عیب یابی لوازم یدکی

چگونه خرابی میل موجگیر را تشخیص دهیم؟

خرابی میل موجگیر

چگونه خرابی میل موجگیر را تشخیص دهیم؟ میل موجگیر یا همان میل تعادل اغلب اوقات برای بالا بردن تعادل خودرو و جلوگیری از چپ شدن آن ها به کار می‌رود. میل موجگیر فولادی است که بین دو چرخ یک محور قرار می‌گیرد و موجب اتصال دو چرخ به یکدیگر می شود.

در بخش زیرین وسیله نقلیه میل تعادل قرار دارد که برای کاهش صدای حرکت در مسیر، حفظ تعادل ناهمواری و شکاف های موجود در مسیر و سواری راحت تر طراحی شده و با پشتیبانی بوش های لاستیکی بدنه خودرو از تاب خوردن حفظ می شود..

میل موجگیر یا میل تعادل به کمک دو اتصال محوری در دو طرف به شاسی اتومبیل وصل می‌شود. بنابراین با توجه به ماهیت آن خرابی میل موجگیر و علائمی که نشان می دهد میل موج گیر خودرو خراب شده و مشکل دارد موضوع مهمی است که قصد داریم به آن بپردازیم. با رادیس کار همراه باشید.

نقش میل موجگیر در خودرو چیست؟

وظیفه تقسیم نیرو بین چرخ های ماشین به هنگام حرکت خودرو در پیچ ‌ها بر عهده میل تعادل است که مانع از خم شدن بیش از حد ماشین به یکی از طرفین می‌شود. به همین خاطر همواره فشار و بار زیادی را تحمل می‌کند.

وظیفه اصلی میل موجگیر و میل تعادل کنترل کردن غلتیدن اتاق در هنگام دور زدن، پیچیدن و رانندگی کردن در سطح نصاف و غیرهموار است. میل موجگیر در واقع نوعی فنر موجگیر است که بین 2 طبق پایین نصب می‌شود. اغلب سیستم ‌های تعلیق عقب یک میل موجگیر عقب دارند که نحوه عملکرد آن مانند میل موجگیر جلو است.

در هنگام حرکت در پیچ، اتاق خودرو به سمت بیرون پیچ متمایل می‌شود. در نتیجه این تمایل، طبق ‌های پایین در سمت مخالف حرکت کرده و میل موج گیر را می‌پیچانند. میل موجگیر در برابر پیچیدن مقاومت کرده که نتیجه آن سفت شدن سیستم تعلیق در هنگام پیچیدن خودرو است بنابراین اتاق خودرو کمتر کج شدن یا غلتیدن پیدا می‌کند.

همچنین میل موجگیر هنگامی که یک چرخ در دست انداز می‌افتد اما سایر چرخ‌ ها در مسیر درست خود هستند نیز وارد عمل می شود اما زمانی که ماشین در مسیر صاف و هموار و مستقیم حرکت می‌کند، وجود میل موجگیر تاثیری ندارد.

بنابراین ثابت نگه داشتن این میله تاثیر مستقیم بر عملکرد سیستم تعلیق و کاهش سر و صدای جلوبندی در هنگام  کار کردن خودرو دارد. به همین خاطر میل تعادل همواره به وسیله دو بوش محکم نگه داشته می‌شود.

علائم خرابی میل موجگیر

علائم خرابی میل موجگیر

در ۲ سر رابط موجگیر سیبک وجود دارد که بعد از گذشت دوره ای که عمر مفیدش تمام شد، نیاز به تعویض دارد. احتمال پاره شدن سیبک ‌ها کم است اما دارای اتصالات ضعیفی است که با نفوذ گرد و آب، از دست دادن خاصیت چربی گریس داخل سیبک، باعث لق زدن و شل شدن می شود. از علائم خرابی میل موجگیر صدای تق تق به ویژه هنگام چرخاندن فرمان و تحت فشار قرار گرفتن سیبک می‌باشد.

اگر بوش ‌های نگهدارنده میل موجگیر به درستی کار نکنند، موجب ایجاد سر و صدا در جلوبندی خودرو خواهند شد. لرزش فرمان نیز از دیگر علائم خرابی میل موجگیر است. یک میل موجگیر ضعیف نمی تواند نیروی ناشی از وزن ماشین را به درستی بین چرخ‌ ها تقسیم کند و به اصطلاح ماشین در زمان عبور از پیچ‌ ها گیج می‌زند.

نکته ای باید به آن توجه شود این است که نقص در فنر و کمک فنرها و سیستم تعلیق نیز می‌تواند باعث گیج زدن ماشین شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که پس از اطلاع از مشکل در اتومبیل خود آن را نزد یک تعمیرکار ماهر ببرید.

زمانی که  قطعات خودرو به خوبی روغن کاری و نگهداری شوند، می توانند شرایط را برای رانندگی مناسب و مدت زمان طولانی فراهم کنند اما زمانی که شروع به فرسودگی می کنند، علائم هشدار دهنده می تواند از صداهای ظریف تا مشکلات قابل توجه در فرمان قابل رویت باشد و منجر به تصادفات رانندگی و سایر اشکالات در  ایمنی بشود.

شما می توانید پیش از بروز مشکل شدیدتر در وسیله نقلیه ، با یک تعمیرگاه جلوبندی خودرو تماس بگیرید تا مشکل را بررسی ، تشخیص و تعمیر کند.

یک سیبک در هر دو سر میل تعادل قرار دارد که هر یک دارای مدت زمان مصرف مشخصی هستند و بعد از انقضا احتیاج به تعویض دارند. سیبک ها از مقاوت بالایی برخوردار هستند و به راحتی خراب نمی شوند و احتمال پارگی آن ها بسیار کم است.

همانطور که پیش تر اشاره شد، این سیبک ها از مقاومت بالایی در اتصالات برخوردار نبوده و با ورود گرد و غبار بخش روغنی داخل خود را از دست می دهند و لق می شوند. صدای تق تق در هنگام چرخش فرمان می تواند از علائم نشان دهنده خرابی این رابط باشد.

از آنجایی که خودرو وسیله ای است که هرروز از آن استفاده می شود بنابراین هنگام رانندگی  نسبت به نحوه عملکرد اتومبیل خود در مسیر آگاه هستید.

1) عملکرد آهسته وسیله نقلیه

یکی از ساده ترین راه های تشخیص مشکل در میل موجگیر این است که اتومبیل هندلینگ کند به ویژه هنگامی که با ماشین خود دور سریع می زنید از خود نشان می دهد.

همچنین اگر ثبات خودروی شما نسبت به گذشته کمتر شده است، نشانه دهنده ساییده شدن بوش و زمان تعویض آن می باشد. نکته قابل توجهی که باید به آن دقت کنید این است که وقتی بوش های میل موجگیر شروع به فرسودگی می کنند موجب افزایش سرعت این پروسه می شود.

عدم توجه به علائم هشدار دهنده، موجب خطرناک شدن وضعیت و شرایط شده و سبب می شود تا کنترل خودروی خود را در شرایط معمول رانندگی از دست بدهید. هنگامی که در نحوه عملکرد ماشین خود تفاوتی مشاهده کردید برای بررسی میل تعادل و میل موجگیر به یک تعمیرگاه مطمئن مراجعه کرده و از یک مکانیک ماهر کمک بگیرید.

2) صدای شدید و ممتد در زیر خودرو

میل موجگیر در قسمت زیرین اتومبیل قرار دارد و  هنگامی که بوش ها فرسوده، پاره و یا خراب می شوند، این قطعه دچار ناپایداری شده و سبب به وجود آمدن صدای جغجغه در زمان رانندگی می شود.

در زمان هدایت اتومبیل  به هر دو جهت یا زمان رانندگی در جاده ای ناصاف و ناهموار، این سر و صدا به مرور شدید تر و بلندتر می شود. معمولا این سر و صدا از قسمت جلوی خودرو و در نزدیکی پای شما بر روی کف می آید و بسیار واضح و رسا است.

3) صدا تق تق و لق زدگی از زیر اتومبیل

صدای  تق تقی که از زیر خودرو می آید با صدای شل شدن متفاوت است و در نتیجه یک علامت احتمالی هشدار است که خبر از ساییده شدن بوش ها می دهد. هنگام گذر از دست اندازها، چرخش های سریع  به چپ یا راست و یا هنگام رانندگی در یک مسیر مشخص، این صدا قابل شنیدن است.

سر و صدای به وجود آمده، اغلب اوقات توسط بوش میل موجگیر و بوس میل تعادل ایجاد می شود و علت آن، تماس فلز با فلز است که روغن کاری آن به درستی انجام نشده است. تعمیر جلوبندی میل موجگیر و بوش های آن  با روغن کاری خوب موجب می شود تا از آسیب رسیدن بیشتر به آن جلوگیری شود.

نشانه های خرابی میل موجگیر

چگونه میل موجگیر را تعویض کنیم؟

لوازم مورد نیاز تعویض خرابی میل موجگیر عبارتند از:

  • آچار ستاره ای t30
  • آچار رینگ یا تخت 16 یا 17
  • آچار بکس 16 یا 17
  • پیچ های مربوط به چرخ را شل کرده، جلوی آن را باز کنید و بالا ببرید.
  • در کنار کمک، میل رابط به صورت عمودی قرار گرفته که با یک مهره در بالا بر روی کمک و یک مهره در پایین به میله موجگیر یا میله تعادل وصل شده است.
  • به کمک یک آچار بکس 16، اقدام به شل کردن مهره ها نمایید.
  • به علت وجود سیبک میل موجگیر در سر جای خود، زمانی می توانید مهره ها را باز کنید که پیچ های آن را مهار کنید.
  • در صورت نیاز برای بالا بردن میل موجگیر می توانید با جک به آرامی آن را بالا ببرید.
  • میل رابط را پس از باز کردن مهره ها در آورده و میل جدید را به جای آن ببندید.
  • در آخر تمام مراحل ذکر شده را به طور معکوس انجام دهید.

در این مقاله از رادیس کار به بررسی علت خرابی میل موجگیر، علائمی که نشان می دهد میل موج گیر خودرو خراب شده و مشکل دارد و راه های برطرف کردن آن پرداختیم. رادیس کار به عنوان فروشگاه لوازم یدکی خودرو های لوکس امکان تهیه انواع قطعات مورد نیاز را برای خریداران فراهم کرده است. کافی است به سایت رادیس کار مراجعه کرده و پش از مشاوره با کارشناسان مجموعه اقدام به خرید نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *