عیب یابی لوازم یدکی

از تاول زدن لاستیک چه می‌دانید؟ دلایل تاول زدن لاستیک را بخوانید

تاورل زدن لاستیک

لاستیک خودرو نیز مانند هر محصول دیگری، عمر مفیدی دارد و بعد از مدتی ممکن است دچار مشکلاتی شود و نیاز به تعویض داشته باشد. یکی از مشکلات رایج در چرخ های ماشین، برآمدگی لاستیک است که در اصطلاح به آن تاول زدن لاستیک گفته می شود.

دلایل مشخصی برای تاول زدن لاستیک خودرو وجود دارد که آگاهی از آن ها می تواند مانع از بروز این مشکل شود. بنابراین در ادامه به بررسی علل بروز تاول لاستیک و راه های جلوگیری از آن می پردازیم. با رادیس کار همراه باشید.

علت تاول زدن لاستیک چیست؟

برای تایرهای خودرو ممکن است مشکلات مختلفی ایجاد شود و حرکت ماشین را دچار اختلال کند. علت تاول زدن لاستیک نیز به موارد مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

  • هنگامی که تغییری در ظاهر لاستیک ماشین خود احساس کردید و متوجه به وجود آمدن برآمدگی بر روی آن شدید، نشان از تاول زدن لاستیک اتومبیل شما است و هرچه سریع تر باید برای تعمیر و یا تعویض آن اقدام کنید چرا که علامت خطرناکی است و ممکن است سبب بروز حادثه شود.

علت تاول زدن لاستیک می تواند ناشی از فشار باد داخل تایر و یا افزایش پیدا کردن دمای باد داخل لاستیک باشد.

  • علت دیگر تاول زدن لاستیک خودرو می تواند به دلیل فشار یا ضربه از بیرون به قسمت های مختلف سطح تایر باشد و در نتیجه فشار داخلی لاستیک به بخش های آسیب دیده موجب برآمدگی و تاول زدن در آن ناحیه شود.

راه های جلوگیری از تاول زدن لاستیک

اولین قدم برای جلوگیری از تاول زدن لاستیک خودرو این است که از لاستیک های باکیفیت و مرغوب استفاده کنید. چرا که لاستیک استاندارد و ساخته شده  از مواد خوب، کمتر دچار آسیب شده و امکان تاول زدن لاستیک را کاهش می دهد.

مورد بعدی که از اهمیت بالایی برخوردار است، تنظیم باد لاستیک های خودرو به صورت ماهانه است. چرا که علت اصلی تاول زدن لاستیک ماشین، افزایش باد و فشار داخلی لاستیک است. بنابراین برای جلوگیری از تاول زدن لاستیک اتومبیل لازم است تا میزان باد تایر به طور دوره ای و مستمر چک شود تا مانع از بروز مشکل شود.

در نهایت تا جای ممکن سعی کنید که بر روی سطوح ناهموار و مسیرهای پر از مانع و برآمدگی بر سطح زمین، رانندگی نکنید و از حرکت خودرو بر روی جاده های ناصاف خودداری نمایید چرا که یک تکه سنگ یا مانع کوچک کافی است تا لاستیک خودرو را دچار مشکل کرده و در نهایت منجر به تاول زدن آن شود.

اقدامات لازم بعد از تاول زدن لاستیک

بعد از بررسی علل به وجود آمدن تاول بر روی لاستیک و راه های جلوگیری از بروز آن، حال می خواهیم به اقدامات لازم بعد از تاول زدن لاستیک بپردازیم و تا جای ممکن از پدید آمدن مجدد تاول بر روی تایر خودرو جلوگیری کنیم. اقدامات لازم برای حفظ سلامت لاستیک ها و جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات احتمالی عبارتند از:

  • بررسی منظم لاستیک های ماشین

اولین و ساده ترین قدم برای حفظ سلامت لاستیک ها و پیشگیری از بروز مشکل بررسی و معاینه آن ها است. برای اینکار کافی است تا چند روز یکبار، با یک نگاه ساده به تایرهای ماشین از سلامت آن ها اطمینان حاصل کنید تا برآمدگی، خرابی، پارگی و … بر روی آن ها ظاهر نشده باشد و سپس اقدام به حرکت کنید.

  • تنظیم کردن باد لاستیک اتومبیل

از دیگر موارد مهم در کنترل کیفیت تایرها و جلوگیری از مشکلاتی مانند ایجاد تاول بر روی آن، تنظیم باد درون لاستیک ها است. چرا که کاهش و یا افزایش باد داخل لاستیک، باعث وارد شدن آسیب جدی به آن ها می شود. بنابراین به صورت دوره ای باید خودروی خود را به تعمیرگاه و مراکزی که خدمات لازم را برای لاستیک های ماشین ارائه می دهند، برده تا فشار مناسب با تایر خودروی شما تنطیم شود.

  • بررسی بالانس بودن چرخ های ماشین

مورد دیگر که نیاز به توجه و رسیدگی دارد، بررسی و اطمینان از بالانس بودن چرخ های ماشین است زیرا عدم بالانس بود تایرها باعث آسیب زدن به قسمت های دیگر خودرو از جمله جلوبندی آن می شود و خسارتی دو چندان به اتومبیل وارد می کند.

  • عدم رانندگی طولانی مدت با سرعت بالا

هنگامی که با سرعت بالا و برای مدت طولانی رانندگی می کنید، دما باد داخل لاستیک ها افزایش پیدا می کند، در نتیجه وجود کمترین و جزئی ترین آسیب در تایر ماشین، ممکن است باعث ترکیدن لاستیک و خسارت های جبران ناپذیر شود.

  • تعویض لاستیک های خودرو با یکدیگر به صورت دوره ای

برای افزایش طول عمر لاستیک های ماشین و استفاده بهینه و به صرفه از آن ها، جابجایی آن ها با یکدیگر است. برای انجام این کار معمولا جای لاستیک های جلوی اتومبیل را با لاستیک های عقب عوض می کنند چرا که لاستیک های جلویی بیشتر دچار فرسودگی می شوند.

بنابراین بعد از طی کردن مسافتی در حدود 10 هزار کیلومتر در فصل های گرم، تعویض لاستیک های خودرو با یکدیگر امری مهم و کاربردی است که باید به آن توجه شود.

در نهایت با توجه به تمامی موارد ذکر شده و راه های جلوگیری از تاول زدن لاستیک های خودرو، این نکته را باید در نظر داشته باشید: لاستیکی که دچار تاول و برآمدگی بر روی سطح خود شده است، قابل تعمیر نیست و تنها راه آن، تعویض لاستیک آسیب دیده است.

تمامی نکات گفته شده در این مقاله پیش از تاول زدن لاستیک و یا بعد از تهیه لاستیک جدید کاربرد دارد. بنابراین برای جلوگیری از آسیب دیدن لاستیک ها و صرف هزینه های بیهوده، با همین چند راهکار ساده می توانید از تایرهای خود نهایت استفاده را ببرید و سلامت ماشین و سرنشینان آن را تا حد زیادی تامین کنید. ممنون که با رادیس کار همراه بودید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *