عیب یابی لوازم یدکی

ترکیدن لاستیک و هر آنچه باید در مورد آن بدانید!

ترکیدن لاستیک

بی‌شک آخرین مشکلی که در حین رانندگی می‌خواهید با آن مواجه شوید، ترکیدن لاستیک خواهد بود. لاستیک‌ها در واقع تنها نقطه تماس خودرو شما با سطح زمین هستند و نتیجه کار همه سیستم‌های ماشین به آن‌ها منتهی خواهد شد. باید بدانید که ترکیدن لاستیک هر زمانی امکان وقوع دارد و باید همیشه برای این موضوع آمادگی لازم را داشته باشید.

داشتن تجربه در مورد همچنین شرایطی چندان خوشایند نیست، پس بهتر است علائم، دلایل و البته راهکارهای پیشگیری از آن را به‌خوبی بدانید. به همین منظور این مطلب را به بررسی دلایل ترکیدن لاستیک جلو یا عقب و البته راهکارهای آن اختصاص می‌دهیم.

در صورت نیاز به لاستیک های جدید و باکیفیت می توانید از فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی رادیس کار، انواع لاستیک بنز و لاستیک بی ام و را با بهترین قیمت بازار و ضمانت اصالت کالا سفارش دهید.

دلایل ترکیدن لاستیک های جلو یا عقب

هیچ زمان خاصی وجود ندارد که بدانید ممکن است ترکیدن لاستیک عقب یا جلو اتفاق بیفتند. اما از شما به‌عنوان یک راننده انتظار می‌رود که در مورد دلایل این اتفاق اطلاعات داشته باشید و تا حد ممکن خودرو خود را از این نقص فنی خطرناک دور کنید.

آشنایی با مشکلات مختلف لاستیک که درمقاله عیوب لاستیک بررسی کرده ایم، می تواند تا حدی از این خطرات پیشگیری کند. چرا که به شما کمک می کند انواع خرابی لاستیک تان به سرعت تشخیص دهید و برای رفع آن اقدام کنید.

به‌طورکلی زمانی که باد درون لاستیک با فشار زیادی خارج می‌شود، می‌توانیم بگوییم که لاستیک‌ها ترکیده‌اند. علت ترکیدن تایر عقب یا جلو می‌تواند موارد مختلفی باشد، اما به طور خلاصه به چند مورد مهم که رایج‌تر هستند، اشاره خواهیم کرد.

دمای بالا تایرها عامل ترکیدن آنها

دمای بالا تایرها

دمای بالا و تجمع گرما در نقاط خاص ماشین یکی از اصلی‌ترین دلایلی فرسودگی قطعات و بروز مشکلات جدی است که همواره برای رانندگان چالش‌هایی را ایجاد می‌‌کند. ترکیدن لاستیک نیز ممکن است در نتیجه بالارفتن بیش از حد دمای لاستیک اتفاق بیفتد. این مشکل عموماً برای ماشین‌های رخ می‌دهد که مدت طولانی در هوای گرم به حرکت ادامه می‌دهند.

گرما باعث انبساط تایر از سمت داخل می‌شود و گرم بودن زمین و اصطکاک بالا میان لاستیک و زمین هم باعث بالارفتن دمای سطح خارجی آن خواهد شد. در نهایت اگر کمی چاشنی فرسودگی تایر هم به این موضوع اضافه کنیم، شاهد هستیم که تایرها زیر فشار و گرما کم می‌آورند و اولین احتمال ترکیدن آن‌ها است.

جاده‌های ناهموار

برای تایرها که به شکل مستقیم با سطح زمین در تماس هستند، یکی از مرگبارترین اتفاقات، حرکت روی چاله‌های عمیق خواهد بود. گاهی ممکن است بدون توجه و با سرعت بالا وارد یک چاله بزرگ شوید. ضربه ناگهانی که از سمت زمین به لاستیک در چنین شرایطی وارد می‌شود، باعث بالارفتن فشار در یک نقطه و در نهایت ترکیدن لاستیک خواهد شد.

اضافه‌ بار ماشین

علت ترکیدن لاستیک عقب یا جلو ممکن است اضافه‌بار ماشین باشد. این مشکل عموماً برای تایرهای عقب اتفاق می‌افتد که وزن بیش‌تر را تحمل می‌کنند. وزن بالای خودرو باعث می‌شود که فشار بسیار زیادی روی تایرها وارد شود و لبه‌های آن‌ها روبه بیرون خم شوند.

لاستیک بی‌کیفیت

همه ما می‌دانیم که خرید یک لاستیک باکیفیت این روزها چقدر دشوار است، مخصوصاً اگر هیچ اطلاعاتی در این باره نداشته باشید. این موضوع برای مالکان خودروهای بنز یا بی ام و چالش‌برانگیزتر است. دقت کنید که لاستیک بی‌کیفیت ممکن است در سرعت‌های بالا بترکد و سلامت شما و دیگر سرنشینان را به خطر بیندازد. خوشبختانه با کمک فروشگاه اینترنتی رادیس کار می‌توانید برای خودروهای بنز یا بی ام و لاستیک‌های با استاندارد جهانی و دارای ضمانت اصالت کالا خریداری کنید. به‌این‌ترتیب تا مدت‌ها از این بابت خیال آسوده‌ای خواهید داشت.

خطرات ترکیدن لاستیک عقب یا جلو

خطرات ترکیدن لاستیک عقب یا جلو

شاید از خود بپرسید، ترکیدن لاستیک خودرو در جاده نشانه چیست؟

پیداکردن دلیل اصلی شاید در ابتدای کار دشوار باشد و باید بررسی شود که آیا لاستیک فرسوده بوده یا خیر؟ دلایل زیادی هستند که می‌توانند به‌عنوان علت ترکیدن لاستیک بررسی شوند. اما پیش از پرداختن به این موضوع بیایید بررسی کنیم که ترکیدن لاستیک در سرعت‌های بالا چه خطراتی را برای شما و دیگر سرنشینان ماشین به همراه خواهد داشت؟

همه تایرها با یک سرعت و در یک‌جهت گردش می‌کنند و همین موضوع است که باعث تعادل خودرو و کنترل‌پذیری آن می‌شود. ترکیدن یکی از لاستیک‌ها اولین خطری که دارد، خارج‌شدن کنترل ماشین از دست راننده خواهد بود. ترکیدن لاستیک عقب می‌تواند به یکباره خودرو از مسیر حرکتش خارج کند. ترکیدن لاستیک جلو در سرعت‌های بالا هم در بسیار از مواقع با بی‌تجربگی راننده همراه می‌شود و در نهایت موجب چپ شدن ماشین خواهد شد.

ترکیدن لاستیک عقب خطرناک است یا جلو؟

ترکیدن تایرها به‌طورکلی بسیار خطرآفرین است و اگر راننده ماشین تجربه کافی در این زمینه نداشته باشد، ممکن است منجر به اتفاقات تلخی شود. تفاوتی هم ندارد که ترکیدن لاستیک عقب اتفاق بیفتد یا لاستیک جلو باشد. اگر این اتفاق برای لاستیک‌های جلو رخ دهد، شاهد کشیده شدن ماشین به چپ و راست خواهید بود و احتمال خارج‌شدن از جاده وجود خواهد داشت. اما ترکیدن تایر عقب باعث حرکت موج‌دار ماشین خواهد شد. در هر دو صورت ترکیدن لاستیک می‌تواند خطرآفرین باشد.

چگونه از ترکیدن لاستیک پیشگیری کنیم؟

خوشبختانه اقدامات مختلفی هستند که می‌توانند شما و خودرو را از شر ترکیدن لاستیک نجات دهند. در ادامه به چند مورد از مؤثرترین روش‌های پیشگیری از ترکیدن تایرها اشاره خواهیم کرد.

  • شرایط آب‌وهوایی را زیر نظر داشته باشید و در روزهای گرم سعی کنید کم‌تر از ماشین استفاده کنید.
  • پیش از حرکت از کم باد نبودن تایرها اطمینان حاصل کنید.
  • به طور منظم سلامت تایرها را زیر نظر داشته باشید و اگر آج‌های آن‌ها کوتاه‌تر از 1.5 میلی‌متر بودند، بهتر است با سرعت پایین حرکت کنید تا زمانی که تایر جایگزین برای آن‌ها خریداری شود.
  • اگر از وضعیت سلامت تایرهای خود مطمئن نیستید، بهتر است با سرعت‌های پایین حرکت کنید؛ چرا که خطر ترکیدن لاستیک در سرعت‌های بالا، بسیار بیش‌تر است.
  • لاستیک‌های قدیمی را دور بیندازید و از لاستیک تیوبلس استفاده کنید که احتمال ترکیدنش کم‌تر است.
  • از خرید تایرهای دست‌دوم و استفاده از تایرهایی که فرسوده هستند، خودداری کنید.
  • پس از 90 الی 120 دقیقه رانندگی بهتر است توقف کنید تا خودرو کمی استراحت کند و دمای لاستیک‌ها پایین بیایند.
  • اگر مدام تایرها با افت فشار باد مواجه هستند، بهتر است آن‌ها را تعویض کنید یا برای بررسی دقیق به افراد مجرب مراجعه کنید.

اقدامات ضروری بعد از ترکیدن لاستیک

اقدامات ضروری بعد از ترکیدن لاستیک

ترکیدن لاستیک چندان موضوع رایجی نیست و امروزه باتوجه‌به پیشرفت دانش و بهبود تجهیزات ساخت لاستیک، بسیار کم‌تر شاهد این اتفاق تلخ هستیم. بااین‌وجود همه کسانی که مالک یک خودرو هستند باید برای این شرایط آماده باشند. یادتان باشد، اولین و مهم‌ترین نکته هنگام ترکیدن لاستیک عقب یا جلو این است که خونسردی خود را حفظ کنید و در ادامه نکات زیر را به یاد آورده و اجرا کنید.

ترمز نگیرید!

احتمال چپ شدن ماشین هنگام ترکیدن لاستیک جلو بسیار شدید است. این شرایط زمانی بدتر می‌شود که راننده پدال ترمز را فشار دهد. البته صحبت درباره این موضوع آسان است و بودن در چنین شرایطی تصمیم‌گیری را دشوار خواهد کرد. بااین‌وجود خونسردی خود را حفظ کرده و از فشار دادن یکباره پدال ترمز خودداری کنید.

پدال گاز را فشار دهید!

شاید کمی عجیب به نظر برسد که در چنین شرایطی باید پدال گاز را فشار دهید؛ اما اگر به شکل دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که با ترکیدن لاستیک عقب یا جلو، خودرو به یکباره سرعتش را از دست می‌دهد و همین موضوع باعث کاهش کنترل‌پذیری آن خواهد شد. از شما به‌عنوان راننده خودرو انتظار می‌رود که سرعت ماشین را با فشار دادن پدال همچنان ثابت نگه دارید. این کار باعث می‌شود تعادل ماشین تا حدودی حفظ شود.

کنترل ماشین را به دست بگیرید!

هرگز زمان ترکیدن لاستیک فرمان را با یک‌دست نگیرید. دقت کنید که در این شرایط، فرمان بسیار سنگین و محکم خواهد شد و باید تا حد ممکن آن را ثابت نگه دارید. در واقع بخش بزرگی از پروسه کنترل خودرو در این شرایط به همین نگه‌داشتن فرمان برمی‌گردد.

متوقف کردن خودرو

همان‌طور که گفتیم از ترمز ناگهانی در سرعت بالا بپرهیزید و اجازه دهید به‌مرور و در طی مسیر، خودرو سرعتش کاهش یابد و متوقف شود. در سرعت‌های پایین‌تر راهنما بزنید و در نزدیک‌ترین پارکینگ خودرو را متوقف کنید. ایستادن در مسیر حرکت دیگر خودروها بسیار خطرآفرین است و احتمال برخورد خودروهای دیگر از پشت سر به شما افزایش می‌یابد.

ترکیدن لاستیک- علائم و دلایل آن

هیچ‌کس به طور دقیق نمی‌تواند پیش‌بینی کند که چه زمانی ممکن است ترکیدن لاستیک اتفاق بیفتد. پس بهترین کار آماده‌شدن برای این شرایط و البته به‌کارگیری راهکارهایی است که تا حدودی از بروز این اتفاق پیشگیری می‌کنند. دقت کنید که ترکیدن لاستیک در 75 درصد مواقع به دلیل فرسودگی لاستیک یا استفاده از محصولات بی‌کیفیت بوده است، پس این موضوع را جدی بگیرید!

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *