممکن است از خرابی کمک فنر ماشین باشد و بهتر است از نحوه تست کمک‌فنر ماشین مطلع باشید.

  • خودرو را در مکان صاف و بدون شیب پارک کنید و باتوجه‌به دفترچه راهنمای آن، بررسی کنید که ارتفاعش از حد مجاز بالاتر یا پایین‌تر نباشد.
  • تشخیص خرابی کمک‌ فنر خودرو را می‌توانید از طریق واردکردن فشار روی کمک فنری که فکر می‌کنید معیوب است، انجام دهید. برای این کار دودست خود را روی بدنه خودرو بگذارید و محکم به سمت زمین فشار دهید. اگر پس از برداشتن دستانتان خودرو بیش از یک یا دو بار بالا و پایین شد، احتمالاً کمک‌فنرها معیوب هستند.
  • بررسی کنید که در اطراف یا روی کمک‌فنر نشتی روغن وجود نداشته باشد.

خرابی کمک فنر ماشین یک مشکل رایج است، اما برای تعویض آن باید دقت کنید که برای هر ماشین کمک‌فنر به خصوصی وجود دارد و در زمان خرید این موضوع اهمیت زیادی دارد. حتماً از برندهایی استفاده کنید که نامی شناخته شده داشته باشند و از کیفیت و کارایی‌شان اطمینان خاطر داشته باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *