عیب یابی لوازم یدکی

علائمی که از زمان تعویض صفحه کلاچ خبر می‌دهد

تعویض صفحه کلاچ

در فرآیند انتقال نیروی خودرو، کلاچ وظیفه قطع و وصل جریان نیرو را بر عهده دارد و توانایی کنترل نیرو را دارد. ماشین هایی که دنده آن ها از نوع دستی است، پدال کلاچ به صفحه کلاچ متصل می شود و نیروی موتور به واسطه پدال به صفحه و دیگر بخش‌ها می‌رسد. صفحه کلاچ از آن دسته لوازم خودرویی است که دائما در حال کار کردن است بنابراین پس از گذشت مدت زمانی نیاز به تعویض و رسیدگی پیدا می‌کند. بنابراین تعویض صفحه کلاچ و اطلاع از زمان تعویض صفحه کلاچ اتومات امری ضروری در نگهداری خودرو است.

زمان تعویض صفحه کلاچ

عوامل متعددی وجود دارند که  نشان دهنده زمان تعویض صفحه کلاچ هستند و به سادگی نباید از کنار آن ها عبور کرد. برخی از مهم ترین این موارد عبارتند از:

  1. سفت شدن پدال کلاچ خودرو: هنگامی که در زمان کلاچ گرفتن احساس خشکی و سفتی می کنید، یعنی حالت فنری پدال ز بین رفته است و باید نسبت به تعویض صفحه کلاچ اقدام کنید.
  2. پرت شدن پا و صدای دنده هنگام تعویض: زمانی که قصد دارید تا پای خود را از روی پدال کلاچ بردارید اما پای شما به شدت به عقب بر می گردد و یا در زمان عوض کردن دنده، سر و صدای زیادی می شنوید، این ها همگی نشانی از زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو است.
  3. ارتباط نامناسب بین دور موتور و سرعت: زمانی که دور موتور زیاد می شود اما سرعت به وجود آمده با آن هماهنگی ندارد و کمتر از مقدار مورد نظر است، زمان آن رسیده که صفحه کلاچ خود را تعویض نمایید.
  4. عملکرد سخت در تعویض دنده: هنگامی که دنده به راحتی تعویض نمی شود و به اصطلاح به درستی جا نمی رود، باید به فکر تعویض صفحه کلاچ افتاد.
  5. لرزیدن ماشین در ابتدای حرکت: زمانی که ماشین را برای شروع به حرکت در دنده 1 قرار می دهیم و پای خودرو را از روی کلاچ برمی داریم، اگر اتاق اتومبیل شروع به لرزیدن کند، نشان دهنده خرابی صفحه کلاچ و در نتیجه تعویض صفحه کلاچ است.
  6. خاموش نشدن ماشین در دنده 2: وقتی که خودرو را در دنده 2 قرار می دهیم و آن را به حال خود می گذاریم، اگر اتومبیل خاموش نشود، نشان دهنده تمام شدن صفحه کلاچ و تعویض صفحه کلاچ است چرا که در حالت عادی وقتی خودرو را در این شریط قرار می دهیم، باید خاموش شود.

علائم خرابی صفحه کلاچ

علائم خرابی و تمام شدن صفحه کلاچ

رایج ترین علائمی که نشان دهنده خرابی صفحه کلاچ و زمان تعویض صفحه کلاچ اتومات عبارتند از:

  1. اتمام دیسک کلاچ

وظیفه کلاچ ایجاد اصطکاک با صفحه است که با تمام‌ شدن لنت، فرآیند انتقال نیرو ضعیف شده و باعث سایش دیسک بر صفحه می‌شود. افت پیدا کردن خودرو در شتاب‌گیری، ضعیف شدن کشش در سربالایی ‌ها و به وجود آمدن سر و صدا از مهم‌ ترین علائم اتمام دیسک کلاچ است.

  1. داغی دیسک و صفحه

نحوه کارکرد کلاچ ماشین به صورت اصطکاکی است و این عمل باعث ایجاد حرارت بسیار بالایی می شود. در نتیجه، افزایش شدید اصطکاک در بین دیسک و صفحه در مدت طولانی علاوه بر افزایش میزان مصرف صفحه کلاچ و داغ ‌شدن دیسک و صفحه موجب کاهش اصطکاک بین دیسک و صفحه شده و انتقال نیرو به مشکل می خورد.

این مشکل در ماشین های لوکس مانند فراری، لامبورگینی و … به کمک صفحه کلاچ ‌های دوبل و یا صفحه کلاچ از جنس سرامیک و فیبر کربن رفع شده است چرا که در صورت داغ شدن هرچه بیشتر، اصطکاک بیشتری از خود نشان می دهند.

  1. تاب داشتن صفحه کلاچ

صفحه کلاچ داغ در صورت سرد شدن ناگهانی، ترک و یا تاب برمی دارد.

اگرچه این مورد با چشم مشخص نیست‌ اما به دلیل به هم خوردن موازات دیسک با صفحه و از بین رفتن سطح، در زمان نیم‌کلاچ، موجب پرش و یا لیز خوردن دیسک از روی صفحه می‌شود و در نهایت موجب ضربات شدید بر مجموعه کلاچ و اتاق خودرو می شود و به اصطلاح ماشین جفتک می‌اندازد.

  1. به هم‌ ریختن تنظیم کلاچ

دو سیستم عملکرد برای کلاچ  وجود دارد که از معایب آن می‌‌توان به بهم خوردن تنظیم طول میله ‌ها در نوع اهرم ‌بندی در زمان عبور از مسیر های ناهموار به ویژه در خودرو های شاسی بلند و پاره‌ شدن سیم در نوع سیمی در دراز‌ مدت اشاره کرد که هر دوی این موارد قفل‌ شدن کلاچ و خاموش ‌شدن ماشین را به همراه دارد.

  1. آلوده شدن کلاچ

آلوده شدن کلاچ  هنگامی اتفاق می افتد که روغن بر روی دیسک و صفحه‌ کلاچ بریزد. علت اصلی این اتفاق، عایق بندی نامناسب و نشتی است. بسیاری از سیال‌ها مانند روغن هیدرولیک برای تقویت سیلندر های کلاچ و گریس به دلیل نصب اشتباه صفحه کلاچ می توانند باعث آلودگی آن شوند.

  1. سوختن کلاچ ماشین

زمانی سوختن کلاچ ماشین می‌افتد که بار سنگینی با ماشین کشیده شود و یا لاستیک‌ های خودرو در حالت سکون وادار به حرکت شوند مانند تیک آف کردن. تعویض دنده مناسب و با احتیاط در زمان کشیده شدن اجسام به کمک خودرو امری ضروری است تا فرسودگی کلاچ  به کمترین میزان خود برسد.

  1. سوختن صفحه کلاچ خودرو

از جمله دلایل سوختن صفحه کلاچ می توان به وزن زیاد سرنشینان و یا حمل کردن بار های بزرگ و سنگین با خودرو اشاره کرد و در این موارد باید دنده ماشین را به آرامی تعویض کنید.

زمان تعویض صفحه کلاچ

عوارض عدم تعویض صفحه کلاچ

از جمله عوارض عدم تعویض صفحه کلاچ می توان به ضعیف شدن و يا كاهش پیدا کردن ضخامت ديسك و صفحه كلاچ اشاره کرد که نتیجه آن هدر رفتن انرژي، كم شدن كشش و توان ماشین، بالا رفتن میزان مصرف سوخت، بیشتر شدن گرماي توليد شده در فرآیند انتقال نيرو و در نهایت آسيب زدن به دیگر قسمت هاي ماشین است.

در این مقاله تلاش کردیم تا تعویض صفحه کلاچ، خرابی صفحه کلاچ و زمان تعویض صفحه کلاچ اتومات را برای شما به طور واضح شرح دهیم. اما در نهایت برای عیب یابی دقیق و تعمیر به موقع قطعات خودرو باید از متخصص و تعمیرکار مطمئن و ماهر کمک گرفت.

رادیس کار به عنوان فروشنده لوازم یدکی خودرو های لوکس می تواند زمینه لازم در تهیه قطعات و لوازم مورد نیاز خودروی شما را فراهم نماید. کافی است به سایت فروشگاه رادیس کار مراجعه کرده و پس از مشاوره با کارشناسان مجرب آن اقدام به خرید نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *